Gå til innhold

Lage egen kraftig USB "hub"?


Anbefalte innlegg

Jeg og madammen ønsker gjerne å kunne lade våre telefoner, tablets og Pebble-klokker ved sengekanten, uten å ha et kabelhelvete. Siden jeg ikke finner høystrøms usb-huber, burde jeg kanskje lage en selv. Løsningen jeg har tenkt ut er enkel, men jeg vet ikke om det vil fungere. Her kommer dere inn.

 

Jeg tenkte noe så enkelt som et kretskort med 6 USB-porter koblet i parallell, og en 5V 5A strømforsyning koblet til dette. Så har jeg en kompis med 3D-printer som kan lage chassis rundt :)

Enheter jeg har tenkt å lade med dette:

Samsung Galaxy Tab 10.1" x2
Samsung Galaxy S3 Mini

Samsung Galaxy S3

Pebble Smartklokke x2

 

Spørsmålet mitt er primært om det vil fungere i praksis. Vil f.eks en Pebble-klokke som bare trenger et par hundre mA bli ladet med en slik strømforsyning, eller blir den grillet? Hvordan fordeles strømmen om jeg prøver å lade alt sammen?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og madammen ønsker gjerne å kunne lade våre telefoner, tablets og Pebble-klokker ved sengekanten, uten å ha et kabelhelvete. Siden jeg ikke finner høystrøms usb-huber, burde jeg kanskje lage en selv. Løsningen jeg har tenkt ut er enkel, men jeg vet ikke om det vil fungere. Her kommer dere inn.

 

Jeg tenkte noe så enkelt som et kretskort med 6 USB-porter koblet i parallell, og en 5V 5A strømforsyning koblet til dette. Så har jeg en kompis med 3D-printer som kan lage chassis rundt :)

Enheter jeg har tenkt å lade med dette:

Samsung Galaxy Tab 10.1" x2

Samsung Galaxy S3 Mini

Samsung Galaxy S3

Pebble Smartklokke x2

 

Spørsmålet mitt er primært om det vil fungere i praksis. Vil f.eks en Pebble-klokke som bare trenger et par hundre mA bli ladet med en slik strømforsyning, eller blir den grillet? Hvordan fordeles strømmen om jeg prøver å lade alt sammen?

 

 

Gitt at du kobler rett, vil det fungere utmerket. Hvor mye ampere en strømforsyning kan belastes med, og hvor mye en enhet drar avhenger av motstand i kretsen... tl;dr Pebble klokka drar ikke mer strøm en den trenger, så hvis den er 200mA kan du lade 25 av dem om gangen med 5A strømforsyning, eller 1 om gangen. Men du kan ikke koble på hårføneren for da griller du strømforsyninga. Eller hvis du kobler på en enhet som krever lavere spenning (2v istedet for 5v for eksempel) da vil du grille enheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er kanskje eit teit spørsmål, men korleis kan ein USB-ladar gje frå seg meir straum enn det USB-standarden tilseier?

 

Ved ikke å følge standardens begrensninger på strøm :p Gitt at resten av tilkoblingen/kabel og enheten som skal bruke strømmen også er 'oppgradert/designet' til å takle dette uten at det går varmt, (tynne ledninger som fører mer strøm en de skal kan smelte/ta fyr etc etc) skal takle det fint.

Lenke til kommentar

Dette er kanskje eit teit spørsmål, men korleis kan ein USB-ladar gje frå seg meir straum enn det USB-standarden tilseier?

Såvidt jeg vet så trenger ikke ladere å følge usb standarden. Den utnytter jo ikke usb grensesnittet. Regner med ladere følger andre standarder en usb grensesnittet. Laderen jeg fikk med galaxy S4 leverer 2ampere, og lader betydelig kjappere en 1ampere laderne jeg har liggende.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Såpass ja. En eller annen form for mikroprosessor med kommunikasjon som reagerer om den mottar en eller annen kommando fra tabletten?

Selvsagt, burde vel da være mulig å lage en egen ladeutgang for nettopp denne tableten som går på 15V. Meeen, da bør man ikke være trøtt når man kobler til enhetene. :p

 

Ellers må jeg som trådstarter si at jeg har vært innom tanken av å lage en slik sak. :)
Svært enkel elektronikk og virkemåte i og for seg.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja hvorfor ikke lage den selv, da vet du hva du får. Mye ræl på eBay som ikke holder hva det lover, da særlig ikke når det kommer til ladere og batterier.

 

Formoder du klarer å finne noen passende USB-uttak og en passende likeretter å montere inn i kabinettet ditt, så da er det bare tut og kjør. Det rimeligste blir nok om du kjøper USB-plugger du kan lodde rett ned på en printplate, men da må du ha kompetanse til å svinge en loddebolt og til å lage deg en print. Stømforsyningen bør være stabilisert, så da kan du jo se på spenningsstabilisatoren 7805 og finne en utgave som tåler 5A eller mer. Du trenger sikkert to kondensatorer i tillegg, men det finner du lett ut dersom du laster ned databladet til den senningsregulatoren du finner. Hvordan du kopler inn + og - på USB-pluggen finner du lett dersom du googler "USB wiering diagram". Så bør du muligens vurdere en eller annen form for avsikring, enten på inngående forsyning, eller på hver av portene. Elektroniske sikringer som resetter seg selv etter en stund er jo en elegant løsning. Det finnes USB-uttak som er beregnet for chassie-montering i runde kabinetthull, men dem koster flesk. Det enkleste er muligens å kjøpe slike billige sigarettenner uttak med 1-2 USB-plugger og bore dem inn i kabinettet ditt. Elektronikken som sitter i disse laderne er ofte dårlige, så det kan du bare fjerne. Det er selve pluggen du trenger.

Endret av 77679857
Lenke til kommentar

Jeg bare nevner at det altså er nødvendig om man ønsker å lage strømforsyningen selv og integrere den i laderenheten. (Eller om det er snakk om å ha rimelig saftig filtreringsystem med regulator. (Alt dette burde strømforsyningen ha, men er jo ikke selvsagt om det er kina-drit)

Om tanken er at det er en strømforsyning så må man huske på at du trenger også en transformator.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...