Running Fox Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Jeg vil snart havne i en situasjon hvor jeg vil måtte pendle 140 km til og fra jobb. Ettersom det er for langt å kjøre en slik distanse hver dag, har jeg fundert på om jeg skal kjøpe meg en seilbåt og bo denne ettersom jeg ikke har penger til å kjøpe en liten pendlerleilighet. For å få skattefradrag er det et krav at pendlerleiligheten er en såkalt uselvstendig bolig. Det nærmeste jeg har kommet en definisjon av en uselvstendig bolig er her (NB! SE SISTE PUNKT NR. 4): http://www.lovdata.no/for/sf/of/td-19991119-1158-014.html § 3-1-4. Selvstendig og uselvstendig bolig (1) Som selvstendig bolig regnes kun hus eller leilighet som - har minst 30 kvadratmeter areal av primærrom, og - har innlagt vann og avløp, og - pendleren eier eller disponerer for et tidsrom som må forutsettes å få en varighet av minst ett år, og - pendleren har tilgang til alle ukens dager. I boenhet der det bor mer enn en, settes kravet til areal av primærrom til 30 kvadratmeter tillagt 20 kvadratmeter for hver ytterligere beboer i boenheten som er over 15 år. (2) Skattyteren må dokumentere boligenes areal av primærrom, enten ved oppmåling av takstmann eller på annen måte som likningsmyndighetene finner tilfredsstillende. Likningsmyndighetene kan legge bruksarealet til grunn dersom dette er bedre dokumentert enn areal av primærrom. (3) Dersom personen leier bolig i boenhet der det også bor andre, kan han kreve at vurderingen gjøres ut fra et arealkrav på 30 kvadratmeter, der det legges til grunn det arealet som han disponerer alene, tillagt hans andel av areal i boenheten som etter sin art er felles. Areal i boenheten som etter sin art er felles, tas ikke i betraktning i boenhet med 7 eller flere beboere over 15 år. (4) Bolig som ikke anses selvstendig, regnes som uselvstendig bolig. Mitt spørsmål er følgende: VIL EN BÅT MED ET BRUKSAREAL PÅ UNDER 30M2 KUNNE DEFINERES SOM EN USELVSTENDIG BOLIG NÅR JEG SELV BOR I DEN? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Jeg vil tro det ja. Men det sikkreste er å få skriftlig svar ang dette fra skatteetaten. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Hei! Har bodd i båt i fire år. En båt blir ikke godtatt som en bolig av Skatteetaten, da den ikke kan få bolignummer. Mange som bor i båt registrerer seg som UFB, delvis som en protest mot systemet. Det er forøvrig noe utvikling i dette for tiden, da noen båtboere har tatt opp kampen med Skatteetaten for å få godkjent båt som bolig. Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Hei! Har bodd i båt i fire år. En båt blir ikke godtatt som en bolig av Skatteetaten, da den ikke kan få bolignummer. Mange som bor i båt registrerer seg som UFB, delvis som en protest mot systemet. Det er forøvrig noe utvikling i dette for tiden, da noen båtboere har tatt opp kampen med Skatteetaten for å få godkjent båt som bolig. Kan det være at du misforstår litt? - Det jeg snakker om er en uselvstendig bolig. Altså en pendlerbolig. Feks. er det mange bygningsarbeidere som bor i brakker. Disse blir jo godkjent som uselvstendige boliger. Jeg stiller meg derfor undrende til at ikke også en båt skulle bli godkjent som en uselvstendig bolig. feks. mener jeg at en person må kunne bo i sin hjemkommune i Nord-Norge og ha sin folkeregistrerte adresse der, men bo i en båt i oslo som er en pendlerleilighet og en uslevstendig bolig (altså under 30m2). Pendlerboligen, altså båten, vil da ikke være ens folkeregistrerte adresse. Ergo vil båten etter mitt skjønn kunne benevnes som en uselvstendig bolig iht. skattereglene. Endret 29. september 2013 av Running Fox Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Båten tilfredsstiller jo kravene til uselvstendig bolig iht. skattereglene? (Den er under 30m2. i BRA). Skal ringe til skattekontoret i morgen og høre hva de sier til dette. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Det kan hende denne regelen blir litt annerledes enn bolignummerproblematikken ja... Det er nok best å høre med Skatteetaten. Men bolignummer vil du nok få problemer med å få, om de forlanger det. Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Det kan hende denne regelen blir litt annerledes enn bolignummerproblematikken ja... Det er nok best å høre med Skatteetaten. Men bolignummer vil du nok få problemer med å få, om de forlanger det. Det tviler jeg ikke på, men hvorfor skulle de forlange det når det gjelder en uselvstendig bolig? Det er den selvstendige boligen som skal ha et bolignummer. Årsaken til dette, antar jeg har med å avgjøre en persons skattemessige bosted. Vi får se i morgen, da får jeg svar. Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Det blir interessant å høre hva de konkluderer med. Oppdater oss når du har snakket med Skatteetaten Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Det blir interessant å høre hva de konkluderer med. Oppdater oss når du har snakket med Skatteetaten http://www.osloby.no/nyheter/--Supert_-da-har-vi-vunnet-saken-for-mange-batbeboere--7245747.html#.UkiLKYapVIE Saken er biff! Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Jepp, det er fremgangen jeg siktet til i tidligere innlegg. Forhåpentligvis blir det snart regelendringer! Er litt stress å være UFB, blant annet med kredittsjekker osv. Endret 29. september 2013 av Fibonacci Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Jepp, det er fremgangen jeg siktet til i tidligere innlegg. Forhåpentligvis blir det snart regelendringer! Er litt stress å være UFB, blant annet med kredittsjekker osv. Den er jeg med på. Ser ut som det kommer regelendringer rundt årsskiftet. Sånn by the way? - Hvordan trives du med å bo i båt? - Hvor mange fot er din båt på? Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) 41 nå. Vi hadde en 33 foter tidligere. Både jeg og samboeren stortrives om bord. Kommer sannsynligvis aldri til å flytte på land igjen Hadde forresten en tråd om det her for en stund siden. Det virker som flere og flere velger å bo i båt, noe som er forståelig. Teknologi gjør det enklere å bo i båt, samtidig som man slipper boligprisjaget på land. Endret 29. september 2013 av Fibonacci Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 41 nå. Vi hadde en 33 foter tidligere. Både jeg og samboeren stortrives om bord. Kommer sannsynligvis aldri til å flytte på land igjen Hadde forresten en tråd om det her for en stund siden. Det virker som flere og flere velger å bo i båt, noe som er forståelig. Teknologi gjør det enklere å bo i båt, samtidig som man slipper boligprisjaget på land. Knallfin båt du har der. Jeg tenkte jeg kanskje kunne cashe inn noen kroner på å leie ut båten på sommerstid. Har du noen tips i så måte i forhold til hvilken type båt som lønner seg å kjøpe? Lurer også på hvilken type seilbåter som lønner seg å kjøpe med tanke på å være omsettelige ved salg. Lette å selge uten for mye tap. Hva tror du? Knallfin båt du har der. Jeg tenkte jeg kanskje kunne cashe inn noen kroner på å leie ut båten på sommerstid. Har du noen tips i så måte i forhold til hvilken type båt som lønner seg å kjøpe? Lurer også på hvilken type seilbåter som lønner seg å kjøpe med tanke på å være omsettelige ved salg. Lette å selge uten for mye tap. Hva tror du? Tenkte på en seilbåt på mellom 36 til 45 fot i prisklasse 500 000. Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Knallfin båt du har der. Jeg tenkte jeg kanskje kunne cashe inn noen kroner på å leie ut båten på sommerstid. Har du noen tips i så måte i forhold til hvilken type båt som lønner seg å kjøpe? Lurer også på hvilken type seilbåter som lønner seg å kjøpe med tanke på å være omsettelige ved salg. Lette å selge uten for mye tap. Hva tror du? Tenkte på en seilbåt på mellom 36 til 45 fot i prisklasse 500 000. Tenkte på en seilbåt på mellom 36 til 45 fot i prisklasse 500 000. Endret 29. september 2013 av Running Fox Lenke til kommentar
Fibonacci Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 (endret) Tja. Nå er det fullstendig båtkrakk, og det har det vært noen år. Du kan få bruktbåter utrolig billig. Mange har måtte gå ned flere hundre tusen kroner fra prisforlanende for å få solgt i år. Før i tiden kunne man regne båt som en investering som gav igjen pengene, og kanskje til og med litt ekstra. Nå er det omtrent på linje med bil i verditap. Det er vel bare å surfe rundt i dette søket og finne noe. La til 100.000 i prutingsmonn, noe som er realistisk i dag. Jeg ville satset på noe fra slutten av nittitallet eller nyere. Det betyr mindre å fikse på og nyere konstruksjonsmetoder enn på 70- og 80-tallsbåter. Også lettere å omsette senere. Det koker uansett ned til preferanser (hvor mange lugarer, L-bysse eller langsgående, foldebord eller fast bord, ratt eller rorkult etc.). Kjøper du en serieprodusert båt som Bavaria, Jeanneau, Beneteau eller liknende ved du egentlig hva du får. Grei kvalitet til en rimelig penge, men ikke like god kvalitet som de dobbelt så dyre svenske båtene. Endret 29. september 2013 av Fibonacci Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Skjønner. Okei. Får gjøre som folka på toppen: Sondere litt. Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Hva har du å si til en slik som dette; http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32831297 Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Målt opp mot feks. denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=44184546 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 29. september 2013 Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Men kjære venner da, nå går tråden helt off-topic... Lenke til kommentar
Running Fox Skrevet 29. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. september 2013 Men kjære venner da, nå går tråden helt off-topic... C est la vie monsieur! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå