Gå til innhold

Jobb som (offshore?) petroleumsingeniør


Anbefalte innlegg

Jeg har gått sivilingeniørlinjen i fysikk og matematikk på NTNU, og har akkurat startet i oljeservice :-) Som vil si at etter jeg er ferdig med såkalt førskole kommer jeg til å jobbe med MWD (og forhåpentligvis senere directional drilling) offshore. Min lønn er ikke riktig så god, men kommer til å bli en del mer når jeg først kommer meg ut og får offshoretillegg ++

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Tar du ingeniørutdanning vil jeg personlig anbefale å begynne offshore. Om du ikke har noe i mot "å få dritt på kjeledressen", vel og merke. En får verdifull erfaring, som det skrikes etter på land. Vedr lønn så tror eg ingen kan matche offshorearbeidere i begynnelsen, men det går ikke mange årene før en landjobb matcher (og etterhvert topper) dette om en har god utdanning og gjør jobben sin godt. Forskjellen er stressnivået. Det kan være høyt offshore selvfølgelig, men fra det jeg har hørt er det mye verre på land, og der har man ingen fri-periode. Mange på land (de som tjener godt) har en veldig stressende jobb, og er under høyt press.

Endret av Dickie Dick Dickens
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hallo :)

Jeg har vurdert å søke på petroleumsingeniør på NTNU nå til høsten. Derfor trenger jeg å vite litt om studiet - gjerne fra folk som har gått der før :) Er det mye fysikk i forhold til kjemi (har kun FY1, men har til gjengjeld BI1) på dette studiet? Hvor mye foregår på engelsk (innleveringer, bøker, forelesninger)?

Jeg har et snitt på litt over 5 (ca. 5.2), og må jobbe hardt og mye for å oppnå gode karakterer. Jeg gjør lekser hver dag, samt nesten hver lørdag og søndag (men det er mange som mener jeg skriver alt for mye på oppgavene + gjør veldig mye lekser). Jeg har også 5 i matematikk R2. Er dette studiet veldig vanskelig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ligger på 6-700 k første året + evt. overtid. Da inkludert tillegg som f.eks. nattillegg. Ikke fantastisk, men grunnen til jeg gjøre det er pga. friperiodene, og det at jeg kan bo i utlandet og jobbe i Norge.

 

De virker ikke strenge på overtid, jeg vet om flere som jobber 3-3 (dvs. en uke overtid i hver arbeidsperiode).

 

Ifølge dette, hadde borevæskeingeniører 717k i lønn i snitt i 2009, 597k uten overtid (med alle andre tillegg). Du sier at begynnerlønnen i 2013 er bedre enn gjennomsnittet fire år tilbake. Overestimerer du litt, eller er den en logisk forklaring?

 

Jeg hadde tenkt å opprette en egen tråd for å spørre, men jeg kan like godt spørre her. Brønnteknikere jobbet i snitt 1212 timer i 2009 og hadde i snitt 135k i overtidskompensasjon. Hvordan fikk de så mye i overtid når de jobbet så lite? Normal 2-4 turnus er vel på 1460 timer i året?

Endret av Hallman
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

 

 

 

Vet du noe om hva slags type ingeniører de ansetter offshore?

 

Jeg har vært i kontakt med Schlumberger tidligere og også sett stillingsannonser og de rekrutterer i hvert fall blant et bredt utvalg ingeniører (til og med byggingeniører og bachelor i matematikk) til slike type stillinger og sa at det viktigste var egentlig gode karakterer og personlige egenskaper.

 

Men jeg vet ikke hva som er vanlig blant andre selskap. Hadde sett for meg at maskin/petroleum er det mest optimale. Heller litt mot byggingeniør neste år, sett i lys av jobb på land, men drømmen om å jobbe offshore er der fortsatt. :)

Lenke til kommentar

Jeg jobber med borevæske. Jobber 2-4. Har bachelor i petroleum. 12 timer på, 12 timer av. Grei jobb, en del kontor, litt kjemitester og en del møter. Meget fornøyd.

 

Det er mange ingeniører offshore, men det er ikke like mange som har fast rotasjon. De som jobber i Statoil har gjerne en uke eller så hver 4-8 uke hvis de er boreingeniør på et prosjekt, og vanlig landjobb ellers.

 

I oljeservice har man mudingeniører, loggeingeniører, ingeniører innen MWD og retningsboring, sementingeniører, kompletteringsingeniører, ingeniører for subsea, i tillegg til company man, som alle gjerne er ingeniørutdannet.

Heisann! Litt sen bump det her, men jeg begynner å nærme meg den tiden hvor jeg kan begynne å tenke på hva jeg vil fokusere på i petroleumsutdanningen min. Så langt har jeg interessert meg for både borevæsker og sementering, men har til gjengjeld ikke vært detaljert nok inne på komplettering og retningsboring til at jeg føler jeg kan velge en favoritt enda.

 

Har du noen innspill eller tanker på forskjellene?

Hva fikk deg for eksempel til å velge borevæske fremfor andre retninger?

Er det noen forskjell i hvilken retning det trengs større prosentandel av offshore?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...