Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S4 Active


Anbefalte innlegg

 

 

Så så.

 

Min note 2 er ikke mye kritthvit om jeg sammenligner med et papirark...

 

Synes også at LCD er en stor fordel mtp lysstyrke. Note 2 er elendig å bruke i sola.

 

om jeg legger min S3 ved siden av et papirark eller min IPS skjerm saa er den ikke mye blaa. Enten kan ikke jeg se fargen blaa eller saa er min S3 uten blaaskaerfeilen. Litt morsomt at hverken min telefon, min fars, min brors eller min mors telefon har denne feilen. Der to sitter med S2 og en med S3. Jeg sier dog ikke at problemet ikke eksisterer, bare at problemet ikke oppstaar for alle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

om jeg legger min S3 ved siden av et papirark eller min IPS skjerm saa er den ikke mye blaa. Enten kan ikke jeg se fargen blaa eller saa er min S3 uten blaaskaerfeilen. Litt morsomt at hverken min telefon, min fars, min brors eller min mors telefon har denne feilen. Der to sitter med S2 og en med S3. Jeg sier dog ikke at problemet ikke eksisterer, bare at problemet ikke oppstaar for alle.

 

De er ikke blå men er skittenhvit i forhold til kos.

Lenke til kommentar

Trykker du på "Xperia Z er også vanntett" kommer du til testen av S4, om det ikke er nevnt før.

 

Det er også veldig mange skrivefeil, spesielt på første side: Likner, Størrele. Noen kommafeil. Eller fin test. Flott førstebildet tatt med kamera også.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

"Hvis vi skulle rangert mellom de tre telefonene, tar Sony Galaxy S4 en klar førsteplass, med Xperia Z på andre, før Galaxy S4 Active kommer på tredje."Dårlig gjort av Sony å stjele Galaxy S4 navnet...

 

Hvem stjeler fra hvem her? Active er jo Sony sin, Xperia active for par år siden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Vil ikke denne skjermen bruke vesentlig mere strøm og batteri enn en Amoled skjerm?

 

Amoled bruker mye mere strøm på lyse farger enn IPS.

 

Noen som vet om man kan flashe Google Play Edition ROM på denne? Ser ingen grunn til at det ikke fungerer da den er identisk med i9505.

Lenke til kommentar

Tror det trengs en skikkelig oppklaring her angående hvorvidt skjermen til Active er brukbar med vann på. I artikkelen sies det at skjermen lar seg operere med en god del vann på. Alle andre reviews man har lest, samt mine egne erfaringer sier at skjermen er fullstendig ubrukelig selv ved de minste dråper på den.

-Har Samsung i siste liten implementert "wet finger tacking" eller hva?

Sjekk disse to snuttene som viser at den ikke fungerer overhodet:

 

http://youtu.be/zTUQMhD8HBM?t=1m13s

http://youtu.be/sP4Aj7BgJH4?t=4m57s

Lenke til kommentar

gammalerik: Det er neppe stor forskjell på vår testenhet og den som er i videoene. Det er likevel ganske stor forskjell på måten den blir testet på i videoene og måten vi har brukt den på. Vi har opplevd å måtte tørke av telefonen etter å ha tatt den ut av vann - spesielt da vi prøvde Aqua Mode på kameraet. Ved store ansamlinger vann på skjermen - dvs, veldig store dråper/felt, blir det fort vanskelig å bruke den.

 

I regn derimot fungerer skjermen langt bedre enn vi er vant til fra det vi oppfatter som hovedkonkurrenten - Xperia Z. Der skal det veldig lite regn til før skjermen begynner å oppføre seg uforutsigbart.

 

Telefonen ble tatt med flere ganger i skog og mark med regnvær og yr - og selv med så mye vann på skjermen at fingeren laget "spor" fikk vi som regel til å bruke den. Det samme har vi gjentatt flere ganger med sprayflaske og vann.

 

Den er imidlertid ikke uten sine begrensninger - det virker som om den klarer seg til den kommer over en viss terskel, da den blir helt håpløs å bruke. Men, så lenge den terskelen virker å være en del høyere her enn for Xperia Z, så synes vi det er positivt.

 

(edit)

lunde92: Nei, etter det vi vet vil det ikke komme trådløs lading til S4 Active. Det er egentlig litt synd, siden man kunne sluppet å forholde seg til luken over USB-kontakten i det hele tatt. Den HAR imidlertid de innvendige ladekontaktene som skal til for et slikt deksel - på akkurat samme sted som den vanlige Galaxy S4-modellen. Så hvem vet? Kanskje Samsung ombestemmer seg.

 

scharge.jpg

 

Ang. innlegget om stjeling av navn - det var en spøk som angikk litt navnesurr i artikkelen. Surret er rettet opp i, og innlegget ser muligens litt rart ut uten at feilen fortsatt er der. No reason to panic :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

gammalerik: Det er neppe stor forskjell på vår testenhet og den som er i videoene. Det er likevel ganske stor forskjell på måten den blir testet på i videoene og måten vi har brukt den på. Vi har opplevd å måtte tørke av telefonen etter å ha tatt den ut av vann - spesielt da vi prøvde Aqua Mode på kameraet. Ved store ansamlinger vann på skjermen - dvs, veldig store dråper/felt, blir det fort vanskelig å bruke den.

 

Videoene jeg linket til har ingen samsvar med det som sies her. Om du ser spesielt på den siste videoen ved 5:10 når mobilen vris mot lyset ser man at det er kun en liten dråpe der pluss 3-4 mikroskopiske. Anmelderen har sikkert våte fingre også. Men mobilen er stein-død der.

 

Det hadde vært til stor hjelp om dere kunne filme forsøket deres om test-mobilen ennå er i hus. Evt kontaktet Samsung Norge for oppklaring. Alt er ikke-konkluderende akkurat nå, og får meg til å undres på om nyere batcher har blitt tweaket. Det hadde jo selvfølgelig vært positivt da

Lenke til kommentar

Det må vi evt. se om vi rekker over helga. Har ikke fornfutig opptaksutstyr her nå. Med kjempelav feriebemanning spørs det om vi rekker. Får vi tid, så prøver vi på det.

 

Jeg er ikke kjent med at Samsung markedsfører at S4 Active skal ha wet finger tracking. Jeg vet dog at Sony sier det om sin Xperia Z. Like fullt skal det fryktelig lite fukt på Xperia Z-skjermen til før "låsegardinene" stopper i halvåpen stilling, eller før den fryser mellom to hjemmeskjermer. Det skal etter min erfaring en del mer til før Galaxy S4 Active slutter å la seg betjene. Når den først begynner å skape seg blir den imidlertid kul umulig å bruke, og må tørkes av.

 

(Edit)

Prøvde faktisk å filme med en annen mobiltelefon nå, men å bemanne sprayflaske, S4 Active og en annen, håndholdt, mobiltelefon krever flere armer/hender. Det får bli på mandag, hvis vi rekker.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Dere svarte ikke på spørsmålet mitt så jeg ble nødt til å sjekke opp dette. Svaret er at det er greit nok at Amoled/Samoled (som er i S4) bruker mere strøm på lyse farger. Men med normalt mobilbruk der man ser bort fra filmtitting og det å bruke mobilen

som et fotoapparat hele tiden er Amoled en KLAR vinner på energiforbruk.... DVS at mannen i gata opplever bedre kapasitet på batteriet på vanlig S4 kontra denne! Det som kan diskuteres er hvordan "vanlig" bruk av mobilen er...

Endret av Dirtysecret
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

(edit)

lunde92: Nei, etter det vi vet vil det ikke komme trådløs lading til S4 Active. Det er egentlig litt synd, siden man kunne sluppet å forholde seg til luken over USB-kontakten i det hele tatt. Den HAR imidlertid de innvendige ladekontaktene som skal til for et slikt deksel - på akkurat samme sted som den vanlige Galaxy S4-modellen. Så hvem vet? Kanskje Samsung ombestemmer seg.

 

En liten korreksjon. Med trådløs lading klarer du deg foreløpig ikke uten pluggen pga telefonen trenger å være på for å kunne lage trådløst. Dvs at om telefonen er helt tom vil det ikke være mulig å lade med trådløs lading. Dette er den største svakheten med trådløs lading, og den eneste grunne til at jeg sluttet med det på min note 2.

Lenke til kommentar

Det spørs jo litt hvordan du bruker den - dersom telefonen har sin faste plass på laderen vil man jo veldig sjelden gå helt tom for strøm. Men ser poenget. Det er jo heller ikke alle steder man har den trådløse laderen for hånden - og Samsung sin variant er litt i største laget til at man drar på den.

 

Poenget er iallfall at trådløs lading kunne forenklet bruken en hel del. Men - then again, S4 Active er allerede litt tykkere enn den vanlige modellen, og vil nok evt. bli enda tykkere med deksel for induktiv lading, så det ville nok blitt en avveining av fordeler vs. ulemper.

Lenke til kommentar

"Som med IR-øyet i både Galaxy S4 og Galaxy Mega noterer vi oss at du må sikte direkte på produktene for at fjernkontrollfunksjonene skal fungere."

 

Ikke slik jeg har opplevd IR'en i min S4. Kan gjerne peke mot taket eller veggen bak slik at den reflketerer videre.

Lenke til kommentar

Trykker du på "Xperia Z er også vanntett" kommer du til testen av S4, om det ikke er nevnt før.

 

Det er også veldig mange skrivefeil, spesielt på første side: Likner, Størrele. Noen kommafeil. Eller fin test. Flott førstebildet tatt med kamera også.

 

 

Skriveleifer er vel forståelig, det gikk vel litt fort i svingene tenker jeg. Det er fortsatt ikke like ille som vg, heheh :).

Endret av Bakken91
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...