Gå til innhold

Er Breivik psykisk syk, selv om han ikke er utilregnelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To par psykiatriske sakkyndige er uenig med deg.

 

Han er syk, bare ikke syk nok til å regnes som utilregnelig. Ikke det samme.

 

Ok, enig i at det ikke er det samme. Men siden han ble erklært tilregnelig, og siden han ikke er syk nok til å regnes som utilregnelig, så kan man ikke fastslå at han er syk. Vi bruker unnskyldningen om at han er syk, fordi vi nekter å innse at et friskt menneske kunne gjøre noe så ondskapsfullt.

Endret av Bassa.
Lenke til kommentar

Ok, enig i at det ikke er det samme. Men siden han ble erklært tilregnelig, og siden han ikke er syk nok til å regnes som utilregnelig, så kan man ikke fastslå at han er syk. Vi bruker unnskyldningen om at han er syk, fordi vi nekter å innse at et friskt menneske kunne gjøre noe så ondskapsfullt.

 

Poenget mitt er at Breivik er syk, og noen syke folk blir faktisk friske. Hva gjør vi da? Om han skulle dømmes som psykisk utilregnelig er et annet spørsmål.

 

Noe folk kan "trøste seg med" er at blir mannen frisk nok til å slippe ut så vil han ha et hellvette med seg selv pga det han gjorde. Mannen blir utsatt for tortur uannsett hvordan man vrir å vender på det. Folk som ikke innser at nesten 100% isolat er tortur har aldri prøvd det selv noen måneder. Dilemmaet i dette er jo at en syk person blir sykere av å bli satt i isolat, friske folk blir fort psykisk syke av å sitte i isolat over lengere perioder.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at Breivik spesielt ikke burde hatt krav på det samme som resten av de innsatte. Men dette burde jo gjelde alle mordere. Den som tar livet av en eller flere personer burde ikke hatt muligheten engang til å slippe ut, da alle mordere generelt er en fare for samfunnet, (dette gjelder forsovet andre kriminelle også som for eksempel voldtektsmenn, kidnappere ol.) Men dessverre(heldigvis?) så bor vi i et land der alle, til og med mordere vanligvis får en ''second chance'', som er årsaken til at de har utdannelsesrett som de kan få bruk for når de kommer ut. Men faktum er at et fåtall forandrer seg den tiden de er innsatt. Og som jeg har forstått det så har også Breivik denne retten fordi det fortsatt vurderes om han er en fare for samfunnet. Hvorfor? Ikke spør meg, det høres jo i bunn og grunn helt sykt ut! Det er vel åpenbart at han er en fare for samfunnet?

 

De morderene som hadde ein ekstrem god grunn til å drepe noen, kva med dem?

Eller de som blir tvingt til mord

Eller de som gjør det som eit uhell

Alle disse vil bli sett på som ein morder, og mest sannsynlig vil bli fengslet, kommer seff ann på sitvasjonen, men kva med dem?

 

Det står da klart og tydelig i rapporten at han er syk.

 

Var det ikkje det omvente då? At han var frisk og tilregnlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Var det ikkje det omvente då? At han var frisk og tilregnlig?

Som jeg allerede har skrevet, at noen er tilregnelig betyr ikke at de er friske. Når noen er utilregnelig er de syke, men den motsatte slutningen kan ikke trekkes. Man kan være syk uten å være så syk at man er utilregnelig. Det er tilfellet for Breivik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

patetisk å diskutere om har psykiske lidelser når han har fått en dom som sier at han er "normal".

 

Haha, du fulgte godt med i saken kansje? Så vist en dommer har sagt noe så er det ingen mulighet for at det kan være en feil avgjørelse? :rofl:Gid om verden var så lett. Du fikk med deg at fagmiljøet er veldig delt i spørsmålet? En ting alle var enige i var at han har visse psykiske lidelser, disse er dog ikke grunn til å slippe fengsel og straff. Narsismen i Breivik er så godt synlig at man trenger ikke noen kunskap for å se at dette grenser til galskap om det ikke akkuratt er det. Men nok om det.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Haha, du fulgte godt med i saken kansje? Så vist en dommer har sagt noe så er det ingen mulighet for at det kan være en feil avgjørelse? :rofl:Gid om verden var så lett. Du fikk med deg at fagmiljøet er veldig delt i spørsmålet? En ting alle var enige i var at han har visse psykiske lidelser, disse er dog ikke grunn til å slippe fengsel og straff. Narsismen i Breivik er så godt synlig at man trenger ikke noen kunskap for å se at dette grenser til galskap om det ikke akkuratt er det. Men nok om det.

Rapporter

 

sannheten er at han er like frisk som alle i fengslet utifra dommen. Det å spekulere blir feil. dommen vil forbli uansett hvor mye vi diskuterer og rettighetene hans vill ikke forsvinne!!... han er frisk ifølge den norske domstolen!!

Endret av ronaldinho97
Lenke til kommentar

patetisk å diskutere om har psykiske lidelser når han har fått en dom som sier at han er "normal".

Haha, det eneste her som er patetisk er ditt innlegg. Har du lest den sakkyndige rapporten? Jeg har skrevet det ganske mange ganger nå, og skjønner ikke hvorfor jeg gjentar det til deg når det åpenbart ikke synker inn:

 

Breivik er syk, men han er ikke syk nok til å kjennes utilregnelig. Dersom du ikke skjønner forskjellen anbefaler jeg deg å holde deg langt unna en diskusjon om emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, det eneste her som er patetisk er ditt innlegg. Har du lest den sakkyndige rapporten? Jeg har skrevet det ganske mange ganger nå, og skjønner ikke hvorfor jeg gjentar det til deg når det åpenbart ikke synker inn:

 

Breivik er syk, men han er ikke syk nok til å kjennes utilregnelig. Dersom du ikke skjønner forskjellen anbefaler jeg deg å holde deg langt unna en diskusjon om emnet.

 

 

Ja, akkurat som om du skal søke sykemelding hos legen. Du kan være syk , men er ikke syk nok for å få innvilget sykemelding. dessuten skal tvil komme til den tiltalte til gode så det er helt åpenbart.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat som om du skal søke sykemelding hos legen. Du kan være syk , men er ikke syk nok for å få innvilget sykemelding. dessuten skal tvil komme til den tiltalte til gode så det er helt åpenbart.

Nei, det er ikke det samme. Det er dessuten irrelevant. Poenget er at det er en rekke psykiske tilstander som kvalifiserer som "sykdom" uten å gjøre deg utilregnelig. (I tillegg kommer jo det åpenbare at han fint kan være syk i dag uten å ha vært det 22.7.2011)

Lenke til kommentar

Var det ikkje det omvente då? At han var frisk og tilregnlig?

 

Nesten.

 

Han er alvorlig psykisk syk men tilregnelig.

 

 

MEN det som provoserer MEG med denne saken er at jeg har venner som ikke har RÅD til å studere, og har selv ikke RÅD til å studere -- fordi kostnadene av å leve med barn er så høye at jeg må frasi meg foreldreansvaret ELLER min mennesklighet ELLER selge huset og bo i et bøttekott sammen med barna mine for å kunne studere.

 

Jeg MISUNNER terroristen studiemulighetene han har, noe helt for jævlig.

 

Utdannelse burde vært betraktelig mye rimeligere å få til, og da snakker jeg ikke bare om penger... men rimelighet både som i pris og som i letthet å få til.

 

Samfunnet TJENER PENGER på mennesker som har utdannet seg, og likevel krever de utrolig mye penger for å la mennesker utdanne seg.

Å ta en utdannelse koster penger for studenten, uansett hvordan du vrir eller vender på det.

Men terroristen får dette betalt og får studere med betalt mat, lunken kaffe og fritid på toppen av studiene, mens jeg må selge huset OG jobbe 50% om jeg skal studere.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han er frisk ifølge den norske domstolen erklært tilregnelig. fakta er at om det er tvil, skal det komme til tiltalte til gode derfor ble han ikke diagnostisert syk. Å si at han er syk når han sitter i fengsel som alle andre insatte i ila fengsel er ikke riktig.

 

Anders beringh breivik er frisk nok eller frisk til å sitte i fengsel, det er fakta!

Lenke til kommentar

Han er frisk ifølge den norske domstolen erklært tilregnelig. fakta er at om det er tvil, skal det komme til tiltalte til gode derfor ble han ikke diagnostisert syk. Å si at han er syk når han sitter i fengsel som alle andre insatte i ila fengsel er ikke riktig.

 

Anders beringh breivik er frisk nok eller frisk til å sitte i fengsel, det er fakta!

 

Er han ikke syk om han har influensa??

 

Jo.

Sykdom =/= utilregnelighet

Psykisk sykdom =/= utilregnelighet

 

Han er psykisk syk

Psykisk syk =/= utilregnelig

 

Utilregnelig --> Psykisk syk (i gjerningsøyeblikket)

Psykisk syk -/-> Utilregnelig

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Sant og si tror jeg ikke han har fått noen diagnose. Mange mulige diagnoser er blitt nevnt, både i de sakkyndige vurderingene og av eksperter som ble kalt inn som vitner under selve rettsaken.

 

Blant annet:

Paranoid Schizofreni dvs utilregnelig (Husby/Sørheim)

Dyssosial personlighetsforstyrrelse og narsissistisk personlighetsforstyrrelse dvs tilregnelig (Aspaas/Tørrisen)

Tourettes Syndrom (Malt/Næss)

 

I tillegg har han hatt diagnosen Asperger siden barndommen. Det er heller ikke en diagnose som tilsier utilregnelighet.

 

Dommeren valgte å sette til side rapporten om at ABB var Paranoid Schizofren, men det betyr ikke at hun har stilt noen diagnose på ABB. Hun er dommer ikke psykiater.

Lenke til kommentar

Diagnosen betyr ikke at han ikke forstod konsekvensene av sine handlinger;

Han forstod at disse menneskene kom til å lide og dø når han skjøt dem, forstod at han ville bli fengslet eller drept -- men anså det ikke som galt å drepe disse barna og ungdommene.

 

Å mangle empati og å ha en diagnostiserbar psykisk sykdom er definitivt å være syk.

 

Jeg påstår ikke at han er utilregnelig, bare psykisk syk.

Men så igjen tror jeg ikke på straff, kun på rehabilitering -- og på at man ikke kan slippe urehabiliterte mennesker ut i samfunnet uansett.

(Jeg gjør meg ikke opp noen mening om terroristen noen gang blir frisk: Enten blir han rehabilitert og sluppet ut i samfunnet (dersom han overlever skyldfølelsen) eller så blir han aldri frisk og samfunnet må beskyttes så lenge han lever.)

 

Det finnes definitivt mange i fengsel som er psykisk syke.

Psykopater er også psykisk syke.

Lenke til kommentar

Å mangle empati og å ha en diagnostiserbar psykisk sykdom er definitivt å være syk.

 

Ja. Og jeg er enig med deg i at han mest sannsynlig er syk. Men ingen diagnose er blitt knyttet til dommen, og sånn sett er det greit at du sier han er syk, men det er da kun din egen personlige mening, og ikke noe man kan sette to streker under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...