Gå til innhold

Telenor struper One Call-kundene


Anbefalte innlegg

Typisk media med den overskriften der. Virker som alt handler om å skaffe flest mulig klikk. Det er ikke slik at Telenor struper hastigheten til One Call. Det er One Call som ikke ønsker høyere hastighet. Men det er vel en overskrift som ikke selger?

 

Men, jeg tviler også på at Telenor gjør noe ekstra for OneCall, i og med at det er en direkte konkurrent til Telenor gjennom Network Norway. OneCall kjøper en tjeneste, og da leverer de sikkert det OneCall har spurt etter og ikke noe mer.

 

Om det går an å lage noen hindre som gjør dem dårligere enn Telenor selv, så gjør de nok også det. En dårlig ting med OneCall som er blitt diskutert er roaming-opplevelsene.

 

Det er ikke skikkelig samarbeid i bransjen, og alle sitter på de tuene de kan så lenge de kan. Når mobilnettet falt ut i Norge sist gang, så var det problemer å kunne benytte konkurrentenes mobilnett. Det er en stor ulempe for kommunikasjonsredundansen. Men, om du hadde utenlandsk SIM-kort, så var alle nettene åpne for deg, så sant det gikk trafikk i dem under krisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holder meg til Chess!

 

Jeg hadde OneCall en gang.. ALDRI MER!

 

De bare bytta abonnement en gang og sa ikke ifra engang.. Så kom plutselig regning først på 600 og så 800.. Etter det var det rett og slett NOK!

 

Den typen der gjør meg kvalm..

Alle mobil og internettilbydere gjør dette så OneCall er ikke noe værre enn andre der.

Det er grådig irriterende når det skjer, men da kan man jo bare bytte.

Lenke til kommentar

Har selv OneCall og er en svært fornøyd kunde. Jobber selv med kundeservice og av det jeg har vært i kontakt med kundeservicen deres, er at de har veldig gode rutiner og medarbeidere. Har benyttet dem helt fra oppkjøpet av tidligere IPEA og fra faktura til nå norgespakken.

Problemer med dekningen syner jeg er rart at så mange har problemer med. Har selv en Lumia 920, og har ennå ikke opplevd å miste dekningen på beskrevet måte. Selv ytterst i Bremanger var det full 3G dekning.

Samtidig vil jeg minne om at man kjøper en totaltjeneste, og det vil da være tilknyttet vilkår og betingelser. I November 2012 innførte Netcom et nytt vilkår alle abonnenter som skal si opp vil bli kjent med. Når man sier opp, uansett hvor lang oppsigelsestid eller hvor tidlig man sier opp, så må man betale ut deres fakturaperiode. Siden Netcom fakturerer fra 06.-05. Hver måned, så vil man måtte betale frem til den 05, om bindingstiden er for eksempel den 10. (altså nesten en måned ekstra). Dette slapp jeg etter en runde med Forbrukerrådet. (Noe som alle med binding opprettet før November 2012 bør ta kontakt med).

Dette er også noe som man slipper med OnwCall. Her betaler du rett og slet så lenge man ønsker å være kunde.

Lenke til kommentar

Har selv OneCall og er en svært fornøyd kunde. Jobber selv med kundeservice og av det jeg har vært i kontakt med kundeservicen deres, er at de har veldig gode rutiner og medarbeidere. Har benyttet dem helt fra oppkjøpet av tidligere IPEA og fra faktura til nå norgespakken.

Problemer med dekningen syner jeg er rart at så mange har problemer med. Har selv en Lumia 920, og har ennå ikke opplevd å miste dekningen på beskrevet måte. Selv ytterst i Bremanger var det full 3G dekning.

Samtidig vil jeg minne om at man kjøper en totaltjeneste, og det vil da være tilknyttet vilkår og betingelser. I November 2012 innførte Netcom et nytt vilkår alle abonnenter som skal si opp vil bli kjent med. Når man sier opp, uansett hvor lang oppsigelsestid eller hvor tidlig man sier opp, så må man betale ut deres fakturaperiode. Siden Netcom fakturerer fra 06.-05. Hver måned, så vil man måtte betale frem til den 05, om bindingstiden er for eksempel den 10. (altså nesten en måned ekstra). Dette slapp jeg etter en runde med Forbrukerrådet. (Noe som alle med binding opprettet før November 2012 bør ta kontakt med).

Dette er også noe som man slipper med OnwCall. Her betaler du rett og slet så lenge man ønsker å være kunde.

Jeg opprettet en bindingsavtale med Netcom 10. August 2012, jeg ble fakturert 10. I hver måned. Jeg sa opp abonnementet og ble Chess kunde 12. August 2013 helt kostnadsfritt. Så har vi anekdote mot anekdote.
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd OneCall, og har hatt mistanke om at Telenor driver å aktivt motarbeider selskapet OneCall.

 

Dette var greit å få lese om, men var langt i fra noen kjempeoverraskelse.

 

Telenor motarbeider ikkje. Les artikkelen. One Call er ikkje villig til å betale Telenor for at One Call sine kunder skal få maksimal hastighet i Telenor sitt nett.

 

Det er bare de kundene som har de dyreste abonementene hos Telenor som alltid får maksimal hastighet.

Lenke til kommentar

My mistake. Ser ut til at påstanden om at Telio eier Nextgentel holder vann, så det holder.

 

De 20 største aksjonærene i Telio for ordens skyld, slik at man kan utelukke TelioSonera som aksjonær i Telio (om enn det ikke eies av holdingselskaper for å holde eierskapet noe bedre skjult, dersom TelioSonera har en bit av Telio-kaken):

 

http://www.telioholding.no/Investor-relations/Share-information/Top-20-shareholders

Lenke til kommentar

Hvor mange store har man da?

 

- Telenor (Talkmore, dJuice, Canal Digital, RiksTV (33 %), Bredbåndbolaget, Tele2 Danmark, og en haug andre selskaper)

 

- Network Norway (Tele2, OneCall, MyCall)

- TeliaSonera (Netcom, Chess, Turkcell, Yoigo, Megafon, og andre)

- EQT (Ventelo, Broadnet)

- Lyse Energi (Lyse mobil, Altibox)

- Telipol

- Telio (Nextgentel)

 

pyramidebasert (MLM - multi level marketing) basert:

ACN

 

 

kontantkort:

- Chili Mobil

- Xito (eiere er blant annet DnBNOR Bank og Tafjord Kraft)

 

Flere?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Telenor skulle ALDRI ha fått ta over selve nettverket med hele telefonsystemet fra staten etter at det gamle Televerket ble hevet på skraphaugen. Da Telenor ble dannet som et uavhengig selskap, skulle staten ha opprettet og eid 100% hele telefonnettverket i Norge og med ansvar for all utbygging i fremtiden. Bare slik kunne man ha beholdt sunn konkurranse på like vilkår og slik at alle operatører fikk de samme prisene for selve linjene. Når Telenor eier det meste av nettverk sammen med NetCom, har de bukta og begge endene og kan diktere i stor grad prisene, noe de har gjort og fortsatt gjør. Telenor tillater rett og slett ikke at andre selskap får den inntjeningen de selv har. DET er det som er riv ruskende galt i telemarkedet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Samtidig vil jeg minne om at man kjøper en totaltjeneste, og det vil da være tilknyttet vilkår og betingelser. I November 2012 innførte Netcom et nytt vilkår alle abonnenter som skal si opp vil bli kjent med. Når man sier opp, uansett hvor lang oppsigelsestid eller hvor tidlig man sier opp, så må man betale ut deres fakturaperiode. Siden Netcom fakturerer fra 06.-05. Hver måned, så vil man måtte betale frem til den 05, om bindingstiden er for eksempel den 10. (altså nesten en måned ekstra). Dette slapp jeg etter en runde med Forbrukerrådet. (Noe som alle med binding opprettet før November 2012 bør ta kontakt med).

Dette er også noe som man slipper med OnwCall. Her betaler du rett og slet så lenge man ønsker å være kunde.

One Call har nøyaktig samme forbehold ved oppsigelse som Netcom. Fra punkt 14 i vilkårene deres:

 

"Kunden vil ved oppsigelse bli fakturert full månedsavgift uavhengig av når i måneden abonnementet avsluttes. Man vil samtidig få fullt utbytte av inkludert forbruk og eventuell rabatt."

 

Så om nummeret ditt overføres til ny leverandør i begynnelsen av en måned så vil du måtte betale ut hele perioden hos One Call, så de er ikke bedre enn Netcom på det punktet i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Telenor skulle ALDRI ha fått ta over selve nettverket med hele telefonsystemet fra staten etter at det gamle Televerket ble hevet på skraphaugen. Da Telenor ble dannet som et uavhengig selskap, skulle staten ha opprettet og eid 100% hele telefonnettverket i Norge og med ansvar for all utbygging i fremtiden. Bare slik kunne man ha beholdt sunn konkurranse på like vilkår og slik at alle operatører fikk de samme prisene for selve linjene. Når Telenor eier det meste av nettverk sammen med NetCom, har de bukta og begge endene og kan diktere i stor grad prisene, noe de har gjort og fortsatt gjør. Telenor tillater rett og slett ikke at andre selskap får den inntjeningen de selv har. DET er det som er riv ruskende galt i telemarkedet.

Det stemmer ikke, prisene reguleres av konkurransetilsynet, og ble vel nettopp skilt fra staten for å skape konkurranse. Dersom ting var slik du beskriver det, ville det ikke vært mindre operatører som f.eks OneCall.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...