Gå til innhold

Olympus offentliggjør nytt flaggskip


Anbefalte innlegg

@tomsi42 @TorVidle

Min begeistring for 70D sin AF er mest i forrhold til potensialet som ligger i Dual Pixel. AF som ikke er låst til fastdefinerte punkter mener jeg er framtiden både for video og stillbilder. Jeg tenker at den rett og slett kan lages mer intelligent. Litt synd (men veldig forsåelg) at Canon helt sikkert har patentert denne teknologien tungt.

Jeg er enig i at teknologien har et veldig stort potensiale. Og det er ingenting i veien å bruke teknologien både til video og stillbilder; hvis AF på 70D er like saktegående i stillbilde som i video, så vil jeg tro at det er noe som kan fikses i firmware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver igjen, noen som vet om senter på tommelhjulet oppe på huset er en knapp/utløser ?

DPR:

On the right-hand side, the camera's mode dial has gained a sprung, toggle lock. It's a nice implementation - if you like your mode dial locked, you simply lock it after making a change - if you don't, you can leave it unlocked. Beyond this, the right shoulder is dominated by the two control dials, with the Fn2 and REC buttons nestling between them and Fn1 sitting on the angled shoulder of the camera.

Lenke til kommentar

Interessant at du nevner 70D, fordi dpreview sier at E-M1 er like rask som 70D. Så da trenger man kanskje ikke alle pikselene?

Jeg har ikke prøvd E-M1 ennå, men antall punkter er gir først og fremst større sjanse for at ett punkt treffer akkurat på motivet og gjør også at følgefokusen kan fungere selv om motivet flytter seg i søkeren. Autofokusen kan være like rask med ett punkt som med 39 eller 51 så lenge det treffer.

 

I videomodus er AF gjerne tregere enn i enkeltbildemodus, det ser ut til å gjelde de fleste speilløse og mulig det er gjort med vilje for at det skal se bedre ut.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd E-M1 ennå, men antall punkter er gir først og fremst større sjanse for at ett punkt treffer akkurat på motivet og gjør også at følgefokusen kan fungere selv om motivet flytter seg i søkeren. Autofokusen kan være like rask med ett punkt som med 39 eller 51 så lenge det treffer.

 

I videomodus er AF gjerne tregere enn i enkeltbildemodus, det ser ut til å gjelde de fleste speilløse og mulig det er gjort med vilje for at det skal se bedre ut.

Når man fokuserer video manuelt så prøver man vel å gå fra punkt A til punkt B langs en "smooth" kurve, uten overshoot? (Noe ala Bezier-kurver i tegneprogrammer). At on-sensor PDAF kan gjøre dette mens CDAF aldri kan gjøre det var noe jeg ikke hadde tenkt på, men et godt poeng.

 

Jeg tror ikke 15 fokus-punkter vs 20 millioner fokus-punkter er så himla viktig. Det viktige er at det du vil ha i fokus, kommer seg raskt i fokus, og forblir i fokus selv om det rører på seg. Det finnes sikkert flere måter å gjøre det (bra) på, og antall fokuspunkter er kanskje ikke like viktig som kvaliteten på informasjonen man kan hente ut fra hvert enkelt punkt, evt måten man kombinerer alle punkter til en enkelt avgjørelse?

 

Noen ganger hadde det vært fint å hatt en rask/intuitiv måte å styre hvilke punkter som skulle brukes. Ala "click to focus" på touch-skjermer. Eller retina-tracking.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

@tomsi42

Jepp, det er godt mulig at E-M1 sin PDAF vil fungere bedre på noen objektiver enn andre. Men jeg synes det virker ganske sikkert at E-M1 ikke akkurat er revelusjonerende på AF.

 

Dpreview er også veldig tydelige her:

Focus is usually acceptably fast, though anyone coming from an E-3 or E-5 is likely to find themselves disappointed, in comparison.

 

Det er verdt å nevne at implementeriengen av PDAF på E-M1-brikken ikke er like smart som Canon sin Dual Pixel-teknologi. Bildebrikken til EM-1 har ofret noen relativt få av sine piksler til PDAF. Canon 70D kan derimot bruke alle piksler til PDAF.

 

Eg trur Olympus bruker sinn egen patent på PDAF, det er ein patent som går ut på å ha forkjelige "fokus" med micro linsene på dei grønne pixlene, noke som eg kan tenke meg vil gå hand i hanske med CDAF også.
Lenke til kommentar

Eg trur Olympus bruker sinn egen patent på PDAF, det er ein patent som går ut på å ha forkjelige "fokus" med micro linsene på dei grønne pixlene, noke som eg kan tenke meg vil gå hand i hanske med CDAF også.

Det er korrekt at Olympus har en egen patent. Pekka Potka skriver litt om hvordan den virker her. Jeg tror den fungerer godt nok, og kan godt dekke hele sensoren. I og med at det er kun 3-4 piksler mellom hver sensor, så skal motivet være meget lite før CF skal slite i forhold til Canon sin løsning.

Lenke til kommentar

 

 

Eg trur Olympus bruker sinn egen patent på PDAF, det er ein patent som går ut på å ha forkjelige "fokus" med micro linsene på dei grønne pixlene, noke som eg kan tenke meg vil gå hand i hanske med CDAF også.

Det er korrekt at Olympus har en egen patent. Pekka Potka skriver litt om hvordan den virker her. Jeg tror den fungerer godt nok, og kan godt dekke hele sensoren. I og med at det er kun 3-4 piksler mellom hver sensor, så skal motivet være meget lite før CF skal slite i forhold til Canon sin løsning.

Denne patenten så Pekka beskriver her ligner veldig på Sony sinn då, der kvar seikstende pixel er ein "loosley" pixel. :rofl:

Lenke til kommentar

På den tredje siden så klarer vel X-Pro1 knapt følge en snegle i bevegelse eller ta bilder i skumring uten at autofokusen jager som en hodeløs kylling, men så er det vel derfor man har ulike kameraer til ulike formål.

 

Bildekvaliteten og kvaliteten på objektivene er heftig på Fuji, synd at det har blitt NM i systemer og at ikke flere kunne holdt seg innenfor mFT og feks 1,5 crop hvor tingene kan brukes om hverandre.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

På den tredje siden så klarer vel X-Pro1 knapt følge en snegle i bevegelse eller ta bilder i skumring uten at autofokusen jager som en hodeløs kylling, men så er det vel derfor man har ulike kameraer til ulike formål.

Så ille er det ikke. Med den nyeste firmware, så er AF ytelsen til X-Pro å leve med. Og som du er inne på, optikken er til å dø for.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva de har gjort for at kameraet skal være "frostsikkert" egentlig? Har tatt mye bilder på kalde vinterturer, særlig med E-3, uten at kulda har vært noe stort problem for annet enn batteriene...

Godt spørsmål. Jeg har ikke sett noe info om dette, men siden alle kameraer jeg har brukt har fungert fint i minusgrader er det nok ikke så mye som skal til.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...