Gå til innhold

Halvparten av Telenor-kundene får raskere nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Sitter på Telenor infrastruktur (men som Broadnet kunde) og får max er 12 / 0,7 som også er det jeg får opp som teoretisk max hvis jeg forsøker å bestille hos Telenor - og dette i en by bare 3 mil utenfor Oslo. Håper jeg snart kan få råd til å flytte.

Lofoten! Fiber over hele fjøla. Det er vel de fleste øyer og knauser på Vestlandet som også har fiber nå.

Lenke til kommentar

 

Håper mamma er en de heldige. Ho sitter med 0,8 ned og 0,2 opphastighet i dag. Synes ikke Telenor skulle ha tatt betalt for en så elendig linje.

 

Sitter på Telenor infrastruktur (men som Broadnet kunde) og får max er 12 / 0,7 som også er det jeg får opp som teoretisk max hvis jeg forsøker å bestille hos Telenor - og dette i en by bare 3 mil utenfor Oslo. Håper jeg snart kan få råd til å flytte.

Jeg sitter 5 minutter fra denne byens sentrum. 10 ned og 0.6 opp.

 

...mens kamerater som bor en god halvtime fra byen har fiber på 50Mbitps.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg om du er montør eller jobber hos en ISP (antar du jobber hos Telenor siden du ber vedkommende om å ikke bytte leverandør fra Telenor), men den SMS tjenesten er strengt tatt beregnet for montørene som trenger den i sitt daglige arbeid for feilsøking på linjer samt krav fra P&T til å sjekke linjekvalitet ved leveranser. Den er til tider jævlig ustabil/overbelastet/treg/nede (bl.a. fordi NITRA er et ustabilt system), så det at du sprer denne på nett til utenforstående som ikke har behov for det, er mildt sagt unødvendig. Har kunden problemer, så skal kunden ta kontakt med sin ISP. Enkelt og greit.

 

<snip>

 

For det andre, NGT har hatt et tilsvarende system i mange år allerede, som kalles "rateadaptiv". Det stemmer at NGT tar utgangspunkt i en støymargin på 10dB, og justerer hastighet automatisk etter minimum godkjent SNR. For at en ADSL(2+)-linje skal være stabil nok, bør den ligge over 10dB på både up- og downstream. Telenor hadde i sin tid et krav på 11dB. Hvorfor de nå har gått ned til 6dB er interessant, da VDSL(2) har et krav på 6dB SNR, men det er igjen en litt annen teknologi.

 

Kanskje en som jobber med konfigurering av DSLAM hos Telenor kan svare på dette.

 

PS: DLM/UP har vært aktivt i noen måneder allerede. Flott at Telenor omsider kom på banen med dette.

Lenke til kommentar

Åh, jeg er så glad jeg er av det dårlige kobbernettet. Det ga meg bare ustabile linjer over mange år (så tålmodighet har jeg en god porsjon av).

 

Synd jeg ikke tok valget noen år tidligere, så hadde jeg ihvertfall sluppet å ergre meg den stunden jeg satt med kobbertilkobling. Godt at jeg tok steget over på fiber da til slutt! :)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Har Telenor ADSL nå. Sjekket nextgentel og fant ut følgende:

Telenor: 13/07 mbit, pris første år: 5800

Nextgentel: 20/1 mbit, pris første år: 4800

 

Nesten dobbelt så høy nedlastningshastighet! Takk for tipset. Skal bytte leverandør nå!

Og det har ikke slått deg at den ene her oppgir realistisk hastighet, mens den andre oppgir en teoretisk opptil hastighet?

 

Det er som regel en fordel å bruke det man er utdelt mellom øra :)

Kan nok stemme det.

 

Når jeg hadde NextGentel så betalte jeg for 20Mb linjen og fikk 13 Mb, som etter noe kødd i sentralen dems var meget ustabil, og måte helt ned i 4 Mb for å være stabil. Etter å ha vært mye borti supporten dems, og byttet router etter router. Og de fortsatt nektet å fikse sentralen. Så ble jeg reddet av Altibox :D

 

Hos meg med NGT så datt nettet ut såpass kort tid av gangen, at selv om de på NGT så det, så var det for kort til at service avdelingen dems ville gjøre noe med det.

 

Noe annet som var irriterende med NGT, når dette problemet kom etter å ha vært fast kunde med dyrt abonnent i 5-6 år, så ville de ha strupet ikke gå med på at hvis jeg gikk ned på størrelsen på abonnentet for å komme nærmere stabil hastiget, så ville jeg få riktig hastighet. Hvis jeg bestile 5 Mb abonnentet, så ville de strupe den ned godt under 4 Mb som var stabilt.

 

Irriterende da når en Kompis som hadde vært kunde hos dem like lenge flyttet, og uten å spørre fikk gratis flytting samt nedsatt pris på abonnentet fordi han hadde vært så god kunde.

 

Har hatt Altibox nå i 2 år, med 60/60 linje. Og hatt nede tid på linjen 1 gang i ca max 5 minutter. Det var forrige uke en gang.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

*snip*

Nei, jeg jobber ikke hos Telenor. Ei heller hos noen av deres konkurrenter (men har gjort det tidligere).

 

Ja, jeg er enig i at NITRA er dritt. Jeg er dog ikke enig i at det er unødvenig å informere om KMF. Jeg syns bytte av ISP er unødvendig dersom det ligger så på grensen at NGT ikke vil levere raskere enn TN. Så klart kan marginene variere stort, men med mindre noe er galt (vann i en fordeler, e.l) eller linjestrekket er svært langt/dårlig burde ikke dette være natt og dag, så jeg syns det er relevant å informere.

 

Videre, ja, jeg er klar over at det kalles rateadaptiv. Som jeg nevnte benytter Broadnet (tidl. Ventelo) dette, med SNRmål på 6dB. Angående Telenor vet jeg ikke hvilket marginmål de benytter, men på WS har jeg sett godt under 10 flere ganger.

Lenke til kommentar

Åh, jeg er så glad jeg er av det dårlige kobbernettet. Det ga meg bare ustabile linjer over mange år (så tålmodighet har jeg en god porsjon av).

 

Synd jeg ikke tok valget noen år tidligere, så hadde jeg ihvertfall sluppet å ergre meg den stunden jeg satt med kobbertilkobling. Godt at jeg tok steget over på fiber da til slutt! :)

Argh.

Jeg har nylig flyttet fra Grünerløkka til Bislett, og begge steder var DSL det eneste realistiske alternativet. På Grünerløkka ble ting jevnt tregere, rett før vi flyttet var det vel noe sånt som 5/0.7 mbit , og de truet om å legge ned selv det fordi sentralen var full, de ikke vil bygge flere, og vi var de som var lengst fra den.

 

På Bislett får vi maks 15/1 mbit , som fortsatt er en grusomt elendig upload. Noe pakketap og ustabil latency.

 

Fiber, you say? Det blir vel en gang før jeg går av med pensjon - og spesielt gammel er jeg ikke.

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Ser ut som jeg er en av de uheldige som har gått ned i hastighet etter at jeg "oppgraderte" fra 8 til 16 mbit hos telenor for en måned siden. Nå ligger jeg på rundt 6/0,4 mbit på målinger (sjekket på nettfart for 2 min siden). Hadde stabilt 8mbit tidligere.

Sjekket kmf 2 koden og fikk følgende:

 

samband sambandsnummeretmitt: green

synk ok. type:nokia

støymargin: 21.0/15.5

oppnåelig hast: 1264/12472

provisjonert hast: 672/7232

 

Ser jo ut som om det skal gå fint med ca 12/1 ?

Har feilmeldt hastighetsnedgangen til telenor for en 3-4 dager siden men ikke hørt noe enda.

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg er en av de uheldige som har gått ned i hastighet etter at jeg "oppgraderte" fra 8 til 16 mbit hos telenor for en måned siden. Nå ligger jeg på rundt 6/0,4 mbit på målinger (sjekket på nettfart for 2 min siden). Hadde stabilt 8mbit tidligere.

Sjekket kmf 2 koden og fikk følgende:

 

samband sambandsnummeretmitt: green

synk ok. type:nokia

støymargin: 21.0/15.5

oppnåelig hast: 1264/12472

provisjonert hast: 672/7232

 

Ser jo ut som om det skal gå fint med ca 12/1 ?

Har feilmeldt hastighetsnedgangen til telenor for en 3-4 dager siden men ikke hørt noe enda.

Jeg har hatt samtaler med alle mine bredbåndleverandører og lært at for å finne optimale instillinger må det være så lite trafikk på kobberledningene som mulig. I tillegg vil lokal trafikk være en faktor selv med optimale instillinger. Noe av grunnen til at jeg nå får høyere hastigheter enn for 3 år siden er at mange i mitt nabolag har gått over til fiber og trafikken på kobberledningene er lavere enn før.

Lenke til kommentar

 

 

Håper mamma er en de heldige. Ho sitter med 0,8 ned og 0,2 opphastighet i dag. Synes ikke Telenor skulle ha tatt betalt for en så elendig linje.

Avslutt abn da. Ingen tvinger henne

 

Tulling. Internet er i dag praktisk talt en nødvendighet for alle om du trenger å betale regninger eller ha kontakt med det offentlige.

 

 

Såå du mener Telenor skal sitte med utgifter for drift og vedlikehold, support, men du skal ikke betale?

 

Jeg kan informere om at en 0,3mbps linje ikke er særlig billigere å driftre en en 20mbps linje

Lenke til kommentar

Men ingen tvinger deg vel til å sitte med en megatreg ADSL linje?

 

Det finner jo alternativer om det er så ille.

Mobilt bredbånd eller satelitt f.eks

 

Nå var det ikke min linje det var snakk om i akkurat dette tilfelde, men min linje er også ekstremt treg. Desverre finnes reelt ngen alternativer. Med "mobilt bredbånd" bruker du opp den månedlige kvote etter ca. en time på VG. Eneste alternativ er å flytte og det er det jeg sparer opp til nå, men det sier seg selv det ikke er så bare bare.. Jeg hadde til og med akseptert å betale 1000 kr for så lite som 4/4, men ingen vil levere noe slik til private.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

 

Nå var det ikke min linje det var snakk om i akkurat dette tilfelde, men min linje er også ekstremt treg. Desverre finnes reelt ngen alternativer. Med "mobilt bredbånd" bruker du opp den månedlige kvote etter ca. en time på VG. Eneste alternativ er å flytte og det er det jeg sparer opp til nå, men det sier seg selv det ikke er så bare bare.. Jeg hadde til og med akseptert å betale 1000 kr for så lite som 4/4, men ingen vil levere noe slik til private.

 

Jeg gir ~300 for ubegrenset ( i betydningen "bruk alt du makter i full hastighet") mobilnett, men jeg har ikke testet hva de sier om jeg faktisk utnytter det 100% i flere måneder. (ChessOn Flex, som er en av de få jeg vet som som ikke har en soft-cap. Resten av Chess sine avtaler har begrensninger, og jeg vet ikke om det er mulig å bestille lengre - men det kommer opp om du søker på navnet. )

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...