Gå til innhold

Olympus offentliggjør nytt flaggskip


Anbefalte innlegg

Helt feil, vil jeg si.

 

Skarphet som sensoren ikke fanger opp, de kan du ikke hente tilbake.

Nå var det snakk om iso-støy. Jeg vet ikke om noen sensorer som er kjent for å levere uskarpe bilder? Uskarpe bilder kommer som regel pga fokusfeil eller objektivfeil hvor fokusfeil kan vel så ofte være rene brukerfeil fremfor feil i fokusmodulen/objektivet. Råfiler kan og "ubehandlet" virke mer eller mindre uskarpe, men detaljene er der som regel og kommer frem tydelig ved oppskarping (7D er et godt eksempel på et kamera som leverer råfiler som ofte behøver mye detaljoppskarping for å få frem potensialet).

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det snakk om iso-støy. Jeg vet ikke om noen sensorer som er kjent for å levere uskarpe bilder? Uskarpe bilder kommer som regel pga fokusfeil eller objektivfeil hvor fokusfeil kan vel så ofte være rene brukerfeil fremfor feil i fokusmodulen/objektivet. Råfiler kan og "ubehandlet" virke mer eller mindre uskarpe, men detaljene er der som regel og kommer frem tydelig ved oppskarping (7D er et godt eksempel på et kamera som leverer råfiler som ofte behøver mye detaljoppskarping for å få frem potensialet).

 

Tor

 

Men høy iso gjør jo også bildene uskarpe? Selv om det ikke er noen "defekt ved sensoren" som sådan, ta feks skriften ende ved spillkortene hos DPreview (yellow, orange osv), sammenlikn canon 70D iso 100 og iso 25600 ved siden av hverandre, det er vanskelig å argumentere imot at det ene bildet er vesentlig mer uskarpt enn det andre?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå var det snakk om iso-støy. Jeg vet ikke om noen sensorer som er kjent for å levere uskarpe bilder? Uskarpe bilder kommer som regel pga fokusfeil eller objektivfeil hvor fokusfeil kan vel så ofte være rene brukerfeil fremfor feil i fokusmodulen/objektivet. Råfiler kan og "ubehandlet" virke mer eller mindre uskarpe, men detaljene er der som regel og kommer frem tydelig ved oppskarping (7D er et godt eksempel på et kamera som leverer råfiler som ofte behøver mye detaljoppskarping for å få frem potensialet).

 

Tor

Det var egentlig det jeg mente - har de fokusert skikkelig?

 

Det er en ting som kan påvirke skarphet - AA filteret. Men det er vel på lav ISO det er mest relevant, da støyen vil maskere på høyere ISO.

Lenke til kommentar

Høy ISO gjør vel ikke bilde mer uskarpt, men støyen som blander seg inn i bildet reduserer detaljene, det er noe annet.

 

Er det? Er det ikke bare to forskjellige effekter som fører til uskarphet? Jeg synes det er vanskelig å kunne mene at bildet ikke er uskarpt når detaljene flyer over i hverandre, uansett hva som er grunnen til det.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Er det? Er det ikke bare to forskjellige effekter som fører til uskarphet? Jeg synes det er vanskelig å kunne mene at bildet ikke er uskarpt når detaljene flyer over i hverandre, uansett hva som er grunnen til det.

 

AtW

 

Når fotografer snakker om "skarphet" så tror jeg at de fleste mener noe (bevisst eller underbevisst) som forbindes med (primært) lineær romlig filtrering. Dvs høypass filter, lavpass filter, diffraksjon, oppskarping m.m. De fleste scener er "lavpass" i så måte at de har mest energi ved lave romlige frekvenser, men vi ønsker gjerne at det som finnes av høyfrekvent energi skal gjengis korrekt.

 

Støy påvirker ikke (det ønskede) signalets frekvensrespons, men legger til et (mer eller mindre additivt) uønsket støysignal som kan begrave det ønskede signalet. Ofte er spekteret flatt, eller har i det minste mye energi ved høye frekvenser.

 

Et skarpt objektiv er ideelt sett skarpt både for detaljer med liten kontrast og med høy kontrast. En støyete sensor vil redusere detaljene i skygger og lav kontrast lenge før den reduserer detaljene i høylys og høy kontrast.

 

Et uskarpt objektiv kan i noen grad kompenseres ved å bruke USM eller dekonvolusjon oppskarping (som er varianter av høypassfilter). En støyete sensor må tvert imot evt kompenseres ved å bruke støyfjerning (som har ofte likhetstrekk med lavpassfilter og utnytter at signal og støy varierer ulikt i forskjellige frekvensområder). Når man har soft optikk og støyete sensor på en gang (og det har vi alle - i varierende grad) så har man en utfordring.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...