Gå til innhold

Spørsmål om flytur! Trenger litt kjapt svar


Anbefalte innlegg

Hei jeg (16) og mamma skal ut å fly til London. Jeg har bare flydd et par ganger, og mamma fløy sist gang for flere år siden. Så jeg har noen spørsmål:

 

1. Vi skal ha med kamera. Må man ha det i håndbagasje?

 

2. Jeg har en telefon med spotify, ser det er internett på flyet. Kan jeg da høre på musikk på telefonen via det?

 

3. Hører mange si at telefonen skal være slådd av, skal det være det?

 

4. Vi bestillte tur med Norwegian. Og bestillte 2 billetter samtidig, men skrev ikke at vi ville ha noen spesiell plass. Kan det hende at vi kommer til å sitte to forskjellige plasser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Nei

2: Spørs om flyet har trådløst internett eller ei

3: Under avgang og landing må den være avslått, men ellers kan man ha den på hvis du aktiverer flymodus.

4: Kan hende, men når dere booker dere inn kan dere velge plasser, så kanskje det er to ledige ved siden av hverandre

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Om det er speilrefleks anbefaler jeg å ha det med i håndbagasjen, ikke i kofferten grunnet xray (kan skade filtre), og generelt uvarsom behandling av bagasje.

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Håndbagasje blir jo bombadert med røntgen, det samme gjør du.

 

Røngtenmaskinene i sikkerhetskontrollen er betraktet som "trygge" for kameraer :) ikke maskinene som behandler innsjekket bagasje.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så strengt nå lenger med "flytene" ting bortsett fra drikke. Jeg hadde med alt av toalettsaker (hårvoks, tannkrem, piller, øyedråper osv) i håndbagasje (sliter mer allergi) uten noen poser med et uhell. Kan hende jeg var heldig og slapp "intimkroken" med full ransakelse.

Endret av VegardBS
Lenke til kommentar

2. Jeg har en telefon med spotify, ser det er internett på flyet. Kan jeg da høre på musikk på telefonen via det?

 

Avhengig av hvilket abonnement du har kan du høre på spotify uten internett så lenge du laster ned sangene på forhånd. Dette vil selvsagt virke på et hvilket som helst fly.

Lenke til kommentar

Røngtenmaskinene i sikkerhetskontrollen er betraktet som "trygge" for kameraer :) ikke maskinene som behandler innsjekket bagasje.

 

Det der må jeg nesten be om at du dokumenterer, for det høres ut som totalt pølsevev fra ende til annen (maskinene som sjekker innsjekket bagasje har like mange personer i umiddelbar nærhet som ville trengt beskyttelse hvis strålingen der var sterkere enn håndbagasjemaskinene).

Villig til å vedde på at det er en vandrerhistorie uten noe som helst bevisbasert opphav..

Lenke til kommentar

Njaaa, hørtes litt sketchy ut. Røntgenene de bruker er bruker sikkert samme båndfrekvens, og det ville da bare vært en endring i sannsynelighet for at utstyret blir skadet om intensiteten endrer seg. Du kommer altså ikke bort fra problemet om det hadde vært et problem in the first place.

 

Nå har jeg dog aldri hørt om problemer med hverken, og detter er jo et produkt som er kjempevanlig å ha med i bagasje og håndbagasje. (fordi mange tar med kameraet på flytur)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tror ikke det er så strengt nå lenger med "flytene" ting bortsett fra drikke. Jeg hadde med alt av toalettsaker (hårvoks, tannkrem, piller, øyedråper osv) i håndbagasje (sliter mer allergi) uten noen poser med et uhell. Kan hende jeg var heldig og slapp "intimkroken" med full ransakelse.

Det er forskjellig alt etter hvem som står i kontrollen. Fikk med meg tolaettsakene fra gardemoen til værnes, men ikke andre veien. Måtte følgelig kaste utstyr for 1000kr. Jævelig kjipt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Måtte gjennom sikekrhetskontrollen tre ganger.

Første runde fikk jeg en 1L pose og beskjed om å legge flytende væske i den. Den måtte kunne lukkes igjen.

 

Andre gangen, etter å ha kastet tannkrem, og noe shampo som var billigst og ikke fikk plass i posen, så gikk jeg til vakten. Han risten på hodet og sa jeg måtte kaste parfymen min, fordi den var på en 110 mL beholder (spilte ingen rolle om den ikke var full eller fikk plass i posen). Dette var selvsagt den desidert dyreste og beste.

 

Tredje gangen (bakerst i køen hver gang seff) så sa han at jeg ikke fikk lov å ha med hårvoksen. Jeg regnet med det gikk som fast stoff, da det strengt talt ikke er mye flytende akkurat. Eller at han i det minste ville nevnt det de andre gangene. Men neeei da. Den kastet han på stedet og lot meg gjennom.

 

På gardemoen så brydde ingen seg. Og hadde det vært her jeg måtte ta det i 1L pose etc.. så kunne jeg bare levert parfyme etc.. til bekjente som hadde kjørt meg. Kjipt, men slik er det nå.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Reglene for "væske" omfatter ikke bare det som er flytende, men også det som er i gassform (sprayflasker) og i smørbar form (gele/pasta-form). I tillegg omfattes frosne ting som i tint form blir flytende eller i pastaform.

 

Reglene er enkle:

- Ingen beholdere skal kunne romme over 100 ml

- Alle beholderne skal få plass i en gjenlukkbar og lukket plastpose som skal kunne romme max 1 liter

- Posen skal ligge løst når den passerer røntgenmaskinen (ikke i håndbagasjen) slik at den kan enkelt visuelt inspiseres

- Max en pose pr passasjer

 

Har du noe som er større enn 100 ml, eller at samlet mengde overstiger det som rommer i en 1-liters pose, må du sende dette i innsjekket bagasje.

 

Flytende medisiner og mat nødvendig for reisen (for barn eller allergi) kan medbringes i tillegg til 1-litersposen.

 

Tap/skade på kamera og annen dyr elektronikk dekkes normalt ikke på forsikringen dersom dette sendes i innsjekket bagasje. Ta alltid med deg slike ting i håndbagasjen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Det der må jeg nesten be om at du dokumenterer, for det høres ut som totalt pølsevev fra ende til annen (maskinene som sjekker innsjekket bagasje har like mange personer i umiddelbar nærhet som ville trengt beskyttelse hvis strålingen der var sterkere enn håndbagasjemaskinene).

Villig til å vedde på at det er en vandrerhistorie uten noe som helst bevisbasert opphav..

 

http://science.howstuffworks.com/transport/flight/modern/airport-security4.htm

 

Selv fikk jeg ikke vite om det av denne kilden, men en bekjent av meg som ofte reiser med kamerautstyr..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...