Gå til innhold

Guide: Ikke mist bildene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det første man bør gjøre når man har anskaffet ett nytt minnekort er altså å formatere det.

Denne setningen burde kanskje avsluttes med "i kameraet", det er flere som formaterer kortet i datamaskinen og får problemer i etterkant. Ser at det er nevnt i en bi-kommentar i slutten av emnet men en viktig ting som dette burde nevnes oftere :)

 

 

Ta et bilde av visittkortet ditt med all kontaktinformasjon som navn, adresse, epost og telefonnummer på det første bildet på hvert av minnekortene du planlegger å bruke. Husk på å låse bildet slik at det ikke tilfeldigvis blir slettet.

Er ikke helt enig i dette, spesielt hvis kameraet er stjålet i nærmiljøet og kanskje nøkler etc. og forenkler adkomst for kriminelle som da finner adr. enkelt.

 

Man kan åpne for exif på bildene og skrive informasjonen der.

 

 

For enhver pris må man unngå å miste minnekortet i gulvet. Sjansen er overhengende for at alle bildene kommer ut av fokus.

Hva hvis bildene er ute av fokus i utgangspunktet, er sjansen tilstede for at bildene blir i fokus da :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva med å skrive disse "flere grunnene"? Eller er jeg blind? Det står da kun en grunn i artikkelen?

Tja, en grunn til jeg kommer på er at hyppig sletting av enkeltbilder kan tulle med nummereringen i filsystemet.

Om dette er riktig eller ikke skal jeg ikke værer helt påståelig på, leste det for noen år siden en eller annen plass :)

 

Man får vel heller ikke utnyttet kortet fullstendig siden det ligger mye data hvor bare målbanen er slettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et av de største problemene med sletting er hvis man ikke sletter alle bildene - så blir det "huller" på minnekortet hvor det neste bildet kanskje bare delvis får plass, og når dette har gjentatt seg en stund blir minnekortet fragmentert. Dette går kraftig utover ytelsen, og gir høyere risiko for korrupte data. Spesielt kan dette føre til at man ikke lenger får tatt opp video skikkelig - at videoen hakker eller bare stopper.

Formater alltid minnekortet i kameraet set skal brukes i, og bruk "slett alle" eller aller helst "formater" når du har overført bilder til datamaskinen - ikke la enkeltbilder ligge igjen på kortet.

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at bildene er tapt for alltid hvis man formaterer kortet . Dvs. Formaterer man kortet i kameraet eller med datamaskinens standard formaterings kommando, så vil man kunne finne igjen bildene ved hjelp av programmer som Recuva og Rescue Pro .

Ja, det burde vært med et avsnitt om at flere kortprodusenter også gir kundene tilgang til recovery-verktøy.

 

Kan også legge til at Sandisk "kun pro kortene ?" gir tilgang til et meget god recovery-verktøy,man må bare ta vare på programnøkkelen som følger med emballasjen og da får man 1års gratis bruk av programmet fra man åpner det med nøkkelen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg formaterer alle kort i PC. For så og formatere i kamera etterpå. Når jeg formaterer i kamera, så går det like fort som i hurtig formatering på PC.

I PC kan jeg også velge en grundigere/langsom formatering. Da tar den alle data, og mye lengre tid. Er det best å gjøre det på denne måten?

Når kameraet(Nikon D7000) gjør det, så tar den vel bare TOC?

Ellers har D7000 2 kort spor, så en er neste garantert å ikke miste bilder.

Lenke til kommentar

Synes mange av rådene er paranoid flisespikking. Eneste rådene jeg basert på IT-faglig utdanning og lang erfaring går god for er å ikke ha alle eggene i en kurv, ta backup og ikke fyll opp kortet helt (flash-brikker fra kredible produsenter har overkapasitet for å forhindre korrupte data når cellene ikke lengre virker, så dette rådet er i skyggeland) og la være å ta kortet ut mens man skriver noe til det. Resten er bare synsing.

Endret av tole
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det må være mye i denne artikkelen som er utdatert. Kvaliteten på flash minne som produseres nå er mye bedre enn bare for et år siden, grunnet markedets trang etter SSD'er. Noen burde teste hvor mye sannhet det egentlig er igjen i disse minnekort-vett-reglene.

 

Personlig har jeg bare to råd til folk;

 

a)

Få bildene over på PC/BACKUP jevnlig, ikke ha flash brikkene liggende i skuffer og kamera i evigheter. Dersom du gjør etterbehandling så gjør dette med jevne mellomrom, ikke vent til du har altfor mange bilder liggende.

 

b)

Ta backup! Gjerne hos venner eller i bankboks. Ikke ha bildene liggende på kun en harddisk hjemme. Dette er vel den største årsaken til at folk taper bilder; PC'er, eksterne disker og NAS'er som forlater vår verden og havner på de evige diskmarker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg formaterer alle kort i PC. For så og formatere i kamera etterpå. Når jeg formaterer i kamera, så går det like fort som i hurtig formatering på PC.

I PC kan jeg også velge en grundigere/langsom formatering. Da tar den alle data, og mye lengre tid. Er det best å gjøre det på denne måten?

 

"Hurtig"-formatering sletter "innholdfortegnelsen" på minnebrikken. Dette er godt nok. (Selv formaterer jeg kun i kamera.)

 

Den andre måten skriver til hver celle på minnebrikken og kan (i teorien) markere vekk dårlige steder (steder hvor det ikke gikk å skrive). Dette er en overlevning fra formatering av harddisker/snurredisker (hvor slikt kunne ha noe for seg).

 

"Grundig" formatering sliter altså mer på flash brikkene siden disse kun tåler å bli skrevet til ett visst antall ganger. Lekkasjene i de enkelte cellene på minnebrikkene blir større for hver gang det skrives til dem. På gode brikker er det dog snakk om mange millioner overskrivninger før du risikerer å miste noe.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Synes mange av rådene er paranoid flisespikking. Eneste rådene jeg basert på IT-faglig utdanning og lang erfaring går god for er å ikke ha alle eggene i en kurv, ta backup og ikke fyll opp kortet helt (flash-brikker fra kredible produsenter har overkapasitet for å forhindre korrupte data når cellene ikke lengre virker, så dette rådet er i skyggeland) og la være å ta kortet ut mens man skriver noe til det. Resten er bare synsing.

Det å unngå flatt batteri under skriving, å formatere kortet i kameraet det skal brukes i og det å ikke slette enkeltbilder er langt fra synsing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg formaterer alle kort i PC. For så og formatere i kamera etterpå. Når jeg formaterer i kamera, så går det like fort som i hurtig formatering på PC.

I PC kan jeg også velge en grundigere/langsom formatering. Da tar den alle data, og mye lengre tid. Er det best å gjøre det på denne måten?

Når kameraet(Nikon D7000) gjør det, så tar den vel bare TOC?

Ellers har D7000 2 kort spor, så en er neste garantert å ikke miste bilder.

Jeg anbefaler deg ikke å forteta en dypformattering på PC-en. Grunnen til det er at du da forkorter levetiden på kortet - de tåler kun et visst antall skriverunder før de slutter å virke. Og en dyp-formattering er unødvendige skrivinger.

 

Så lenge du formatterer kortet i kameraet rett etter at du har satt det i, så holder det lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

.... og det å ikke slette enkeltbilder er langt fra synsing.

Virkelig? Det er snakk om flash her (ikke noe skrivehode som må flyttes), fragmentering bør ha liten betydning (teknisk sett). Det eneste må være om en begynner å bli veeeeldig liten plass igjen.

 

På den annen side bør en unngå for mye sletting på kameraet fordi skjermen er fordømt liten, det er bedre å avgjøre denslags under redigeringa seinere. Bilder som uten tvil er misslykkede sletter jeg fortløpende (men da er det snakk om virkelig helt åpenbart ubrukelige bilder).

Lenke til kommentar

Det å unngå flatt batteri under skriving, å formatere kortet i kameraet det skal brukes i og det å ikke slette enkeltbilder er langt fra synsing.

 

Kameraet har firmware som skal passe på at det ikke er så lite effekt igjen til at skriving blir avbrutt midt i. Går du under grensen som tar høyde for en viss sikkerhetsmargin nekter kameraet simpelten å skrive bufferet.

Hvis ikke en moderne produsent tar høyde for dette burde de heller produsere kjeks, og om brukeren tar ut batteriet eller kortet under skriving bør man bytte ut brukeren.

 

Filsystemet på kortet fra produsent er normalt helt kurant. Har man tuklet med dette selv så er formattering en god ide.

 

Det å slette bilder enkeltvis i kameraet gjør like mange endringer i filsystemet som å gjøre det i batch senere. Risikoen her er minimal. Den slitasjen dette har på kortet målt opp mot skriving av bilder er også minimal. Måten FAT er bygget opp på gjør at du har redudans med to ulike oppføringer for alle filene i tillegg til redudansen til flash. Dette gør det relativt enkelt å redde noe med riktig programvare så lenge man har tilgang til cellene i brikken.

Lenke til kommentar

Virkelig? Det er snakk om flash her (ikke noe skrivehode som må flyttes), fragmentering bør ha liten betydning (teknisk sett). Det eneste må være om en begynner å bli veeeeldig liten plass igjen.

 

På den annen side bør en unngå for mye sletting på kameraet fordi skjermen er fordømt liten, det er bedre å avgjøre denslags under redigeringa seinere. Bilder som uten tvil er misslykkede sletter jeg fortløpende (men da er det snakk om virkelig helt åpenbart ubrukelige bilder).

Fragmentering betyr en hel del - hvis man over tid beholder mange enkeltbilder blir kortet fragmentert. Kortet er ikke laget for tilfeldig access - det er laget for strømning av data. Kikk på enhver test av SSD'er - strømning av sekvensielle data går alltid fortere enn random access. Og - til for eksempel video, hvor det kreves en minimumshastighet for å strømme inn dataene, går det lett skeis ved videoopptak.

Kilde? For eksempel de mange trådene her inne med klager over at video ikke funker, og rapporter om at det ble løst etter en formatering i kameraet.

 

Og nei - flashminnekort har ikke like avanserte kontrollere som SSD'er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Feil skjer. Systemer og sikkerhetssystemer forsøker å unngå feil de også. Rådene i artikkelen er generiske råd for å minske risikoen for feil.

Nei - flere av rådene burde teoretisk være unødvendige å utføre. Stemmer teorien alltid når hardwaren i kortet er på randen til å feile? Nei, ikke alltid. Kort blir ofte korrupte. Flere her inne har erfaring fra å ta imot klager i butikker for kort som har blitt korrupte, og har kunnet trekke slutninger ut fra dette. Flere andre har førstehåndserfaringer. Kort blir korrupte - noen enkle forhåndsregler kan minske risikoen for at det skjer. Kan man vite om kortet man har kjøpt er et godt eller dårlig eksemplar; om det har høy eller lav risiko for å feile? Nei.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...