Gå til innhold

[Løst] Fujifilm HS10 - video "sletta" da batteriet døde under opptak


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp funnet ut at det er livsfarlig å stole på kameraet mitt etter at føgende skjedde:

 

Hadde forberedt opptaket i god tid i forveien og nytt opptak er umulig (hendelse som aldri skjer to ganger).

 

Ca 2 minutter ute i opptaket så går batteriet tomt på kameraet. Dette var ikke mulig å forutse pga batteri-indikator ikke er synlig under video-opptak.

 

Etter batteriskifte så oppdager jeg det verste. Det finnes ikke spor av opptaket, borte vekk.

Så prøver jeg å kjøre gjennoppretting med Recuva på minnekortet. Dette tok ca 30 minutter, men ingenting ble funnet.

 

Det ser ut som at kameraet ikke har lagret en eneste liten bit informasjon på minnekortet.

 

Noen som vet om videoen kan la seg gjennopprette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet om videoen kan la seg gjennopprette?

Kameraet er avhengig av å lagre video på kortet etter hvert som den tas opp. Noe buffres nok, men dataene frem til rett før batteriet døde ligger nok på kortet. Når batteriet dør mitt i et opptak får ikke kameraet noen sjanse til å avslutte filmingen på normal måte og lagre informasjonen om opptaket og det er nok der problemet ligger. Litt merkelig at selve filen ikke er opprettet idet opptaktet startet så du i det minste finner spor av den, men eksakt hvordan det gjøres er det selvsagt kameraet som styrer. Har ikke andre forslag enn å prøve andre gjenopprettingsprogram.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ny oppdatering.

 

Har mailet litt frem og tilbaken med en "sales representative" (eler noe i den duren) hos Fujifilm. SÅ vidt jeg fårstår fra det han skriver i mailen (han er svensk) så har han testet kameraet i lab og konkludert med at ingenting blir skrevet til minnekort dersom han drar batteriene ut under filming.

 

Da er altså saken avsluttet, og på en måte også løst - selv om jeg håpet på et annet utfall til det siste.

Lenke til kommentar

I og med at batteriet døde under opptak; så rakk aldri kamera å lukke videofilen som den skrev til. Så det er nok datablokker med fragmenter av videoen din på kortet. Men det mangler informasjon i filtabellen slik at redningsprogrammene ikke noe sted å begynne for å nøste opp filen din.

Helt enig med Tomsi42 her. Sjekket et HS10 videoklipp og 70 sekunder var vel 122MB, noe som gir rundt 1.8 MB i sekundet. Selv om det er en ganske lav bitrate og HS10 har litt minne internt har det ingen mulighet for å buffre video over lengere perioder. Dessuten spesifiserer brukemanuelaen minimum Class 4 kort (for full HD) så det er ingen tvil om at video lagres til kortet kontinuerlig og probmet er nok det Tomsi beskrev i forrige innlegg.

Lenke til kommentar

Ja, data'ene skrives til kortet mens du filmer, men selve filen blir ikke opprettet før du stopper opptaket. Det er fordi kameraet ikke har nok informasjon til å lage en fil og skrive nødvendig informasjon inn i FAT-tabellen før du stopper opptaket.

 

Så data'ene ligger nok fortsatt på kortet... de er bare ikke synlige ettersom de aldri ble tildelt en fil.

 

Ellers kan man jo si det slik at i en perfekt verden burde kameraet selv ha oppdaget at "nå har jeg så lite batteri igjen at jeg må stoppe opptaket og fullføre filen selv". Og det er mulig at noen kameraer gjør det, men tydeligvis ikke ditt kamera. Eller så var batteriene av så dårlig kvalitet at de gikk tomme for raskt for kameraet. Det kan være et problem hvis kameraet bruker AA-batterier (slik som ditt), og du benytter alkaliske batterier, eller slitne oppladbare.

Endret av Bergendahl
Lenke til kommentar

Likevel, om det finnes fragmenter av opptaket på minnekortet, så betyr det at ingen gjennopprettingsprogrammer til dags dato er så raffinerte at de klarer å nøste opp videofila igjen.

Det stemmer. En god utvikler med interesse for slikt, og som har nødvendig informasjon, vil muligens kunne redde dataene.

 

Er det veldgi viktig, og verdt noen tusenlapper, så kan det være verdt å ta en prat med folka på IBAS. Fikser ikke de det; da er det tapt.

Lenke til kommentar

Har du prøvd rescuePro? Det er et veldig bra program. Du kan prøve softwaren for å se om den klarer å finne noe, demoen lar deg dog ikke lagre det den finner, men da kan du jo se om programmet fungerer før du eventuelt kjøper det. Brukte følge lisens med sandisk-minnekortene som varte ett år fra man aktiverte det, om det enda gjør det vet jeg ikke siden jeg ikke har kjøpt kort på en stund. Jeg har gitt bort 2 lisenser og brukt en selv, og hver gang har det fungert.

 

http://www.lc-tech.com/pc/downloads/

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Har du prøvd rescuePro? Det er et veldig bra program. Du kan prøve softwaren for å se om den klarer å finne noe, demoen lar deg dog ikke lagre det den finner, men da kan du jo se om programmet fungerer før du eventuelt kjøper det. Brukte følge lisens med sandisk-minnekortene som varte ett år fra man aktiverte det, om det enda gjør det vet jeg ikke siden jeg ikke har kjøpt kort på en stund. Jeg har gitt bort 2 lisenser og brukt en selv, og hver gang har det fungert.

 

http://www.lc-tech.com/pc/downloads/

Takk. Dette programmet har jeg ikke testet med :)

 

Tror ikke jeg gidder å betale Ibas for dataene.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Da har jeg testet med programmet Rescuepro deluxe.

 

Programmet klarte å spytte ut et dusin filer som ender på .mov. De fleste filene er i størrelseorden 160kB - 288kB, pluss noen større, største fila var på over 400MB.

 

Problemet er bare at ingen av filene lar seg spille av i VLC. Vet ikke en gang om dette er filer fra tidligere opptak, før siste formattering av minnekortet eller om det er noen håp om å finne rester etter opptaket.

 

Prøvde også avspilling med MPC, men uten videre hell - "cannot render".

Lenke til kommentar

Det kan være at 160-288k-filene er fragmenter av video (blant annet den du leter etter), eller det kan være rester av tidligere videofiler som er delvis eller totalt overskrevet.

 

Får du ikke spilt de større filene i VLC, så er mest sannsynlig for ødelagt til at de kan spilles av, eller så er også det rester av tidligere delvis overskrevne videofiler som mangler for mye info til at VLC skjønner hva som er slutt, start og midten av filen.

 

Pybalto: Sist jeg sjekket (en ukes tid siden) så fulgte det fortsatt med en 1-årslisens på Sandisk sine Extreme minnekort.

Lenke til kommentar

Pybalto: Sist jeg sjekket (en ukes tid siden) så fulgte det fortsatt med en 1-årslisens på Sandisk sine Extreme minnekort.

Det stemmer - sitter med en haug slike lisenslapper som jeg ikke har brukt. Registrerer og installerer jo først når jeg må ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Lisens på minnekort? Hva skal det være godt for?

 

Minnekortet i mitt tilfelle er forresten av merke Transcend SDHC, men det skulle nå ikke ha noe praktisk betydning.

Bortsett fra at enkelte andre merker (som f.eks Sandisk) er mer stabilt. Mulig det hadde vært enklere å redde videofilene dine fra et Sandisk-kort? De er i hvert fall enklere å kjøre rescue på enn Transcend, og feiler mye sjeldnere også. Sandisk er dyrere, men det synes jeg bildene og (de få) videofilene jeg tar er verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...