Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

12 åring med 117 IQ i følge Mensa hjemmetest.


Anbefalte innlegg

Hei jeg heter Kristian og er tolv år. Jeg var nettopp og tok Mensa sin hjemmetest to ganger nå. Den første gangen beregnet de at jeg hadde 115 IQ, mens den andre gangen sa de at jeg hadde sånn ca. 117 IQ. Jeg lurer da på, hva er normalt for en tolv åring som meg.

 

Takker for alle svar på for hånd :D

 

Mvh Kristianpost-307250-0-71122100-1379542644_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IQ-testen er beregnet på voksne personer med over gjennomsnittet IQ. At du fikk 115 eller 117 er ikke så veldig imponerende, da det er under testens målområde, og dermed unøyaktig/feil. Selv får jeg godt over gjennomsnittet.

 

Det finnes flere andre IQ-tester som er bedre beregnet på ditt aldersområde.

Lenke til kommentar

IQ-testen er beregnet på voksne personer med over gjennomsnittet IQ. At du fikk 115 eller 117 er ikke så veldig imponerende, da det er under testens målområde, og dermed unøyaktig/feil. Selv får jeg godt over gjennomsnittet.

 

Det finnes flere andre IQ-tester som er bedre beregnet på ditt aldersområde.

Har du eksempler?

Lenke til kommentar

Hjemmetesten kan gi en pekepinn, men ikke så mye mer. Det er mest for moro. Jeg vil anta at en IQ-test hos psykolog er det mest egnede for en 12-åring. Om det er en god grunn til å ta en slik test er et annet spørsmål.

 

Det er forresten svært misvisende å bruke et resultat fra annet enn første gangen du tar testen. Tar du den kort tid etterpå så kan det bli helt feil.

Lenke til kommentar

Hjemmetesten gir bare en pekepinn.

 

Jeg vet ikke om den er alderskompensert, men den ordentlige testen er i hvert fall alderskompensert. Hvis du har oppgitt alder som en del av testen så er den nok alderskompensert. Det vil si at normalen er 100 uansett alder.

 

Poeng på oppgavene regnes sammen med alder for å få ut IQ-tallet.

 

115 og 117 er litt over gjennomsnittet. Her kan du lese litt om de ulike IQ-skalaene for ulike tester:

http://no.wikipedia.org/wiki/IQ

Lenke til kommentar

IQ-testen er beregnet på voksne personer med over gjennomsnittet IQ. At du fikk 115 eller 117 er ikke så veldig imponerende, da det er under testens målområde, og dermed unøyaktig/feil. Selv får jeg godt over gjennomsnittet.

 

Det finnes flere andre IQ-tester som er bedre beregnet på ditt aldersområde.

Hva mener du egentlig her med at det er under testens måleområde?

Også sier du at resultatet ikke er så imponerende og avslutter med at du selv får godt over gjennomsnittet. Til opplysning så fikk han også godt over gjennomnsnittet, så da lurer jeg på om du vet hva du snakker om. I følge linken til Simen1 ligger han over de fleste.

 

I tillegg må IQ aldersjusteres og man kan ikke ta den samme testen 2 ganger etter hverandre da man drar fordel av det 2. gangen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva mener du egentlig her med at det er under testens måleområde?

Også sier du at resultatet ikke er så imponerende og avslutter med at du selv får godt over gjennomsnittet. Til opplysning så fikk han også godt over gjennomnsnittet, så da lurer jeg på om du vet hva du snakker om. I følge linken til Simen1 ligger han over de fleste.

En IQ-test designes for et visst målområde. Dvs, vanlige IQ-tester satser på at du får en IQ-score på mellom 70 til 130. Om du havner på kantene eller utenfor dette, er ikke testen riktig for deg, og du må finne deg en som er bedre for din IQ.

 

Mens standard-tester går for 70-130 (98%), så er Mensa-testene kalibrert for de over denne poengsummen.

Resultatet 12-åringen her da får, er ikke riktig i forhold til testens "rekkevidde". Derfor kan det være lurt å ta en test beregnet mer på standard-rekkevidden.

 

Tar jeg en vanlig IQ-test (70-130), får jeg som oftest en tullete høy score (eller en kunstig lav), da den ikke er beregnet på de som går over denne skalaen.

 

Er iallefall slik jeg har forstått systemet.

Høy IQ betyr faktisk bare at du er flink til å løse IQ-tester, ingenting annet :)

(Og som alt annet i verden kan det også trenes på)

Dette er feil.

Mer info her

Lenke til kommentar

og 65 i Afrika. Er nok alt testosteronet som dreper hjerneceller der nede:)

Du kan jo alltids dra til Afrika, og prøve å ta en av deres "tester", for å se hvor flink du er.

 

Du kan ikke ta en IQ-test beregnet på et velstående samfunn som Skandinavia, Statene og lignende, for så å sende det ned til sult og kriserammede land uten tilstrekkelig utdanning og mat. Du kan like godt klage over dumme fisker som ikke kan klatre i trær som apekattene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo alltids dra til Afrika, og prøve å ta en av deres "tester", for å se hvor flink du er.

 

Du kan ikke ta en IQ-test beregnet på et velstående samfunn som Skandinavia, Statene og lignende, for så å sende det ned til sult og kriserammede land uten tilstrekkelig utdanning og mat. Du kan like godt klage over dumme fisker som ikke kan klatre i trær som apekattene.

Det viser seg jo stadigvekk at selv om de har voks opp i skandinavia, så forstår de ikke samfunnet. Har en større andel som blir kriminelle osv.. Har selv vært i afrika og jobbet, virker som om de ikke gidder å lære noe selv om de får servert alt på sølvfat. Bare interresert i å snike seg unna og sove.

Lenke til kommentar

Det viser seg jo stadigvekk at selv om de har voks opp i skandinavia, så forstår de ikke samfunnet. Har en større andel som blir kriminelle osv.. Har selv vært i afrika og jobbet, virker som om de ikke gidder å lære noe selv om de får servert alt på sølvfat. Bare interresert i å snike seg unna og sove.

Det er ufattelige mange årsaker til hvorfor dette skjer, og man kan ikke skylde direkte på IQ.
Lenke til kommentar

IQ-tester måler bare din evne til å ta IQ-tester. Man kan faktisk øve seg god til det, uten at det har videre fordeler ellers. Du blir eksempelvis ikke bedre i matte av å øke IQ'en din.

 

Det blir litt som en 3000m-test. Greit, du løper fort som fanden, men jeg banker deg hvis jeg får tak i deg. Ser du poenget?

dette er fremdeles feil. Se linken til wikipedia jeg henviser til noen poster tilbake.
Lenke til kommentar

dette er fremdeles feil. Se linken til wikipedia jeg henviser til noen poster tilbake.

 

Ser ikke noe i Wikipedia-artikkelen som motiser noe jeg sa. Greit nok at jeg satte ting litt på spissen, men som poenget mitt var; en IQ-test tester IQ'en din. Det er ikke en målestokk på hvor smart og klok du er. Det er en målestokk på evne til å se mønster.

 

Skal du hevde jeg tar feil, får du heller underbygge det med mer enn bare "dette er feil".

Lenke til kommentar

Ser ikke noe i Wikipedia-artikkelen som motiser noe jeg sa. Greit nok at jeg satte ting litt på spissen, men som poenget mitt var; en IQ-test tester IQ'en din. Det er ikke en målestokk på hvor smart og klok du er. Det er en målestokk på evne til å se mønster.

 

Skal du hevde jeg tar feil, får du heller underbygge det med mer enn bare "dette er feil".

Det er riktig at IQ ikke tilsier hvor "smart eller klok" du er, men jo høyere du går i utdanning og arbeidsstillinger, jo høyere er gjennomsnitts-IQ-en. Det står nærmere forklart på Wikipedia-lenken: Wikipedia
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Jeg synes hele konseptet til Mensa er ganske ekkelt og ryker av en sosialdarwinisme man ikke bør være kjent med anno 2014. Dessuten er det som nevnt over bevist at IQ har sammenheng med kultur og utdannelse, ikke rå hjernekraft eller logisk sans.

"I don't care to belong to any club that will have me as a member"
-Groucho Marx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...