Gå til innhold

Elbilen Tesla satser stort i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tesla Model S er en fantastisk bil, og blir etter all sannsynlighet min neste bil. Ja, den koster en del, men når man ser på hva man får så er det enormt mye for pengene.


Skal man ha en bil med tilsvarende ytelser og kvalitet så må man fort doble eller triple prislappen.


Og deretter har man store besparelser i drivstoff, bompenger, veiavgift og parkering. I tillegg til tid spart ved å kunne kjøre i kollektivfelt. :)


Med den rekkevidden og plassering av superladere så er det knapt noe minus igjen med å kjøpe en el-bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I går var for øvrig åpningsdagen for dei første superladestasjonane i Norge, og Europa: http://www.elbil.no/ladestasjoner/1077-folg-apningen-av-teslas-superladere

 

Nokon som har satt opp reknestykke over td. 10 år med sitt forbruk og sett på forskjellen i kostnader mellom elbil og konvensjonell? Inkl. drivstoff, service, bompengar osv?

 

No vil riktig nok ein del av fordelane forsvinne etter kvart som det blir fleire bilar på vegane.

Lenke til kommentar

Det regnestykket vil uansett være høyst individuelt basert på hvor mye man kjører og hvilken bil den erstatter.

 

Jeg mener å ha lest at man generelt vil spare ca 90% av drivstoffutgiftene om man bruker egen strøm. Lader man gratis ved en superlader, i parkeringshus eller på jobb etc så sparer man jo 100% av drivstoffutgifter.

 

Bompenger er også gratis for elbiler de fleste steder i landet. Så der også sparer man potensielt 100% av de utgiftene man måtte ha i dag. :)

Lenke til kommentar

 

Tesla Model S er en fantastisk bil, og blir etter all sannsynlighet min neste bil. Ja, den koster en del, men når man ser på hva man får så er det enormt mye for pengene.
Skal man ha en bil med tilsvarende ytelser og kvalitet så må man fort doble eller triple prislappen.
Og deretter har man store besparelser i drivstoff, bompenger, veiavgift og parkering. I tillegg til tid spart ved å kunne kjøre i kollektivfelt. :)
Med den rekkevidden og plassering av superladere så er det knapt noe minus igjen med å kjøpe en el-bil.

 

 

Og ikke glem hvor få bevegelige deler det er i den. I en forbrenningsmotor så kan jo "alt" gå galt, mens i Tesla er det en vanlig trefase elektromotor hvor den eneste bevegelige delen er rotoren som hjulet er montert på. Hele momentoverføringen skjer ved hjelp av et magnetfelt.

Lenke til kommentar

Hvorfor har de ikke plasert en lader i oslo regionen.

son at vi som bor uten for kan kjøre langturer.

 

skal man fra tronheim til kristiansan må man jo lade runt oslo.

Ser du på kartet i artikkelen vil du se at det er ladere på vei inn til Oslo fra "alle kanter". De fleste har mer glede av en av disse stedene hvis man skal på langkjøring. Bor man i Oslo blir det jo mest småkjøring og da er jo vanlig hjemmelading el.l. nok mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Tenk hvis dem hadde snekra i sammen en El.bil med "utbyttbare" batterier. Bensin stasjoner kunne hatt for eksempel en hall med en diger lader som tok plenty med batterier så det hele tiden var ett vist antall batterier som var fulladet. Da kunne man sluppet å vente i tredve minutt.

Lenke til kommentar
Og deretter har man store besparelser i drivstoff, bompenger, veiavgift og parkering. I tillegg til tid spart ved å kunne kjøre i kollektivfelt. :)

Det er jo bra det, men det er jo bare midlertidig til 'alle' får en el-bil.

 

Er jo allerede snakk om at de ville kutte ut el-bilene i kollektivfeltet i oslo pga det var så mange av dem nå.. Men det blir ikke noe av med det første hvertfall.. :)

 

Kunne tenkt meg en tesla selv.. :)

Lenke til kommentar

 

Og ikke glem hvor få bevegelige deler det er i den. I en forbrenningsmotor så kan jo "alt" gå galt, mens i Tesla er det en vanlig trefase elektromotor hvor den eneste bevegelige delen er rotoren som hjulet er montert på. Hele momentoverføringen skjer ved hjelp av et magnetfelt.

Ja, det er absolutt mulig at det blir mindre vedlikehold på disse over tid. Men, med såpass ny teknologi er de fortsatt mye som kan gå galt.

 

 

Tenk hvis dem hadde snekra i sammen en El.bil med "utbyttbare" batterier. Bensin stasjoner kunne hatt for eksempel en hall med en diger lader som tok plenty med batterier så det hele tiden var ett vist antall batterier som var fulladet. Da kunne man sluppet å vente i tredve minutt.

Funny you should say that: http://techcrunch.com/2013/06/20/tesla-shows-off-a-90-second-battery-swap-system-wants-it-at-supercharging-stations-by-years-end/

 

 

Det er jo bra det, men det er jo bare midlertidig til 'alle' får en el-bil.

 

Er jo allerede snakk om at de ville kutte ut el-bilene i kollektivfeltet i oslo pga det var så mange av dem nå.. Men det blir ikke noe av med det første hvertfall.. :)

 

Kunne tenkt meg en tesla selv.. :)

 

Tja, fordelene vil nok forsvinne etterhvert, men tror de varer i mange år enda.

Lenke til kommentar

 

Hvilken teknologi er ny egentlig?

Trefaset elmotor har eksistert i over hundre år, batteriene er li-ion og kraftstyringen benytter hyllevare IGBT-transistorer.

 

Nå er dette den eneste masseproduserte elbilen med ekstreme ytelser, lang rekkevidde og mulighet for å fullade batteriet på en time. Hvis ikke dette må ha krevet ny teknologi så vet ikke jeg. :)

Lenke til kommentar

Teknologien har vore der heile tida, men ingen har laga ein bil med det og masseprodusert den.

 

"Ekstreme ytelser" har den ikkje, berre ein heilt ordinær elektromotor som kan putte ned all effekt frå start. Rekkevidden er eit resultat av kor stor batteripakke du har, ikkje ny teknologi, og at du kan lade batteri raskare med høgare effekt frå ladaren er ikkje noko nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknologien har vore der heile tida, men ingen har laga ein bil med det og masseprodusert den.

 

"Ekstreme ytelser" har den ikkje, berre ein heilt ordinær elektromotor som kan putte ned all effekt frå start. Rekkevidden er eit resultat av kor stor batteripakke du har, ikkje ny teknologi, og at du kan lade batteri raskare med høgare effekt frå ladaren er ikkje noko nytt.

 

Om denne motoren er "heilt ordinær" og uten ekstreme ytelser så må du gjerne vise meg andre tilsvarende eksempler. Hvis ikke er denne rimelig spesiell i mitt hode. Men, det er vel begrenset hvor fruktbar denne diskusjonen blir. :)

Lenke til kommentar

Ekstreme ytelser blir å ta i, men det er jo veldig gode ytelser for prisen. Toppfarten er jo ikke så høy, men den er har jo bra med moment, og derfor meget god akselerasjon. Som nevnt så kan den umiddelbart sette kraft til hjulene og deretter til asfalten, og den drar på hele registeret.

Dog så kan jeg ikke si at Model S har fenget meg. Den er ikke praktisk (størrelsesmessig), den koster mye, og jeg syns heller ikke den er spesielt pen å se på.

Og det er heller ingen godlyd :hm:

Lenke til kommentar

 

Om denne motoren er "heilt ordinær" og uten ekstreme ytelser så må du gjerne vise meg andre tilsvarende eksempler. Hvis ikke er denne rimelig spesiell i mitt hode. Men, det er vel begrenset hvor fruktbar denne diskusjonen blir. :)

 

Har aldri sagt at bilen er heilt ordinær, men motoren er. Den er veldig kraftig til å stå i ein bil, men store elektromotorar har blitt brukt i 100 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstreme ytelser blir å ta i, men det er jo veldig gode ytelser for prisen. Toppfarten er jo ikke så høy, men den er har jo bra med moment, og derfor meget god akselerasjon.

 

Toppfart betyr vel nada. Men, jeg kjenner ikke til noen biler med tilsvarende og prisnivå som er i nærheten av samme akselerasjon. Derfor kaller jeg den "ekstrem".

 

Lurer på om disse ladestasjonene kan benyttes mot andre elbiler fra andre produsenter. Dersom det ikke kan det så låser Tesla oss inne for å kun bruke deres biler.

Det tror jeg nok ikke. Det er Tesla som bygger disse ladestasjonene for å støtte teslas løsning på superlading og gi gratis strøm til Tesla kunder. Dette er en del av pakken ved å kjøpe en Tesla bil.

 

(I en perfekt verden skulle slike ladere gjerne vært standardisert ja) :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...