Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det straffbart å lyve for retten?


Running Fox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For falsk forklaring under avgitt forsikring straffes man med inntil fem års fengsel, jfr. straffeloven pgf 163.

 

Advokater avgir ikke forsikring med mindre de opptrer som vitner (noe de i praksis aldri gjør i sine egne saker). En advokat kan derfor ikke straffes etter denne bestemmelsen for å representere faktum feil.

 

Vi har særbestemmelser i domstolsloven pgf 202 tredje ledd om slike situasjoner:

 

 

 

Straff av bøter kan også ilegges en part, partshjelper, stedfortreder, prosessfullmektig eller rettslig medhjelper, når han unødig vidløftiggjør saken, eller når han ved falske eller åpenbart intetsigende påstander eller påskudd eller ved annen uredelighet har søkt å hindre sakens rette oplysning eller å trekke den utilbørlig i langdrag.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

For falsk forklaring under avgitt forsikring straffes man med inntil fem års fengsel, jfr. straffeloven pgf 163.

 

Advokater avgir ikke forsikring med mindre de opptrer som vitner (noe de i praksis aldri gjør i sine egne saker). En advokat kan derfor ikke straffes etter denne bestemmelsen for å representere faktum feil.

 

Vi har særbestemmelser i domstolsloven pgf 202 tredje ledd om slike situasjoner:

 

 

Jeg mener å sett et annet sted at en advokat kan dømmes for uriktig fremstilling av faktum når dette er gjort med overlegg.

Lenke til kommentar

§ 166. Med Bøder eller med Fængsel indtil 2 Aar straffes den, som afgiver falsk Forklaring for Retten eller for Notarius eller i Fremstillinger, han som Part eller Retsfuldmægtig i en Sag fremlægger for Retten, eller som mundtlig eller skriftlig afgiver falsk Forklaring til nogen offentlig Myndighed i Tilfælde, hvor han er pligtig til at forklare sig til denne, eller hvor Forklaringen er bestemt til at afgive Bevis.


Paa samme Maade straffes den, der bevirker eller medvirker til, at en ham vitterlig usand Forklaring i noget af de ovennævnte Tilfælde afgives af en anden.


Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvad så hvis modparten er kommet med urigtige informationer? Min ekskone, som bor i Norge, er kommet med en række påstande om hvorfor hun synes at børnene og jeg ikke må se hinanden og jeg har ikke færre end 18 beviser på det modsatte. Er det så heller ikke strafbart - at indlevere forkerte påstande til tingretten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Er det straffbart å lyve for retten? Med hvilken hjemmel straffes man i så tilfelle?

 

Hva hvis en advokat fremstiller faktum uriktig. At han feks. burde ha sjekket kildene nøyere. Kan han dømmes for dette og i så tilfelle; I kraft av hvilken lov og paragraf?

 

Det er nok bare en papir bestemmelse. Min kone har anmeldt løgn som en har skiftelige bevis for. Men politi henlegger og tar en det for retten så er en ikke den fornærmede det er kun staten som kan være fornærmet. så lyve på andre personer er bare som det skal være

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...