Gå til innhold

Tvinger deg til å betale mer, eller få lavere netthastighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telenor rydder litt i tilbudene sine. Kobber-avdelingen er skilt ut i egen gren, og vil ikke bygges ut eller oppgraderes nevnerverdig. Fra nå av er det kun fiber over hele fjøla. For å slippe å vedlikeholde en bråte båndbredder, så forenkler de. Jeg synes de skal ha ros for å sette laveste hastighet på 25Mbit. Det er en seriøs båndbredde. Husk også at Telenor har endel goder i abonnementet sitt som andre ikke har, som antivirus og gratis telefonhjelp mm. Jeg synes ikke tilbudene til Telenor er dårlige. Det er litt klønete at de med 70Mbit må ned i kapasitet og opp i pris, men det er mulig det blir mer stabilt 50Mbit. Og ja, CD er Telenor, samme gjengen som drifter alt. Det vil gi bedre oppetid og bedre kundeservice når alt har likt oppsett, det sparer masse tid i feilsøking.
Sammenligner du med Get f.eks så er jo ikke prisene helt på trynet.
Sist, men ikke minst, for alle med fiber fra Telenor, de vil bli tvunget til å åpne nettet slik at f.eks NGT skal kunne levere over fiberen slik de gjorde med kobber. Det skjer i løpet av noen år, og vil gjøre Telenor-kunder til de som har flest valgmuligheter siden Get og Altibox ikke får samme kravene.

Lenke til kommentar

Telenor rydder litt i tilbudene sine. Kobber-avdelingen er skilt ut i egen gren, og vil ikke bygges ut eller oppgraderes nevnerverdig. Fra nå av er det kun fiber over hele fjøla. For å slippe å vedlikeholde en bråte båndbredder, så forenkler de. Jeg synes de skal ha ros for å sette laveste hastighet på 25Mbit. Det er en seriøs båndbredde. Husk også at Telenor har endel goder i abonnementet sitt som andre ikke har, som antivirus og gratis telefonhjelp mm. Jeg synes ikke tilbudene til Telenor er dårlige. Det er litt klønete at de med 70Mbit må ned i kapasitet og opp i pris, men det er mulig det blir mer stabilt 50Mbit. Og ja, CD er Telenor, samme gjengen som drifter alt. Det vil gi bedre oppetid og bedre kundeservice når alt har likt oppsett, det sparer masse tid i feilsøking.

Sammenligner du med Get f.eks så er jo ikke prisene helt på trynet.

Sist, men ikke minst, for alle med fiber fra Telenor, de vil bli tvunget til å åpne nettet slik at f.eks NGT skal kunne levere over fiberen slik de gjorde med kobber. Det skjer i løpet av noen år, og vil gjøre Telenor-kunder til de som har flest valgmuligheter siden Get og Altibox ikke får samme kravene.

hvilke krav er det du snakker om ?

Så vid jeg vet så har ikke Telenor gratis support , som de fleste andre

 

Jeg vil nå påstå at Altibox ligger et god stykke foran Telenord/ CD på de flest områder

Lenke til kommentar

Forbrukerne er blitt melkekuer for kabel-TV selskapene som stort sett har monopol.

Eneste konkurrent er i mange tilfeller Telenor, men Telenor konkurrerer ikke/ønsker ikke å konkurrere i områder der kabel-TV leverandørene har etablert et tilbud.

Dermed blir valget mellom pest eller kolera: Lav hastighet og ikke så billig Telenor eller høy hastighet og overpriset abonnement fra kabel-TV leverandørene.

Jeg kaller det overpriset fordi netto overskudd til alle kabel-TV selskapene er fra en halv milliard og oppover - og det har økt vesentlig senere år hvilket betyr at infrastruktur er nedbetalt og nå er det ren netto fortjeneste.

Lenke til kommentar

hvilke krav er det du snakker om ?

Så vid jeg vet så har ikke Telenor gratis support , som de fleste andre

 

Jeg vil nå påstå at Altibox ligger et god stykke foran Telenord/ CD på de flest områder

 

Hvis du leser det post og teletilsynet legger ut om Telenor, så skriver de at Telenor, som eneste aktør, vil få krav om å åpne fibernettet sitt slik at andre kan levere tjenester på fiberen. På samme måte som kobber-kablene, hvor man må betale en fast avgift for kabelen, så kan alle levere tjenester over den. Det er altså _kun_ Telenor som vil måtte åpne nettet sitt, ikke Altibox, GET eller andre.

 

http://www.telenor.no/privat/bredband/telenorfordelene.jsp

 

Dette er noen av fordelene. En ganske stor fordel er at alle dine innstillinger gjøres ikke på routeren men via Telenors web-løsning. Det betyr at dersom du oppgraderer routeren til en ny Telenor router så vil alle innstillingene dine beholdes, SSID, passord, NAT routing osv. Ingen andre tilbyr det iirc. Det følger også med antivirus inkludert i abonementet. Hos f.eks GET må du betale ekstra for dette, iirc var det ca 70kr måneden. Altibox har det inkludert, men barnefilter koster 29,- per måned, noe som er gratis for Telenor kunder. Telenor kunder får i tillegg Magic Desktop, som er sabla greit for å unngå at ungene lager rabalder av PCen. Telenor leverer en tjeneste som passer veldig mye bedre for mannen i gata. For oss som er mer interessert i kun farten som leveres, så er nok andre leverandører litt bedre priset, men det er ikke mye.

 

Get sin 30/5 koster mer enn Telenors 25/25 på fiber f.eks, og jeg ville foretrukket 25/25 hver dag i uken, og to ganger på søndag. Telenors 25/5 for kabel er også billigere enn GET sin 30/5, men det er jo litt mer hastighet hos GET, så det gir mening. Altibox sin 25/25 koster like mye som Telenors, men har altså mindre tilleggs-pakke.

 

Når det kommer til melkekuer, så ja vil jeg si tja. I et byggefelt koster det mellom 25k og 40k å legge fiber til hver husstand. Det kostet tilsvarende da kabel ble lagt inn. Denne kostnaden skal tjenes inn igjen før man begynner å tjene penger, og det kan ta lang tid. Tar man med renter og krav til fortjeneste (alle bedrifter skal jo gå med overskudd om de skal ha livets rett), så er ikke utbyggingen tjent inn igjen på _mange_ år. For hver internett-kunde som kommer til øker også utgiftene for tilkobling til utlandet via internet, og utgiftene til TV kanalene for å få lov å videresende innhold. Dermed har bedriftene tatt en betydelig økonomisk risiko med å bygge ut. Når de nå tjener mer penger så brukes dette i stor grad til å oppgradere (Get legger fiber en god del steder f.eks) og utvide nettet. Jeg synes ikke internett er spesielt dyrt her i landet tatt i betrakning hvordan selskapene opererer her. I Sverige har de langt mindre utbredelse av internett, og de har kun de høyeste hastigheten i tette sentrumsstrøk. Det er ikke vanlig å få mer enn noen få Mbit når man er litt utenfor byer. Ja, det koster mindre for fet hastighet _om_ du bor i byen, men de fleste får ikke nyte godt av det. Vi er veldig glade i å klage over våre priser dog, men vi kunne sikkert hatt det samme om bare en liten brøkdel fikk tilbudet. Det koster ikke stort å spre nett i blokkbebyggelse.

Lenke til kommentar

hvilke krav er det du snakker om ?

Så vid jeg vet så har ikke Telenor gratis support , som de fleste andre

 

Jeg vil nå påstå at Altibox ligger et god stykke foran Telenord/ CD på de flest områder

Det er mye du ikke vet.

 

Hva legger du i gratis suppport? De fleste tar noen øre pr min inn til 5 sifrede nummer.

Lenke til kommentar

Du klarte altså NOK en gang ikke å svare\backe opp disse idiotiske påstandene som du forsøpler forumet med.

jeg forstår ikke hva er det du etterlyser her .

 

altibox har alltid satset på fiber.

intetnettlinjen er også synkron ( samme hastighet begge veier ) . det kan man ikke si om Telenor sin løsning

Man får også tv-kanaler og filmleie.

Det må man ta gjennom Canal Digital hvis man skal ha tv kanaler

 

Telenor tilbyr gratis wimp hvis man bruke CD

hvorvidt man har bruk for det blir en vurdering

 

Begge tilbyr PVR

Altibox lar deg gå inntil 2 timer tilbake i forhold til sendingen på en del tv-kanaler

Det har ikke canal digital

 

Dette synes jeg er langt bedre en winp.

 

Altibnox tilbyr også telefoni (hjemme-telefon) over Internett, mens Telenor faser ut dette

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke hva er det du etterlyser her .

 

altibox har alltid satset på fiber.

intetnettlinjen er også synkron ( samme hastighet begge veier ) . det kan man ikke si om Telenor sin løsning

Man får også tv-kanaler og filmleie.

Det må man ta gjennom Canal Digital hvis man skal ha tv kanaler

 

Telenor tilbyr gratis wimp hvis man bruke CD

hvorvidt man har bruk for det blir en vurdering

 

Begge tilbyr PVR

Altibox lar deg gå inntil 2 timer tilbake i forhold til sendingen på en del tv-kanaler

Det har ikke canal digital

 

Dette synes jeg er langt bedre en winp.

 

Altibnox tilbyr også telefoni (hjemme-telefon) over Internett, mens Telenor faser ut dette

Cd lar deg gå tilbake 1 uke :p

Lenke til kommentar

jeg forstår ikke hva er det du etterlyser her .

 

altibox har alltid satset på fiber.

intetnettlinjen er også synkron ( samme hastighet begge veier ) . det kan man ikke si om Telenor sin løsning

Man får også tv-kanaler og filmleie.

Det må man ta gjennom Canal Digital hvis man skal ha tv kanaler

 

Telenor tilbyr gratis wimp hvis man bruke CD

hvorvidt man har bruk for det blir en vurdering

 

Begge tilbyr PVR

Altibox lar deg gå inntil 2 timer tilbake i forhold til sendingen på en del tv-kanaler

Det har ikke canal digital

 

Dette synes jeg er langt bedre en winp.

 

Altibnox tilbyr også telefoni (hjemme-telefon) over Internett, mens Telenor faser ut dette

For det første må du skille mellom Telenor og CD, de har ikke samme kundeservice. Ei heller samme systemer\teknologi. Ellers driter du deg bare mer ut her.

 

Du kom med den idiotiske kommentaren om hva det koster å ringe kundeservice, og det beviser egentlig generelt nivået på dine innlegg.

 

Synkrone hastigheter har fint lite å si for folk flest, når vi kommer opp i slike hastigheter. Og CD er rimeligere en tilsvarende altibox, så det går opp i opp.

 

F.eks:

Altibox 25/25 449kr

Telenor 25/25 449kr

CD 25/5 399kr

Etableringskostnadene på Altibox\Fiber er generelt mye høyere en tilsvarende Coax\Kobber.

 

Og den siste der, hvor i guds navn har det fra at man ikke kan få IP-telefon over nettlinjene til Telenor,eller CD for den saks skyld? Å fase ut PSTN er langt fra det samme som IP-telefoni.

 

Nok en gang, kan du være så vennlig å slutte å forsøple forumet med uriktigheter!

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

For det første må du skille mellom Telenor og CD

skillet er ikke så stort .

Telenor er eier av CD

 

Telenor er heller ikke totalleverandør slik de andre.

har man Internet så går det gjennom Telenor.

Har man tv kanaler så går det gjennom CD

 

Konkurrentene tilbyr både tv kanaler ,og Internett i samme pakke

Man kan også få samme opp og ned hastighet .

Det har jeg ikke sett at Telenor kunne tilby

 

Du skriver at opp-hastigheten har lite å si.

Det har vær diskutert tidligere at noen velge høyre hastighet en de egentlig trenger fordi opp hastigheten ellers ble for lav.

Å påstå at de betyr lite blir å over drive

 

 

 

 

de har ikke samme kundeservice. Ei heller samme systemer\teknologi.

Hvis man tar deg på ordet så er det egentlig snakk om 3 selskaper , med samme eier

Telenor, CD kabel og CD parabol

Likevel så har delvis felles kundeservice , lit avhengig hva man er på jakt etter

 

 

Etableringskostnadene på Altibox\Fiber er generelt mye høyere en tilsvarende Coax\Kobber.

Har du ikke tenkt å sammenligne fiber med fiber ?

Lenke til kommentar

skillet er ikke så stort .

Telenor er eier av CD

 

Telenor er heller ikke totalleverandør slik de andre.

har man Internet så går det gjennom Telenor.

Har man tv kanaler så går det gjennom CD

 

Hvis man tar deg på ordet så er det egentlig snakk om 3 selskaper , med samme eier

Telenor, CD kabel og CD parabol

Likevel så har delvis felles kundeservice , lit avhengig hva man er på jakt etter

Telenor eier CD ja, men har man internett hos CD så går det gjennom CD, ikke Telenor.

Telenor bruker gamletelefonlinjer til internett, hos CD bruker de Kabel-TV-nettverket.

 

Og ja, Telenor, CD kabel/Parabol er tre forskjellige selskaper.

 

Hva er det som er felles i kundeservice hos CD kabel, Cd parabol og Telenor?

eneste som er felles med CD kabel og parabol som angår KS er vel at man kan sette over samtaler som har kommet feil, sånn ellers så er det ikke noe en i KS på kabel kan gjøre for en med parabol.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I borettslaget her hvor jeg er, er hastigheten fortsatt den gamle (2MB/s ned og 1MB/s opp) etter omleggingen. Synes liksom internett, spesielt Skype og sånt var tregt etter omleggingen, så det virker som om de har puttet en cap på Skype og andre videotjenester også, og en rask sjekk på speedometeret til Itavisen nettopp fastslo altså at de ikke har satt opp hastigheten noen som helst etter omleggingen og her er det nye kabler og alt...

 

Da jeg klagde på at gammel dekoder (inkludert opptak gjort i ferien) måtte leveres inn med en gang den nye ble delt ut, så ble det gjort oppmerksom på hos kundeservice, at man kunne gå 1 mnd tilbake i arkivet med Tee-Wee, men så viser det seg å være 1 uke, og kun med tilleggsabonnement, så det er mye bøff med Canal Digital, ja... :-(

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hvor stor sansynlig tror dere er at canaldigital oppgraderer til høsten? Jeg håper de gjør det, siden kun 3 alternativer er lite valg.

 

Håper de tilbyr minst 150 mbit eller 200 mbit nedlasting til under tusenlappen.

 

Siden DOCSIS 3.1 - ble utgitt i October 2013 som gir 10\1 gigabit, så muligens den standarden begynner å bli tatt i bruk i norge.

 

Optisk fiber tviler jeg på det er noe problem å tilby høyere hastigheter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...