Gå til innhold

Nikon 16-35mm F4 AF-S G ED VR


Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer/lest seg opp på dette objektivet. Hvordan står dette seg i forhold til andre vidvinkelzoomer?

 

Vidvinkler sliter vel ofte med forvrenging(noe mer som er typisk?) Lar dette seg lett løse ved å velge objektivtype i feks Light Room?

 

Skal brukes på Nikon D600/D800.....

Endret av Allak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16-35 f/4 VR er et helt ålreit objektiv, men ikke noe spesielt. Det er skarpt nok, men fortegner veeeeldig mye. Litt vel mye plæstikk-følelse også, det føles ikke helt som et objektiv til 9000 kr spør du meg. Det er egentlig like greit med den nye 18-35 f/3.5-4.5G, da den er mye rimeligere, mindre og lettere, og optisk på et like ålreit nivå. Du mister dog 2mm i den vide enden, samt VR.

 

Personlig ville jeg enten ha satset skikkelig, og kjøpt 14-24 f/2.8 som tross alt er et knallobjektiv i toppklasse, eller spart masse penger og gått for den rimelige, nye 18-35. 16-35 synes jeg blir en mellomting som hverken er fugl eller fisk.

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer/lest seg opp på dette objektivet. Hvordan står dette seg i forhold til andre vidvinkelzoomer?

 

Vidvinkler sliter vel ofte med forvrenging(noe mer som er typisk?) Lar dette seg lett løse ved å velge objektivtype i feks Light Room?

 

Skal brukes på Nikon D600/D800.....

Jeg har 16-35 på D800 og er veldig fornøyd. Det er litt fortegning, men at det fortegner "veeeeldig mye" som Shirmah sier, det kan ikke jeg skrive under på.

 

Jeg sitter sjelden å leter etter nye objektiver på markedet, så 18-35 var ny for meg. Det ser ut til å være et veldig ålreit objektiv med mindre fortegning enn på 16-35. Det skal visstnok være lettere og billigere, men likevel ha veldig god optisk kvalitet. Det kommer nok ikke til å slite på verken D600 eller D800.

Men jeg har som sagt ikke gjort mye research på det.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Dette med fortegning, løser dette seg ved å velge riktig objektivtype i Lightroom? Slik at dette er i første rekke et problem for de som bruker Jpeg bildene slik de er?

Det fikser man lett med lightroom ja. Både JPEG og RAW blir rettet opp. Fortegningen er størst ved 16mm, men er så og si borte ved 20mm.

Lenke til kommentar

Det stemmer jo ikke at forvrengning bare "forsvinner" med profilvalg i Lightroom. Det blir redusert, men det blir jo ikke helt bra uansett. Et optisk forvrengt bilde som blir rettet opp i software blir jo ikke like bra som et bilde der ikke optikken forvrenger i utgangspunktet.

Det spørs helt hva du legger i uttrykket "blir jo ikke helt bra uansett". Hva er det som skal være "bra"?

 

Selvsagt vil det bli en forskjell om man sammenlikner med optikk som ikke forvrenger, men denne forskjellen vil uansett ikke være et problem.

16-35 er et veldig godt objektiv som har litt fortegning, men dette kan rettes opp i bl.a LR.

 

Hva er det du mener er galt med bildene etter de er korrigert i LR?

Endret av Lars Anker-Rasch
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette med at det er litt optisk krumspring med dette objektivet før det har vært en runde i feks LR. Gjør dette at om en bruker diverse filter så kan en få en del uønskede effekter en ikke på en enkel måte blir kvitt i LR?

 

CPL filtere får rar effekt på supervidvinkler uansett, men ND og Graderte ND filtere fungerer helt fint, uavhengig av optisk korreksjon i LR(eller tilsvarende programmer).

Lenke til kommentar

Er godt fornøyd med dette objektivet. Forutenom det kan bli urlite skygge i hjørnene hvist en f.eks tar landskapsbilder mot med himmel etc, men er minimalt ass. Kan uansett lett korrigeres i LT.
Synes ikke bildene blir rare av CPL eller gråfilter, men det er nå personelige synspunkter.

Er ikke feil å velge dette hvist du vil ha et knallbra vidvinkel objektiv som ikke koster over 10lapper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tatt en titt på nikon 17-35/2.8 - den slipper inn dobbelt så mye lys. Og den forvrenger mindre enn nikon 16-35/4 etter det jeg kan lese meg til. Kommer litt ann på om VR er et must eller ikke.. Hva har det å si at 16-35 er en del skarpere? 17-35 er sikkert mer en skarp nok hvis dette bekymrer deg.. Bruktpris på 17-35/2.8 er meget overkommelig må jeg si - mye for penga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...