Gå til innhold

Hurtigtest; Acer V5-573G, Haswell CPU, Nvidia GT750M, FullHD IPS Skjerm


OC-Freak

Anbefalte innlegg

Da var det på tide med en ny hurtigtest, denne gangen av en Acer V5-573G. Lenge siden jeg har kjøpt en acer, min siste var en Acer 3820TG - som jeg enda har den dag i dag og som for meg har fungert meget bra. Har hatt 15+ bærbare maskiner de siste 10 årene så har litt sammenligningsgrunnlag ihvertfall wink.png

Specs:
i5 4200U Haswell
Nvidia GT750M 4GB DDR3
12GB Kingston DDR1600 RAM (4Gb loddet + en 8Gb brikke - som er maks for maskinen).
500Gb Seagate 5400rpm HDD.
FullHD (1920 x 1080) IPS skjerm

Pris: 6999,-

Førsteinntrykk:
Maskinen er tynnere og lettere enn forventet. Størrelsen er tilnærmet ideell for allround bruk, skjermen er stor nok, men maskinen er allikevel liten nok til at den fint går i en skolesekk eller på flyet. MEGET pen å se på, syns strømknapp plasseringen på siden er rar, tipper det er fort gjort å komme borti denne når man flytter maskinen.

Tastatur:
Fint oppsett, og god kontrast mellom taster og bokstaver. Pluss for bakgrunnsbelyste taster og for svært lite flex i tastaturet. Minus for kort tastevandring, samt at knappene bøyer ørlite til siden om man ikke treffer midt på. Alt i alt midt på treet tastatur, og man venner seg til den ganske raskt siden oppsettet er bra/normalt.

Touchpad:
Ikke glatt nok overflate, det mangler mange alternativer i driveren (tofingerscrolling kommer invertert, men uten instilling for å endre på dette - FAIL ACER - FAIL). Er heller ikke fan av clickpads, vil heller ha dedikerte knapper. Størrelsen er dog stor og fin og knappene passe lette å trykke på og bråker ikke allverden heller.

Skjerm:
Skjermen er nok det beste på hele maskinen. Det er en FullHD IPS skjerm fra AUO Optronics, og det er faktisk første gang i historien at jeg er borti en GOD skjerm fra den fabrikanten. Alle tidligere AUO skjermer jeg har vært borti har vært søppel for å si det rett ut. Beste sortnivået jeg har sett på en laptop skjerm, innsynsvinklene er svært gode og fargene gnistrende med gode nyanser. Om jeg skal klare å grave frem noe negativt må det være ørlite lyslekkasje langs nedre kant og at det finnes skjermer med enda høyere lysstyrke, dog komfortabel lysstyrke er rundt 75%, så behovet for mer lysstyrke er ikke eksisterende.

Lyd:
Gode høyttalere, mangler litt på bassfronten så klart siden høyttalerene er små og det ikke er sub innebygget. Men lyden er svært klar og diskanten er sjeldent bra til laptop å være. Lite minus for at høyttalerene er montert fremme på undersiden, blir blokkert om man f.eks har maskinen på dyna for å se litt filmer på youtube osv.

Støy:
Jeg har trolig vært så uheldig å få en mandagsmaskin da det er en surrelyd/vibrasjon i ene viften som er hørbar uansett viftehastighet, den andre vifta er normalt stillegående og kun på maks belastning kan man høre et at luft flytter på seg. Oppdaterer dette punktet når jeg har fått byttet maskin/reparert den. Har sendt forespørsel til CDON om de har en DOA avtale på acer, hvis ikke må jeg nok belage meg på 3 uker servicetid.

 

Varme:
Det blir alltid noe varme når man putter kraftig maskinvare i et tynt kabinett. Heldigvis har acer gjort det rette og gitt maskinen 2 vifter, dette hjelper mye. Ved spilling så blir det noe varme på midten av tastaturet og oppe ved skjermhengslene, men området rundt "WASD" tastene er ikke spesielt varmt så dette bør ikke være til sjenanse. Ved stresstesting (furmark + prime95) så stabiliserer temperaturene seg rundt 90 grader for CPU og GPU (GPU 88-90 grader, CPU 92-94 grader). Totalt sett godt fornøyd med løsningen til acer.

Ytelse:
Maskinene mangler en SSD! Dette vil jeg montere inn når jeg tar den i bruk som min egen maskin etter å ha fått reparert viftestøyen. Maskinen skal ha plass til mSATA SSD, som er et stort pluss. Så ja snurredisken fra Seagate er støysvak og fin, men langt fra SSD ytelse, som ødelegger litt for totalopplevelsen når man er vandt med SSD. Ellers yter maskinen som forventet, den har en strømsparende haswell CPU, men som likevel yter godt nok i de fleste tilfeller, maks klokkehastighet er 2,6GHz, men typisk under tung spilling og stresstesting er at den ligger på 2,3GHz for begge kjernene. Det er ingen form for ekstrem throttling som enkelte andre produsenter har på sine modeller, så lange man har strøm tilkoblet, på batteri så får man lavere hastighet på CPU og GPU. Nvidia GT750M gjør jobben sin og GPU Boost 2.0 klokker brikken opp til hele 1167MHz, kunne dog ønsket at acer valgte GDDR5 minne i stedet for DDR3 for enda bedre ytelse. De fleste spill kan spilles på rundt medium innstillinger, som er helt greit for en så tynn og portabel maskin. 3dmark 11 score er P2476 (2451 grafikkscore).

Batteri:
Har enda ikke kommet så langt at jeg har fått kjørt battery eater testen, men en halvtimes bruk anslår rundt 6 timer med wifi surfing og lett bruk. Slett ikke ille sett i forhold til spesifikasjoner (IPS skjermer drar mer strøm enn TN skjermer f.eks), pris og størrelse.

Trådløst nett:
God rekkevidde og stabilitet, her har andre laptop produsenter mye å lære. Flesteparten av nye laptopper har dårlig rekkevidde på trådlløst nett, dessverre. Så aceren er et positivt unntak. Hadde dog ideelt sett ønsket et intel kort i stedet for atheros kortet, da intel er min favoritt.

Konklusjon:
Sannsynligvis den beste mellomklasse maskinen akkuratt nå, her får man en svært god fullHD IPS skjerm, grei batteritid og fin ytelse i et pent og slankt kabinett. Feilfri er den ikke, men det er heller ikke maskiner som koster langt mer ;) Totalt sett et godt kjøp, men du bør vurdere "ankepunktene" selv og se om noen av dem betyr noe for deg.

Positivt:
*SVÆRT GOD FullHD IPS skjerm
*Bra høyttalersystem

*Grei batteritid (rundt 6 timer lett bruk med strømsparingsprofil og wifi påskrudd).
*Bakbelyst tastatur med lite flex.
*Generell god ytelse.

*Nvidia GT750M grafikk gjør at man kan spille de fleste spill rundt medium grafikk (tyngre spill på low).
*Plass til mSATA SSD.
*Lekkert utseende og byggekvaliteten føles god.

*Tynn og lett i forhold til hardwaren som sitter i.

*Godt trådløst nett.

Negativt:
*Touchpad driver mangler instillingsmuligheter (løses ved installasjon av eldre driver), og touchpad overflaten er ikke så glatt som jeg foretrekker.
*Knappene på tastaturet har litt kort vandring som er uvant.
*Ikke lett å åpne for bytte av disk/minne, holdes sammen av mange skruer og hele bunndekselet må tas av.
*Tastaturet blir litt varmt midt på ved lang tids spilling.

*Høyttalerene montert fremme på undersiden - kan lett blokkeres.

*Strømknapp på siden av maskinen, fort gjort å komme borti ved et uhell.

 

Maskinen har ikke optisk enhet, så ha dette i tankene om du skulle ha bruk for det, eventuelt kjøp en ekstern til de få gangene du har behov for det.

 

Hadde det ikke vært for at jeg var uheldig og fikk en maskin med ulyd i ene viften hadde jeg vært svært godt fornøyd, håper det løser seg raskt via CDON eller acer.

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt søking på nettet viser det seg at skjermen trolig er en A-HVA skjerm, ikke IPS. Dog ikke fått det verifisert, men det er godt mulig siden AUO kom med flere A-HVA paneler i år. Ikke at det har så mye å si da styrkene til IPS og VA paneler er mye av det samme med gode innsynsvinkler og god fargegjengivelse. A-HVA skal være ørlite mer strømgjerrig enn IPS, som jo er bra for batteritiden.

Lenke til kommentar

Fin test! Er selv på jakt etter en tynn og lett bærbar med god skjerm, grei batterilevetid og ganske kraftig skjermkort. Denne kan absolutt være aktuell, dog hadde jeg ønsket meg en 2560x1440 skjerm. Er viften slått av under lett bruk? En Haswell-versjon av MBPr 15 med GTX 760M til under 14K hadde vært noe, men tviler.

 

Har du testet noen spill på den?

Lenke til kommentar

Viftene er slått av under lett bruk ja, det hender den starter opp på lav hastighet om man ser videoer, eller windows update osv kjører.

 

Kjører gjennoppretting til fabrikkstandard nå, så får ikke kjørt mer tester i denne omgangen. Venter enda på svar fra CDON hvordan de håndterer DOA saker, men uansett så pakker jeg den ned i orginalemballasjen i dag, for retur til CDON eller til acer.

Begrenset hvor mye tester jeg har rukket på en dag ;)

 

FullHD er mer enn nok oppløsning på en 15" etter min mening, mer oppløsning er unødvendig og krever enda mer ytelse av maskinen for å drives.

Lenke til kommentar

Positivt at viftene er slått av. Hehe, etter å ha brukt iPad 4 i et halvt år nå, er selv Full-HD på en 13.3" alt for lite for meg. Kan strekke meg til 1920x1080 på en femten tommer, men jeg betaler gladelig en liten sum for QHD eller høyere.

Tror du må lese gjennom hva du har skrevet ;)

 

Lurer selv på denne maskinen. Har 15" nå, men lurer på å gå for 13,3-14" for å få den ekstra portabel. Men kanskje det bare er vekten på den gamle laptopen som får det til å virke som et ork å flytte på.

Lenke til kommentar

Tror du må lese gjennom hva du har skrevet ;)

 

Lurer selv på denne maskinen. Har 15" nå, men lurer på å gå for 13,3-14" for å få den ekstra portabel. Men kanskje det bare er vekten på den gamle laptopen som får det til å virke som et ork å flytte på.

 

Det kommer en 14" utgave av samme maskin utover høsten, samme specs, bare 14", eneste forskjellen er at siden den er mindre er det ikke numpad på tastaturet.

 

14" utgaven er allerede i salg i USA med touchskjerm, og er testet av anandtech her: http://www.anandtech.com/show/7238/acer-v7482pg9884-review-everything-you-need

 

Den får "silver award", og anadtech er svært strenge på utmerkelser så det er sjelden produkter får utmerkelser, spesielt bærbare da det alltid er noe som er dårlig på de (dårlig skjerm er det vanligste!).

 

Regner med at vi ser denne 14" for salg her etterhvert i både touch og non-touch utgave, er dog redd prisen kommer til å bli like høy eller høyere sammenlignet med 15" utgaven da 15" oftest er lavest priset fordi disse selger mest og gir størst volumproduksjon/størst innkjøp av deler.

 

Samme kjøling som 15", GT750M, haswell U serie CPU, plass til mSATA SSD og en FullHD 14" A-HVA skjerm er meget lovende :)

Lenke til kommentar

Har du testet noen spill på den?

 

Forresten siden jeg kom på det, anadtech har jo testet 14" med tilsvarende specs: http://www.anandtech.com/show/7238/acer-v7482pg9884-review-everything-you-need/4

 

Er noen spilltester der som du kan sjekke, evt sjekke notebookcheck sin V5-573G test her:

http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-V5-573G-54208G50aii-Notebook.99264.0.html

Lenke til kommentar

Yiss. Skal oppdatere posten hvordan den nye jeg får er på støynivå fra viften.

 

Godt kjøp til den prisen, de fleste selger jo den kjipe HD utgaven av maskinen til rundt denne prisen.


Har den vanlig VGA-utgang, slik at jeg slipper overgang. Virker som en veldig kjekk maskin!

 

Nei, men det er med overgang i esken om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Yiss. Skal oppdatere posten hvordan den nye jeg får er på støynivå fra viften.

 

Godt kjøp til den prisen, de fleste selger jo den kjipe HD utgaven av maskinen til rundt denne prisen.

 

Nei, men det er med overgang i esken om jeg ikke husker feil.

Hvis du har esken for hånd, kunne du vær så snill sjekket om det finnes overgang?

Lenke til kommentar

Jeg mottok denne laptopen idag. Det følger med overgang til VGA.

Min laptop har også en irriterende surrelyd fra den ene viften (den til høyre). Kan det hende at viften trenger å "kjøre seg inn" mon tro? Jeg venter med å sende tilbake før jeg hører hvordan OC-Freak sin nye er.

Er det evt noe man kan fikse selv, noen som har noen tanker om dette?

Lenke til kommentar

Det jeg syns er rart er at om vifteproblemet er en generell svakhet på modellen så burde det være flere klager på dette på nettet.

 

Søking gir svært få treff, tester nevner ingenting om unormal viftestøy.

 

Får se når jeg får den nye - trolig mandag/tirsdag.

 

Ellers kan man jo prøve å sende maskinen til et acer service verksted, muligens de kan bytte viften til en modell som ikke har dette støyproblemet.

Mulig ebay har deler - men det blir litt uaktuelt å betale for ny vifte, når man burde få en som fungerer på en ny mskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...