Gå til innhold

Å koke vann til diverse mat


Anbefalte innlegg

Ved koking av ris og pasta står det alltid TILSETT SALT. Tror folk vi er dumme og ikke har prøvd uten å tilsette saltet? Det er jo ingen forskjell i smak eller tidsforbruk..

Hva skal dette saltet liksom gjøre?

 

For ordens skyld må jeg tillegge at jeg vanligvis lager langt mer avansert mat enn dette simple eksemplet.

Endret av Enrich77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lar være å salte både pasta og ris da det er tilbehøret som gir smaken. Generelt brukes det alt for mye salt overalt og det er kun fordeler ved å droppe det. Spesielt i ferdigmat er det altfor store mengder salt. Problemet med salt er at man blir så avhengig av selve saltsmaken og føler til slutt at all mat blir smakløs dersom den ikke er dynket i salt. Det verste er når folk begynner å putte mer salt i oppskrifter enn det som er anbefalt. Da begynner man å snakke om ødelagt mat.

Lenke til kommentar

Jeg lar være å salte både pasta og ris da det er tilbehøret som gir smaken.

Serverer man spaghetti "ordentlig" er det knapt noe tilbehør. Da er du avhengig av at den smaker skikkelig. Og selv med en skikkelig kjøttsaus merker man godt om pastaen er for lite saltet. Man skal selvfølgelig være forsiktig med salt, men det er ingen grunn til å servere dårlig pasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ordentlig" pasta blir alltid servert med tilbehør så om pastaen er med eller uten salt spiller mindre rolle. Kanskje dersom man kun feks. bruker olivenolje som tilbehør at pastaen gjør seg med litt salt, men med smakfulle sauser spiller det mye mindre rolle. Ofte har sausene i seg selv også mer enn nok av salt.

Lenke til kommentar

Brukte hermetegn for å understreke at jeg ikke mente alle pastaretter, men det er mange som er sparsomme med tilbehøret, og da nytter det ikke med usaltet pasta. Sorry.

Merkelig hvordan jeg helt tydelig kjenner usaltet pasta selv gjennom en kraftig kjøttsaus. Det må være noe galt med smaksløkene mine.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjenner man ikke forskjellen, så kan man jo bare la være. :)

 

Jeg syns det gjør en vesentlig forskjell, så jeg kommer fremdeles til å dumpe en god dose salt i pastavannet. Jeg liker uansett tanken på at saltet er jevnt distribuert, slik at sausen ikke behøver å kompensere for manglende saltmengde i pastaen.

Lenke til kommentar

Brukte hermetegn for å understreke at jeg ikke mente alle pastaretter, men det er mange som er sparsomme med tilbehøret, og da nytter det ikke med usaltet pasta. Sorry.

Merkelig hvordan jeg helt tydelig kjenner usaltet pasta selv gjennom en kraftig kjøttsaus. Det må være noe galt med smaksløkene mine.

Er som jeg sa tidligere: Man har vent til seg saltsmaken og forventer at den skal være der uansett. Dersom man kun smaker selve maten og ikke saltet føler man at noen mangler. Andre igjen ha chili i all maten sin og det blir bare mer og mer etterhvert. Om man dropper chilien og kjenner hvordan maten virkelig smaker så føler man at all smak er borte.
Lenke til kommentar

Det må være lov å synes ris og pasta skal være salt uten å bli beskyldt for å være en simpel saltoman. Selv reagerer jeg ofte på hvor mye salt det er i moderne mat, særlig brød. Tror det er et av de billigste triksa til de snobbete øko-bakeriene å peise på med salt i deigen for å smake annerledes.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man har i salt i vannet slik at risen eller pastaen skal smake mer. Folk flest har 2 korn salt oppi flere liter med vann, som gjør null og niks forskjell. Pasta syntes jeg spesielt trenger en god del salt. Det hever den ferdige retten.

 

"Ordentlig" pasta blir alltid servert med tilbehør så om pastaen er med eller uten salt spiller mindre rolle. Kanskje dersom man kun feks. bruker olivenolje som tilbehør at pastaen gjør seg med litt salt, men med smakfulle sauser spiller det mye mindre rolle. Ofte har sausene i seg selv også mer enn nok av salt.

 

Tull. Selv med sauser så har man i en god del salt i vannet.

 

Forøvrig er det salt i ferdigprodukter man må være varsom med. Det vi snakker om av salt i kokevannet går under helt vanlig kosthold.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Tull. Selv med sauser så har man i en god del salt i vannet.

Man gjør selvsagt som man vil selv. Men det er absolutt ikke noe must, selv om man ikke engang bruker noe saus. Salttilsetning er en vanesak som man fint kan venne seg av med etterhvert. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Man gjør selvsagt som man vil selv. Men det er absolutt ikke noe must, selv om man ikke engang bruker noe saus. Salttilsetning er en vanesak som man fint kan venne seg av med etterhvert.

 

I Italia er det helt normalt å ha i en hel del salt i kokevannet, uansett hvilken saus man bruker.

 

Det tradisjonelle forholdet salt/vann er 10 gram salt per liter vann.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...