Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leier leilighet/hybel på fjerde året og huseieren blir vanskeligere og vanskeligere. Trenger råd.


Anaio

Anbefalte innlegg

Leier leilighet/hybel på fjerde året og huseieren blir vanskeligere og vanskeligere. Trenger råd om følgende problemer:

 

(1) Nektet samboer. Det er her snakk om at kjæresten bor med meg, altså et helt vanlig opptak i husholdningen. Her vet jeg at jeg har husleieloven på min side, men det er likevel en del av bildet.

 

(2) Vanntrykket i leiligheten er håpløst. Det er flere timer hver dag hvor vanntrykket er borte og vi er uten vann. Dette gjelder samtlige leiligheter i komplekset, som forøvrig er syv leiligheter i en stor (tidligere) enebolig. Jeg mener dette er en vesentlig mangel, og lurer på hvordan rettighetene mine er her, og hvordan jeg går frem. Dette er tatt opp med huseier flere ganger av alle som bor her, men huseier avfeier dette med at problemet ligger i rørene utenfor huset og dermed ikke er hans ansvar. Likevel er det et problem når man kommer for sent på jobb o.l fordi man har håret fullt av sjampo og må til familie eller venner for å skylle det ut... Vann er en ganske vesentlig del av en bopel, tross alt.

 

(3) Truer både meg og andre leietakere med utkastelse over småting. Enten utkastelse eller økning i husleie. Alltidheletidenhvermåned.

 

Hjelp, hjelp.

Endret av KVTL
Endret emnetittel.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Valkyria, det suverent enkleste er å flytte, slike konflikter har lite for seg.

 

Ad 1 har du en ubetinget rett til å ta opp samboer i husstanden, så der er det egentlig bare å "ta seg for" når huseier nekter. Hva skal han gjøre om han ikke liker det?

 

Dersom vanntrykket har vært sånn veldig lenge, og dere aldri har stått på krava mtp. å få det utbedret, er det mulig dere har mistet retten til å gjøre mangelen gjeldende, jf. husleieloven § 2-8. Men det kommer an på hvordan kommunikasjonen her har vært, dersom dere har gjort det klart at dette ikke er OK så har dere reklamert i tide slik jeg ser det, selv om han er uenig.

 

At han truer dere er selvfølgelig ikke ok i det hele tatt, men da må dere bare vite at dere har retten på deres side. Men her er vi i kjernen av grunnlaget for rådet mitt: Flytt ut. Slike huseiere er det ikke noe vits i å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Enkle spm: er huseier norsk? Bor han i boligen, eller har han adresse et annet sted?

Hvor mye depositum har dere betalt?

 

Jeg ville garantert gått tom for tålmodighet og flytta for lenge siden. Det er er uhørt at han bare avfeier vannproblemet med at det ligger utenfor hans råderett.

 

Trusler med utkastelse hadde også blitt besvart med trusler om utflytting og klage til offentlige instanser så han blir "svartelistet" som utleier.

Lenke til kommentar

Takk for råd! :)

 

Enkle spm: er huseier norsk? Bor han i boligen, eller har han adresse et annet sted?

Hvor mye depositum har dere betalt?

 

Jeg ville garantert gått tom for tålmodighet og flytta for lenge siden. Det er er uhørt at han bare avfeier vannproblemet med at det ligger utenfor hans råderett.

 

Trusler med utkastelse hadde også blitt besvart med trusler om utflytting og klage til offentlige instanser så han blir "svartelistet" som utleier.

 

Norsk, han bor på en annen addresse (leier ut via sitt eget eiendomselsskap), depositium er to måneders husleie.

 

Grunnen til at vannet har blitt et stort problem nå er at det har gått fra dårlig, yet akseptabelt, til at det rett og slett blir borte i perioder.

 

Dessverre umulig å finne leilighet i området til samme pris, så utflytting er uaktuelt foreløpig...

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Dere kan gå til drastiske tiltak som avkorting i husleie for mangel (mangler) men mener da at den siste delen må deponeres på en annen konto... gjør alle dette blir det ordning.

 

Gjør det KLINKENDE KLART for utleier hvilke rettigheter dere har, send ett brev + samme i e-post og vis til punkter i husleieloven.

 

Edit:

Jeg vil anbefale Help Forsikring, advokathjelp når du trenger det...

 

Koster 209 kr/mnd og da får man gratis rådgivning, at utleier får en mail fra en advokat i noen tilfeller gjør han nok litt mykere....

 

Hvis kun en av dere bruker denne så kan de egentlig representere alle da sakene er omtrent identiske. Blir ca 30 kr/mnd på hver.... eller ca 350 kr pr/år.

 

http://www.help.no/Vaare-forsikringer/Advokatforsikring

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...