Gå til innhold

WiMP lanserer skikkelig gromlyd


Anbefalte innlegg

Kjører digitalt helt til dac og balansert fra dac til forsterker. Lyden blir ikke endret på noen måte før den kommer frem.

 

Tror han skjønte du kjørte digitalt, men han spurte hvordan det digitale formatet kommer frem. USB-inngangen er som regel å foretrekke, da man kan droppe alt som heter lydkort i PCen. Bruker man en av de andre, så må faktisk signalene innom lydkortet, og ofte de dårlige driverene som følger med det, samme hvor digitalt det er, så blir det fiklet litt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyoppløst musikk er fortsatt noe som er høyere enn CD kvalitet, da CD kvalitet er det som har vært normalen siden CDen kom. At streaming sidene gikk for dårligere løsning har jo sin grunn.

 

Men høyoppløst er noe annet. Og det støtter f.eks. Sonos ikke, selv lokalt.

 

Det er også bra at de kjører med FLAC, men irriterende at de lar seg tilpasse til Apple. Hadde vært bedre om Wimp, og når Spotify kommer med det, hadde vært med å presset inn litt mer åpenhet hos Apple. De har jo kun rundt 15% av smarttelefon markedet sist jeg hørte. Det hadde kun vært en liten endring i software fra Apple sin side så hadde det vært støttet. Da hadde Wimp osv sluppet å laget alt i flere formater. Regner med det ville kostet mer å omdekodet for alle on-the-fly i servere, enn det det ekstra lagringsplassen koster.

Det är fler enheter som stöder Alac än flac, varför är det fel av wimp att ge ut bägge formaten då? Dessutom är Alac öppet. Inget prioritärt med det.

Lenke til kommentar

Det är fler enheter som stöder Alac än flac, varför är det fel av wimp att ge ut bägge formaten då? Dessutom är Alac öppet. Inget prioritärt med det.

 

Det eråpent nå ja, etter å ha vært properitært mesteparten av levetiden. Spørs vel eller litt hva du mener med "flere enheter", jeg vil si Flac har vesentlig bredere støtte enn Alac.

 

96k/24bit er forøvrig ikke spesielt viktig, det vi trenger er flere kanaler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Kjører digitalt helt til dac og balansert fra dac til forsterker. Lyden blir ikke endret på noen måte før den kommer frem.

Tror han skjønte du kjørte digitalt, men han spurte hvordan det digitale formatet kommer frem. USB-inngangen er som regel å foretrekke, da man kan droppe alt som heter lydkort i PCen. Bruker man en av de andre, så må faktisk signalene innom lydkortet, og ofte de dårlige driverene som følger med det, samme hvor digitalt det er, så blir det fiklet litt med.

Ved airplay går signalet via nettverk, ikke noe lydkort eller kabel innvolvert før optisk inn til dacen.

 

Ved musikk med høyere oppløsning bruker jeg usb direkte i dacen uten å bruke macens lydkort.

Lenke til kommentar

Sammenlignet nå med samme sanger i Spotify, og det ble jo jævlig tamt i forhold. Først og fremst et mye bedre trøkk/bass på de nye Winp Hifi låtene.

 

Synd det var litt stiv pris, men uten tvil stor forskjell ihvertfall!

 

Bedre volum og trøkk/bass er generelt sett min opplevelse av WAV vs. vanlige HQ streaming tjenester også.

Lenke til kommentar

 

Det eråpent nå ja, etter å ha vært properitært mesteparten av levetiden. Spørs vel eller litt hva du mener med "flere enheter", jeg vil si Flac har vesentlig bredere støtte enn Alac.

 

96k/24bit er forøvrig ikke spesielt viktig, det vi trenger er flere kanaler.

 

AtW

 

VIlka enheter har inte stöd för Alac? Jag tror i alla fall det mesta, om inte alla, har det. Men apple har inte stöd för Flac, alltså har flera enheter stöd för alac, eller? Enheter, avspelare, players etc. Det är ju precis samma ljud från alac som från flac så det är ingen grund till att välja det ena eller det andra rent kvalitetmässigt.

Lenke til kommentar

Rimelig sykt at man liksom skal betale dobbel pris for å få det som i prinsippet er vanlig musikkkvalitet!! :thumbdown:

 

Jo kanskje sånn ideellt sett, men her skal noen investere i en del servere for å få til den ekstra kvaliteten. Det er jo valgfritt å vente på gjerdet til prisen synker.

Lenke til kommentar

 

Jo kanskje sånn ideellt sett, men her skal noen investere i en del servere for å få til den ekstra kvaliteten. Det er jo valgfritt å vente på gjerdet til prisen synker.

Vil nok tro det er helt andre ting enn serverkostnader som ligger bak denne prissettingen, men man kan jo håpe at de priser seg selv ut med slik prissetting.

Lenke til kommentar

En CD er et fysisk produkt hvor mer av pengene går til de som faktisk lager musikken. Med Wimp/Spotify leier man bare musikk og artistene ser i tillegg ganske lite til av pengene.

 

Noe mer av pengene går til artistene når man kjøper CD ja. Det er som regel andre avtaler på fysisk salg. Men det skal sies at artistene ikke tjener spesielt mye på CD'er heller.

 

MEN, dette er ikke strømmeselskapene sin skyld, ei heller kundene sin skyld. Strømmeselskapene betaler ganske mye penger hver måned til plateselskapene, og det er plateselskapene som må bli flinkere til å gi bra royalties.

 

Totalt sett får man nå tilgang til store mengder musikk av bra teknisk kvalitet for kr. 199/mnd, så man må vurdere om man man skal kjøpe 1-2 CD'er hver mnd eller ha et løpende abonnement på Wimp eller Spotify. Man kan jo eventuelt gjøre begge deler.

 

Det skal sies at jeg har vært kunde av Wimp en stund, og jeg har fulgt med på Wimp HiFi, og jeg skal oppgradere til det etterhvert. Tror muligens jeg kan ordne det via Canal Digital. :)

Endret av Commodore_64
Lenke til kommentar

Synd man må ha Sonos eller Bluesound for å dra nytte av det.

Lossless støttes ikke på PC/Mac. Det er ikke så mye vits i lossless kvalitet på mobile enheter.

 

DELIVERY FORMAT PER PLATFORM

Android, AAC+ 96, AAC 320, FLAC *

iOS, AAC+ 96, AAC 320, ALAC

Desktop, AAC+ 96, AAC 320

Sonos, AAC 320, FLAC

Bluesound, AAC 320, FLAC

Squeezebox, MP3 256 **

Download, MP3 256

Canal Digital, AAC 320

N, AAC 320

 

* FLAC requires Android 3.1 or higher

** still working with Logitech to enable FLAC

 

http://magazine.wimp.no/2013/09/wimp-hifi-lossless-music-streaming/

Lenke til kommentar

Høyoppløst musikk er fortsatt noe som er høyere enn CD kvalitet, da CD kvalitet er det som har vært normalen siden CDen kom. At streaming sidene gikk for dårligere løsning har jo sin grunn.

 

Men høyoppløst er noe annet. Og det støtter f.eks. Sonos ikke, selv lokalt.

 

Det er også bra at de kjører med FLAC, men irriterende at de lar seg tilpasse til Apple. Hadde vært bedre om Wimp, og når Spotify kommer med det, hadde vært med å presset inn litt mer åpenhet hos Apple. De har jo kun rundt 15% av smarttelefon markedet sist jeg hørte. Det hadde kun vært en liten endring i software fra Apple sin side så hadde det vært støttet. Da hadde Wimp osv sluppet å laget alt i flere formater. Regner med det ville kostet mer å omdekodet for alle on-the-fly i servere, enn det det ekstra lagringsplassen koster.

 

Holdt på å kjøpe sonos for å koble meg på hjemmeanlegget,da jeg kom over info på Hifiklubbens nettside, hvor det fremkom det samme som Anders her nevner: At Sonos ikke støtter høyoppløst lyd. Det gjør derimot Bluesound,og det igjen koster litt ekstra.

 

Men hva har en bruk for her?

Hvilke kilder til høyoppløst musikk finnes i dag?

Lenke til kommentar

Hva er nyheten med lydkvalitet som er over 30år gammel? Skulle tro at verden har gått et lite stykke videre.

 

Problemet med komprimert/streamet musikk er i utgangspunktet ikke komprimeringen i seg selv. Men alle filtrene som brukes for å fjerne deler av lydbildet for å øke komprimeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster mellom 50,- og 150,- NOK for en CD. Her får du full tilgang til hele Wimp biblioteket for 199,- hver måned. De som lager og selger musikken skal spise også.

Som tidligere nevnt: De som lager musikken får nesten ingenting av streaming inntektene. De går rett i lomma på plateselskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...