Gå til innhold

Augustfest 2013 - smort1 - Sommeren er over, eller er den ikke, allikevel....!?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flybildet syns jeg var veldig bra. Morsomt at flyet og ryggen bak har samme "stigning". Ellers mye fine landskap syns jeg.

Takker, pybalto! :)

 

Fin avslutning med lag på lag med fjell :)

Takker, BjørnÅgeS! Er nok ikke avslutningen helt, ennå, kommer noen flere postinger fra de siste dagers "høyfjellsopphold"... , så følg med... ;)

 

 

Endret av smort1
Lenke til kommentar

En sensommertur i høyfjellet er sjelebot! Særlig når været er sånn noenlunde bra.

Her nyss ankommet Rondane Haukeliseter Fjellhotell, og utsikten fra rommet ved ankomst torsdag kveld!

13°C er vel for akseptabelt å regne!

Været for helgedagene på Høvringen var meldt å bare bli bedre....

 

Bilde 21 - 29.8.13

post-251380-0-60487600-1378047398_thumb.jpg

E-5 og Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD
48mm, 1/200sec , f/5 , Iso 200

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Sykkeltur i Høvringen-området den første hele dagen her oppe. Turen gikk til Putten seter, og et lite stykke videre. Fine fjellveier for sykling.

Her under en liten stopp, hvor vi ser tilbake mot hotellområdet på Høvringen, ca. 1000 m.o.h. Strålende fint vær, ca. 15°C! Som en ser, så har høstfargene begynt å gjøre seg gjeldende...

 

Bilde 22 - 30.8.13

post-251380-0-05715100-1378047823_thumb.jpg

E-5 og Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD
33mm, 1/500sec , f/10 , Iso 200

Lenke til kommentar

Siste dagen i august tok vi turen om Smuksjøsæter og gikk til Peer-Gynthytta!

Fortsatt strålende vær, og passende temperert turvær, med 14°C!

Fabelaktig flotte turstier overalt, og enkelte steder der det er fuktigst har de jammen lagt alt tilrette med gangveger av plank, og trebruer over elver og bekkefar.

Her over et mer myrlendt stykke, ikke så langt fra selve turmålet..... Synes dette kunne være et passende punktum for min augustfest!

Takk for følget!

 

Bilde 23 - 31.8.13

post-251380-0-17214500-1378048290_thumb.jpg

E-5 og Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD
12mm, 1/500sec , f/8 , Iso 200

Lenke til kommentar

Takk for en fin fest, smort1. Jeg synes ditt siste ble festen beste.

 

Er du klar til ny dyst i oktober?

Takk i like måte, tomsi42! Et veldig bra tiltak disse festene, og jobben du gjør rundt dette er egentlig uvurderlig.... :thumbs:

 

En blir jo veldig raskt "avhengig" av disse festene, så ja, jeg er klar for ny dyst! :yes:

 

PS!

Har ikke vært med på oktoberfesten tidligere, men har vel fanget opp at da er det fastobjektiv som gjelder... :)

 

Har "et" spørsmål i så måte:

Kan en benytte f.eks. 50mm på 2 eller flere kamerasystemer, og sågar på flere kameraer innen samme kamerasystem, eller er en bundet opp mot kun et objektiv på et kamerasystem, og/eller kun et kamera innenfor et eller flere kamerasystemer?

(Spør fordi jeg kanskje kan ha interesse av å delta med flere kamerasystemer og ev. flere kameraer innen hvert/enkelte system).... :blush:

 

Men uansett hva reglene for dette er, så blir jeg altså med på de premisser som gjelder.... :cool:

Endret av smort1
Lenke til kommentar
Har "et" spørsmål i så måte:

Kan en benytte f.eks. 50mm på 2 eller flere kamerasystemer, og sågar på flere kameraer innen samme kamerasystem, eller er en bundet opp mot kun et objektiv på et kamerasystem, og/eller kun et kamera innenfor et eller flere kamerasystemer?

(Spør fordi jeg kanskje kan ha interesse av å delta med flere kamerasystemer og ev. flere kameraer innen hvert/enkelte system).... :blush:

 

Men uansett hva reglene for dette er, så blir jeg altså med på de premisser som gjelder.... :cool:

Godt spørsmål - det har vært litt frem og tilbake om hva som er ok. Jeg har en gang brukt en brennvidde på flere systemer som hadde forskjellige sensorstørrelser. Det ble ikke så populært, så vi har gått bort fra det. Ikke var det så interessant som jeg hadde forventet heller ...

 

Det er vel generelt blitt enighet om at sensorstørrelsen og brennvidden bør holdes konstant; hensikten med festen er jo å lære å bruke det utsnittet en bestemt brennvidde gir. Så hvis man justerer utsnitt med forskjellige crop-faktorer, så blir det fort gjort at man ikke lærer noe.

 

Så man kan bruke flere hus og ojektiver, så lenge brennvidden og crop-faktoren er konstant.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Godt spørsmål - det har vært litt frem og tilbake om hva som er ok. Jeg har en gang brukt en brennvidde på flere systemer som hadde forskjellige sensorstørrelser. Det ble ikke så populært, så vi har gått bort fra det. Ikke var det så interessant som jeg hadde forventet heller ...

 

Det er vel generelt blitt enighet om at sensorstørrelsen og brennvidden bør holdes konstant; hensikten med festen er jo å lære å bruke det utsnittet en bestemt brennvidde gir. Så hvis man justerer utsnitt med forskjellige crop-faktorer, så blir det fort gjort at man ikke lærer noe.

 

Så man kan bruke flere hus og ojektiver, så lenge brennvidden og crop-faktoren er konstant.

Ok!

Da får jeg ta en aldri så liten diskusjon med meg selv mht. hvilket kamerasystem jeg skal bruke (har vel god nok tid til å pønske på det)... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...