Gå til innhold

Er det jobb å få som ROV pilot?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i det siste blitt ganske interessert i ROV-Pilot yrket, men lurer på om det er nok/lett å få jobb?

 

Det er lenge til jeg skal søke ( Begynner i 10.Klasse ) så ting kommer nok til å forandre seg, men jeg lurer bare på hvordan det er i dag med ledige stillinger som ROV Pilot.

 

Takk på forhånd :) !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser de søker rov piloter som har 2 års pilot erfaring. Ringte de og spurte om det holdt med fagbrev og fagskole automasjon, og da reffererte de til annonsen og sa de bare tok inn folk med erfaring.

Samme greia gjelder jo på rigg.

 

Man kan ta ROV pilotutdanning/kurs i Bergen uten at du trenger noen spesiell utdanning fra før. Kursene koster fra 50.000 opp til 100.000 og kan vare i 5-7++ uker.

 

Ja vis du har 50-100K du har lyst til å kaste bort ja, garantert ikke jobb etterpå med bare det kurset uten relevant utdanning/erfaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

^Du kan nok være heldig å få læreplass med den kursingen.

 

Min far fortalte at han fikk jobbtilbud som ROV-pilot med erfaring som yrkesdykker. Det handler nok om å kjenne de rette folkene.

 

Det er andre tider nå, utrolig vanskelig å få seg jobb offshore.

Det er klart har du kontakter, utdanning, erfaring og har kurs i tillegg så får du mulig jobb.

Men kurs er ikke det man satser på først. Det er bortkasta penger.

 

På ett borrekurs var det 2 av 32 elever som fikk seg jobb etterpå. De 2 hadde erfaring som industrimekanikere.

Lenke til kommentar

VG1 elektro pluss VG2 automasjon, så søker man læreplass i en bedrift som driver innenfor ROV.

 

Læretiden er den samme som automatiker, men med VG2 i bedrift, til sammen 4 og et halvt år teoretisk og praktisk utdanning.

 

Før denne formelle utdanningsveien ble etablert så var det vel vanlig at de med dykkererfaring men ikke så mye formell utdanning kunne søke jobbene.

 

http://www.vilbli.no/?Program=V.EL&Side=1.3&Kurs=V.ELELE1----_V.ELAUT2----_V.ELFUO3----

Lenke til kommentar

Hvis man skal ta fagbrev som rov pilot på basis av et kurs, så må vel det bli som et hvilket som helst annet fagbrev, der man går opp som praksiskandidat. Et av vikårene er jo at man har 5-6 års praktisk erfaring fra faget, pluss de nødvendige teoretiske kunnskaper.

 

Et teorikurs vil jo bare dekke teoridelen av de kompetansemålene som man behøver å nå for å kunne ta fagbrevet.

 

http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene!

 

Jeg kommer nok ikke til å ta de kursene som koster 50.000 og opp, etter det jeg har lest om kursene så hjelper de ganske lite.

Teori på skolen er ikke noe problem for meg, har ett snitt på 5.1 ( 9. klasse ).

 

Jeg kjenner en som jobber som ROV pilot, han fikk seg jobb med en gang etter å ha gått Elektro -> Automasjon på den samme skolen som jeg (kanskje) skal søke inn på.

 

PS: Hvordan er forholdene ombord på de forskjellige plattformene? Får du ditt eget lille rom der du kan ha TV/PC eller er det bare en seng som du sover på?

Lenke til kommentar
Tusen takk for svarene! Jeg kommer nok ikke til å ta de kursene som koster 50.000 og opp, etter det jeg har lest om kursene så hjelper de ganske lite. Teori på skolen er ikke noe problem for meg, har ett snitt på 5.1 ( 9. klasse ). Jeg kjenner en som jobber som ROV pilot, han fikk seg jobb med en gang etter å ha gått Elektro -> Automasjon på den samme skolen som jeg (kanskje) skal søke inn på. PS: Hvordan er forholdene ombord på de forskjellige plattformene? Får du ditt eget lille rom der du kan ha TV/PC eller er det bare en seng som du sover på?

 

Som regel er det TV på vær eneste lugar, du har også trådløst nett samt tilgang til strøm.

Lenke til kommentar

Som regel er det TV på vær eneste lugar, du har også trådløst nett samt tilgang til strøm.

 

Passer fint det!

 

Sover jeg alene i en lugar eller sammen med andre?

 

PS: Jeg er veldig glad i Data og elektronikk og spill. Jeg har lenge hatt lyst til å bli dataingeniør, men fant ut at jeg var mer en Hardware-type enn software. Etter at jeg hørte om ROV pilot ble jeg ganske interessert i det, men som 15-åring skifter jeg meninger hele tiden. Jeg hadde aldri tenkt på å jobbe offshore før jeg fikk vite om ROV yrket, jeg har ingenting imot å jobbe offshore, men å være 4 uker vekke fra hjem og familie er ganske lenge. Finnes det stillinger som ROV pilot der jeg f.eks. jobber 2 uker offshore også er jeg 2 uker hjemme?

Lenke til kommentar

Passer fint det!

 

Sover jeg alene i en lugar eller sammen med andre?

 

PS: Jeg er veldig glad i Data og elektronikk og spill. Jeg har lenge hatt lyst til å bli dataingeniør, men fant ut at jeg var mer en Hardware-type enn software. Etter at jeg hørte om ROV pilot ble jeg ganske interessert i det, men som 15-åring skifter jeg meninger hele tiden. Jeg hadde aldri tenkt på å jobbe offshore før jeg fikk vite om ROV yrket, jeg har ingenting imot å jobbe offshore, men å være 4 uker vekke fra hjem og familie er ganske lenge. Finnes det stillinger som ROV pilot der jeg f.eks. jobber 2 uker offshore også er jeg 2 uker hjemme?

 

Har aldri opplevd selv at jeg har måtte dele lugar med noen.

 

Finnes mange forskjellige rotasjoner 2/4, 2/3-2/4, 2/3, 5/3, 4/4, 6/6, 8/8 - spørs hvem du jobber for.

 

Edit: Dette er ink. båt rotasjoner, alt over 2 uker på rigg er overtid.

Endret av Abell
Lenke til kommentar

^Du kan nok være heldig å få læreplass med den kursingen.

 

Min far fortalte at han fikk jobbtilbud som ROV-pilot med erfaring som yrkesdykker. Det handler nok om å kjenne de rette folkene.

 

Yrkesdykkere er jo klart veldig aktuelle i den stillingen. De er løsningsorienterte og vet alt om hva som foregår under havbunnen, med tanke på havstrømmer, verktøysbruk, praktiske løsninger etc... :dremel:

Lenke til kommentar

PS: Hvordan er forholdene ombord på de forskjellige plattformene? Får du ditt eget lille rom der du kan ha TV/PC eller er det bare en seng som du sover på?

 

Jeg tenker likevel at det er større sanynlighet å havne på båt med ROV, dette er noe som det blir mer og mer av, da det er store utbyggings og vedlikeholdsoppdrag på havbunnen.

 

Passer fint det!

 

Sover jeg alene i en lugar eller sammen med andre?

 

Finnes det stillinger som ROV pilot der jeg f.eks. jobber 2 uker offshore også er jeg 2 uker hjemme?

 

Er noen rigger hvor man deler lugar, men dette får du betalt for, og om du skulle være så "uheldig" at du må dele lugar med noen, går dere motsatte vakter.

 

Hvorvidt turnusen din blir så varierer dette noe fra arbeidsgiver til arbeidsgiver.

På plattform (norsk sokkel) har du 2/4 mens på båt er det vanligt med 4/4 eller 6/6.

 

Jeg tror likevel det er større sansynlighet for å havne på båt med ROV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...