Gå til innhold

Hvilket samfunn er det du drømmer om?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei, denne tråden er en tråd hvor vi beskriver vår drøm om det "perfekte" samfunn.

 

Min drøm om det perfekte samfunn, er et samfunn hvor alle er likestilt, og er likeverdig. Et samfunn hvor det ikke finnes klasser, og hvor alle har like rettigheter. Hvor flertallet respekterer, og forstår at mennesker er forskjellig, og hvor det å være annerledes er akseptert. Hvor det å være fra en annen nasjon ikke har noe betydning.

 

Etter min mening er kommunisme (eller ihvertfall det sosialistiske samfunn) det drømme samfunnet.

 

Hva er din drøm, om ditt perfekte samfunn?

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

:)

 

Og for å gjøre det enda litt bedre: I et sånt samfunn er det forbudt å heve stemmen i raseri - det er kun lov å være høylydt hvis formålet er å vise glede og være en solstråle for alle vi andre

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og for å gjøre det enda litt bedre: I et sånt samfunn er det forbudt å heve stemmen i raseri - det er kun lov å være høylydt hvis formålet er å vise glede og være en solstråle for alle vi andre

 

Vet ikke hvor du vil hen jeg?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vet ikke hvor du vil hen jeg?

 

Er det litt tidlig for drømming - du har selv opprettet den tråden ... :wee:

 

Hvordan tror du vi hadde vært mot hverandre og resten av helheten hvis vi hadde sånne enkle regler - tror du vi ikke hadde fått det litt bedre til alle sammen?

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det litt tidlig for drømming - du har selv opprettet den tråden ... :wee:

 

..... Du forsto hva jeg mente med det. Dersom du ikke liker drømme, hva med ideal? Ditt ideal om hvordan samfunnet burde være.

 

"Drømme" er var vel bare ett ord som kom opp i farten.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

..... Du forsto hva jeg mente med det. Dersom du ikke liker drømme, hva med ideal? Ditt ideal om hvordan samfunnet burde være.

 

Du får ikke med deg hva jeg skriver, eller så er du litt fastlåst i at styring og stell skal være forbeholdt en slags høyere makt, det være seg politisk, religiøst eller noe annet. Jeg snakker om individuell frihet i fullt samsvar med hele gruppens samlede velferd og fremgang - ingen ego, bare "tomme og våkne" levende vesener som hører sammen fordi de vet det og vil det.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Du får ikke med deg hva jeg skriver, eller så er du litt fastlåst i at styring og stell skal være forbeholdt en slags høyere makt, det være seg politisk, religiøst eller noe annet. Jeg snakker om individuell frihet i fullt samsvar med hele gruppens samlede velferd og fremgang - ingen ego, bare "tomme og våkne" levende vesener som hører sammen fordi de vet det og vil det.

:)

 

.... Er det måten å si at du drømmer om et slikt samfunn? :p Synes ikke det gir så mye mening, men så er det veldig tidlig på morgenen, da gir lite mening.. ;)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

.... Er det måten å si at du drømmer om et slikt samfunn? :p Synes ikke det gir så mye mening, men så er det veldig tidlig på morgenen, da gir lite mening.. ;)

 

Vi har mange små glimt av sånne samfunn overalt, og de opprettes og nedlegges, uten at vi får det med oss. Hver gang vi koser oss, så sier vi "vi" om hverandre, men når gnisninger og i effekt; ulikhetene våre kommer frem, så endrer "vi" seg til "jeg", så ruller egoballen villig frem til nederlaget for alle "vi"

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi har mange små glimt av sånne samfunn overalt, og de opprettes og nedlegges, uten at vi får det med oss. Hver gang vi koser oss, så sier vi "vi" om hverandre, men når gnisninger og i effekt; ulikhetene våre kommer frem, så endrer "vi" seg til "jeg", så ruller egoballen villig frem til nederlaget for alle "vi"

:)

 

I catch your drift, but still, i don't have anything to say... :hrm:

 

Så poenget er at du mener vi mennesker er egoistiske som bruker ordet "vi"? Mennesker er skapt for å være egoistiske, det er av menneskets natur.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

I catch your drift, but still, i don't have anything to say... :hrm:

 

Så poenget er at du mener vi mennesker er egoistiske som bruker ordet "vi"? Mennesker er skapt for å være egoistiske, det er av menneskets natur.

 

Er vi skapt for å være egoistiske, helt sikker på det? Og er du like sikker på at vi må være egoistiske? Jeg tviler sterkt, fordi det finnes en annen virkelighet enn den du bare ser når egoet står i fyr og flamme, men du vil ikke få øye på den virkeligheten før du kjøler ned egoet/bevisstheten, slik at vår ustadige bevissthet slipper å la egoistiske strømninger styre ens fornuft.

 

Hvis du lærer deg å ikke ønske deg annet enn å puste, og holder på det ønsket lenge nok, vil du oppdage at du ganske enkelt ikke trenger noe mere. Når vi pøser på med sanseinntrykk, så bedøver vi våre egne sanseevner, og de krever stadig mer, ellers begynner du å føle misnøye og at du ikke lever ett fullverdig liv.

 

Men hvordan i alle dager vet du det, når dine sanser er helt dopa?,- og du er hektet på det dopet .. Det er faktisk ikke noen forskjell på deg og heroinisten som sitter på gata, og jeg aner ikke om det dopet du er avhengig av, er bedre eller verre enn heroinen

Lenke til kommentar
I catch your drift, but still, i don't have anything to say... :hrm: Så poenget er at du mener vi mennesker er egoistiske som bruker ordet "vi"? Mennesker er skapt for å være egoistiske, det er av menneskets natur.

 

Hva om noen mennesker er egoistiske (prioriterer stort sett alltid egne behov framfor alle andres) og noen mennesker er altruistiske (prioriterer andres behov på lik linje med sine egne)?

 

Noen er flokkegoistiske -- tenker på flokkens overlevelse og behov, mens andre er individegoistiske og tenker stort sett bare på egen overlevelse og behov.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg kort og godt et samfunn hvor det er forbudt å si "jeg", og man kan bare bruke ordet "vi"

 

:)

Og for å gjøre det enda litt bedre: I et sånt samfunn er det forbudt å heve stemmen i raseri - det er kun lov å være høylydt hvis formålet er å vise glede og være en solstråle for alle vi andre

 

:)

Du vil altså ha et forbudssamfunn, der alle er en del av en grå masse, og begrepet individ har mistet all mening?

 

Og et forbud mot "jeg"? What the thell...

Lenke til kommentar

Et totalt automatisert samfunn hvor dermed ingen trenger å arbeide og alle kan gjøre det de liker og får sine primærbehov dekket gratis pluss litt til. Og hvor VR teknologi er kommet så langt at det føles helt virkelig (også G-krefter og krefter og berøring alle steder på kroppen, ol) og man dermed kan gjøre risikofyllte spennende aktiviteter uten noen reell risiko.

 

Men et slikt samfunn ligger ganske langt inn i fremtiden. Så frem til det er mulig tror jeg frie markedskrefter er best på de fleste områder. Og generell frihet og minst mulig lover, regler, skatter og byråkrati.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er vi skapt for å være egoistiske, helt sikker på det? Og er du like sikker på at vi må være egoistiske? Jeg tviler sterkt, fordi det finnes en annen virkelighet enn den du bare ser når egoet står i fyr og flamme, men du vil ikke få øye på den virkeligheten før du kjøler ned egoet/bevisstheten, slik at vår ustadige bevissthet slipper å la egoistiske strømninger styre ens fornuft.

 

Hvis du lærer deg å ikke ønske deg annet enn å puste, og holder på det ønsket lenge nok, vil du oppdage at du ganske enkelt ikke trenger noe mere. Når vi pøser på med sanseinntrykk, så bedøver vi våre egne sanseevner, og de krever stadig mer, ellers begynner du å føle misnøye og at du ikke lever ett fullverdig liv.

 

Men hvordan i alle dager vet du det, når dine sanser er helt dopa?,- og du er hektet på det dopet .. Det er faktisk ikke noen forskjell på deg og heroinisten som sitter på gata, og jeg aner ikke om det dopet du er avhengig av, er bedre eller verre enn heroinen

Så hvorfor har du en PC og internet? Det går jo totalt imot hele din livsfilosofi...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du vil altså ha et forbudssamfunn, der alle er en del av en grå masse, og begrepet individ har mistet all mening?

 

Og et forbud mot "jeg"? What the thell...

 

Nei, jeg vil at vi skal behandle alle de voksne som følger sine barnslige drifter, et opphold i voksenbarnevernet, hvor de kan lære på nytt hva de var, og dermed slippe alle disse konseptene som lurer dem til å tro at de er noe helt spesielt, og derfor har spesiell rett til lykke

 

Og når det er sagt så burde de fleste prøve å finne tilbake til det de var, fremfor å glemme og kanskje gå seg helt vill

 

Så hvorfor har du en PC og internet? Det går jo totalt imot hele din livsfilosofi...

 

Hvis du mener at det gjør det, så skulle du vel forklare meg det, og ikke forsøke å lure meg til å forsvare meg mot det som det lukter litt sånn stråmann av - vennligst utdyp!

 

;)

Lenke til kommentar

Nei, jeg vil at vi skal behandle alle de voksne som følger sine barnslige drifter, et opphold i voksenbarnevernet, hvor de kan lære på nytt hva de var, og dermed slippe alle disse konseptene som lurer dem til å tro at de er noe helt spesielt, og derfor har spesiell rett til lykke

 

Og når det er sagt så burde de fleste prøve å finne tilbake til det de var, fremfor å glemme og kanskje gå seg helt vill

Vil si det enda mer barnslige drifter å forby ting man ikke liker. Forbud er ingen løsning på noen ting, da det er en selopfyllende profeti som gjør at folk slutter å tenke selv. Man må få folk til å selv forstå hvorfor man skal gjøre det man burde gjøre, og ikke forby ting med lov.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil si det enda mer barnslige drifter å forby ting man ikke liker. Forbud er ingen løsning på noen ting, da det er en selopfyllende profeti som gjør at folk slutter å tenke selv. Man må få folk til å selv forstå hvorfor man skal gjøre det man burde gjøre, og ikke forby ting med lov.

 

Det er dette konseptet "liker" jeg tviler sterkt på - fordi hvis du skreller bananen, så ser jeg ikke en eneste ting, annet enn tak over hodet, og mat i magen som essensielle. Alt annet er sånt som egoet er utstyrt med, og bedøvde sanser og vaner/kondisjoneringer hos disse personene lurer dem til å tro at det er den "heroinen" de må ha for å være lykkelige eller føle at de lever.

 

Jeg er helt enig i at dette må folk lære seg tidligst mulig - og da foreslår jeg at vi begynner på spedbarnsstadiet. Man er født uten personlighet, som om man er en tom og våken ting - og da er det bare snakk om hvilke andre verdier som skal prentes inn, eller dyrkes frem er vel mer riktig å si.

 

Se på hylekoret i dette griserike landet. Her er det faktisk noen som hardnakket påstår at ganske mange av oss er "fattige" - hva i alle dager er det de mener - jo, det de mener er at det er noen luksuriøse forskjeller som skaper så kalt "ulikheter" og disse ulikhetene er ikke annet en ting og tang, altså biler og båter og hytter og alt mulig annet fjas og tull.

 

Og hva angår forbud og andre reguleringer, så er det ikke fra grasrota de innføres - neida, det er sånn at de som har mest, tviholder på den fordelen og tvinger frem nye reguleringer for å trygge sine posisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...