Gå til innhold

Slik blir trolig Intels nye Extreme-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer ikke i dette tilfellet. Hyperthreading er merkevare bygging fra Intel sin side, og for alle Intel Xeon prosessorer med HT er det snakk om en SMT implementasjon. SMT kjører to eller flere tråder samtidig hvor instruksjoner fra flere tråder kan være på samme nivå i pipeline som instruksjoner fra andre tråder, men da på en annen ressurs. Intel implementerer kun 2-veis SMT altså to samtidige tråder.

 

Intel implementerer også HT for noen IA64 prosessorer som kjører "switch on event MT". Disse kjører kun en tråd om gangen med en pipeline flush mellom hver tråd. Dette er fortsatt mye raskere enn om OS skal bytte tråd.

Det var upresist av meg så du har selvsagt lov til å være pirkete. Men poenget mitt var at artikkelforfatter feilaktig fremstiller det som at begge threads utføres samtidig.

Lenke til kommentar

Siden Intel lanserte Core familien så har det ikke skjedd så mye i prosessor verden når det kommer til ytelse.

 

Nei siden Core2 Quad Q6600 kom så har ytelsen ikke steget så mye. Har forresten en slik CPU kjørende på 3.4 Ghz i Linux maskina mi og den funker bra til det meste enda.

 

Det mest spennende som har skjedd på data fronten de siste åra har vært SSD'er mener jeg.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

 

 

Siden Intel lanserte Core familien så har det ikke skjedd så mye i prosessor verden når det kommer til ytelse.

Nei siden Core2 Quad Q6600 kom så har ytelsen ikke steget så mye. Har forresten en slik CPU kjørende på 3.4 Ghz i Linux maskina mi og den funker bra til det meste enda.

 

Det mest spennende som har skjedd på data fronten de siste åra har vært SSD'er mener jeg.

Samme her. Har en Q6600 i HTPC min og det funker helt fint, har ikke overklokken den engang.

Lenke til kommentar

 

Nei siden Core2 Quad Q6600 kom så har ytelsen ikke steget så mye. Har forresten en slik CPU kjørende på 3.4 Ghz i Linux maskina mi og den funker bra til det meste enda.

 

Det mest spennende som har skjedd på data fronten de siste åra har vært SSD'er mener jeg.

 

Det har jo faktisk skjedd mye siden da.

 

Turbo-boost + 2-3 ganger mer ytelse per mhz ved vanlige instruksjoner. Tar du med nye instruksjonssett så har man fort 10 ganger mer teoretisk ytelse å ta av.

 

Samtidig så har jo minneflaskehalsen forsvunnet.

Lenke til kommentar

 

Nei siden Core2 Quad Q6600 kom så har ytelsen ikke steget så mye. Har forresten en slik CPU kjørende på 3.4 Ghz i Linux maskina mi og den funker bra til det meste enda.

 

Det mest spennende som har skjedd på data fronten de siste åra har vært SSD'er mener jeg.

 

Min forrige PC med q6600 og Vista fra 2008 står fremdeles ved siden av min nye og er mer en bra nok for daglig bruk enda. Kjapp nok og stabil som fy.

Lenke til kommentar

 

Det har jo faktisk skjedd mye siden da.

 

Turbo-boost + 2-3 ganger mer ytelse per mhz ved vanlige instruksjoner. Tar du med nye instruksjonssett så har man fort 10 ganger mer teoretisk ytelse å ta av.

 

Samtidig så har jo minneflaskehalsen forsvunnet.

 

Ja det er mye som ser bra ut på papiret :D

Lenke til kommentar

 

Det har jo faktisk skjedd mye siden da.

 

Turbo-boost + 2-3 ganger mer ytelse per mhz ved vanlige instruksjoner. Tar du med nye instruksjonssett så har man fort 10 ganger mer teoretisk ytelse å ta av.

 

Samtidig så har jo minneflaskehalsen forsvunnet.

 

 

hvis du tenker på hvor lang tid dette har skjedd på så er det ikke like imponerende.

Lenke til kommentar

3930K og 3960K må jo gå som noen av historiens beste CPU-kjøp? snakk om å ligge på tronen lenge og samtidig ikke bli nevneverdig oppgradert av arvtakeren, de kommer jo til å være innenfor 5% av det råeste som finnes i sikkert 5 år hvis intel fortsetter med å oppgradere LGA2011 hvert 2-3 år.....

980x er min favoritt, og etter mening et lurt kjøp om man kjøpte den ved release.
Lenke til kommentar

"De seks kjernene har støtte for Hyber-Threading, som gjør at hver kjerne kan tygge unna flere prosesser samtidig." det er feil, hyperthreading betyr at de kan jobbe med flere "tråder" i SAMME prosess, de kan fortsatt bare jobbe med en prosess per core.

Så Intels nyere Core-prosessorer har gått fra 4-issue til 1-issue?

Eller har du misforstått hvordan Hyperthreading fungerer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...