Gå til innhold

Hvilket samfunn er det du drømmer om?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å greie seg uten pc og mobiltelefon i dette samfunnet siden samfunnet er basert på det.

Hvordan er det vanskelig? Vi har fremdeles både fysiske banker og postkontor.

 

En annen ting er fristelser. Et samfunn uten disse tingene og man hadde ikke blitt fristet.

 

Lever man i et samfunn fritt for dette så savner man det ikke. Mennesket er svakt vet dere.

Hvilke fristelser? Du blir vel ikke fristet av det, for du vil jo ikke ha det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dagens samfunn er det ikke lett å leve uten pc og mobil, og opprettholde kontakt med familie og venner. Samfunnet må omkonstrueres til små enheter hvor man lever av jorda og bor tett på familie og venner. Tenker på slik samfunnet var for 100 år siden.

Det er ingen som hindrer deg i å gå eller sykle til venner og familie når du vil ha kontakt med dem. Og det er ingen som hindrer deg i å starte opp eller kjøpe et gårdsbruk, eller begynne som hjelp på en gård.

 

Og du vil vel også ha en forventet levealder på 50 år slik som for 100 år siden da eller?

 

 

Det er som sagt ingen ting som hindrer deg i å leve som idealet ditt i dag. At du VELGER å ikke gjøre det er bare hyklersk, og at du ønsker å påtvinge andre det er bare kvalmt og ondskapsfullt.

Lenke til kommentar

Og for å gjøre det enda litt bedre: I et sånt samfunn er det forbudt å heve stemmen i raseri - det er kun lov å være høylydt hvis formålet er å vise glede og være en solstråle for alle vi andre

 

smile.png

 

Men hva om den hevede sinte stemmen var hevet pga urettferdighet?

 

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar

Denne mannen har en god ide, og den kunne gjennomføres om vi kollektivt ville.

 

The Venus Project - Future by design

 

 

 

Men vi er så opptatte med å krangle om Høyre, Venstre, Krf, Frp, Republikanere, Demokrater, De Grønne etc, får ikke med oss en god ide om vi får den slengt i ansiktet.

 

Og så har vi jo de som liker å sitte med makt, penger, posisjon etc og nekter å gi slipp

Endret av olsen_1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Men hva om den hevede sinte stemmen var hevet pga urettferdighet?

 

Et samfunn hvor vi kun tenker og samhandler etter "vi"ets prinsipper, vil ikke produsere andre urettferdigheter enn det som moder jord serverer oss, og den "urettferdigheten" er det ingen av oss som får gjort noe med - vi får ganske enkelt tilgi vår moder, blir derfor forslaget

 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Men om alle sammhandler etter viets prinsipper, vil ikkje alle konkurranse forsvinne slik at folk til slutt får det dårligare? Markedskreftene fører jo til konkurranse, slik at folk arbeider hardare og kundane får eit bedre produkt. Vil ikkje ein slik tankegang til slutt føre til at alle får det dårligare? Samtidig, er det riktig at folk skal putte seg sjølv likt med folk som er direkte utfordragelige mennesker. Vil ikkje slikt hindre den ufordragelige å oppføre seg skikkelig? Kanskje han ikkje ein gong forstår sin eigen dårlige oppførsel. Det går jo ikkje å ha eit slik samfunn som du vil og ærlig talt, det er heller ikkje rettferdig.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Men om alle sammhandler etter viets prinsipper, vil ikkje alle konkurranse forsvinne slik at folk til slutt får det dårligare? Markedskreftene fører jo til konkurranse, slik at folk arbeider hardare og kundane får eit bedre produkt. Vil ikkje ein slik tankegang til slutt føre til at alle får det dårligare? Samtidig, er det riktig at folk skal putte seg sjølv likt med folk som er direkte utfordragelige mennesker. Vil ikkje slikt hindre den ufordragelige å oppføre seg skikkelig? Kanskje han ikkje ein gong forstår sin eigen dårlige oppførsel. Det går jo ikkje å ha eit slik samfunn som du vil og ærlig talt, det er heller ikkje rettferdig.

Den største feilen vi gjør er å tro at jeg er her jeg er, men du er der ute et sted ..

 

Alt handler om å fjerne all denne pynten og såkalte behover vi har hektet på våre personer, og rett og slett legger den ideen bort - de fleste drittsekker forsvinner nemlig med ideen ..

 

 

 

“If a man is crossing a river and an empty boat collides with his own skiff, even though he be a bad-tempered man he will not become very angry. But if he sees a man in the boat, he will shout at him to steer clear. If the shout is not heard, he will shout again, and yet again, and begin cursing.

 

And all because there is somebody in the boat. Yet if the boat were empty, he would not be shouting, and not angry. If you can empty your own boat crossing the river of the world, no one will oppose you, no one will seek to harm you…. Who can free himself from achievement, and from fame, descend and be lost amid the masses of men?

He will flow like Tao, unseen, he will go about like Life itself with no name and no home. Simple is he, without distinction. To all appearances he is a fool. His steps leave no trace. He has no power. He achieves nothing, has no reputation. Since he judges no one, no one judges him. Such is the perfect man: His boat is empty.”

― Osho

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er ingen som hindrer deg i å gå eller sykle til venner og familie når du vil ha kontakt med dem. Og det er ingen som hindrer deg i å starte opp eller kjøpe et gårdsbruk, eller begynne som hjelp på en gård.

 

Og du vil vel også ha en forventet levealder på 50 år slik som for 100 år siden da eller?

 

 

Det er som sagt ingen ting som hindrer deg i å leve som idealet ditt i dag. At du VELGER å ikke gjøre det er bare hyklersk, og at du ønsker å påtvinge andre det er bare kvalmt og ondskapsfullt.

 

Jeg ønsker ikke å påtvinge andre det. Det er mitt drømmesafunn. Les om hvordan samfunnet var før tv ble allemannseie. Det var et mye bedre samfunn i min mening, selv om rikdommen vi har i dag også har gjort samfunnet bedre, men det har aldri vært så mange som har det vondt som i dag. Det tror jeg er fordi de sosiale båndene var sterkere før.

Lenke til kommentar

Et drømmesamfunn er et samfunn uten kriminalitet, der man kan føle seg trygg over alt, i alle situasjoner. Et samfunn der alle mennesker er like mye verdt, og der ingen "blikker" hverandre pga. utseende eller klær. Et samfunn der alle føler seg verdsatt og at de duger til noe.

 

Det er et samfunn jeg tror alle ville trivdes i, men det er vel for mye å drømme om...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Min drøm er en konstitusjonell republikk, der man har en liberalistisk rettsstat som tar vare på borgernes rettigheter, og hvor folk kan leve ut sine ulikheter, men et samfunn på tross av økonomiske ulikheter har det bra, altså at man kan ha det veldig bra selv om naboen tjener mer enn seg selv, i motsetning til hva Du ovenfor her vil ha.

 

Jeg skrev om dette nettopp i tråden Nytt parti Liberalistene.

 

Denne siden går i detalj og forklarer hva slags samfunn jeg ønsker at Norge skal være, eller skulle ønske Norge var:

 

http://liberalistene.org/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...