Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kan jeg nekte ubetalt overtid?


Feh

Anbefalte innlegg

I arbeiskontrakten min står det "Overtid godtgjøres ikke". Jeg har heller ikke mulighet til å spare opp overtidstimer til avspasering (på noen formell måte) så måten det har vært løst på til nå er at vi har blitt muntlig enige om at hvis jeg jobber overtid noen dager, kan jeg f.eks gå tidlig en annen dag.

 

Men, nå fremover ser det ut som vi kan gå på en smell og jeg frykter at jeg må jobbe ekstreme mengder overtid for å komme i mål. Jeg har ikke tatt det opp med arbeidsgiver enda siden jeg vil vite hva jeg faktisk kan slå i bordet med dersom det plutselig brenner på dass og jeg må trå til.

 

Kan jeg nekte å jobbe overtid ettersom jeg ikke blir kompensert for det? Og loven sier jo at arbeidsgiver kan pålegge arbeidstaker initill 10 timer overtid pr. 7 dager. Men gjelder deg også hvis det ikke er betalt overtid? Eller kan jeg kreve betaling, eller avspasering, selv om dette ikke er nevnt i arbeidskontrakt?

 

Forøvrig har jeg fastlønn (månedslønn) og jobber ikke i en ledende stilling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven § 10-6:

 

"(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

(12) Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale at overtidstimer helt eller delvis skal tas ut i form av arbeidsfri på et avtalt tidspunkt."

 

Det er ikke åpnet for at det kan avtales noe annet i arbeidskontrakten. Selv om overtidstimer tas ut i arbeidsfri, så skal overtidstillegget uansett utbetales.

 

Arbeidskontrakten din er brudd på arbeidsmiljøloven.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Det er ikke åpnet for at det kan avtales noe annet i arbeidskontrakten. Selv om overtidstimer tas ut i arbeidsfri, så skal overtidstillegget uansett utbetales.

 

Arbeidskontrakten din er brudd på arbeidsmiljøloven.

 

Ikke nødvendig vis.

§ 10-12. Unntak

(2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd.

Så er spørsmålet om TS har en særlig uavhengig stilling.

Kan ikke gi en juridisk svar på det, men hvis han ikke selv kan bestemme at h*n kan ta avspasering så tror jeg ikke det.

Lenke til kommentar

Hittil har dette med avspasering blitt avviklet veldig "løst". Jeg kan f.eks jobbe 10 timer overtid en uke også avvikles det så enkelt som "jeg stikker litt tidlig i dag, har lite å gjøre".

 

Jeg jobber som eneste webutvikler i en virksomhet som ikke driver med dette egentlig, men vil ikke si det er en særlig uavhengig stilling. Jeg jobber jo f.eks med vedlikehold og videreutvikling av nettbutikken deres, samt at det prosjektet jeg jobber med nå er et anbud vi har vunnet der et av kontraktspunktene er at det skal utvikles en nettside.

Lenke til kommentar

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

Mener at hvis du har jobbet i ni timer, så har du krav på å gå hjem.

Det kan du jo godt få mene, men det er fullstendig skivebom, så jeg foreslår å ikke dele den meningen med folk som spør om hjelp.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alminnelig arbeidstid ja, det er noe annet enn overtid. Som sagt, det plager meg ingenting å jobbe mye overtid. Men har forsåvidt fått svar på det jeg spurte om, så da vet jeg hva jeg kan si dersom situasjonen utvikler seg så langt.

 

Takker for svar, da anser jeg denne som løst.

Lenke til kommentar

Alt arbeid over ni timer per dag regnes som overtid. Det er riktig at overtid kan pålegges fra arbeidsgiver, men dette er bare under spesielle omstendigheter. Følgende spesielle omstendigheter det kan påtvinges overtid er:

 

Utdrag fra Arbeidstilsynets nettsider, http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157

 

«Overtid og merarbeid er kun tillatt dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov for det. Med andre ord kan ikke overtid eller merarbeid brukes som en fast ordning.

 

Med "særlig og tidsavgrenset behov" menes det for eksempel:

Fravær blant arbeidstakerne som forstyrrer eller truer med å forstyrre den daglige driften.

Når anlegg, maskiner, råstoffer eller produkter kan ta skade.

Uventet arbeidspress.

Særlig arbeidspress på grunn av sesongmessige svingninger eller mangel på arbeidskraft med spesiell kompetanse.»

 

Det finnes unntak fra arbeidsmiljøloven for særlige uavhengige stillinger. Som det kan være denne saken handler om.

 

«Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

 

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

 

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

 

Arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.

Arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

 

Arbeidstakere som er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene har på samme vilkår som andre arbeidstakere rett til redusert arbeidstid og fritak fra nattarbeid.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...