Gå til innhold

Test: Samsung Galaxy S4 Active


Anbefalte innlegg

Der har øretelefon utgangen sluttet å virke på min S4 Active.

 

Den indikerer at øreplugger er plugget inn hele tiden, uansett om dem er det eller ikke. Og om jeg setter inn noen, så skjer det ingenting. På grunn av dette så virker det ikke å bruke øreplugger lenger, og telefonen må brukes med høyttalerfunksjonen for å høre andre hvis man skal ringe med den.

 

Det er ingen fremmedlegemer i utgangen. Den ble dog utsatt for vann (regn) i går kveld. Er det andre som har opplevd problemer med sin Active allerede?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jDflNq

Du har nok fått en defekt. I stedet for å spørre her kan du Google. Xda-developers er nok det beste forumet å spørre på da det er et veldig stort mobilforum.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har én innvending til testen, og det gjelder referansen til Xperia Z sin touchskjerm når våt. Jeg kjenner absolutt ikke igjen at den blir upresis. Har brukt den i øs-pøs Bergensregnvær, i dusjen, overalt - ingen problemer. Men, jeg har tatt av "shatterproof"-filmen som satt på. Kanskje det har noe å si.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Både Endomondo og Runkeeper vil gi deg langt mer informasjon og styring.

les:Runke(e)-per :xmas:

 

For en gammel traver som hadde Samsung Wave (Bada-OS, 1.generasjon) i bruk for ikke så fryktelig lenge siden. Jeg synes kameradelen til Wave er super.

 

Har Wave dårligere kamera enn denne? (siden det er det jeg har et forhold til)

 

Neste telefon på listen jeg har erfaring med, som også har brukbart kamera er Sony Xperia Arc S. Er det sammenliknbart, hvilken av S4 Activ og Arc S har bedre resultater fra kamera?

 

Bilde er viktigst, og ikke spec.

 

 

 

Lenke til kommentar

Min erfaring med denne telefonen er at den ikke er spesielt solid. Etter et fall fra en høyde på ca 50 cm og ned på asfalt fikk telefonen betydelige skader på kanten rundt skjermen.

 

Basert på erfaringer med tidligere mobiltelefoner jeg har eid er dette den minst solide telefonen jeg har brukt.

 

En kamerat har en Samsung S4 Active og den påståtte vanntettheten er noe tvilsom. Plastbeskyttelsen over ladeinngangen er et svakt punkt. Sistnevnte kan bekreftes av en rekke brukere, se ulike brukerforum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med denne telefonen er at den ikke er spesielt solid. Etter et fall fra en høyde på ca 50 cm og ned på asfalt fikk telefonen betydelige skader på kanten rundt skjermen.

 

Basert på erfaringer med tidligere mobiltelefoner jeg har eid er dette den minst solide telefonen jeg har brukt.

 

En kamerat har en Samsung S4 Active og den påståtte vanntettheten er noe tvilsom. Plastbeskyttelsen over ladeinngangen er et svakt punkt. Sistnevnte kan bekreftes av en rekke brukere, se ulike brukerforum.

Du starter innlegget som om du eier en S4 Active, men avslutter med referanse til en kamerat. Legg til at du kun har ett innlegg, så blir det litt tynt grunnlag.

 

Jeg har mobilen selv og opplever den som like solid eller bedre enn de jeg tidligere har hatt. Mange er store motstandere av plast i toppmodeller, men etter å ha hatt en Galaxy Nexus i lang tid uten at den har gått i stykker etter utallige fall i gulv og bakke, har jeg ingen problemer med det.

Har selv mistet mobilen et par ganger i gulvet, laminat og fliser, uten at det har gitt noen synlig skade. Der min forrige mobil elegant ;) delte seg i tre (mobil, deksel og batteri) og dermed ble kvitt energien som kan ødelegge, har ikke denne gjort det. Men like hel og fin.

 

Jeg tror uansett at det er veldig tilfeldig hvor skadet en mobil blir av å gå i bakken. Lander den feil trenger det ikke være fra stor høyde. En kompis med S4 knuste deler av skjermen på sin etter et uheldig fall i asfalt. Det samme gjorde en kollega med sin S3. Og det skjer ofte nok med iPhone blant kolleger og.

 

Ellers har min S4 Active fått være med i kraftig regn, blitt holdt under krana (mens jeg roterte den rundt for å gi den en skikkelig dusj) og fungerer like bra. Etter kran-episoden fikk den nok vann i hodetelefonutgangen og insisterte på at hodetelefoner var plugget i. Dette gikk over etter noen timer. Jeg har også opplevd at mikrofonen har fungert dårlig etter at den har blitt våt, men dette gikk også over. En episode av hver.

 

Jeg vil ikke anbefale å bade med mobilen, eller føre samtaler i dusjen med den. Men at den tåler mer vann og støv enn de fleste mobiler er utvilsomt.

 

Etter at jeg fikk byttet ut mye TouchWiz-wull med Apex Launcher er den ikke så verst i bruk heller. :)

Endret av XmasB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt første innlegg var nok noe farget av bitterhet og irritasjon etter å ha mistet telefonen i bakken rett før jeg skulle montere dekselet jeg hadde bestilt.

 

Heldigvis skjuler nå dekselet skadene. Dekselet jeg valgte var Samsungs Protective Cover. Svært fornøyd :-)

 

Jeg er uansett av den oppfatningen at Samsung burde valgt litt mer solide materialer. Eksteriøret står liksom ikke helt i stil med interiøret.

 

For å få litt egne erfaringer med vanntettheten har jeg utført et par tester innendørs. For det første har jeg latt telefonen ligge i vasken under noen cm vann i omlag 10 minutter. Deretter dusjet jeg telefonen i noen minutter. Testene avslørte ingen svakheter. Må innrømme at jeg for sikkerhets skyld satt en liten bit isolasjonstape over hodetelefonutgangen.

 

Som ivrig sportsfisker i all slags vær skal det bli spennende å se om telefonen takler litt ruskevær, uten isolasjonstape.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vurderer nå sterkt å gå til innkjøp av denne telefonen. Noe lysten på Z1, men grunnet høy pris og Sony`s modifisering av android menyene, virker denne som et mer interessant kjøp.
Hva er deres inntrykk av kameraet? Hvordan hanskes dere med størrelsen av telefonen ved trening etc?
Ser mye negative erfaringer i tråden ang. generell kvalitet av telefonen, men håper at dette bare gjelder noen få. Har for tiden en SE Xperia-Active.

Lenke til kommentar

Driver ikke med trening og sånn, men generelt sett er jeg fornøyd. Med hensyn til vanntetthet tok jeg noen bilder under vann i ett vann. Så ingen antydning til at vann kom inn. Og bildene så ikke så hakkande gale ut. Motivet var dog ikke spesielt spennende. Mitt største ankepunkt er kanskje de fysiske tastene, men det er ikke værre enn at det går.
Kamera er godt nok til min bruk. Ingenting spesielt å utsette på det. Finnes ikke ett mobilkamera som kan nå opp til hovedkamerea mitt uansett.

Grunnen til at det er mange negative i forhold til positive tilbakemeldinger tror jeg kanskje har med å gjøre med typen folk som har denne mobilen. Jeg vil for eksempel bare ha en mobil som virker. Men den må selfølgelig henge med på specs. Og her leverer samsung. Det er rett og slett en god mobil som er vantett, med lite gimmics egentlig. Så lenge den funker er det vel ingen som gidder å skrive noe særlig om den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg lurer litt på hvorfor det aldri blir nevnt om en mobil har tilkobling for ekstern antenne? Dette burde jo vært noe som kunne vært vektet positivt i eksempelvis tester av mobiler?

 

Ser på flere forum rundt omkring at det er folk som leter etter muligheter for å ha en telefon med tilkobling av ekstern antenne, og som tror dette ikke lengere er en mulighet med moderne smarttelefoner. Men de fleste vet ikke at f.eks så har de fleste nyere Samsung telefoner mulighet for tilkobling av nettopp ekstern antenne, og dette utgjør virkelig en forskjell! Man må riktignok av med bakdekselet, evt drille et lite hull i eksisterende bakdeksel, men muligheten er nå der.

 

Har selv opplevd på hytten at vi hadde brukbart god dekning, iallefall god nok for å kunne føre en telefonsamtale. Så byttet telenor ut basestasjonene i området med nye Huawei sendere, og vips så var dekningen borte. Oppdaget da at min Samsung Galaxy S2 hadde antennetilkobling bak dekselet, kjøpte en antenneledning, koblet telefonen til en antennen og der var jeg plutselig tilkoblet mobilnett med 3G dekning.

 

Har i ettertid vært innom flere butikker som selger telefoner, og spurt om de selger telefoner med mulighet for ekstern antenne, og samtlige har svart at dette lar seg ikke gjøre. Da har det bare vært å finne fram en Samsung, plukke av bakdekselet og vise de tilkoblingen. Da ser de plutselig litt forundret ut :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Fikk ny S4 active i julepresang. Har vært eier av diverse mobiltelefoner i snart 30 år, og etter å ha vært S4-eier i en uke fikk jeg min første betydelige skade på et mobildisplay i form av en skrape i displayet. Et par dager etter var displayet det reneste mosaikkbilde etter å ha vært oppbevart i lomma. Etter å ha klaget til selger som reklamerte med at telefonen skulle tåle møte med både sand og vann, fikk jeg beskjed om at dette kun gjaldt tetthet i forhold til inntrenging i telefonen. Dette gjaldt selvsagt også bare i den grad at telefonen ikke ble skadet, for garantien gjaldt ikke hvis telefonen ble skadet. Ved henvendelse til eksternt verksted, fikk jeg vite at telefonen ikke kunne repareres p.g.a. at displayet var vanntett og støvtett.

Mitt råd er: Hvis du er en aktiv person, så for all del ikke kjøp Samsung S4 active. Det er den mest skjøre mobiltelefonen jeg har hatt i løpet av 30 år.

Lenke til kommentar

Fikk ny S4 active i julepresang. Har vært eier av diverse mobiltelefoner i snart 30 år, og etter å ha vært S4-eier i en uke fikk jeg min første betydelige skade på et mobildisplay i form av en skrape i displayet. Et par dager etter var displayet det reneste mosaikkbilde etter å ha vært oppbevart i lomma. Etter å ha klaget til selger som reklamerte med at telefonen skulle tåle møte med både sand og vann, fikk jeg beskjed om at dette kun gjaldt tetthet i forhold til inntrenging i telefonen. Dette gjaldt selvsagt også bare i den grad at telefonen ikke ble skadet, for garantien gjaldt ikke hvis telefonen ble skadet. Ved henvendelse til eksternt verksted, fikk jeg vite at telefonen ikke kunne repareres p.g.a. at displayet var vanntett og støvtett.

Mitt råd er: Hvis du er en aktiv person, så for all del ikke kjøp Samsung S4 active. Det er den mest skjøre mobiltelefonen jeg har hatt i løpet av 30 år.

 

Virker som om du har vært særdeles uheldig. Jeg har hatt min siden release og har ingen skader, enda den har fått flere ublide møter både gulv og asfalt. Det eneste som er røket er gummien som holder forsegling ved usb-kontakt på plass.

 

Men jeg hadde ikke kjøpt den samme mobilen i dag. Det finnes flere bedre alternativer.

Lenke til kommentar

Andre som har store problemer med telefonen? Min går ofte i svart skjerm helt plutselig og våkner ikke igjen på flere timer og dager. Alle knappene funker men ikke skjermen, kan slå den av og på, utav og inn igjen med batteri osv uten at skjermen vil på. Skjermen funker, kan taste inn kode og trykke "ja/nei" når folk ringer.

Noen ganger slår den seg av og på igjen uten at jeg har vært borti noe.

Enkelte ganger funker ikke mobilnett og WiFi selv om jeg vet at det er nettverk.

 

Nå har skjermen vært svart i over 1 døgn og den vil ikke på igjen. Tenkte å restarte når den våkner til liv.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...