Gå til innhold

Hurtigtest; Acer V5-573G, Haswell CPU, Nvidia GT750M, FullHD IPS Skjerm


OC-Freak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig, uten vifteproblemet er det absolutt en maskin å anbefale. Mye maskin for 6999,-

Den føles ikke superkjapp, men det kan godt være fraværet av SSD som gjør det. Skjermkortet er veldig godt, og 12gb RAM er jo flott. Dessuten er den liten og lett for en 15" og skjermen er som OC-Freak har poengtert tidligere skikkelig god. Litt lyslekkasje på høyre side, men ikke noe man merker ved vanlig bruk. Punktet som irriterer meg mest (mer enn vifta, igrunn) er alt søppelet som er forhåndsinstallert. Skulle ønske det fulgte med en mulighet for å re-installere en "clean" win8.

 

En annen ting som i min mening gjør laptopen til et kupp er en mSATA tilkobling på hovedkortet. mSATA SSD er litt dyrere enn vanlig SSD, og (så vidt jeg har forstått) ikke fult så rask (???). Men det duger i massevis, og gjør at man kan beholde harddisken som følger med. Dersom man vil ha den, selvfølgelig. Jeg skal bestille meg en mSATA SSD så snart jeg vet at vifteproblemet er løst. Håper det går over av seg selv, hehe, men det blir vel som å tro på evnene til snåsamannen.

Lenke til kommentar

Er det plass til en SSD disk i den eller må jeg erstatte den hardisken som er i fra før av? Virker som den holder den ganske tilbake.

 

Det skal være plass til mSATA SSD.

 

mSATA er like raske som andre SSD'er om de er av samme modell/merke osv

Dessverre får vi ikke kjøpt samsung mSATA SSD'er her til lands - som hadde vært det beste/raskeste valget.

Crucial M500 er dog også gode mSATA SSD'er. Plextor også. De koster dog bittelitt mer per Gb enn vanlige SSD'er.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se stemmer det ikke at mSATA SSD er like rask som 2,5" SSD.

 

Se på sammenligningen fra prisjakt her

(Intel 335 Series 2,5" SSD 240gb mot Intel 525 Series mSATA SSD 120gb):

http://www.prisjakt.no/product.php?j=1435456,1572365

Begge fra intel og i følge specs skal mSATA'en være raskere.

 

Men fra testen til hw.no yter mSATA SSD'en (Intel 525) betraktelig dårligere enn 2,5" (Intel 335):

http://www.hardware.no/artikler/intel-525-series-msata-ssd-120-gb/117460/2

 

Etter litt research ser jeg har hw.no muligens har gått på en smell ved at de har brukt en mSATA port som kjører på 3Gbps (fremfor 6Gbps som SATA3). Da er vel kanskje spørsmålet om mSATA porten på V5-573G er 3Gbps eller 6Gbps. Noen som vet? Evt vet hvordan man finner det ut? Jeg har prøvd å søke på Acer sine sider, uten hell..

Lenke til kommentar

Maskinen og brikkesettet er så nytt at det ville være logisk at den var 6Gbps, uten at man kan være sikker.

 

Selv har jeg en 512Gb Crucial m4 2,5" SSD jeg har hatt i snart to år som jeg vil flytte over i maskinen etterhvert om jeg får løst vifteproblemet, så jeg kommer nok ikke til å teste mSATA porten selv.

Lenke til kommentar

Fikk ny maskin i dag. Samme problem med viften, så dette virker å være et generelt problem, og jeg kan derfor ikke anbefale maskinen om du ikke kan leve med støyen.

 

Det følger med overgang til VGA kontakt i esken ja, så er det også bekreftet for de som lurte.

 

Jeg vurderer likevel å beholde den og se om det er mulig å ordne noe på andre måter, kanskje sende den til acer for reparasjon - mulig de kan sette inn en annen viftemodell som ikke bråker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Hvor høyt er viftenivået? Kan du måle med dB-måler?

 

Sitter nå med ett gammelt kraftverk av en pc. (Dell Studio 2009-modell 1. gen i7).

Jeg har vendt meg til den viftelyden den hele tiden lager. Tror du lyden på acer-viften er mye høyere?

Lenke til kommentar

Har ingen db måler, men støynivået kan beskrives som støynivået fra en harddisk som skriver/leser (den velkjente knitringen), bare at knitringen er konstant, mest merkbar på lav/medium viftehastighet, på høy viftehastighet er det vanlig "blåselyd".

 

Sånn følelsesmessig vil jeg tippe i underkant av 40dB, litt bakgrunnstøy så overdøves lyden fort. Men på en stille lesesal vil man kunne høre det.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Brukte noe tilsvarende for android som het "sound meter lite" hvor mye dette er til å stole på med så mange forskjellige telefoner det er på markedet vet jeg ikke.

 

Uansett, støynivået vippet mellom 42-43dB når jeg holdt telefonen 3-4 cm fra vifteåpningen bak maskinen. Vil nok tro at det kan stemme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Takk for hjelpen, OC-freak! Min Dell havnet på samme resultatet med 4 forskjellige apper for iPhone. Jeg får se hva jeg gjør angående kjøp av maskinen. Akkurat nå heller jeg mot å kjøpe den, og hvis jeg gjør det, blir det før onsdag når CDON-tilbudet utgår. Igjen, takk! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Da var det bestillt en her og. Så får vi se hvordan det blir med vifta. Uansett 14 dagers åpent kjøp :) Si ifra når du hører noe fra Acer OC-freak!

 

Hvordan var det med mSATA SSD nå igjen? Plass til både den originale disken og en SSD? Vil det by på problemer å legge Windows over på en SSD?

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Mottok maskinen idag. Ingen viftelyd whatsoever. Den er lydløs :) så ser enten ut som OC-freak har vært uheldig, eller jeg har vært heldig... Har ikke fått satt meg så nøye inn i den enda, men førsteinntrykket er bra. Eneste jeg har noe å si på er touchpaden, som er grusom. Også stusset jeg litt på at det er integrert batteri.

 

Utover det, så kan jeg værtfall si at skjermen er helt amazing. PCn er også endel tynnere en jeg så for meg, noe som er positivt. Også veldig god innebygget lyd. Får vel mer å si om den i løpet av et par dager. Har netopp hentet den :)

Lenke til kommentar

Tviler jeg på, enten har den feilen eller så har den det ikke.

Rart jeg har vært uheldig på 2 maskiner da...... :(

Da har jeg prøvd ut bråkebøtten også. Var helt lydløs frem til jeg prøvd å streame film og spille på den. Er en sinnsykt irriterende lyd som høres ut som en ellevill kloning av susing og during i bakgrunnen. Det kan da vel ikke være meningen at det skal være slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...