Gå til innhold

Fysikk ved UiB eller NTNU? Eller filosofi?


Anbefalte innlegg

Jeg har søkt meg inn på bachelor i fysikk ved både NTNU og i Bergen, men jeg er meget usikker på hva jeg bør velge. Bergen har den fordelen at der er jeg sikret boligplass, og jeg vet ikke hvordan det forholder seg med boliger i Nidaros. Jeg forestiller meg derimot at det er litt mer prestisje i å studere ved NTNU, men jeg vet ikke.

(Jeg har også søkt bachelor i filosofi ved både UiB og UiO, så dersom noen har noen anbefalinger angående det, er de velkomne.)

Takk på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier som de andre her, ville gått for fysikk hva gjelder jobb!

 

Hva gjelder by er jeg meget farget i min mening, men kan si som så at studiemiljøet i Trondheim er veldig bra! Videre er det ikke til å stikke under en stol at Gløshaugen av mange er ansett som stedet å gå hva gjelder realfag :)

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt innen fysikken du synes er kult?

Jeg finner faget generelt interessant, å forstå hvordan ulike fenomen oppstår og hvordan universet fungerer. Derimot så misliker jeg å skrive formelle rapporter om eksperimenter, men det skulle være tolerabelt dersom jeg opparbeider meg disiplin.

 

Filisofi er det ingen jobber i da så det er jo ganske tullete for tiden :p

Fysikk er nok det beste valget i jobb-øyemed, som filosof er det vel for det meste professor man kan bli, et yrke som begrenset begeistrer meg. :hm:

 

Så takk for innspill så langt, jeg tar gjerne imot flere, særlig angående studieplass.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Ønsker gjerne å vite hva andre mener om NTNU vs UIB. Mitt inntrykk er også at NTNU er mer velrenommert, men jeg tror UIB er rimelig anerkjent også. Det viktigste er vel karakterene dine.

 

Er det et alternativ å ta for eksempel en eventuell mastergrad på NTNU etter bachelor? Mange som gjør det innen ingeniørfag i hvert fall.

Lenke til kommentar

Det er det helt klart!

 

Nå skal ikke jeg gjette på hvordan studentmiljøet er i Bergen, vil tro det er bra, men i Trondheim er det erfaringsmessig virkelig flott! Og det som skjer utenom skoler er faktisk ikke en ubetydelig del av det å bo et sted i fem år så det er helt klart noe jeg ville tatt med i beregningene!

Lenke til kommentar

Ja, jeg regner med at jeg tar en mastergrad etter bacheloren, så da kan jeg jo ta den i Trondheim. Å søke bolig der er vel i seneste laget på denne tiden av året, og boligmaset slipper jeg i Bergen.

Vet noen forresten om det er mulig å ta første år ved UiB og fortsette ved NTNU?

Lenke til kommentar

Har du sikret plass som i at du har et sted å bo eller fordi du tror det er lettere å få bolig i Bergen?

Det er nok lettere i Bergen, men boligsituasjonen er ganske gale her også :)

 

Ellers så er det ingen tvil om at du bør ta fysikk. Jeg jobber som ingeniør og sammen med meg har jeg masse fysikere både fra NTNU og UIB som jobber som siv.inger. Hvis du kan, så ville jeg nok uten tvil tatt en grad på NTNU. Bare det å ha det stempelet fra NTNU er gull verdt. Men jobbmessig, så er det faktisk slik at du uansett er sikret deg jobb i oljevirksomheten uansett om du velger NTNU eller UiB.

 

Greit nok å hate rapportskriving og alt det, men du kan trøste deg med at når du kommer i arbeid så er det noe helt annet. Det er veldig spennende og givende, og du tjener godt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prestisjeforskjellen ligger nok mest hos studentene, ikke hos arbeidsgivere.

 

Videre bør du finne ut hva du er interesser i. De to universitetene har gjerne litt forskjellige fokusområder ang. forskning. Velg heller noe du har lyst til å jobbe med enn hvor du tror det er mest prestisje å studere.

 

I tillegg er UiB gode til å nedprioritere alt av naturvitenskap som ikke er biologi.

Dette er ikke riktig. Bergen har mange av norges desidert dyktigste klimaforskere og Bjerknessenteret er svært annerkjent internasjonalt.

Endret av strek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri studert fysikk i Bergen. Jeg har besøkt fysikkbygget i Bergen ved flere anledninger, og bygget er gammelt, råttent og generelt kjipt. I tillegg er UiB gode til å nedprioritere alt av naturvitenskap som ikke er biologi.

 

Det høres jo helt feil ut.. Greit nok at bygget ikke er så fancy, men det skal da ikke ha noe å si.

UiB jobber med mange spennende prosjekter i samarbeid med både CERN og romforskning. Jeg har snakket med noen av foreleserene i fysikkfagene, og de har alle vært veldig erfarne og generelt hyggelige mennesker som er opptatt av studentene.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Var på besøk i Bergen og det virker som om det var mye bra folk der. De ser ut til å ha gode greie på partikkelfysikk og den type ting. Greit at bygget er eldre enn relfagsbygget, men er da ikke så ille.

 

Uansett, stats på Trondheim. Nettopp ferdig med fem år på fysikklinja der, var fem utrolig gode år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...