Gå til innhold

Augustfest 2013 - smort1 - Sommeren er over, eller er den ikke, allikevel....!?


Anbefalte innlegg

Bruker: smort1

Deltagernivå: Kandidat

Utstyr: Olympus E-5 med Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD / Olympus Zuiko Digital 50-200mm F2.8-3.5 / Olympus Zuiko Digital ED 9-18mm f/4 - 5.6

Utfordring: Vil forsøke å ikke gi helt slipp på sommeren, samtidig som høsten nok vil prøve å melde seg.....

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat topp sommervær..... , grått, mildt og vått (16°C)! Her ser vi rett over fjorden fra verandaen og mot øya Sekken, utenfor Molde.

Lavt skydekke skjuler fjellene vår...

 

Bilde 1 - 01.08.13:

post-251380-0-90668500-1375380601_thumb.jpg

E-5 og Olympus Zuiko Digital 50-200mm F2.8-3.5

200mm - f/4.5 - 1/400sec - Iso200

Endret av smort1
Lenke til kommentar
Fin stemning i dette bildet! För vi flyttet til Norge var vi på "besök" 3-4 ganger, og denne typen av landskap er det jeg husker mest. For meg er det på en måte "essensen av Norge"; en rekke av söte små trehus ved vann og med fjell bak.
Mektigt landskap. Jeg synes du har fått frem kontrasten mellom det grandiose fjellandskapet og de små husene. Synd at skyene stjal toppen av fjellene for det hadde gjort bildet mer spennende.

 

 

Takker for fine kommentarer! :)

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Ser man det! Større utsnitt gjorde susen! Ser ut for at du har lagt fokuspunktet lenger unna denne gangen? Er kanskje overraskende mye støy i forgrunn til lå være ISO 200, men jeg tar høyde for at det kan skyldes ting som en fersking som meg ikke har erfaring til å forstå.

 

Synes det ble en fin komposisjon, og veldig flatterende at lyset falt på toppene i bakgrunn.

Lenke til kommentar

Først og fremst. Du reddet dagen min. Takk for godt tips.

Vil ikke være uforskammet men bildet i dag er jo nesten helt likt bildet fra i går, bare zoomet ut, minus skyene og litt mørkere og ikke så fin eksponering. Fjellene var finere, men detaljene i forgrunnen blir litt vel mørke og dystre. Husene i forgrunnen blir nå også litt for små (jeg har litt liten skjerm), så du får ikke det flotte preget første bilde hadde. Med så vakkert landskap så blir det nok ikke mangel på motiv, man skal ikke så langt unna før ting forandrer seg :) Lykke til.

Lenke til kommentar

Ser man det! Større utsnitt gjorde susen! Ser ut for at du har lagt fokuspunktet lenger unna denne gangen? Er kanskje overraskende mye støy i forgrunn til lå være ISO 200, men jeg tar høyde for at det kan skyldes ting som en fersking som meg ikke har erfaring til å forstå.

 

Synes det ble en fin komposisjon, og veldig flatterende at lyset falt på toppene i bakgrunn.

Først og fremst. Du reddet dagen min. Takk for godt tips.

Vil ikke være uforskammet men bildet i dag er jo nesten helt likt bildet fra i går, bare zoomet ut, minus skyene og litt mørkere og ikke så fin eksponering. Fjellene var finere, men detaljene i forgrunnen blir litt vel mørke og dystre. Husene i forgrunnen blir nå også litt for små (jeg har litt liten skjerm), så du får ikke det flotte preget første bilde hadde. Med så vakkert landskap så blir det nok ikke mangel på motiv, man skal ikke så langt unna før ting forandrer seg :) Lykke til.

Takker, aspirant og Substitute!

Ble nok bare en nødløsning for å fylle kvoten, dette bildet, + uheldig etterbehandlingen også.... Får prøve å komme sterkere tilbake... :blush:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Bortimot varmeste dagen i året, med 27°C, idag! Et typisk "trykkende" ettersommervær, hvor vi bare venter på tordenbyger etc...

En tur ned mot byen tidligere idag, og et utsiktsbilde måtte det jo bli..... (Nå i skrivende stund har vi "storm", regn og enda mer truende vær..., og tempen er nede i 18°C..) .

 

Bilde 3 - 3.8.13

post-251380-0-89817000-1375540107_thumb.jpg

E-5 og Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD

12mm, 1/640sec , f/9 , Iso 200

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Ja sånn er det av og til, tidsklemma. Det var tross alt viktigere å levere enn å ikke levere. Det var fortsatt en løsning.

Så det er der godværet har gjemt seg ;) Dvs. i mine øyne så er godværet skyfritt ;)

 

Det ble en interessant sammenling med de to bildene tvers over fjorden.

Postkort. Herlig horisont med fjell og vann. Boligene kan virke litt forstyrrende, men det er godt komponert, så det gjør ikke så mye.

Ja, som DasMeister sier er horisonten utrolig. Så mange topper og fine konturer! Fargene i forgrunnen er herlig fremtredende og gir en fin kontrast til den mer diffuse bakgrunnen.

Helt enig i DasMeister sin kommentar. Flotte skyer og fin komposisjon.

 

Takker for kommentarene, gutter! :yes:

Lenke til kommentar

Jeg likte veldig godt bilde 4. Flott himmel. Fin halvdeling med himmel og land. Fine farer og god komposisjon. Her går veien innover i bildet og lager dybde. Så heldig du er som har så fin utsikt.

 

Bilde 3 hadde også fin himmel, men det er så mye detaljer å ta innover at øyet får ikke noe å hvile på.

 

Bilde 5 hadde fine farger, men bildet er litt sammenpresset.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...