Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Å bo i båt - spørsmål og svar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare tilføye at vi er flere suppegjøker i samme kategori, båtboerskapet anbefales på det sterkeste. Gitt at man uansett har planer om å ha båt er det en ekstremt billig boform etter alle regnestykker jeg har kommet opp med, men om en ellers ikke har planer om båt er det ikke fullt så billig (i mitt tilfelle mer enn en halvering av kostnader likevel). Det er fint å spare penger ved å bo i båt, men om det er motivasjonen kan utfallet fort være litt tvilsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noen spørsmål rundt temaet? :)

 

Det jeg lurer på er hvordan det påvirker den sosiale aktiviteten i forhold til ulike folk en kjenner eller potensielt kan treffe som ikke er båtfolk slik som folk ute på byen. Hvordan de reagerer på det. I forhold til sjekking og den slags også.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke stort annerledes enn å bo i et hus tenker jeg... Vi har da TV og PC med internett og alt mulig som man ellers bruker tiden sin på. Man kan selvsagt ikke spille flygel eller harpe som hobby, men bortsett fra det er det helt toppers.

Jeg og samboeren har bodd om bord i 1,5 år (jeg har bodd om bord i snart 4 år) og vi stortrives. Det er egentlig som å være på en hytteferie som aldri tar slutt.

Lenke til kommentar

Hva slags båt bor dere i?

Før bodde vi i en 33-fots seilbåt fra 1975. Nå har vi kjøpt en 41 fots seilbåt fra 1999 (Beneteau).

 

Hva med det å bo såpass tett på hverandre? Du blir ikke rastløs og urolig av det?

 

Man må nok trives med å bo på lite areal. Om man gjør det, er det svært praktisk. All plass er godt utnyttet med smarte løsninger. Det beste er at man pga. begrenset plass ikke har plass til alt mulig rot og skrot som man egentlig ikke trenger. Man kjøper bare det nødvendige, og det er faktisk ganske befriende. Til sammen har man boltreplass på størrelse med en middels hybel, men det er mer enn nok.

Egentlig er det ikke så spesielt å bo i båt i Norge lenger - jeg har fått et inntrykk av at det har blitt mer og mer vanlig. Særlig pga teknologiske fremskritt og bedre råd (=større båter, bedre komfort) generelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det måtte vært nok andre og oppegående folk som også bodde i båt samme sted, og dermed en viss infrastruktur, og dermed er det vel ikke mange steder i Norge som egentlig egner seg? Jeg syns det virker som det er veldig få som bor i båt, sørover i Østfold hvor jeg tenkte på å ha båt.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Fine bilder. Hvordan går det med selve båten, om den står ute året rundt?

 

Forresten en ting jeg har tenkt over. Når en er på en hytte, kan alt gjerne ta litt tid. En koser seg med på skrive tekstmeldinger. En kan like å gjøre litt oppvask eller rydde. Mens ellers syns jeg den slags mest blir en forstyrrelse og et mas. Det er fint hvis en kan nyte det en driver med på en måte. I øyeblikket. Og ikke hele tiden jage resultater. Er det sånn båtlivet er, også over tid, ikke bare når det er av og til, så er det ikke ille.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det måtte vært nok andre og oppegående folk som også bodde i båt samme sted, og dermed en viss infrastruktur, og dermed er det vel ikke mange steder i Norge som egentlig egner seg? Jeg syns det virker som det er veldig få som bor i båt, sørover i Østfold hvor jeg tenkte på å ha båt.

Finnes en del miljøer, Aker Brygge er det største. I Rogaland er det en del som bor i Sandnes, i Bergen er det et lite båtboermiljø, samme gjelder Trondheim.

 

Hva slags båt bor dere i?

Jeg bor i en 32 fots seilbåt. Den er akkurat så stor at jeg har ståhøyde, men ikke større enn at jeg synes det går fint å seile og manøvrere båten alene.

 

Fjong båt. Fibonacci! Spesielt imponert over ryddigheten i kjøleboksen; jeg har fått for vane å sortere etter prinsippet kjølehaug, og spiser helst noe av det som ligger øverst i stabelen ...

 

Her er min oase i burmesisk teak og mahogny:

8204326786_bdbb64baee_z.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Fordi man kan reise hvor man vil når man vil. Man har hele huset og all bagasje med seg. Man har alt man trenger i et lite "eggeskall". Soverom, kjøkken, bad, stue, kjøleboks, vanntanker, strøm, varmeapparat etc. I tillegg kan man reparere alt om bord selv. Man slipper å tilkalle rørlegger, elektriker eller snekker om noe må repareres.

 

Dypt inne i vinteren så kommer man vel ikke så langt om man er innestengt pga is i vannet? hehe.

 

 

Hvordan er det med fritiden osv? Har du noen form for TV, data m\ internet eller annet tilsvarende?

Fisker du din egen mat eller blir det kjøpt vanlig mat? :)

 

Edit: Så igjennom flere av bildene nå.. Dere har det jo greiere enn det jeg har det.. :-D

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...