Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Utleie: Leieboer flyttet ut får ikke kontakt


Razza1973

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg leier for tiden ut en leilighet under meg. Leietaker har sagt opp leiligheten og pga. noe ekstra utleig sist mnd sa jeg ja til at hun kunne bruke depositumet til forgje husleie.

Problemet nå er at hun har flyttet ut alle tingene sine og det er umulig å få kontakt med henne. Jeg har allerde en som står klar til å flytte inn pluss jeg vil begynne å male der inne.

Hva kan jeg gjøre? Føler meg hjelpeløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mangler det ett komma eller 3 der?

 

"Leietaker har sagt opp leiligheten og pga. noe ekstra utleig sist mnd sa jeg ja til at hun kunne bruke depositumet til forgje husleie."???

Hva er egentlig problemet?

Leietager sa opp og flyttet ut, så?

Du forstår hva jeg skriver, ikke nødvendig å være spydig.

Hun har oppsigelsestid ut september. Det er det som er problemet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstod det faktisk ikke hva du mente og hva problemet egentlig var.

Det du skrev var at hun har sagt opp, og flyttet ut, ganske normalt altså. Du sa ingenting om at det er oppsigelsestid ut september, jeg tipper hun ikke har betalt for denne måneden?

Jeg antar også at hun ikke har fått depositumet, så du har jo mulighet til å få ut penger der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forstod det faktisk ikke hva du mente og hva problemet egentlig var.

Det du skrev var at hun har sagt opp, og flyttet ut, ganske normalt altså. Du sa ingenting om at det er oppsigelsestid ut september, jeg tipper hun ikke har betalt for denne måneden?

Jeg antar også at hun ikke har fått depositumet, så du har jo mulighet til å få ut penger der.

Ok, beklager for dårlig formulering.

Hun har flyttet ut og hun har brukt depositumet til Augustleien. Så depositumet er ikke der lengre. Nei, hun har ikke betalt for denne mnd. Og jeg får ikke kontakt med henne.

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet med den siste månedens leie, men dette er jo noe du må ta med henne etterhvert. En jurist kan nok go deg råd på denne biten.

 

Bortsett fra det ser jeg ikke noe problem, du har jo allerede en ny som vil flytte inn, og du vil male, og leiligheten står jo helt tom. Med andre ord, alt er jo egentlig helt perfekt, leiligheten er tom så det er bare å male som du ønsker og så kan ny leieboer flytte inn etterpå og begynne å betale leie til deg.

Lenke til kommentar

Hun har da altså ikke betalt deg penger som rettmessig er dine, Da tar du kontakt med politiet eller noen i hennes krets om du kjenner noen, familie eller venner og sier ifra at hun er nødt for og gjøre opp for seg hvis ikke får du bare gå den tunge veien ( for henne )

 

Men er det mulig å unngå alt det? Jeg er egentlig ikke interessert i husleien, men vil begynne å pusse opp leiligheten og få flyttet inn han som venter på den.

 

Så, har jeg lov til å begynne å male der inne? Uten at hun plutselig kommer tilbake og krever å komme inn i leiligheten igjen? Hun har tydlig flyttet ut og har ingenting der inne lengre

Lenke til kommentar

Jeg ser problemet med den siste månedens leie, men dette er jo noe du må ta med henne etterhvert. En jurist kan nok go deg råd på denne biten.

 

Bortsett fra det ser jeg ikke noe problem, du har jo allerede en ny som vil flytte inn, og du vil male, og leiligheten står jo helt tom. Med andre ord, alt er jo egentlig helt perfekt, leiligheten er tom så det er bare å male som du ønsker og så kan ny leieboer flytte inn etterpå og begynne å betale leie til deg.

 

Ja, det er det jeg tenker. Hun har fortsatt nøkkel, men den låsen skal jeg skifte pga. jeg har nettopp overtatt huset.

Lenke til kommentar

Hun har da altså ikke betalt deg penger som rettmessig er dine, Da tar du kontakt med politiet eller noen i hennes krets om du kjenner noen, familie eller venner og sier ifra at hun er nødt for og gjøre opp for seg hvis ikke får du bare gå den tunge veien ( for henne )

Hva i all verden skal liksom politiet involveres for?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva i all verden skal liksom politiet involveres for?

 

Det er de jeg ville kontaktet når noen ikke gir meg penger som er mine hvertfall, Det er vell sånn som folk kaller tyveri og polti er snille og tar seg av tyver. Hun har jo "stukket" av og jeg trur ikke banken jobber godt med og finne folk heller.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Men er det mulig å unngå alt det? Jeg er egentlig ikke interessert i husleien, men vil begynne å pusse opp leiligheten og få flyttet inn han som venter på den.

 

Så, har jeg lov til å begynne å male der inne? Uten at hun plutselig kommer tilbake og krever å komme inn i leiligheten igjen? Hun har tydlig flyttet ut og har ingenting der inne lengre

Husleieloven regulerer slike situasjoner ganske greit:

§ 10-2. Tilbakelevering

Den dagen leieforholdet opphører, skal leieren stille husrommet med tilbehør til utleierens disposisjon. Er ikke annet avtalt, regnes tilbakelevering for skjedd når utleieren har fått nøkler og ellers uhindret atkomst til husrommet. Forlater leieren husrommet på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt, kan utleieren igjen straks disponere over det.

Nøyaktig hvor grensen går er jeg ikke sikker på, men dersom hun har tatt med seg alt og vasket ut og ikke gitt noen annen beskjed så er man i alle fall i nærheten. Når forfaller husleien? Altså: Skulle hun ha betalt for september, eller er tiden for det ennå ikke kommet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er de jeg ville kontaktet når noen ikke gir meg penger som er mine hvertfall, Det er vell sånn som folk kaller tyveri og polti er snille og tar seg av tyver.

Men dette er jo ikke tyveri. Det kan godt hende at du synes det er en god idé å ta kontakt med politiet når folk ikke oppfyller avtaler de har inngått med deg, men hvis du vet såpass lite om hvordan rettsapparatet fungerer foreslår jeg at du avstår fra å gi praktiske råd på jussforumet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husleieloven regulerer slike situasjoner ganske greit:

Nøyaktig hvor grensen går er jeg ikke sikker på, men dersom hun har tatt med seg alt og vasket ut og ikke gitt noen annen beskjed så er man i alle fall i nærheten. Når forfaller husleien? Altså: Skulle hun ha betalt for september, eller er tiden for det ennå ikke kommet?

 

1 september skal husleien være betalt. Hun har tatt med seg alt, men ikke vasket ut.

Lenke til kommentar

Men dette er jo ikke tyveri. Det kan godt hende at du synes det er en god idé å ta kontakt med politiet når folk ikke oppfyller avtaler de har inngått med deg, men hvis du vet såpass lite om hvordan rettsapparatet fungerer foreslår jeg at du avstår fra å gi praktiske råd på jussforumet.

 

Jeg svarte trådstarter på hva han burde gjøre i en situvasjon der en person ikke betaler deg penger som tillhør deg, Jeg trudde trådstarter sin bekymring var at henne hadde stukket av og unlater og ta kontakt nettop fordi henne skylder han penger, det er derfor jeg sa han kanskje burde kontakte politiet...... Hva ville du gjort om den situvasjonen jeg skriver over var det som skjedde ?

Jeg avstår ikke fra noe som helst foresten =)

 

Og forumveileder eller ikke, du trenger ikke skrive til andre her som vi var drittunger, Her er det ikke snakk om en brutt avtale i form av ord, Det er prat om leiekontrakt og penger.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg svarte trådstarter på hva han burde gjøre i en situvasjon der en person ikke betaler deg penger som tillhør deg, Jeg trudde trådstarter sin bekymring var at henne hadde stukket av og unlater og ta kontakt nettop fordi henne skylder han penger, det er derfor jeg sa han kanskje burde kontakte politiet...... Hva ville du gjort om den situvasjonen jeg skriver over var det som skjedde ?

Jeg avstår ikke fra noe som helst foresten =)

Dersom noen ikke betaler penger de skylder deg, så går du til forliksrådet. Politiet har ingenting med saken å gjøre, det er ikke straffbart å ikke betale regningene sine. Går mobilleverandøren din til politiet når du glemmer å betale regningen din?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom noen ikke betaler penger de skylder deg, så går du til forliksrådet. Politiet har ingenting med saken å gjøre, det er ikke straffbart å ikke betale regningene sine. Går mobilleverandøren din til politiet når du glemmer å betale regningen din?

Jeg betaler regningene mine jeg =) Men hva gjør forliksrådet med en person man ikke får tak i ? Om henne ikke betaler han og i tilleg drar fra stedet uten og ta kontakt hvorfor skulle hun da svare noe forliksråd ? Men ja du har vell rett, du er jo sjefen her inne. . . .

Lenke til kommentar

Om utleiger er usikker på den delen der leigeboer kan komme tilbake og kreve å fortsatt å bu der, vil eg ha sendt skrifteleg dokumentasjon per sms/mail der man setter høvelig tidsfrist for svar. For eks. ultimatum der du setter kontraktsbrudd, om dette ikkje blir besvart innen tidsfrist. Men er jo bra for neste leigebuer at du tar tak og skifter lås:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...