Gå til innhold

Guide: Ikke mist bildene dine


Anbefalte innlegg

 

Kameraet har firmware som skal passe på at det ikke er så lite effekt igjen til at skriving blir avbrutt midt i. Går du under grensen som tar høyde for en viss sikkerhetsmargin nekter kameraet simpelten å skrive bufferet.

Hvis ikke en moderne produsent tar høyde for dette burde de heller produsere kjeks, og om brukeren tar ut batteriet eller kortet under skriving bør man bytte ut brukeren.

 

Burde være mulig å implementer noe slikt for stillbilder, men kameraet vet jo ikke hvor mye video vil kreve før opptaket er ferdig. Kameraet burde jo oppdage problemet og avslutte opptaket automatisk, men det gjør det jo ikke, i hvert fall ikke på alle modeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 2 backupdisker. Den ene ligger hos mor. Backer de viktigste bildene til Dropbox, hvor jeg har 500GB. Brenner jevnlig ut bildene på DVD disker, men det er litt dårlig kapasitet, så ønsker meg Blu-ray... I tillegg backer jeg opp Ligtroomkatalogen til flere eksterne disker. Nå skal jeg også i gang med å sette opp en NAS med hot-swap funksjon. Er ikke dette nok, så vet ikke jeg..

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

Vil sterkt anbefale å kun formatere kortet i kameraet og bruke kortet sånn kameraet har formatert det.

Som her, hvor et 32GB-kort nekter å virke i kameraet hvis man har formatert det til exFAT på PC'en.

 

 

Formater kortet i kameraet du skal bruke det i. Så enkelt. :)

 

Ja, det er nok utvilsomt det mest kompatible, men om man vil teste ut exFAT så spørs det bare om man ikke må innom pc'en selv om kameraet støtter formatet, men mindre dette er en opsjon under formateringen i kameraet. exFAT er ikke så fantastisk at man burde gå banans over det. Det er vel først og fremst størrelsen på chunkene og 64-bits støtten som er noe å rope hurra for, ellers skjønner jeg at produsentene har hatt et avslappet forhold til formatet. Grunnen til den gryende støtten er vel først og fremst for å forberede seg på at minnekortene blir større og større. For yrkesfotografer ser jeg lite vits i å risikere å bruke dette formatet, men til personlig eksperimentering derimot.

Lenke til kommentar

... Er ikke dette nok, så vet ikke jeg..

Jo, det får holde. Men denne tråden handler om minnekortene til kamera og hvordan redusere muligheten for at noe går tapt på dem.

 

Det du har fortalt i ditt innlegg er om hvordan du håndterer de dataene du allerede har fått overført til disken din, og det er noe annet...:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har 2 backupdisker. Den ene ligger hos mor. Backer de viktigste bildene til Dropbox, hvor jeg har 500GB. Brenner jevnlig ut bildene på DVD disker, men det er litt dårlig kapasitet, så ønsker meg Blu-ray... I tillegg backer jeg opp Ligtroomkatalogen til flere eksterne disker. Nå skal jeg også i gang med å sette opp en NAS med hot-swap funksjon. Er ikke dette nok, så vet ikke jeg..

 

Du har et bedre backupregime enn de fleste små og mellomstore bedrifter. Skal ikke stå på det.

Lenke til kommentar

 

Burde være mulig å implementer noe slikt for stillbilder, men kameraet vet jo ikke hvor mye video vil kreve før opptaket er ferdig. Kameraet burde jo oppdage problemet og avslutte opptaket automatisk, men det gjør det jo ikke, i hvert fall ikke på alle modeller.

 

Det kan jo være at kameraet feilberegner gjenstående tid, men det er fult mulig å lage en adaptiv prosess av dette for å ta hensyn til slitasje på batteriet. Hvis firmware er fornuftig skrevet er det ingenting i veien for å kunne redde slike filer automatisk når man starter kameraet på nytt, det er bare det at de fleste produsentene ikke legger noe innsats inn i det fordi problemstillingen søkes løst på andre måter.

 

Problemet med video er at kameraet enten lager video i buffer eller dumper ned på flash uten header/footer. De fleste videoformater må ha utfylt denne kontaineren som beskriver bl.a. lyd og bildestrømmen i kameraet for at du skulle kunne bruke den. Husker også et problem på iPhone 3G hvor filen var lagret men dette manglet, og det gjorde filen ubrukelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg har to kort med meg i kamerabagen det ene kortet er et reservekort. hvis jeg mister,ødelegger eller fyller opp det jeg bruker bytter jeg kort, noe som omtrent aldri har skjedd og jeg er dessverre ikke alene om og gjøre dette.

:)

 

Hmm....somewhat scary. Jeg bruker en boks på "utflukter";

 

post-40850-0-02770300-1377445527_thumb.jpg

 

Når jeg kommer hjem går bildene over til PC. Jeg lar sd kortene i boksen ligge inntil alle bildene har kommet på backup'er etc. Benytter altså en annen boks neste gang. Har tre slike bokser. SD kortene formateres etterhvert de går inn i kameraet.

 

Jeg liker ikke store SD kort, benytter maks 8 Gb. Skulle et kort brått ta kvelden vil jeg ha skaden minst mulig.

Lenke til kommentar

1) Overfør alle bilder til harddisk straks du har muligheten til det.

2) Ta backup av harddisk, helst til et sted fysisk separert fra disken i 1) i tilfelle tyveri osv.

3) De ferdigredigerte bildene du har bestemt deg for å beholde er det aller viktigste og det bør vanligvis spille liten rolle om du mister alt annet så lenge du beholder disse bildene. Ta derfor ekstra backup av disse, en backup bør helst ligge på en skytjeneste så du kan laste dem ned igjen selv om huset brenner ned, laptop og kamera blir stjålet og minnekortene du klarte å redde mistes under en veivals. Begrenset plass på skytjenestene er ikke et problem med ferdige JPG-bilder - du har plass til tusener av dem.

0) Aldri stol på én lagringsmetode og ett lagringssted om det er minnekort, harddisker, optiske plater eller cloud. Bildene representerer minnene du har gjennom livet og kanskje også en viktig del av økonomien. Vær paranoid.

Lenke til kommentar

 

Stemmer desverre bedre enn jeg trodde.

 

Her er en kar som har tatt en benchmark for å tydeliggjøre at det ikke bare gjelder for gamle mekaniske harddisker.

 

http://www.lagom.nl/misc/flash_fragmentation.html

 

Den testen er gjort på et minnekort fra 2006. Jeg vet ikke hvordan det er for dagens minnekort, men for SSD-er, så er forskjellgen tilstede, men det spiller ingen rolle, for SSD-en er mer enn kjapp nok til å lagre bilder.

Lenke til kommentar

 

Den testen er gjort på et minnekort fra 2006. Jeg vet ikke hvordan det er for dagens minnekort, men for SSD-er, så er forskjellgen tilstede, men det spiller ingen rolle, for SSD-en er mer enn kjapp nok til å lagre bilder.

 

Ja, testen var ikke akkurat blodfersk i IT-sammenheng, men prinsippet har holdt seg selv om generell hastighet har økt mye.

Lenke til kommentar

 

Ja, testen var ikke akkurat blodfersk i IT-sammenheng, men prinsippet har holdt seg selv om generell hastighet har økt mye.

Nei, det stemmer ikke for SSD-er. Før var random write speed kanskje 5% av sequential write, nå er den 50%. I tillegg har skriveytelsen økt såpass mye at for andre sammenhenger enn benchmarks, så vil du ikke merke forskjellen.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med minnekort, men jeg tipper den generelle ytelsesøkningen er såpass stor at du ikke vil få noen problemer med et fragmentert minnekort.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan det er med minnekort, men jeg tipper den generelle ytelsesøkningen er såpass stor at du ikke vil få noen problemer med et fragmentert minnekort.

Du finner flere tråder her i akam om kort som er korrupte grunnet uteblivende formatering over lang tid, og fungerer igjen etter formatering.

Lenke til kommentar

Du finner flere tråder her i akam om kort som er korrupte grunnet uteblivende formatering over lang tid, og fungerer igjen etter formatering.

Det kommer veldig an på kortet. Jeg fant denne testen fra 2011 hvor du kan sjekke ut ytelsen for 512kb random write:

http://www.tomshardware.com/reviews/sdxc-sdhc-uhs-i,2940-10.html

 

Kortet som kom best ut i testen har neppe problemer samme hvor fragmentert det blir, mens kortet som kom dårligst ut fort kan bli ubrukelig.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Punkt 8 om å unngå sletting av enkeltbilder i kameraet for å forlenge levetiden er bare tull.

 

Fra Wikipedia:

 

 

 

M-Systems' product DiskOnChip used a software driver named TrueFFS which performed wear-leveling of NAND flash chips and made them appear to OS like a conventional disk drive. On most contemporary flash memory devices, such as CompactFlash and Secure Digital cards, these techniques are implemented in hardware by a built-in microcontroller[. On such devices, wear leveling is transparent and most conventional file systems can be used as-is on them.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

Endret av Dubidub
Lenke til kommentar

Punkt 8 om å unngå sletting av enkeltbilder i kameraet for å forlenge levetiden er bare tull.

 

Fra Wikipedia:

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

 

 

Det er godt mulig du har rett i det tekniske på minnekortene. Antagelig har de blitt bedre til å tåle slettinger og skrivinger.

 

For meg handler dette punktet om mer enn det rent tekniske, det handler mer om å ikke slette bilder fra minnekortet mens man fotograferer fordi:

 

- Et bilde kan godt ha noe for seg som du ikke klarer å se på den bittelille skjermen på kamera. Det kan hende du ikke ser dette før du får det inn i PC og kan se det på større skjerm.

 

- Å ta noen bilder for deretter å gå gjennom de på skjerm har ingen hensikt. Det som er gjort er gjort, mye bedre å konsentrer seg om det skal gjøres. Eneste grunn til å sjekke et bilde i ny og ne er å se på histogrammet for å se at eksponeringen ligger innenfor grensene. Så lenge man fotograferer i samme lys...

 

- Det er en bitteliten sjanse for at et allerede rotete minnekort kan få feil hvis det slettes og skrives til over tid. Formattering så ofte man kan (rett etter overføring til PC) er uansett et godt råd.

Lenke til kommentar

...det handler mer om å ikke slette bilder fra minnekortet mens man fotograferer fordi:

 

1. - Et bilde kan godt ha noe for seg som du ikke klarer å se på den bittelille skjermen på kamera. Det kan hende du ikke ser dette før du får det inn i PC og kan se det på større skjerm.

 

2. - Å ta noen bilder for deretter å gå gjennom de på skjerm har ingen hensikt...

 

3. - Formattering så ofte man kan (rett etter overføring til PC) er uansett et godt råd.

 

...det er like greit å slette ett/flere "mislykkede" bilder mens man fotograferer

 

1. - Skjermen på kamerahuset er egentlig veldig bra og med hurtig-zoom på senterknappen er jeg rett i detaljnivå med ett trykk...

 

2. - :wallbash:

 

3. Nei, på ingen måte. Vil heller anbefale å vente med formattering av minnekort - i kamerahuset - til rett i forkant av neste fotosession. På den måten har man en ekstra "backup"...

Lenke til kommentar

...det er like greit å slette ett/flere "mislykkede" bilder mens man fotograferer

Ikke enig. Det er alltids en mulighet for at du går glipp av et godt bilde fordi du kaster bort tid med å stirre på skjermen bak. Da er det bedre å hå nok minnekort.

 

3. Nei, på ingen måte. Vil heller anbefale å vente med formattering av minnekort - i kamerahuset - til rett i forkant av neste fotosession. På den måten har man en ekstra "backup"...

Delvis enig. Jeg sletter ikke bildene etter å kopiert de over på PC; for å ha en ekstra backup. Istedet så venter jeg til jeg har flere fulle kort - da tar jeg en egen backup av de, og sletter alt på kortet fra Windows. Jeg formatterer kortet først når jeg putteer det i kamera (har flere hus, av flere, slik at det er ingen vits i å formatter før kortet er i hus).

 

Grunnen til at jeg sletter alt fra kortet, er for å sikre at kortet er ledig i tilfelle jeg glemmer å formatere kortet en gang. Kjenner til flere som har glemt å tømme kort før en shoot, og banner fordi de kun fikk plass til 10-12 bilder før det ble fullt ...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...