Gå til innhold

[Løst] Hvordan få hele bildet skarpt? Natt og dag.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet ble tatt på stativ og timer slik at jeg ikke kom nær kamera da utløseren tredde i funksjon.

 

Jeg også syns skarpheten burde være bedre som tomsi nevner.

Det kan være ViewNX som er problemet :hmm: Har du mulighet for å legge ut RAW filen på DropBox eller lignende; så kan vi ta en titt på hva du har å jobbe med.

 

Man kan også få uskarphet forårsaket av speilet når det vippes opp, på endel kameraer kan det motvirkes ved å aktivere menyvalg som vipper opp speilet før bildet blir tatt.

Med en lukkertid på 30 sekunder så har det ikke noe å si om kamera har MLU* eller ikke.

 

*) MLU = Mirror Lock-Up

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildet ble tatt på stativ og timer slik at jeg ikke kom nær kamera da utløseren tredde i funksjon.

 

Jeg også syns skarpheten burde være bedre som tomsi nevner.

 

Sender ved data av bildet.

 

Bildet er mer enn skarpt nok, gitt at du skal betrakte hele bildet i ett og ikke lete med lupe i detaljene. . Ikke la deg rive med i dette skarphetshysteriet. Kom deg ut og praktiser, så vil du etter hver lære hva som er de beste innstillingen.

Lenke til kommentar

Bildet er mer enn skarpt nok, gitt at du skal betrakte hele bildet i ett og ikke lete med lupe i detaljene. . Ikke la deg rive med i dette skarphetshysteriet. Kom deg ut og praktiser, så vil du etter hver lære hva som er de beste innstillingen.

 

Mulig du har rett der eriknor. Jeg ser mye på bilder her fra Akam og fra flicr og på en måte irriterer meg hvorfor jeg ikke får like bra bilder som de andre..mye etterbehandlinger tror jeg er noe av årsaken.

Lenke til kommentar

Mulig du har rett der eriknor. Jeg ser mye på bilder her fra Akam og fra flicr og på en måte irriterer meg hvorfor jeg ikke får like bra bilder som de andre..mye etterbehandlinger tror jeg er noe av årsaken.

 

Ikke når det gjelder skarpheten. Grunnlaget legges i opptaksøyblikket. Jeg har så godt som sluttet å skarpe opp i etterbehandlingen. Det er bedre å ha bildene ørlitt softe enn overoppskarpet.

Lenke til kommentar

Ikke når det gjelder skarpheten. Grunnlaget legges i opptaksøyblikket. Jeg har så godt som sluttet å skarpe opp i etterbehandlingen. Det er bedre å ha bildene ørlitt softe enn overoppskarpet.

 

Gi meg et eksempel på et bilde du har tatt uten å ha redigert i forskjellige programmer.

 

Hva slags kamera og objektiv.

Lenke til kommentar

Ikke når det gjelder skarpheten. Grunnlaget legges i opptaksøyblikket. Jeg har så godt som sluttet å skarpe opp i etterbehandlingen. Det er bedre å ha bildene ørlitt softe enn overoppskarpet.

 

Her insinuerer du at det er enten soft eller "overoppskarpet". Det går fint ann å finne en gylden middelvei i etterbehandlingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har nok bedre objektiver en snittet, ja :), men jeg har aldri sjekket dem.

Nettopp. Jeg har brukt en god del objektiver i forskjellige prisklasser. Og jeg har hatt flere som enten har hatt fokusfeil, eller generelt vært feil på. Særlig rimelige masseproduserte objektiver er det stor variasjon på. (aka. tvilsom kvalitetssjekk?)

 

Nå er jeg ikke en tilhenger av over-oppskaprede bilder, men jeg synes bildet til TS er softere enn jeg forventet. Og softheten minner meg om et objektiv jeg kjøpte, som oppførte seg likt. Etter at jeg fikk byttet det, så ble bildene slik de skulle være.

 

Akkurat i dette tilfellet, så kan det jo hende at det ikke er objektivet, men noen ytre faktorer som påvirker skarpheten.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at man skal kunne ta et bra bilde med et bra kamera med et godt objektiv uten at bildet skal bli etterbehandlet i flere operasjoner i flere programmer for å kunne vise det frem her eller på flicr.

Noen får en utrolig god selvfølelse når andre kan komentere at bildet dems er bra etter mange omganger i redigeringsprogram mm. (tror de ler av kommentarene)

 

For meg(kansje flere) bruker jeg viewNX 2 og Lightroom for å redigere bildene mine. Hele tiden prøver jeg å bli bedre på å ta bilder, googler nettet, spør her inne om metoder å slikt.

 

Om greia med flotte skarpe, slilige bilder er å bruke flere redigeringsprogram, hvordan i h...... skal vi da kunne bli en bedre fotgraf?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at man skal kunne ta et bra bilde med et bra kamera med et godt objektiv uten at bildet skal bli etterbehandlet i flere operasjoner i flere programmer for å kunne vise det frem her eller på flicr.

Det er absolutt mulig. Jeg liker heller ikke å bruke mye tid på bildene mine. Det er nok fordi jeg prøver å ta bilder av ting slik jeg ser de. Andre liker mer å skape et bilde som ikke nødvendigvis har noe med hva de så når de tok bildet.

 

Nå bruker jeg mest LR for tiden, og jeg har laget meg noen presets som gir meg et passende utgangspunktslik at jeg kun trenger å gjøre noen små justeringer selv.

 

Hvordan vi skal bli en bedre fotograf? Ta en h...... masse bilder ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at man skal kunne ta et bra bilde med et bra kamera med et godt objektiv uten at bildet skal bli etterbehandlet i flere operasjoner i flere programmer for å kunne vise det frem her eller på flicr.

Jammen så øk bare sharpness-innstillingen på kameraet - så skarper kameraet opp for deg. Hvis du vil ha ferdige knæsje farger og høyere skarphet rett ut fra kameraet, så sett innstillingene der. (Men - så risikerer du mer å brenne ut fargene). Det er et valg - ønsker du å etterbehandle eller ikke.

Om greia med flotte skarpe, slilige bilder er å bruke flere redigeringsprogram, hvordan i h...... skal vi da kunne bli en bedre fotgraf?

De skikkelige gode fotografene "i gamle dager" brukte maaange lange timer i mørkerommet for å tyne mest mulig potensiale ut fra negativene sine. De aller fleste redigeringsteknikkene vi bruker i etterbehandlingen i dag er etterligninger av hva teknikkene de brukte i mørkerommet - herunder også oppskarping.

 

Og - når du allerede bruker Lightroom, så har den alt du trenger, og det er en triviell innstilling å sette at den automatisk skal skarpe opp for deg. http://lightroomsecrets.com/2009/11/lookin-sharp/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

RAW bilder skal ALLTID OPPSKARPES.

De som tror at det er noe jåleri å opp-skarpe bilder vet for lite om digitale kameraer.

 

Et digitalt kamera produserer ikke skarpe bilder uten opp-skarping.

Dette er fordi det sitter et diffusjons filter foran sensor. Diffusjonen fra dette filteret må elimineres før bildet får sin naturlige skarphet.

 

Et digital kamera uten diffusjons filter foran sensor produserer skarpe bilder direkte, men vil ha mange andre negative effekter som moirê.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gi meg et eksempel på et bilde du har tatt uten å ha redigert i forskjellige programmer.

 

Hva slags kamera og objektiv.

 

Dette bildet er tatt med Nikon D800 og Nikon 70-200 2,8 VRII. Det eneste jeg har gjort i etterbehandlingen er å justere eksponeringen noe. For meg er skarpheten mer enn god nok, men for all del, mine øyne begynner kanskje å bli noe sløret :)

post-202410-0-16097400-1374697941_thumb.jpg

Endret av eriknor
Lenke til kommentar

Ja,ja, du om det.

Det er ikke noe "meg om det."

Det er sånn digitale kameraer er designet.

Å ikke opp-skarpe et digital foto er som å skyte film med med et diffusjons filter på objektivet.

Kan være en fin effekt på portretter, men sjelden på andre motiver.

 

Dette er mekanikk og ikke engang noe å diskutere.

Hvis du ikke har forstått den sammenhengen er det på tide!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...