Gå til innhold

Geolog uten olje?


minekawa

Anbefalte innlegg

Jeg hadde bestemt meg for å studere geologi neste år, da det virket som et spennende studie som førte til jobb med ålreit lønn. Har vurdert så mye annet, men dette er det jeg har mest lyst til. Problemet er at jeg vet ikke helt om jeg har samvittigheten til å jobbe innen olje, med tanke på klimaendringer osv... Finnes det reelle jobbmuligheter for en geolog som ikke vil jobbe innen olje? Og hvilken retning burde man i såfall studere? Har sett at man KAN studere rasfare eller mineralogi, men har hørt at 90% ender innen oljen uansett?

 

Lurer også på hva som ville skje hvis Norge sluttet med olje, ville det ikke være et veldig overskudd med geologer da, som ville prøve å ta de jobbene jeg vil ha? Vil gjerne ha sikre jobbmuligheter senere også....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også spørre deg selv om du har samvittighet til å ikke jobbe med olje.

Hadde vi skrudd av alle inntektene fra oljen over natten så hadde enten AS Norge gått konkurs, eller så hadde alle velferdsgoder blitt kastet ut vinduet. Se heller på det som en mulighet til å finne noen ekstra oljefelt og gjøre moderlandet en tjeneste.

 

Vi er dessverre fordømt avhengige av oljen, og den har nok virket som en sovepute siden 70-tallet. På grunn av dette har vi ingen andre store industrier som sørger for velstand i landet.

Dessuten vil verden trenge petroelumbasert energi/produkter i mange tiår til, ikke bare til biler men skip og lufttransport og plastikk etc.

 

(Og med dette som bakgrunn så kan jeg garantere at oljen utenfor lofoten kommer til å bli pumpet opp før eller siden. Vi har rett og slett ikke råd til å la den ligge)

Lenke til kommentar

Punkt en: I en del vei-uhell i det siste, har en geolog spilt en ikke uvesentlig rolle i kontrollen av situasjonen efter uhellet - og de er faktisk involvert i alle seriøse tunnel- og rassikrings-prosjekter.

 

Punkt to: Gruver er per definisjon avhengig av geologer for å kunne drive både sikkert og lønnsomt. (Og metaller og mineraler er materialer, ikke drivstoff...)

 

Punkt tre: I en god del byggeprosjekter (utenom vei) er det av interesse å få klarlagt geologiske forhold for å sikre at man kan slippe med å bygge bare en gang...

 

Og det finnes antagelig en del vinklinger til dette jeg ikke har tenkt på...

Lenke til kommentar

Er ikke geotermisk energi på fremmarsj? Der vil jeg tro de har bruk for geologer og da vil du jo i tillegg jobbe med et alternativ til oljen.

Søkte på dette, og det virker absolutt spennende! Virket også som at erfaring innen oljebransjen ikke ville være å forakte med tanke på å få en slik jobb, det er jo den teknologien de tar utgangspunkt i. Håper det blir satset mer på dette i fremtiden. Nå skjønner jeg litt mer om hvorfor geologutdanning skulle være fremtidsrettet...

Lenke til kommentar

Du kan også spørre deg selv om du har samvittighet til å ikke jobbe med olje.

Hadde vi skrudd av alle inntektene fra oljen over natten så hadde enten AS Norge gått konkurs, eller så hadde alle velferdsgoder blitt kastet ut vinduet. Se heller på det som en mulighet til å finne noen ekstra oljefelt og gjøre moderlandet en tjeneste.

 

Dessuten vil verden trenge petroelumbasert energi/produkter i mange tiår til, ikke bare til biler men skip og lufttransport og plastikk etc.

Har prøvd å tenke slik jeg også, at oljepengene finansierer mange viktige ting, som helse osv.. men motstanden mot oljeutvinning øker hele tiden, og jeg skjønner godt hvorfor. Kanskje man kan være med på å gjøre oljeindustrien mer miljøvennlig? Ser jo at de arbeider mot det hele tiden.

 

Jeg forstår at man trenger olje til andre ting også, men man kan jo ikke fortsette å være avhengig av dette? Må uansett få ned forbruket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer også på hva som ville skje hvis Norge sluttet med olje, ville det ikke være et veldig overskudd med geologer da, som ville prøve å ta de jobbene jeg vil ha? Vil gjerne ha sikre jobbmuligheter senere også....

 

Kommer aldri til å skje. Dessuten står andre bransjer i kø for å skaffe seg slike ansatte. De klarer det bare ikke siden de ikke kan konkurrere med oljebransjen på lønn.

 

Det store flertallet i Norge er for oljeutvinning. Jeg vil tippe ca 90-95%. Når det gjelder å åpne områdene utenfor Lofoten etc. er nok tallet noe lavere, Partiene på stortinget som vil åpne disse områdene for konsekvensutredning fikk 73,9% i valget.

 

Jeg har flere venner som ligger langt til venstre i politikken, men jobben min er overhode ikke noe problem eller samtaleemne generelt.

 

Så med mindre det strider helt mot din overbevisning vil jeg bare si at du har gjort et utrolig godt valg, uansett om du blir rasgeolog, petroleumsgeolog eller noe annet.

Lenke til kommentar

Finnes det reelle jobbmuligheter for en geolog som ikke vil jobbe innen olje? Og hvilken retning burde man i såfall studere?

 

Ja, definitivt. Jeg jobber i et av de store ingeniørrådgivningsselskapene i Norge, og alle disse skriker etter geologer/geoteknikere. Da jobber man med geologiske vurderinger knyttet til bygg- og anleggsprosjekter, både rettet mot byggsektoren og innen samferdsel.

 

Spesielt sistnevnte område vil bli veldig aktuelt de kommende årene pga alle store vei- og jernbaneutbygginger som skal gjennomføres. I alle slike prosjekter av en viss størrelse er geotekniske vurderinger av stor viktighet.

 

Eksempel på jobbutlysning fra Norconsult

 

Alle de store konsulentselskapene som Norconsult, Multiconsult, Sweco, Rambøll og COWI har geotekniske avdelinger. I tillegg finner man blant annet NGI og NGU innen geoområdet.

 

Videre er det jo også spådd en ny renessanse for gruveindustrien i Norge. NGU driver jo nå med en kartlegging av grunnen i hele Norge med tanke på dette. Sterkt økende råvarepriser de siste 10 årene og store utbygginger fremfor alt i Kina har gjort at utvinning av metaller og mineraler igjen kan bli en viktig industri i Norge. Her kan det bli masse jobbmuligheter for geologer.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

 

Ja, definitivt. Jeg jobber i et av de store ingeniørrådgivningsselskapene i Norge, og alle disse skriker etter geologer/geoteknikere. Da jobber man med geologiske vurderinger knyttet til bygg- og anleggsprosjekter, både rettet mot byggsektoren og innen samferdsel.

 

Videre er det jo også spådd en ny renessanse for gruveindustrien i Norge. NGU driver jo nå med en kartlegging av grunnen i hele Norge med tanke på dette. Sterkt økende råvarepriser de siste 10 årene og store utbygginger fremfor alt i Kina har gjort at utvinning av metaller og mineraler igjen kan bli en viktig industri i Norge. Her kan det bli masse jobbmuligheter for geologer.

Dette høres også spennende ut, men er det mest snakk om geoteknikere da? Jeg tenkte å utdanne meg spesifikt som geolog, ikke geoingeniør osv. Stiller jeg meget dårligere i arbeidsmarkedet da?

 

Har hørt det om mineraler jeg også, så håper at det faktisk blir satset på.

Lenke til kommentar

Dette høres også spennende ut, men er det mest snakk om geoteknikere da? Jeg tenkte å utdanne meg spesifikt som geolog, ikke geoingeniør osv. Stiller jeg meget dårligere i arbeidsmarkedet da?

 

Har hørt det om mineraler jeg også, så håper at det faktisk blir satset på.

 

Det beste hadde nok vært å gå på siv.ing ved NTNU på linje for tekniske geofag. Dette gir nok best muligheter i arbeidslivet, spesielt med tanke på konsulentselskapene. Dog tror jeg at etterspørselen etter folk med geokompetanse i arbeidslivet er såpass stort at det bør gå greit uansett. Studiene ved UiB og UiO ser også greie ut sålenge du ikke velger en fordypning i de mest obskure og snevre problemstillingene.

 

Det skrikes faktisk etter folk med geokompetanse for tiden. Hovedårsaken er at så mange med den utdanningen velger oljeindustrien, mens behovet også er stort innen for de andre næringene som jeg nevnte ovenfor. Det var også grunnen til at man skilte ut geofag som egen linje på NTNU. Tidligere fra det studieretning man valgte etter 2/3 år under retningen petroleum og geofag, men stort sett alle valgte studiretning innen petroleum og man opprettet derfor en egen geofaglinje.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det er riktig at mange geologer jobber innen oljen, jeg jobber der selv. Her er det flest arbeidsplasser. Det er likevel ikke noe i veien for å bevege seg innen andre fagområder. I Norge er vi spesielt dyktige på vei-og tunnell-bygging. Kompetansen i Norge her er noe av den beste i verden. Du kan altså arbeide innen vegvesenet, konsulentfirmaer, forskningsinstitusjoner som alle arbeider med veg og bygging. En geolog kan arbeide med undersøkelser av berggrunn, løsmasser, skredfare, bergmekanikk.

 

Du kan bli professor og forske innen det du interesserer deg for. Havbunn, vulkaner, platedynamikk, mineraler, strukturgeologi, sedimentologi.. u name it!

 

Gruvevirksomhet er heller ingen dum vei å gå, jeg kjenner flere som har gått denne retningen. Det virker både spennende og lærerikt

 

Det er som du sier, Mange ender opp i oljen, og godt er det for vi trenger petroleum til alle små og store ting i hverdagen. Det er utslippene som må holdes nede.

 

Ellers er det muligheter for å jobbe med klimaspørsmål, vassdragsmiljø, løsmassemiljø osv. Men da begynner det å bli færre jobbmuligheter.

 

Sånn jeg ser det er det jobbmuligheter innen olje i lang tid fremover. Vi borer og finner hele tiden. Gigantfeltene er kanskje oppdaget, men nye felt finnes og settes i produksjon hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg lurer på hva slags jobber man kan forvente seg som geolog i litt mindre kommuner? La oss si en kommune med 12 000 mennesker?

 

 

For meg virker det som om det er mest bruk for geologer i byer, spesielt oljebyene på vestlandet.

I større byer er det jo også ofte kanskje større firmaer som norconsult, multiconsult etc så der er det jo ofte større behov.

Mens på mindre plasser er det kanskje slik at de leier inn folk fra konsulentfirmaer som kommer fra større byer?

Jeg skal ta valget om å gå videre som geolog eller om jeg bare skal bygge på å bli lærer.

Jeg blir mest sansynelig å flytte til en slik kommune jeg pratet om, og jeg vil jo selvfølgelig ha en spennende og givende jobb, men får jeg det i en slik kommune som geolog? Og er det vanskelig å få seg jobb i slike kommuner?

Tusen takk for all hjelp :closedeyes:

Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på hva slags jobber man kan forvente seg som geolog i litt mindre kommuner? La oss si en kommune med 12 000 mennesker?

 

 

For meg virker det som om det er mest bruk for geologer i byer, spesielt oljebyene på vestlandet.

I større byer er det jo også ofte kanskje større firmaer som norconsult, multiconsult etc så der er det jo ofte større behov.

Mens på mindre plasser er det kanskje slik at de leier inn folk fra konsulentfirmaer som kommer fra større byer?

 

Jeg skal ta valget om å gå videre som geolog eller om jeg bare skal bygge på å bli lærer.

Jeg blir mest sansynelig å flytte til en slik kommune jeg pratet om, og jeg vil jo selvfølgelig ha en spennende og givende jobb, men får jeg det i en slik kommune som geolog? Og er det vanskelig å få seg jobb i slike kommuner?

 

Tusen takk for all hjelp :closedeyes:

 

I utgangspunktet er det mye som du sier, at man tilkaller geolog fra f.eks NVE etter skred og tilsvarende konsulentfirma for bygging osv, men unntaket er i bergbransjen som for det meste holder til på relativt små steder - en oversikt over noen steder som har bruk for geolog her: http://foreninger.uio.no/ngf/boka/kapittel_19/images/image/Kap19_print_Page_602.jpg

 

 

Vet ikke hvilket studie du tenker på, men her har du min beskrivelse av Tekniske Geofag på NTNU fra tidligere i år. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=385328&page=1787&do=findComment&comment=20764086

Endret av stutvik
Lenke til kommentar

Det var mye nyttig info i tråden du linket til takk!

 

Det er jo egentlig ganske opplagt at det er svært få arbeidsmuligheter for geologer på mindre steder desverre. Blir vell pendling det er prat om ofte da.

 

Bare å spytte inn hvis noen har noe kunnskap om dette som går imot det som desverre ser ut til å være tilfelle med dette yrket :hm:

Jeg har mulighet å gå over på master i geovitenskap "geologi" til våren, går nå naturgeografi, så vi har hatt endel geologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...