Gå til innhold

Glemt førerkort


jannikev

Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke førerkortet mitt og skal kjøre 30 mil mot Trondheim i morgen. Hva skjer dersom jeg blir stoppet? Kan de sjekke om jeg faktisk har førerkort ved personnummer og evt andre opplysninger? I følge lovdata blir det 500 kr i bot, er jeg nødt til å parkere bilen i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ikke førerkortet mitt og skal kjøre 30 mil mot Trondheim i morgen. Hva skjer dersom jeg blir stoppet? Kan de sjekke om jeg faktisk har førerkort ved personnummer og evt andre opplysninger? I følge lovdata blir det 500 kr i bot, er jeg nødt til å parkere bilen i tillegg?

 

Du kan få midlertidig hos politiet. Mulig du også får på trafikkstasjonen, kjør innom en og hør med de.

Lenke til kommentar

De kan sjekke om du har gyldig førerkort ja, kan hende du får bot OG må parkere, men det er ikke veldig sannsynlig. Kommer litt ann på samtalen og hvilken politimann du møter i såfall

 

De fleste politimennene jeg har hørt om vil nok sjekke at du har førerkort, og la det være med det. Politiet bruker mye skjønn, og er du en vanlig kar som gir inntrykk av å være en god sjåfør kommer du deg nok videre til Trondheim.

 

Møter du derimot på vegvesenet får du nesten garantert gebyr, men du får nok også her kjøre videre.

 

 

 

Du kan få midlertidig hos politiet. Mulig du også får på trafikkstasjonen, kjør innom en og hør med de.

 

Stemmer. Men da må du melde førerkortet tapt.

Lenke til kommentar

De kan sjekke om du har gyldig førerkort ja, kan hende du får bot OG må parkere, men det er ikke veldig sannsynlig. Kommer litt ann på samtalen og hvilken politimann du møter i såfall

 

Hvor finner du hjemmel for å beordre stans i kjøring for en sjåfør med rettighet til slikt, og uten at vedkommende har gjort annet enn å glemme igjen førerkortet hjemme?

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven pgf 24 første ledd første og annet punktum. Man skal ikke bare ha førerrett, man skal også på forlangende kunne dokumentere denne førerretten. Kan man ikke det (og man har ikke krav på at den offentlige tjenestemann sjekker relevante registre for deg) kan man pålegges å stanse aktiviteten man ikke kan dokumentere å ha rett til å utføre.

 

Loven ble riktignok skrevet i 1967, før utstrakt tilgang til elektroniske registre ble en del av hverdagen, men lovens system på dette punkt er uforandret.

Lenke til kommentar

Vegtrafikkloven pgf 24 første ledd første og annet punktum. Man skal ikke bare ha førerrett, man skal også på forlangende kunne dokumentere denne førerretten. Kan man ikke det (og man har ikke krav på at den offentlige tjenestemann sjekker relevante registre for deg) kan man pålegges å stanse aktiviteten man ikke kan dokumentere å ha rett til å utføre.

 

Loven ble riktignok skrevet i 1967, før utstrakt tilgang til elektroniske registre ble en del av hverdagen, men lovens system på dette punkt er uforandret.

 

Dette er litt OT, men hvordan finner du alle lovene i trådene du poster? Virker som du vet hvor alle lover står eller kan dem utenat...

 

Og hvordan vet vi (tviler ikke, bare lurer) at politiet kan nekte deg å kjøre videre bare fordi en ikke har førerkort med? Eventuelt satsene for bøter politiet gir deg for dette og andre ting?

Lenke til kommentar

Dette er litt OT, men hvordan finner du alle lovene i trådene du poster? Virker som du vet hvor alle lover står eller kan dem utenat...

 

http://www.lovdata.no/all/

 

Og hvordan vet vi (tviler ikke, bare lurer) at politiet kan nekte deg å kjøre videre bare fordi en ikke har førerkort med? Eventuelt satsene for bøter politiet gir deg for dette og andre ting?

 

Det følger av vegtrafikklovens system: Førerkort er en dispensasjon til å gjøre noe som ellers er forbudt. Byrden å bevise at du, i motsetning til andre, har denne dispensasjonen ligger på deg (gjennom vegtrafikkloven pgf 24 første ledd annet punktum).

 

Man har selvsagt ikke krav på å få fortsette å gjøre noe man ikke har bevist at man har lov til. Hvis du vil ha en mer tydelig hjemmel har politiet en generell fullmakt til å forby ulovlige handlinger (som å kjøre uten førerkort) i politiloven pgf 7 annet ledd jfr. første ledd nummer 3.

 

For unnlatt medbringelse av førerkort ilegges det gebyr, jfr. forskrift om gebyr for visse overtredelser av vegtrafikklovgivningen fastsatt i medhold av vegtrafikkloven. Gebyret er på 500,- kr. Samme gebyr ilegges bl.a. for ikke å ha med vognkort/varseltrekant/fungerende speedometer, eller å ha unnlatt å bruke belte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...