Gå til innhold

Guide: Ikke mist bildene dine


Anbefalte innlegg

Stemmer desverre bedre enn jeg trodde.

 

Her er en kar som har tatt en benchmark for å tydeliggjøre at det ikke bare gjelder for gamle mekaniske harddisker.

 

http://www.lagom.nl/misc/flash_fragmentation.html

Det er faktisk enda verre for Flash-minne enn for harddisker - SSD'er leser kjapt, skriver kjapt, men de overskriver langsomt. Hvis en eneste bit skal overskrives, så skal hele blokken bit'en ligger i leses, slettes ved å skrives over med nuller, og først kan man skrive bit'en som er endret - vel å merke først etter at man har skrevet all den andre informasjonen på hele pagen tilbake igjen.

 

Ære være TRIM, som "rydder opp" på disken i bakgrunnen, så den hele tiden performer godt. På Vista, XP og andre operativsystemer som ikke støtter TRIM, så skal man selv jevnlig kjøre opprydningsprogrammer på SSD'en for å holde ytelsen god.

Nei - det holder ikke å slette filer - du skal bruke et lavnivåverktøy spesielt laget til formålet.

 

Les mere her: http://www.anandtech.com/show/2738/

Fra side 4:

"So why is it that when you fill up a SSD like Intels X25-M that its performance goes down? Even more worrisome, why is it that when you delete data from the drive that its performance doesnt go back up?"

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er faktisk enda verre for Flash-minne enn for harddisker - SSD'er leser kjapt, skriver kjapt, men de overskriver langsomt.

Jepp. Men det har ingenting med random acces vs sequential å gjøre.

 

Det slår bare til om man fyller ut brikka og så begynner å slette for å "få mer plass". Det vil si når enheten må benytte plass det allerede har vært skrevet til. Muligens noe som påvirker dette de som filmer mer enn oss som tar bilder.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

I PC kan man velge NTFS-FAT32-exFAT. Hva hvis man formaterer kortet i exFAT? Vil kameraet fungere bedre med det? exFAT er jo raskere?

Eller er det kameraet som velger hva det skal bruke?

Kamera vil formatere kortet i riktig format i forhold til hva kameraet skjønner.

 

Så formaterer du kortet på PC, så er det en viss sjanse for at kamera må formatere kortet på nytt fordi du har valgt et format som det ikke skjønner.

Lenke til kommentar

Jepp. Men det har ingenting med random acces vs sequential å gjøre.

 

Det slår bare til om man fyller ut brikka og så begynner å slette for å "få mer plass". Det vil si når enheten må benytte plass det allerede har vært skrevet til. Muligens noe som påvirker dette de som filmer mer enn oss som tar bilder.

Nei - det var bare generelt om SSD'er. :)

 

Med fragmenterte filer og "huller" vil ytelsen hå ned, og med for eksempel video, som er avhengig av en minimumshastighet på strømmen, så vil den etterhvert "hikke" og feile når den skal strømme data - bufferet på kameraet går fullt og videoen hakker eller stopper.

Ad hastighet på å skrive sekvensielt vs random access er det bare å lese enhver test av SSD'er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

DCF har ikke NTFS så ikke noe kamera støtter dette (tror jeg). Hverken FAT32 eller exFAT støtter TRIM. exFAT er bare en forenklet form for FAT32 (går litt kjappere, mindre regler).

Alle kamera som takler brikker på mer enn 2GB må beytte FAT32 eller exFAT (FAT og FAT16 kan ikke skrive til mer enn 2Gb).

Lenke til kommentar

I PC kan man velge NTFS-FAT32-exFAT. Hva hvis man formaterer kortet i exFAT? Vil kameraet fungere bedre med det? exFAT er jo raskere?

Eller er det kameraet som velger hva det skal bruke?

 

Hvis du har et relativt nytt kamera kan du teste ut exFAT. Det er spesielt utviklet for flash.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Med fragmenterte filer og "huller" vil ytelsen hå ned, og med for eksempel video, som er avhengig av en minimumshastighet på strømmen, så vil den etterhvert "hikke" og feile når den skal strømme data - bufferet på kameraet går fullt og videoen hakker eller stopper.

På grunn av manglende TRIM, og flash tegnologiens overskrivings problematikk. Det har ikke noe med random access vs sequential å gjøre. Sektorenes rekkefølge er ubetydelig, det som betyr noe er om sektorene er benyttet tidligere eller ikke (overskriving = treigt).

 

Okey, et eksempel;

 

16 GB minnekort.

Bruk 8 GB til bilder.

Slett halvparten.

Du kan nå ta ytterligere 8 GB bilder til uten fartsreduksjon. "Problemene" starter først når all flash har blitt skrevet til (dvs når det er 12 GB med bilder der).

 

Så sletting har ingen betydning så lange brikka ikke blir for full. Sletter du 1/4 av bildene i snitt bør du bytte brikke når den er 75% full. Alle moderne kameraer i dag benytter tidligere ubenyttede sektorer først.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det slår bare til om man fyller ut brikka og så begynner å slette for å "få mer plass". Det vil si når enheten må benytte plass det allerede har vært skrevet til. Muligens noe som påvirker dette de som filmer mer enn oss som tar bilder.

Vel - i så fall ville det slått til hele tiden, hvis man kun sletter bilder i stedet for å formatere kortet. Men - antar minnekortprodusentene har en løsning på dette. SSD'er er laget til bruksområder hvor de sjelden blir helt fulle - som en harddisk hvor det som regel er litt mer plass igjen, og hvor mange, mange av filene ikke endrer seg så veldig ofte.

Et minnekort er laget for å kunne bli overskrevet "hele tiden", igjen og igjen og igjen. "Hver gang" man bruker det blir det fra tomt fylt helt opp - noe som så gjentar seg.

 

Tipper kontrolleren på kortet også "nuller" dataene når man sletter enkeltfiler, og/eller at arkitekturen er laget så pages er like store som blocks (som på enterprise-SSD'er), så det ikke blir noe problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Hvis du har et relativt nytt kamera kan du teste ut exFAT. Det er spesielt utviklet for flash.

Eh.. vel, de har bare fjernet en del greier fra FAT32 som flash brikker ikke benytter. Om de hadde "Utviklet spesielt for flash" burde de vel f.eks ha inkludert TRIM...

Lenke til kommentar

Så sletting har ingen betydning så lange brikka ikke blir for full. Sletter du 1/4 av bildene i snitt bør du bytte brikke når den er 75% full. Alle moderne kameraer i dag benytter tidligere ubenyttede sektorer først.

Et heller vanlig bruksområde for minnekort er å ta bilder/video til kortet blir fylt, så slette "de dårligste bildene/videoene" for å få mer plass ute i felten - gjerne med flere iterasjoner. Dette kombinert med at man lar "de beste bildene" ligge på kortet i det man tømmer og overfører til PC gjør at kortet over tid blir fragmentert.

Hvis man jevnlig tar "slett alle" eller (heller) "formater" blir det ikke så stort problem - det jeg adresserer er hvis man over tid har for vane å bare slette enkeltfiler.

Lenke til kommentar

Eh.. vel, de har bare fjernet en del greier fra FAT32 som flash brikker ikke benytter. Om de hadde "Utviklet spesielt for flash" burde de vel f.eks ha inkludert TRIM...

Vil selv gjette på at kortet "nuller" pages for filer den sletter, og at det er derfor det ofte er treigt å slette enkeltfiler. Ettersom bruksområdet for minnekort er ganske så annerledes enn bruksområdet for SSD'er i datamaskiner tror jeg de har løst det på en noe annen måte.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å formatere til exFAT. Det fungerte det. Bildet kom opp. Men velger å formatere det i kamera, som anbefalt. Om det går an å programmere kamera til å ta/bruke exFAT, vet jeg ikke noe om.

Jeg tenkte bare om det ville fungere bedre med serie bilde funksjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et heller vanlig bruksområde for minnekort er å ta bilder/video til kortet blir fylt, så slette "de dårligste bildene/videoene" for å få mer plass ute i felten - gjerne med flere iterasjoner. Dette kombinert med at man lar "de beste bildene" ligge på kortet i det man tømmer og overfører til PC gjør at kortet over tid blir fragmentert.

Hvis man jevnlig tar "slett alle" eller (heller) "formater" blir det ikke så stort problem - det jeg adresserer er hvis man over tid har for vane å bare slette enkeltfiler.

Virkelig ?

 

Jeg fyller aldri flash brikkene (har alltid med 8 stk), med "fylle" mener jeg her å skrive 16 GB til en 16GB brikke, uavhengig av hvor mye jeg sletter underveis. Det er jo bare å telle bilder. Jeg sletter aldri for å oppnå mer plass, men for å få færre bilder å bladre igjennom under etterbehandling.

Lenke til kommentar

Virkelig ?

 

Jeg fyller aldri flash brikkene (har alltid med 8 stk), med "fylle" mener jeg her å skrive 16 GB til en 16GB brikke, uavhengig av hvor mye jeg sletter underveis. Det er jo bare å telle bilder. Jeg sletter aldri for å oppnå mer plass, men for å få færre bilder å bladre igjennom under etterbehandling.

Jeg har gjort det noen få ganger for å få mer plass og jeg ikke har med flere kort, men som regel går jeg over på et nytt minnekort når det forrige er fullt. Og ja - slette dårlige bilder. Gjort i moderasjon har det ikke den helt store betydningen.

 

Men - jeg ser mange andre jeg kjenner gjøre akkurat det jeg beskriver - at de beholder gamle bilder på kortet i evigheter. Som jeg så fraråder dem. Og - ofte ser vi folk som har gjort akkurat det, og som skriver tråder hvor de ikke klarer å ta opp video lenger. "Kopier alle bildene til pc'en og formater kortet i kameraet." "Hei! Nå virker det!"

Lenke til kommentar

Virkelig ?

 

Jeg fyller aldri flash brikkene (har alltid med 8 stk), med "fylle" mener jeg her å skrive 16 GB til en 16GB brikke, uavhengig av hvor mye jeg sletter underveis. Det er jo bare å telle bilder. Jeg sletter aldri for å oppnå mer plass, men for å få færre bilder å bladre igjennom under etterbehandling.

Jeg har to kort med meg i kamerabagen det ene kortet er et reservekort. hvis jeg mister,ødelegger eller fyller opp det jeg bruker bytter jeg kort, noe som omtrent aldri har skjedd og jeg er dessverre ikke alene om og gjøre dette.

 

Skulle vært mer tydelig og sagt gammeldags kjeksproduksjon :D

:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...