Gå til innhold

[Løst] Hvordan få hele bildet skarpt? Natt og dag.


Anbefalte innlegg

Det er ikke noe "meg om det."

Det er sånn digitale kameraer er designet.

Å ikke opp-skarpe et digital foto er som å skyte film med med et diffusjons filter på objektivet.

Kan være en fin effekt på portretter, men sjelden på andre motiver.

 

Dette er mekanikk og ikke engang noe å diskutere.

Hvis du ikke har forstått den sammenhengen er det på tide!!

 

At det går an å lire av seg så mye vås.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bildet er tatt med Nikon D800

D800 er det DSLR med svakest diffusjons filter (OLPF) av alle DSLR.

Kombinert med veldig høy oppløsning som er oversampled så vil det virke skarpere, men du kunne fremdeles skarpet opp hårene på tryne til bikkja for bedre detaljer.

 

At det går an å lire av seg så mye vås.

Da meldte du deg ut av diskusjonen.

Hvis du ikke er villig til å akseptere hvordan og hvorfor DSLR kameraer er bygget så har du ikke noe i en slik diskusjon å gjøre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er mange årsaker som kan skape softe bilder, enten alene eller sammen. Objektivet kan ha produksjonsfeil, det kan være en generelt under middels kvalitet, kamera og objektiv kan være "ustemte" osv. Bevegelse av riggen/kameraet i opptaksøyeblikket vil gi blurete detaljer og kan gi en helhet som gir et soft inntrykk. Særlig er sensorer med høy oppløsning sårbare for bevegelser og sløve objektiver. Dis i lufta gir ofte et soft inntrykk, disen behøver ikke være særlig synlig for det blotte øyet før den kan påvirket bildet.

 

Man ser haugevis med tilsynelatende teknisk perfekthet på nettet og jeg tror at langt de fleste som har tatt disse bildene har brukt mye tid i etterbehandlingen. De fleste digitale bilder bør ha en tur innom et bildebehandlingsprogram, og særlig dersom man stiller egne krav til den tekniske kvaliteten. Men selv det mest teknisk perfekte bildet (vurdert av andre) kan ha en fotograf bak som ikke er helt fornøyd selv med resultatet. Det er sikkert noe i det at enkelte nesten aldri blir helt fornøyd og det kan lett bli en mani i søken etter perfeksjon.

 

Men får man hele tiden det mange vil mene er softe bilder så bør en muligens sette opp en sjekkliste for å utelukke og finne en sansynlig årsak. Start med objektivet for så å ende opp med å ta en råfil og først gjøre som man pleier for så å ta en kopi og starte fra bunn av og gjerne følge andres oppskrift (og glemme ens egne rutiner) og bruke øynene godt for å se hva som påvirker hva. Tipper du da vil ende opp med to ulike resultater. Google litt på nettet og for å se om du finner noe om den kamera/objektiv-riggen du har for å utelukke om det er et eller annet kjent problem du bør sjekke.

 

Men: Ikke bedøm et bilde i 100%, da blir du bare skuffet uansett.

 

Tor

Lenke til kommentar

D800 er det DSLR med svakest diffusjons filter (OLPF) av alle DSLR.

Kombinert med veldig høy oppløsning som er oversampled så vil det virke skarpere, men du kunne fremdeles skarpet opp hårene på tryne til bikkja for bedre detaljer.

 

 

Da meldte du deg ut av diskusjonen.

Hvis du ikke er villig til å akseptere hvordan og hvorfor DSLR kameraer er bygget så har du ikke noe i en slik diskusjon å gjøre.

 

Beklager, jeg kan alt det der. Belæringen din er unødvendig.

 

Når det gjelder bildet, kan det gjøres noe skarpere, ja. Min erfaring viser imidlertid at overskarping av hårene ligger veldig nære. Derfor lar jeg det være.

Lenke til kommentar

At det går an å lire av seg så mye vås.

Da meldte du deg ut av diskusjonen.

Hvis du ikke er villig til å akseptere hvordan og hvorfor DSLR kameraer er bygget så har du ikke noe i en slik diskusjon å gjøre.

Ta det litt rolig da folkens.

 

Dere er i ferd med å avspore diskusjonen ganske mye nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da meldte du deg ut av diskusjonen.

Seriøst så synes jeg denslags utbrudd er meningsløse. Husk at vi her diskuterer sett med forskjellige synsvinkler og preferanser, ingen av oss sitter på endelige svar. Trådstartere kan ofte ha behov og fordel av forskjellige synspunkter og erfaringer - altså er et mangfold det beste (også for en god debatt).

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om greia med flotte skarpe, slilige bilder er å bruke flere redigeringsprogram, hvordan i h...... skal vi da kunne bli en bedre fotgraf?

Aldri, dersom du ser på redigeringen som adskilt fra opptaket. Aldri om du tenker at opptaksteknikken ikke betyr noe fordi du kan drive Adobe-magi i ettertid. Og aldri, om du ikke tenker fremkalling av bildedata når du tar bilder.

 

Om fremkallingsprosessen ikke er en del av planen idet du trykker på utløseren, vil du aldri få et godt resultat annet enn ved et sjeldent hell. Du kan ikke gjøre et dårlig bilde basert på en dårlig ide godt bare ved litt redigeringsmagi. Du kan heller ikke ta gode bilder uten ved hell kun ved å sette rett blender osv. på kameraet uten tanke på prosesseringen av bildedataene - selv om dette gjøres i kameraet alene ved å sette hvitbalanse, skarphet osv. Å underslå andre fotografers evner fordi de fremkaller filene utenfor kameraet er både utidig og uopplyst i mine øyne. Det er ikke noe magisk, mer ekte, eller hva det måtte være med et bilde rett ut av kamera: Alle bilder er resultat av en redigeringsprosess - tolkninger av et datasett gjort av datamaskin og programvare med eller uten input fra brukeren. Om vi kaller datamaskinen for kamera, er det fortsatt en datamaskin. Det eneste som bør telle for et bilde på bildekritikken og andre steder er resultatet - hvorvidt bildet er visuelt og teknisk tilfredsstillene gitt bildets forutsetning og kategori. Så kan vi heller diskutere gode strategier for å oppnå det vi ønsker og gjøre bildene våre bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe "meg om det."

Det er sånn digitale kameraer er designet.

Å ikke opp-skarpe et digital foto er som å skyte film med med et diffusjons filter på objektivet.

Kan være en fin effekt på portretter, men sjelden på andre motiver.

 

Dette er mekanikk og ikke engang noe å diskutere.

Hvis du ikke har forstått den sammenhengen er det på tide!!

 

Bra noen tar til orde på dette. Det var vel noe av grunnen til at Nikon produserte D800E...

Lenke til kommentar

Seriøst så synes jeg denslags utbrudd er meningsløse. Husk at vi her diskuterer sett med forskjellige synsvinkler og preferanser, ingen av oss sitter på endelige svar. Trådstartere kan ofte ha behov og fordel av forskjellige synspunkter og erfaringer - altså er et mangfold det beste (også for en god debatt).

 

Tor

 

Jeg syns personlig at dette er på sin plass. Når noen sier at diffusjonsfilter på sensorene er en mening og ikke fakta, blir det jo helt galt. Jeg kan gjøre en sammenlikning om noen ikke forstår problemet: "At solen er en stjerne, er en mening og ikke fakta."

 

Jeg må si at som fotograf er man vel ute etter å skape det beste bildet, både for seg selv og andre, som er iøyefallende og behagelig å se på. Om man prinsippielt velger å avstå fra litt oppskarping i etterbehandling så er nå det greit, men dette blir i mine øyne som å si at "kameraet mitt tar bilder som er 100% perfekt hva gjelder skarphet, og jeg har ingen forståelse for andres bruk av programvare for å øke skarpheten."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at hvis en driver med dokumentasjon så er det helt tilgivelig å droppe all postproduksjon, men da handler det om whatever som befinner seg i bildet istedenfor den fotografiske gjengivelsen. Nattpanoramaet over f.eks. uten etterbehandling ville endt opp som en håndfull litt kjedelige livløse bilder av forskjellige deler av bryggen i Bergen, og noen hadde gjerne klødd seg litt i hodet over hvorfor det havnet i bildekritikken.

Etter postproduksjon fins det nok fortsatt noen som klør seg i hodet, men det er fordi vi er forskjellige og har egne preferanser. For min egen del er kontraster, lysspill og farger spennende virkemidler. Altfor mange ganger opp igjennom ti-årene har jeg sett bilder tatt av både meg selv og andre på steder hvor vi så en vanvittig bra utsikt, og er totalt misfornøyd med bildet fordi det ikke fanget hva vi opplevde gjennom øyet når vi stod der. Solnedgang over Grand Canyon f.eks, der skal det være sterke rødtoner og en kontrastrik himmel av blåtoner, med noen flekker av varierende brunt og grønt der diverse kaktusplanter har klamret seg fast. Når en i tillegg skyter i raw er det å beherske flere redigeringsprogrammer imo. en nødvendighet hvis en vil hente frem et tilsvarende visuelt slående uttrykk som man fikk gjennom øyet mens en stod der og tittet. Det fins også folk der ute som mener det blir juks av det, men det er f.eks. absolutt ingen retusjering inne i bildet overhodet.

Det handler om fremkalling, digitalt mørkeromsarbeid for å hente frem lys, kontraster, farger, informasjonen som ligger i filene men som ofte ikke er gjengitt rett ut av kameraet helt slik en så det der ute selv. Det er der nesten halvparten (noen vil si mesteparten) av produksjonen av bildet skjer, i samspill med kameraet hvor den kanskje (ofte) viktigste komponenten befinner seg noen cm. bak søkeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setter stor pris på all denne informasjon dere deler. Liker også at dere diskuterer dere imellom.

 

Prøver nå å finne ut hvor skarpt/detaljrikt bilde det egentlig går an å presse ut av kamera, objektivet og Lightroom. Og hvor begrensningen(e) ligger.

 

Kjørte ut på Hankø i dag og tok et bilde i fullt dagslys.

Brukte ikke stativ men hadde en lukkertid på 1/1250 sek. og f8. ISO 125 og 30mm brennvidde. Hadde glemt å dra ISO`n ned til 100.

 

Objektivet var Nikkor 18-105(kitlinsa). Etterbehandlet noe i Lightroom, legger ved innstillingene.

Om noen av dere mener å kunne få et bedre resultat enn meg KUN ved å redigere i Lightroom så ligger råfila her.

 

Brukte manuell fokus og satte fokuspunktet på det røde tårnet på andre siden av sundet.

Lenke til kommentar

Anbefaler å lese litt opp om hyperfokalavstand - ville heller lagt fokus på båten litt ut i vannet.

 

Med 30mm og f/8 er det nok å sette fokus på noe en ti meter unna eller så - og så blir "alt" skarpt.

Prøv deg fram!

 

 

Du kan også se hvordan det blir "i kameraet" ved å velge ønsket blender i A-modus og holde nedblendingsknappen inne mens du kikker i søkeren. Du kan også velge blender og deretter aktivere liveview (på de fleste Nikon-modellene skal du aktivere liveview først etter at du har valgt blender), og så kan du kikke rundt i liveview og se om både det som er nært og det som er fjernt blir skarpt. Manuell fokus er nok det enkleste der.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Om noen av dere mener å kunne få et bedre resultat enn meg KUN ved å redigere i Lightroom

Eneste jeg ville gjort var å justere ned blåtonene en liten tanke, ellers er det ikke noe spesielt å påpeke etter min mening. Spørsmålet er heller hva du selv mener, om du er fornøyd, er du det bør du tenke at det samme f... hva andre mener - det vil alltid være noen som mener noe annet enn du selv. Det viktigste er at en selv er fornøyd, ikke andre.

 

Tor

Lenke til kommentar

ville heller lagt fokus på båten litt ut i vannet.

Hvorfor? Kan ikke se at noe tilsier et bedre all over resultat om fokus ble lagt et annet sted, det blir ren gjetting i slike tilfeller og svaret får en som regel ikke før en ser bildet på skjermen etterpå. Personlig synes jeg han har fått mye i fokus ved bruk av "kun" f8.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvorfor?

Så lenge forgrunnen er såpass langt unna vil jeg alltid lagt fokus der så fremt jeg ikke er ute etter en spesiell effekt. Forgrunnenen er dominerende og normalt viktigste del av et bilde, dessuten lett å autofoskuser på og i godt lys med F8 vil det gi bra skaprhet til uendelig.

 

Edit: Ved å legge fokus på (tilnærmet) uendelig nyttiggjør man seg heller ikke den delen av dybdeskarpheten som ligger bak fokusplanet, en klar ulempe når målet er stor dybdeskarphet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Anbefaler å lese litt opp om hyperfokalavstand - ville heller lagt fokus på båten litt ut i vannet.

 

Med 30mm og f/8 er det nok å sette fokus på noe en ti meter unna eller så - og så blir "alt" skarpt.

Prøv deg fram!

 

 

Du kan også se hvordan det blir "i kameraet" ved å velge ønsket blender i A-modus og holde nedblendingsknappen inne mens du kikker i søkeren. Du kan også velge blender og deretter aktivere liveview (på de fleste Nikon-modellene skal du aktivere liveview først etter at du har valgt blender), og så kan du kikke rundt i liveview og se om både det som er nært og det som er fjernt blir skarpt. Manuell fokus er nok det enkleste der.

 

Prøvde litt på liveview som du nevnte. Syns jeg har mye mere kontroll over bildet ved å se inne i søkeren.

Leste også litt om hyperfokusavstand. Skal teste ut mer ved å flytt fokuset senere.

 

Prøvde litt på liveview som du nevnte. Syns jeg har mye mere kontroll over bildet ved å se inne i søkeren.

Leste også litt om hyperfokusavstand. Skal teste ut mer ved å flytt fokuset senere.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Kan ikke se at noe tilsier et bedre all over resultat om fokus ble lagt et annet sted, det blir ren gjetting i slike tilfeller og svaret får en som regel ikke før en ser bildet på skjermen etterpå. Personlig synes jeg han har fått mye i fokus ved bruk av "kun" f8.

Fordi det i horisonten kommer plenty i fokus på 30mm og f/8 når man fokuserer på 10-20m avstand (i følge DOF-kalkulatorene er 4.8m nok, men jeg tok i litt for å være sikker). Så blir det lengst unna sylskarpt, og mer av det foran blir enda skarpere.

 

Dette er ikke ren gjetning - det er tommelfingerregler og bruk av tabeller. Trivielt å få en app til telefonen som regner ut for deg. Jeg er personlig i overkant anal angående skarphet, men fokus på båten uti vannet gir mer enn nok skarphet på det bak båten, og får mer i forgrunnen skarpt.

 

Pleier selv å bruke nedblendingsknapp sammen med søker eller liveview når jeg skal ha mye i fokus. Litt enklere der med Canon enn Nikon, hvor jeg kan endre blender underveis i liveview. (Eller har Nikon ryddet opp i det i de aller nyeste modellene?)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...