Gå til innhold

Test: Linux Mint 15


Anbefalte innlegg

Hvis du er vant windows, så for guds skyld ikke begynn å bruke linux. Det blir bare tungvindt. Har du lyst å lære deg linux så er det jo greit, men ellers ville jeg holdt meg unna.

 

Selvsagt er det ikke Windows. Linux Mint er like mye Windows som OSX. Den største feilen migranter gjør er at de tror GNU/Linux er en alternativ Windows-opplevelse. Det eneste som disse operativsystemene har til felles er at de er operativsystemer, og Linux Mint er ikke Windows, på både godt og vondt.

 

Derimot så skader det ikke å ha en kjent opplevelse når du skal prøve deg på noe nytt, noe Cinnamon (Linux Mint sitt skrivebordsmiljø) gjør veldig bra. Det tar utgangspunktet i den tradisjonelle Windows-feelingen og mikser den sammen med de fordelene og frihetene du får gjennom GNU/Linux.

 

Enten kan du la din Linux-distro bli en halfarsed Windows-wannabe som kjører alt i Wine, eller så kan du akseptere at det er et kraftig alternativ og benytte deg av godene du får ved alternativet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linux Mint 15 med Cinnamon fungerer fint det,

selv bruker jeg Ubuntu 13.04, og liker det best pr dags dato.

 

Har blitt med Windows siden 3.11 og fram til Win7, og når Win8 kom var jeg ikke treg med å prøve et ti-talls distroer for å finne ut hva som var "for meg".

Det lønner seg å prøve noen forskjellige, og finne ut hva en liker, før man bestemmer seg helt.

Linux er frihet, rett og slett. Mulighetene er endeløs.

 

Skal sies jeg har Windows i Dualboot, pga bilderedigering/Lightroom. Føler ikke Linux sitt "Darkroom" er godt nok for min del.

 

Fin artikkel :)

Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg prøvde Linux. Har alltid vært fornøyd med Windows. Hva er egentlig de store fordelene med Linux?

 

Jeg sliter ikke med virus og slikt i windows. Ellers spiller jeg endel spill. Så da må spillstøtten, og helst også driverstøtte til nvidia og ati være helst like bra som Windows.

 

Når jeg f.eks. har laster ned en fil i Firefox, vil jeg da kunne enkelt dobbeltklikke for å installere driveren etc? Eller er det mer knot for å installere enn Windows? Jeg husker sist jeg stresset mye ekstra i Linux med å finne ut hva som var forskjellig fra måten jeg gjorde ting på i WIndows.

 

Har Linux en enkel brannmur, eller er det isåfall like enkelt å installere som i Windows?

 

Må man kunne noe særlig for å gjøre det samme som man kan i Windows?

 

 

Mange spørsmål- Takk for svar

Lenke til kommentar

Til dere som savner et mer klassisk skrivebord, det er ikke så vanskelig å få tilbake nesten slik Ubuntu 11.04 osv. var:

post-63307-0-50107800-1375300784_thumb.png

 

Installér gnome fallback/classic:

sudo apt-get install gnome-panel

Deretter logg ut og velg gnome fallback/classic:

post-63307-0-32931400-1375300822_thumb.png

post-63307-0-47874500-1375300828_thumb.png

 

Det skal sies at Nautilus er rævkjørt i Ubuntu 13.04.

 

 

Andre viktige endringer:

Menyknappene på riktig side:

Ubuntu 13.04:

gsettings set org.gnome.desktop.wm.preferences button-layout 'menu:minimize,maximize,close'

Ubuntu 12.04:

gconftool --type string --set /apps/metacity/general/button_layout "menu:minimize,maximize,close"

 

Ordentlige scrollbars:

Ubuntu 13.04:

gsettings set com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode normal

(kan nullstilles gsettings reset com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode )

Ubuntu 12.04:

gsettings set org.gnome.desktop.interface ubuntu-overlay-scrollbars false

(denne krever at du logger ut og inn igjen)

 

Problemer med alt-tab i compiz?

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager compiz-plugins-default compiz-plugins

ccsm

Bla ned og velg Static Application Switcher.

post-63307-0-30125800-1375301173_thumb.png

 

Veldig Bra :-) (og veldig praktisk med terminal, copy -> past )

Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg prøvde Linux. Har alltid vært fornøyd med Windows. Hva er egentlig de store fordelene med Linux?

 

Jeg syns at de største fordelene er virusfritt, nesten all programvare er gratis, stabilitet og pakkebrønen som gjør det enkelt og installere programvare.

 

Jeg sliter ikke med virus og slikt i windows. Ellers spiller jeg endel spill. Så da må spillstøtten, og helst også driverstøtte til nvidia og ati være helst like bra som Windows.

 

Der kommer desverre linux til kort, spillstøtten er nesten fraværende og driverene er tildels i beste fall middelmådige...

 

Når jeg f.eks. har laster ned en fil i Firefox, vil jeg da kunne enkelt dobbeltklikke for å installere driveren etc? Eller er det mer knot for å installere enn Windows? Jeg husker sist jeg stresset mye ekstra i Linux med å finne ut hva som var forskjellig fra måten jeg gjorde ting på i WIndows.

 

Så lenge det du laster ned er en deb pakke går det automatisk som exe i windows. Men på den andre siden så bruker man pakke brønnen akkurat som appstore og google play på telefonen. Når det gjelder andre filer som pdf, doc o.l likt som i windows.

 

Har Linux en enkel brannmur, eller er det isåfall like enkelt å installere som i Windows?

 

Brannmuren i Linux er det du vil, det finnes en standar som tar det meste, men så har du avanserte også som stenger alt ute.

 

Må man kunne noe særlig for å gjøre det samme som man kan i Windows?

 

Nei ikke det jeg kommer på, på nettet finnes det utrolig mange oppskrifter på det meste og der er det bare og klippe og lime det inn i terminalen, enkelt og mye kjappere enn windows oppskrifter ! Og så finnes det en ubuntu norge gruppe på facbook som kan utrolig mye og hjelper gjerne til!

 

 

Mange spørsmål- Takk for svar

 

Håper det var gode svar på det du lurte på, det er bare og spørre så skal du få svar!

Endret av desverre
Lenke til kommentar

Har prøvd forskjellige distroer opp gjennom tida pga. nyskjerrighet i første omgang.

 

For et par år siden tok jeg skrittet helt ut, og la inn Ubuntu på en av min eldre laptoper som jeg tenkte å ta med på et jobbseminar. Legger til at alt fungerte veldig bra det - hjemme.

 

Men; Når jeg kom på seminarhotellet og skulle koble meg til det trådløse nettet, så var det slutt på morroa. Jeg fikk det rett og slett ikke til.

 

Og her begynner problemene med Linux for alvor. Google er din venn sies det. Ja sant det. Men prøv å google etter ei oppskrift som kan løse det problemet jeg hadde. Du får side opp og side ned med treff - det er sant - men hvor relevant er de treffene? Hvis en oppskrift funker på én versjon, kan du banne på at det er noe "krøll" i forhold til neste (sub)versjon.

 

Hvis noe skjærer seg eller du gjør noe galt et sted i den gitte oppskrift, så er det like greit å bare reformattere hele disken og legge OS inn på nytt, for amatører klarer aldri i livet å "reparere" et harkende Linux-system.

 

Men det aller, ALLER, største problemet er de som er selvutnevnt Linux-eksperter og som sitter å lirer ut av seg hvor gode de er og hvor håpløse vi som trenger hjelp er. I forbindelse med hotelloppholdet mitt, gikk jeg etterhvert inn på et norsk forum med spesialitet Linux (sier ikke hvilket fora da de som er inne i Linuxmiljøet nok kan gjette selv) - forklarte problemet og ventet spent på svar. Hva tror dere hendte? Jo jeg ble beskyldt for å være et troll og ble nærmest kjeftet huden full av "linux-ekspertene" på forumet fordi jeg ikke kunne gi de den infoen de trengte (hvordan kunne de egentlig forvente det når jeg spurte om et såpass enkelt spørsmål i utgangspunktet...). Engelske fora er mye mer høflige, men det er bare et fåtall ganger jeg har spurt om noe hvor jeg faktisk har fått svar i det hele tatt.

 

Da var det kroken på døra for mitt vedkommende. Linux har blitt et bra system for de som

 

1. Elsker å knote (=datanerder) for å heller se at systemet funker i stedet for å bruke det som et verktøy for å få en jobb gjort.

 

2. Ikke har behov for noe mer enn å lese nyheter og sende epost av og til.

 

Dette her er kort sagt en oppsummering av mine sporadiske erfaringer opp gjennom flere år med Linux i diverse distroer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noe skjærer seg eller du gjør noe galt et sted i den gitte oppskrift, så er det like greit å bare reformattere hele disken og legge OS inn på nytt, for amatører klarer aldri i livet å "reparere" et harkende Linux-system.

 

Er da bare å gjøre stikk motsatte av det du har gjort. Hvis du sletta noe fra en fil, legg det tilbake igjen, hvis du endra noe, endre det tilbake. Hvis du kjørte en kommando, spør hvordan du får reversert det. Å faktisk reformatere og installere OS på nytt er ett ganske så drastisk steg å ta :/

 

Men det aller, ALLER, største problemet er de som er selvutnevnt Linux-eksperter og som sitter å lirer ut av seg hvor gode de er og hvor håpløse vi som trenger hjelp er. I forbindelse med hotelloppholdet mitt, gikk jeg etterhvert inn på et norsk forum med spesialitet Linux (sier ikke hvilket fora da de som er inne i Linuxmiljøet nok kan gjette selv) - forklarte problemet og ventet spent på svar. Hva tror dere hendte? Jo jeg ble beskyldt for å være et troll og ble nærmest kjeftet huden full av "linux-ekspertene" på forumet fordi jeg ikke kunne gi de den infoen de trengte (hvordan kunne de egentlig forvente det når jeg spurte om et såpass enkelt spørsmål i utgangspunktet...). Engelske fora er mye mer høflige, men det er bare et fåtall ganger jeg har spurt om noe hvor jeg faktisk har fått svar i det hele tatt.

 

Med tanke på at de finnes ett hundretalls distroer, og hver distro gjerne har minimum ett forum, og at det igjen finnes mange frittstående generelle forum, så er det nok ikke bare bare å gjette nei :p Eneste forumet du uansett burde ha vært inne på er community forumet for ubuntu (ubuntuforums?) og der er de veldig høflige og hjelpsomme. Hvis ingen svarer så er det ingen andre som har opplevd problemet, eller så gir du ikke nok informasjon eller ordlegger deg feil.

 

Angående troll-utnevninga. De gangene jeg har sett noen bli kalt ett troll på Linux-forum, så er det fordi de får en oppskrift de ikke gidder å følge. Eksempel: "Jeg trenger info from lsusb, skriv det inn i terminalen og copy-paste resultatet av å kjøre det programmet", svar: "Hvorfor i all verden skal jeg måtte ty til terminalen!? Er Linux såpass dårlig at man må drive med verktøy fra 80-tallet og kryptiske kommandoer for å utrette noe?"

 

Var en fyr på forumet her for en stund siden som kalte Linux for noe dritt fordi han ikke forsto at man laster ned drivere fra pakkebrønnen istedenfor å laste ned filer direkte fra produsent. Når man i tillegg ikke ønsker å godta at ting fungerer annerledes i ett annet operativsystem, så blir man fort sett på som ett troll.

 

Jeg sier ikke at det var det som faktisk skjedde, men det er oftest det som er tilfelle. Problemet kan enkelt løses ved at vedkommende forklarer han er ny og bare gjør det "ekspertene" ber dem om å gjøre. Må tenke på at det er folk som bruker fritia si på det her og at de ikke blir betalt i det hele tatt.

 

Da var det kroken på døra for mitt vedkommende. Linux har blitt et bra system for de som

 

1. Elsker å knote (=datanerder) for å heller se at systemet funker i stedet for å bruke det som et verktøy for å få en jobb gjort.

 

2. Ikke har behov for noe mer enn å lese nyheter og sende epost av og til.

 

Dette her er kort sagt en oppsummering av mine sporadiske erfaringer opp gjennom flere år med Linux i diverse distroer.

 

Jeg vil utvidde punkt nr to til å inkludere film- og musikk-avspilling, e-post, instant messaging og alt som tar plass i nettleseren.

 

Grunnen til at jeg vil utvidde punkt to, er fordi alt jeg nevner fungerer helt fint i Linux, uten nevnverdig oppsett.

 

Når punkt nr to ser slik ut, går punkt 1 og 2 mot hverandre, da punkt nr 2 treffer de aller fleste databrukere.

 

Problemer kommer for gamere, og de som er avhengig av ett eller annet program fra Windows/OSX og det ikke finnes ett tilsvarende program i Linux. For disse vil jeg heller ikke anbefale Linux. PCn er ett verktøy, og man skal ikke påføre seg knot hvis man ikke allerede mener at Windows, OS X eller hva enn man sitter med ikke fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg installerte Mint Linux til ei dame på 70 år for over 2 år siden. Noen spørsmål var det i starten, men etter å ha lært seg Opera og fått inn favoritt-kabalen sin fungerte det supert. Fortsatt legger hun kabal, leser epost, surfer litt og bruker nettbank. Har ikke hatt noen problemer siden starten.

 

Så til dere som sutrer over at Linux er så dårlig på alle måter, tenk da på at ei gammel dame på 70 gjør det bedre enn dere :)

 

Dessuten, har dere glemt alle problemene vi har hatt med Windows opp gjennom åra ????

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd forskjellige distroer opp gjennom tida pga. nyskjerrighet i første omgang.

 

For et par år siden tok jeg skrittet helt ut, og la inn Ubuntu på en av min eldre laptoper som jeg tenkte å ta med på et jobbseminar. Legger til at alt fungerte veldig bra det - hjemme.

 

Men; Når jeg kom på seminarhotellet og skulle koble meg til det trådløse nettet, så var det slutt på morroa. Jeg fikk det rett og slett ikke til.

 

Og her begynner problemene med Linux for alvor. Google er din venn sies det. Ja sant det. Men prøv å google etter ei oppskrift som kan løse det problemet jeg hadde. Du får side opp og side ned med treff - det er sant - men hvor relevant er de treffene? Hvis en oppskrift funker på én versjon, kan du banne på at det er noe "krøll" i forhold til neste (sub)versjon.

 

Hvis noe skjærer seg eller du gjør noe galt et sted i den gitte oppskrift, så er det like greit å bare reformattere hele disken og legge OS inn på nytt, for amatører klarer aldri i livet å "reparere" et harkende Linux-system.

 

Men det aller, ALLER, største problemet er de som er selvutnevnt Linux-eksperter og som sitter å lirer ut av seg hvor gode de er og hvor håpløse vi som trenger hjelp er. I forbindelse med hotelloppholdet mitt, gikk jeg etterhvert inn på et norsk forum med spesialitet Linux (sier ikke hvilket fora da de som er inne i Linuxmiljøet nok kan gjette selv) - forklarte problemet og ventet spent på svar. Hva tror dere hendte? Jo jeg ble beskyldt for å være et troll og ble nærmest kjeftet huden full av "linux-ekspertene" på forumet fordi jeg ikke kunne gi de den infoen de trengte (hvordan kunne de egentlig forvente det når jeg spurte om et såpass enkelt spørsmål i utgangspunktet...). Engelske fora er mye mer høflige, men det er bare et fåtall ganger jeg har spurt om noe hvor jeg faktisk har fått svar i det hele tatt.

 

Da var det kroken på døra for mitt vedkommende.

kjelle, linux-miljøet i Norge som frivillig stiller opp for å motta din til tider verbale mishandling er ikke så stort. Når det gjelder ditt konkrete problem, så har jeg opplevd det på et hotell i usa en gang for flere år siden, og jeg ga dem helvete. I dag vil det neppe skje, flertallet kobler seg opp fra linux med telefon eller nettbrett. Ting blir bedre for hvert år, men fortsatt fins det trådløsdrivere som kan være trøblete. Atheros og Intel baserte er normalt sikkerstikk, broadcom er noe dritt. Så lenge du er konstruktiv og høflig vil du få god hjelp.

 

Så det var komentare om ATI og Nvidia lenger oppe. Begge har konkurransedyktige drivere på linux, og de er lettere å installere enn på windows (på mint er de kanskje ut-av-boksen?). Spilling har blitt mye bedre det siste året, snart på nivå med osx. Det som virkelig kan skyte fart der er den ventede steambox, egen spillkonsoll som kjører standard linux. For min del er det allerede for mange spill på linux, det sluker jo tid.

Lenke til kommentar
Hvordan er maskinvarekravene på denne versjonen og er driverne kompatible med eldre maskinvare? Jeg har flere eldre bærbare i klasse 1,6GHz Centrino i drift som i dag kjører Ubuntu 10.04LTS som jeg eventuelt kommer til å prøve oppgradering av (dvs reinstallering). Problemet mitt har vært at enkelte maskinvareoppsett ikke har fungert rett ut av boksen og da har jeg ikke tatt meg tid til å lete etter eventuelle løsninger. Både Mint og Ubuntu har sviktet i noen tilfeller.
Jeg anbefaler deg å bruke LXLE (Lubuntu Extra Life Extension) http://www.lxle.net/Eventuelt Xubuntu 12.04 LTS / Linux Mint XFCE.

Eventuelt kan Crunchbang anbefales da denne distroen har en veldig minimal og lite ressurskrevende vindubehandler, og er basert på Debian. Skal vistnok fungere godt på svake maskiner, og maskiner med lavere oppløsninger.

Lenke til kommentar

Til dere som savner et mer klassisk skrivebord, det er ikke så vanskelig å få tilbake nesten slik Ubuntu 11.04 osv. var:

post-63307-0-50107800-1375300784_thumb.png

 

Installér gnome fallback/classic:

sudo apt-get install gnome-panel

Deretter logg ut og velg gnome fallback/classic:

post-63307-0-32931400-1375300822_thumb.png

post-63307-0-47874500-1375300828_thumb.png

 

Det skal sies at Nautilus er rævkjørt i Ubuntu 13.04.

 

 

Andre viktige endringer:

Menyknappene på riktig side:

Ubuntu 13.04:

gsettings set org.gnome.desktop.wm.preferences button-layout 'menu:minimize,maximize,close'

Ubuntu 12.04:

gconftool --type string --set /apps/metacity/general/button_layout "menu:minimize,maximize,close"

 

Ordentlige scrollbars:

Ubuntu 13.04:

gsettings set com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode normal

(kan nullstilles gsettings reset com.canonical.desktop.interface scrollbar-mode )

Ubuntu 12.04:

gsettings set org.gnome.desktop.interface ubuntu-overlay-scrollbars false

(denne krever at du logger ut og inn igjen)

 

Problemer med alt-tab i compiz?

sudo apt-get install compizconfig-settings-manager compiz-plugins-default compiz-plugins

ccsm

Bla ned og velg Static Application Switcher.

post-63307-0-30125800-1375301173_thumb.png

 

Jeg prøvde denne først men jeg var overhodet ikke fornøyd, for mye var borte.

MATE derimot gav deg dette tilbake, beholdt samme stilen og det beste? Du har fått en god del ekstra snacks om du vil i tillegg, altså hva du ville fått om de hadde videreutviklet Gnome 2.

For min del har MATE en suveren fordel, i tillegg får du benchmarking av repoene slik at du kan velge det som er raskest.

Lenke til kommentar

Er en stund siden jeg prøvde Linux. Har alltid vært fornøyd med Windows. Hva er egentlig de store fordelene med Linux? Jeg sliter ikke med virus og slikt i windows. Ellers spiller jeg endel spill. Så da må spillstøtten, og helst også driverstøtte til nvidia og ati være helst like bra som Windows. Når jeg f.eks. har laster ned en fil i Firefox, vil jeg da kunne enkelt dobbeltklikke for å installere driveren etc? Eller er det mer knot for å installere enn Windows? Jeg husker sist jeg stresset mye ekstra i Linux med å finne ut hva som var forskjellig fra måten jeg gjorde ting på i WIndows.Har Linux en enkel brannmur, eller er det isåfall like enkelt å installere som i Windows?Må man kunne noe særlig for å gjøre det samme som man kan i Windows? Mange spørsmål- Takk for svar

 

TJah, Steam er tilgjengelig på Linux men det er mye som fremdeles mangler. Du har egentlig svart at du ikke trenger Linux.

 

Når det gjelder drivere så fikser det seg selv i Linux i bakgrunnen, du trenger ikke tenke på det. På flunka ny hardware kan det være driverproblemer, men ellers så er problemer med drivere noe windows sliter med.

 

Brannmur, antivirus og alt det der kan du få på Linux via pakkebehandleren/software center/appstore eller hva det heter. Er å starte app-senteret, skrive hva du vil ha f.eks "firewall" så får du opp alternativer og trykk installer - ferdig. Installering av programmer på Linux er betydelig enklere enn i Windows. Nå snakker jeg i hovedsak om Linux Mint og Linux Ubuntu, de andre distroene vet jeg ikke så mye om. Jeg tror Windows 8 har eget appsenter nå slik at en slipper å lete seg grønn etter programvare på internettet, ikke minst unngå crapware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...