Gå til innhold

[Løst] Hvordan få hele bildet skarpt? Natt og dag.


Anbefalte innlegg

Jeg lastet ned en liten app som regner ut dette. Kjapt og enkelt å finne hyperfokalpunktet når man er på tur.

 

kan du fortelle meg hva denne app`n heter? jeg er også en amatør fotograf i læring å akkurat dette problemet nevn over har jeg kommet over flere ganger. Med en sånn app hadde jeg forenklet vær dagen min betraktelig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok mange måter å redigere ett bilde på. Syns det er ok med andre forslag på redigeringen selv om jeg er fotografen :)

 

Yepp....enten det er Lightroom eller Elements eller.....andre programmer som benyttes....hadde det vært fint med flere forslag/innspill fra "folket" på råfila du lenker til tidligere i tråden....

Lenke til kommentar

kan du fortelle meg hva denne app`n heter? jeg er også en amatør fotograf i læring å akkurat dette problemet nevn over har jeg kommet over flere ganger. Med en sånn app hadde jeg forenklet vær dagen min betraktelig

 

Søk etter "hyperfocal" i Play store eller Apple store, så finner du et stort utvalg.

Lenke til kommentar

NEF-fila lastet opp tidligere i tråden var skarp som juling - bildet var fokusert på uendelig, men på så liten blender på 30mm blir alt som ikke er nærmere enn det som var i bildet helt skarpt. Her kunne du til og med brukt større blender med litt kortere fokusavstand og fremdeles fått alt skarpt.

Bildet var litt undereksponert - jeg trakk opp eksponeringen, korrigerte hvitbalansen, rettet litt horisonten og lysnet skyggene litt.

post-71211-0-33165700-1375133166_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har skutt noen tusen bilder etter jeg kjøpte D7100...

 

Det er vel ingen tvil om at du har et utrolig bra kamerahus......som frister, men jeg må nok "slite" litt mer med D7000...som jeg er veldig fornøyd med...før neste oppgradering :hmm:

 

Ellers vil jeg også anbefale Sigma 35mm F1.4 A DG HSM....som oppleves utrolig bra på D7000..... og som mest sannsynlig vil levere enda bedre på D7100...

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Det er vel ingen tvil om at du har et utrolig bra kamerahus......som frister, men jeg må nok "slite" litt mer med D7000...som jeg er veldig fornøyd med...før neste oppgradering :hmm:

 

Ellers vil jeg også anbefale Sigma 35mm F1.4 A DG HSM....som oppleves utrolig bra på D7000..... og som mest sannsynlig vil levere enda bedre på D7100...

 

Neste objektiv blir en vidvinkelzoom. Sikler etter Nikkor 14-24 ..ganske dyr men etter hva jeg har hørt og googla finnes det ingen som er bedre.

 

 

 

...trodde jeg hadde stengt denne tråden når jeg markerte den som <løst>..

Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

NEF-fila lastet opp tidligere i tråden var skarp som juling - bildet var fokusert på uendelig, men på så liten blender på 30mm blir alt som ikke er nærmere enn det som var i bildet helt skarpt. Her kunne du til og med brukt større blender med litt kortere fokusavstand og fremdeles fått alt skarpt.

Bildet var litt undereksponert - jeg trakk opp eksponeringen, korrigerte hvitbalansen, rettet litt horisonten og lysnet skyggene litt.

post-71211-0-33165700-1375133166_thumb.jpg

 

Takker for tipset.

Lenke til kommentar

Nattbilder kan være litt forskjellige ting som krever forskjellige innstillinger.

Til månebilder kan du ta utgangspunkt i iso 100, blender 8, lukker 350 eller deromkring.

 

Stjernehimmelen trenger helt andre settings. Natten bør være så absolutt mørk som mulig, mørkere enn en typisk norsk sommernatt, så her anbefaler jeg tidligst slutten av august og utover til mai. Blender 2.8 eller lysere, ISO 1600 eller mer, og lukkertid på (600/brennvidden i mm) sekunder for skarpe stjerner. Det betyr at 24mm på fullformat gir maks 25 sek. lukkertid, men hvis du har crop-sensor bør du gå enda lengre ned til rundt 15sek. Lengre lukkertider gir trails, og lengden på dem avhenger også av jordrotasjon og om du skyter sørover eller nordover. På sånne lange lukkertider er bildestabilisator mer til hindring enn til hjelp, jeg slår av min selv om den skal deaktivere seg automatisk på stativ, just 2B safe.

Hvis du vil redusere eksponeringen så går du ned på ISO først, dermed reduseres støy også. Prøver du dette en sommernatt i Norge blir trolig mye av bildet overeksponert pga. strølys i atmosfæren. Det blir aldri skikkelig mørkt for stjernefoto selv kl. 2-3 på natten, så kun de sterkeste stjernene vil skille seg særlig ut.

 

Vedlagt bilde fra i natt ca. halv 3 med 5DmkIII med 24-105mm F4 L på 24mm.

Lukker: 15s, blender: f/5,6, ISO: 3200. Krympet til 3000x2000

post-260104-0-89014000-1374462205_thumb.jpg

Her er det mye strølys, trærne belyst fra utelys reflektert opp fra bakken, litt høy luftfuktighet gir også lysere himmel så det ser ut som et dagbilde. Stjernene er synlig, men hadde dette vært tatt i slutten av august ville himmelen vært mye mørkere, mens stjernene ville vært like lyse og mange flere ville blitt synlig.

 

Er selvfølgelig helt enig med deg, vil bare tilføye til TS at det er mulig å få "greie" bilder av stjernene selv i juli. Mitt bilde er tatt i slutten av juli, mellom kl.02-03:00 på natten rett utenfor huset mitt, verdt å nevne at jeg ikke bor i storby.

Det smarteste er å rette kameraet sørover på himmelen for mørkest mulig himmel, noe ikke jeg gjorde da jeg ville ta bilde av polarstjernen:)

post-295827-0-76376200-1375782754_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Neste objektiv blir en vidvinkelzoom. Sikler etter Nikkor 14-24 ..ganske dyr men etter hva jeg har hørt og googla finnes det ingen som er bedre.

 

 

 

...trodde jeg hadde stengt denne tråden når jeg markerte den som <løst>..

 

Sigma 35/1,4 og Nikkor 14-24 er objektiver for fullformat, og ikke noe jeg ville anbefalt, med mindre du tenker å oppgradere til FX om relativt kort tid. De er for dyre til å kunne forsvare å bruke dem på DX

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sigma 35/1,4 og Nikkor 14-24 er objektiver for fullformat, og ikke noe jeg ville anbefalt, med mindre du tenker å oppgradere til FX om relativt kort tid. De er for dyre til å kunne forsvare å bruke dem på DX

Sigam 35/1.4 fungerer aldeles glimrende på crop som normalobjektiv, men jeg er veldig enig i å ikke kjøpe 14-24 til crop - så vil en Sigma 18-35/1.8 være mye bedre som halvvid normalzoom.

Lenke til kommentar

- verdt å nevne at jeg ikke bor i storby.

Det er en fordel, by eller urbane områder med utendørs belysning kan gi mye forstyrrende lysforurensning til denne typen fotografering. Tørrere luft hjelper også.

 

Har et prosjekt på gang innen akkurat denne typen bilder. Hvis jeg vil lage noe i Bergen så blir det å vente til slutten av august, og selv da kan det være en fordel å finne en høyde eller et fjell litt bort fra sentrum.

Stikkord for min del er det som kalles "Astronomisk tussmørke", og så mørkt blir det ikke i Bergen (60º 23m nord) mellom april og august. Liker bildet du la ved! :)

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en fordel, by eller urbane områder med utendørs belysning kan gi mye forstyrrende lysforurensning til denne typen fotografering. Tørrere luft hjelper også.

 

Har et prosjekt på gang innen akkurat denne typen bilder. Hvis jeg vil lage noe i Bergen så blir det å vente til slutten av august, og selv da kan det være en fordel å finne en høyde eller et fjell litt bort fra sentrum.

Stikkord for min del er det som kalles "Astronomisk tussmørke", og så mørkt blir det ikke i Bergen (60º 23m nord) mellom april og august. Liker bildet du la ved! :)

Aha skjønner.

Legger du ut bildene du tar? Hadde vært gøy å fulgt med, denne hobbyen er en sjeldent blomst :)

Lenke til kommentar

 

 


Sigma 35/1,4 og Nikkor 14-24 er objektiver for fullformat, og ikke noe jeg ville anbefalt, med mindre du tenker å oppgradere til FX om relativt kort tid. De er for dyre til å kunne forsvare å bruke dem på DX


Nå som JP har satt opp prisen til 13.485,- + supersikring blir det ikke aktuelt med dette objektivet.

 


Sigam 35/1.4 fungerer aldeles glimrende på crop som normalobjektiv, men jeg er veldig enig i å ikke kjøpe 14-24 til crop - så vil en Sigma 18-35/1.8 være mye bedre som halvvid normalzoom.


Har 18-105 fra før og pga. dette bildet ønsket jeg å få frem mere på sidene, så derfor vidvinkel.
Mener det kan være en fordel med noe zoom på vidvinkel så en ikke låser seg på brennvidden..

Jeg ønsker Nikkor objektiv og akkurat nå står det mellom 10-24 eller 12-24. Har goggla mye på disse to og vet neimen ikke hvem jeg skal gå for. Photozone mener 12-24 er ørlite skarpere men har igjen 2mm mindre brennvidde osv.. Endret av larsen_1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...