Gå til innhold

Nå forsvant ytringsfrihet for halve befolkningen?


Anbefalte innlegg

Aftenposten har en sak om en politimann som har fått sparken, eller som jeg leser et annet sted, faktisk blitt avskjediget for facebook-kommentarer som omfatter at han kaller Stoltenberg for et krapyl, og vitser om at eneste grunnen til å ikke kjøre over en innvandrer på sykkel, er at sykkelen kan være din. Nettavisen lar bloggeren sin komme med en kommentar til dette, og har en vinkling som går på hva en politimann kan få lov til å komme med ytringer for at en somalsk dame skal tørre å gå til politiet.

Dette siste poenget, er et marginalt poeng, da de som ytrer slike ting på facebook sannsynligvis bare er toppen av isfjellet, og store deler av politistyrken uansett har veldig innvandrerfiendlige holdninger.

Jeg er alvorlig bekymret. Jeg jobber i det offentlige, grunnet en avgjørelse jeg tok da jeg var ung og dum. I et annet land hadde jeg fått jobbet i det private, men det går ikke i Norge. Jeg er redd for at jeg nå har munnkurv på fritiden, selv om jeg ikke er politi, selv om jeg ikke stemmer Frp og selv om jeg ikke bryr meg stort om innvandring.

Det som gjør meg mest redd, er at alle, absolutt alle, kan påstå "du har holdninger som ikke kan kombineres med å være XXXXX" (sett inn det som passer. ) Har du en krangel på jobben som involverer renkespilling, ja nåde deg om du er sykepleier og har skrevet en vits om kreftpasienter på facebook noen år tidligere. Da har du holdninger som ikke passer med å være sykepleier. Om den vitsen var plukket opp av en kreftpasient, eller om det var en vits du brukte for å håndtere sorg etter at faren din døde av lungekreft, spiller ingen rolle. Hvis du skriver på facebook at du skulle ønske folk produserte noe annet enn tyrolerhus-kopier, eller svenskehus fra etterkrigstiden, og at det hadde vært fint med litt mer spennende arkitektur, skulle ønske at det var mindre avgifter, reguleringer og generelt lettere å få byggetillatelse, så er du uegnet som byråkrat i plan og bygningsetaten. Du bør helst stemme Arbeiderpartiet for å jobbe i plan-og bygningsetaten.

Det å "være egnet som" er i realiteten et knefall for autoritær animal farm-style totalkontroll over livene mennesker har og hva de får lov til å ha av meninger i offentligheten, uavhengig av jobben de faktisk gjør. Det er planøkonomi, det er mennesker med makt som skal sitte og synse om hva man kan få mene og ikke mene uten å bli fratatt levebrødet sitt. Jeg skjønner faktisk ikke at det er noen som ønsker å jobbe som lege, sykepleier, politi, brannmann osv, utdanne seg til noe hvor de er bondefanget av det offentlige, hvor livene deres kan ødelegges basert på trynefaktor. Jeg ser denne saken som ganske lik som den millitæransatte som ble suspendert for å ytre seg kritisk om afghanistan-krigen, eller enda verre, da dette eksempelet handler om holdninger man har etter å ha snoket i en semi-privat sfære.

Videre er det nok begrenset hvor mange man klarer å kvitte seg med av råtne epler ved å bedrive meningssensur. De fleste med såkalt dårlige holdninger vil etterhvert bare holde kjeft. De vil fortsatt ha de holdningene de har, og politibetjenter som tauer inn rumenere, voldsmenn, og snakker med voldtektsofre ved legevakter rundt omkring, har nok oftere både rasistiske og innvandrerfiendlige holdninger, enten de ytrer dem eller ei. Det er kjent at politimenn oftere stemmer Frp enn resten av befolkningen, og at det er en krig innad i yrket med folk med forskjellige holdninger, f.eks mtp bæretillatelse.

Nå kommer ytterligere et moment, og det er at Hedmark fylke er et mafiafylke. Det mener jeg nesten bokstavelig. Det kommer omtrent ikke en sjel fra Hedmark, som ikke er et Arbeiderparti-menneske. De offentlige organene der er blodrøde. Hedmark er tiår bak resten av landet mtp politisk frihet. For ikke så veldig lenge siden, i fjor var det vel, ble en ung mann presset ut av lærerstillingen sin pga at ungdom fant ut at han lagde voldsfilmer/actionfilmer med splattereffekter på youtube. Den egentlige grunnen til at han fikk sparken, var at denne karen var en Frp-er, og noen hadde merket seg for mange måneder siden at han hadde slengt en tilsvarende stygg, svart spøk om utøya. Som lærer var han godt likt.

Dere syns kanskje at dette er gode eksempler på at det bare er løkskaller fra Frp som forsvinner ut. Da vil jeg anbefale at dere kikker litt på saken til Sigurd Sparr, som ble truet av ledelsen, og forhindret i å melde fra til media om faglige kritikkverdige forhold ved universitetssykehuset Nord norge, som følge av helseøkonomireformering. Ettersom trusselen fra sjef Tor Ingebrigtsen kom i skriftlig form, har det vært lett å avdekke i etterkant at han er en løgner, og sannsynligvis en skruppelløs psykopat. Jeg er redd for at det blir avskum som Tor Ingebrigtsen som kommer til å definere hva en "egnet sykepleier" og "egnet lege" er for noe i framtiden.

Dette innlegget drukner som alt annet i eteren. De fleste av dere har de holdningene dere har, dere er gjennomsnittlige, og dere har heldigvis aldri opplevd Nedkvitne saker, akademiske mordforsøk, psykopatiske spill på jobben, eller at en lokalavis går ut for å "ta dere." Derfor går nok utviklingen i større og større grad mot en totalitær overvåkning av oss mennesker, og en innsnevring av friheten vår.

Jeg ser også at nettavisen forsøker å vri seg unna å debattere at politimannen er blitt avskjediget, som er en helt, helt spesiell og alvorlig akutt form for oppsigelse, det er spesielle krav til i arbeidsmiljøloven. Det vi ser, er at det offentlige tillater seg ting som det private aldri ville fått lov til. De bryter arbeidsmiljølover, akkurat som det passer dem, de tilbyr kontrakter som det private ikke ville fått lov til, de gjør akkurat hva de vil, og ingen vet om det, annet enn de små gruppene som blir truffet av det, og alt drukner i den gjennomsnittlige massens behov når vi kommer til valg. Helt føkking crazy, spør du meg.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå reguleres ikke avskjed av offentlige tjenestemenn av arbeidsmiljøloven, men av tjenestemannsloven:

 

 

 

§ 15. Avskjed.

En embets- eller tjenestemann kan avskjediges når vedkommende:

a. har vist grov uforstand i tjenesten eller grovt har krenket sine tjenesteplikter eller trass i skriftlig advarsel eller irettesettelse gjentatt har krenket sine tjenesteplikter,
b. ved utilbørlig atferd i eller utenfor tjenesten viser seg uverdig til sin stilling eller bryter ned den aktelse eller tillit som er nødvendig for stillingen.

 

Så, hvilken halvpart av befolkningen er det ytringsfriheten forsvant for? Den halvparten som jobber i den delen av statstjenesten som har monopol på å utøve makt mot befolkningen? Den halvparten som utviser holdninger som er uforenlige med å ha en posisjon der man utøver nevnte makt? Den halvparten som jobber eller bor i Hedmark?

 

Den halvparten som innehar en stilling som krever høy grad av aktelse og tillit?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
... og store deler av politistyrken uansett har veldig innvandrerfiendlige holdninger.

 

Nå vet jeg ikke om eller hvor du har hentet denne informasjonen, men hvis det stemmer, så har det vel med at det er de som jobber direkte med utfordringene vedrørende dette. Så det også på NP der politiet er lei og irritert over vane-forbrytere som de gang på gang må forholde seg til /jobbe med. Både tid og ressurser som ender med at personen er ut igjen samme dag, eller innen kort tid, for så å fortsette på samme vis.

Lenke til kommentar

AP slår til med sensurpisken igjen. Fagforeningen innfører boikott av Thon Hotels.

De har flere tusen personer ansatt bare til å omskrive virkeligheten, såkalte PR-rådgivere.

De eier avisene og mediene.

 

De styrer all informasjonsstrøm til å være "korrekt". De som går i utakt får sparken eller ruineres for livet.

 

HURRA FOR NOR......DKOREA

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Så, hvilken halvpart av befolkningen er det ytringsfriheten forsvant for? Den halvparten som jobber i den delen av statstjenesten som har monopol på å utøve makt mot befolkningen? Den halvparten som utviser holdninger som er uforenlige med å ha en posisjon der man utøver nevnte makt? Den halvparten som jobber eller bor i Hedmark?

 

Den halvparten som innehar en stilling som krever høy grad av aktelse og tillit?

Den halvparten som jobber i offentlig sektor.

Det er forskjell på arbeidskrav som kan spesifiseres matematisk, f.eks antall situasjoner en røykdykker må kunne løfte x ganger kroppens tyngde og x antall kilo i absoluttvekt, kontra sosialt uforutsigbare preferanser om hvordan en tjenestemann kan opptre på fritiden, eller uforutsigbare i forskjellig grad, avhengig av hvor i landet, hvilket tjenestemannsyrke, type adferd om du vil - men like fullt slippery slope.

Lenke til kommentar

Uten at jeg kjenner situasjonen, så vil jeg generelt si at enkelte yrker må kunne ha ett visst krav til holdninger. Dermed kan ikke enkelte yrkesgrupper ha fullstendig ytringsfrihet offentlig, da det gjør det vanskeliggjør den samfunnsrollen de er satt til å ha.

 

Ikke at jeg synes en negervits i seg selv er særlig grovt, men nå har jeg samtidig inntrykk av at dette er humor som er utrolig vanlig, men som en del likevel spiller sjokkerte når de hører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fyren er politimann, han er ikke en revisor for staten eller vaktmester på barneskole. Når man som politimann antyder at man driter i om en innvandrer blir påkjørt, humoristisk eller ei, det sømmer seg rett og slett ikke. Hvis en innvandrer faktisk blir påkjørt i hans kommune, så er det hans ansvar å etterforske det, og med slike ytringer bidrar han ikke til et bedre forhold mellom politiet og vanlige folk. Vi har 100% ytringsfrihet her til lands, ingenting blir sensurert, ingen kan nektes å si eller mene noe som helst, men visse yrkesgrupper må finne seg i at de mest ekstreme ytringer ikke passer til enhver tid. Folk flest bør forøvrig slutte å behandle Facebook som en dagbok eller en chattetjeneste mellom en selv og sine nærmeste venner, men det er en helt annen sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inspirert av Gunnar Tjomlid tok jeg en kikk på facebook-siden til denne skøyeren. Litt nedover fant jeg denne statusoppdateringen:

 

DUSØR..! Postkasse sprengt 30.12.10 kl 2215 - ok, kunne le av det som guttestreker.. Men når den imbesile møkksekken i kveld, 2.1.11 kl 2200 gjentok "bragden" på vår nye postkasse - da er det ikke annet enn renhekla ondskap - og den møkksekken skal jeg ha! Derfor; kr 10 000 i dusør til den som sørger for opplysninger som innebærer straffereaksjon for skadeverket!

 

Litt privat etterforskning med dusør? Greit nok. Men han har visst også tenkt å stå for straffereaksjonen selv:

post-136333-0-98078400-1378256823_thumb.png

post-136333-0-64889400-1378256834_thumb.png

 

Dette er fra januar 2011. Det største spørsmålet her er vel hvorfor fyren ikke er avskjediget for lenge siden.

 

De rasistiske vitsene som Gunnar Tjomlid fant nekter han for å ha skrevet. Han antyder at kontoen hans må være hacket. Problemet er bare: Dette er oppdateringer som er postet med lang tid mellom. Både andre og han selv har kommentert dem. Det er ikke snakk om noen som har kommet inn på kontoen hans én gang og så postet pinlige ting - det må eventuelt være noen som har hatt tilgang til kontoen hans over tid. Og uten at han har oppdaget det.

 

Og da er det tre ting å si:

1) Sannsynligheten for at det faktisk dreier seg om hacking er tilnærmet 0.

2) Altså: Mannen lyver.

3) I tillegg: Mannen må være fullstendig korka hvis han tror han kan lurer særlig mange mennesker med den løgnen.

 

Men selvfølgelig - her dreier det seg om "ytringsfrihet" når han mister jobben ... :nei:

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Den halvparten som jobber i offentlig sektor.

Hvis du kikker litt på valglistene nå i disse dager, så vil du se at en drøss med personer med jobb i offentlig sektor driver valgkamp mot Ap. Ikke alle ytringer er positive, for å si det det slik. Sånn har det vært så lenge jeg har hatt stemmerett, og jeg kan ikke huske at noen har mistet jobben av den grunn.

 

Drittsekker trenger vi ikke i politiet, uansett hvilken partitilhørighet de har.

(Får bare håpe noen i det private næringslivet er interessert i å ansette en frittalende drittsekk, da. Jeg vet ikke hvilke bransjer som er mest på jakt etter den type kompetanse.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mannen - politimannen har varige svekkede sjelsevner.

 

En politimann skal ha ryddighet i sitt virke.

 

I forhold til sine overordnede og sine medmennesker.

 

Dèt har ikke denne tullingen og han burde vært sparket på hue og ræva ut av politikorpset for lenge siden.

 

Han er en skam for politikorpset og sin slekt.

 

Hadde FRP vært mere oppegående og Jon Alvheim enda i live - hadde denne villstyring blitt sparket ut av FRP.

Lenke til kommentar

En politimann bør kunne kalle statsministeren et krapyl offentlig på fritida og i sivil, uten å miste jobben. Hvis arbeidsgiver mener at dette er upassende så finnes det andre straffereaksjoner som egner seg bedre enn oppsigelse.

 

Mye tyder kanskje på at denne saken handler om mer enn akkurat det å kalle statsministeren krapyl.

 

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...