Gå til innhold

Kjøpe hus eller leilighet å leie ut. Er det noen vits for øyeblikket?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg leier for tiden en VELDIG billig, men fortsatt ok, leilighet i Stavanger. Jeg ser ingen grunn til å ikke fortsette p bo her, i hvert fall inntil jeg plutselig skulle få meg barn eller samboer.

 

Jeg har en bra betalt jobb offshore, og til nå har det bare blitt at jeg har spart en del i aksjer og på høyrentekonto. Tanken på å kjøpe en leilighet eller et hus, som et investeringsobjekt har slått meg. Enten å kjøpe en enhet å leie ut, eller å kjøpe en bolig og leie ut de forskjellige etasjene etter oppusning.

 

Slik jeg har det nå, så vil jeg ha 15 000-20 000 kroner jeg sparer av min inntekt (ikke medregnet eventuell inntekt fra utleie). I tillegg vil jeg få leie, og kan i "uår" der jeg ikke får leid ut, eller om renten stiger, mate inn penger fra "sparebudsjettet" mitt.

 

Sånn jeg har regnet på det nå, så ser det veldig fint ut (selv med skatt), men hva er det jeg overser? Jeg bruker noe av leien på å betale renter/avdrag, setter av til utbedringer/vedlikehold, avgifter mm. Hva er det da å ta høyde for?

 

Finnes det noen ressurser for utleiere i form av bøker, evt. noen med erfaringer fra dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel rett og slett bare regne på det.

 

Forventer du at verdien på boligen skal være som den er, stige eller falle? Penger du bruker på bolig (egenkapital + månedlige avdrag) kunne du i stedet investert i f.eks. aksjer. Hva gir best avkastning? Hva er mest risikabelt?

 

Hvilke leieinntekter regner du med å få månedlig (etter skatt), og hvor mye sitter du igjen med etter at rentene er betalt?

 

Du må her også ta med kostnadene ved å være eier. Årlige kostnader til oppussing og vedlikehold/ reparasjoner, forsikring, offentlige avgifter etc.

 

Om du kommer til at du sitter igjen med et greit investeringsobjekt (kontra f.eks. aksjer) og går i pluss, og du gidder ta risikoen og styret med å være huseier og utleier, vil jeg si du bør kjøre på.

Lenke til kommentar

Leier du veldig billig vil jeg heller anbefale deg å opprette et holdingsselskap så kan du handle aksjer igjennom det. Dersom du skal bruke aksjer som alternativ plassering for eiendom blir det snakk om endel penger, dermed blir rentes-renteeffekten betydelig.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at det er svindyrt for boliger akkurat nå?

Kanskje vanskelig å si noe om når dette endrer seg, men det har vel vært dyrt lenge?

Det blir jo alltid snakk om en nåverdi når man gjør investeringer, ingen forskjell på boliger. Tak over hodet må man ha, så alternativet blir jo da å leie

 

Man kan se litt lett på det:

P/E <--- Pris/Leie: Ofte ligger denne godt over 20.

Økning i boligprisene? Personlig tror jeg ikke det, så ingen faktor. Evt. taler fall i prisene for å leie

Fremtidig rente. Tror ikke den går opp iallfall, taler for å eie.

Lenke til kommentar

Det blir jo alltid snakk om en nåverdi når man gjør investeringer, ingen forskjell på boliger. Tak over hodet må man ha, så alternativet blir jo da å leie

 

Man kan se litt lett på det:

P/E <--- Pris/Leie: Ofte ligger denne godt over 20.

Økning i boligprisene? Personlig tror jeg ikke det, så ingen faktor. Evt. taler fall i prisene for å leie

Fremtidig rente. Tror ikke den går opp iallfall, taler for å eie.

 

Ja, men i denne situasjonen har jo TS en plass han leier og vil fortsette og leie, hvis vi da går utifra at nå er vi i en høykonjunktur for boligpriser vil det bety at han kjøper på topp, og må kanskje se seg nødt til å selge lavt om x antall år.

 

Nå er det mange faktorer, slitasje, oppussing og forbedring som kan gjøre dette annerledes, men helt basic stemmer vel dette?

Lenke til kommentar

Tenker litt på det samme. Også i Stavanger :).

 

Har gjort noen enkle overslag, og det ser ut til å bli vanskelig å få leieinntekten til å dekke inn avdrag / renter pluss felleskostnader ol.

 

Man må vel også regne med en viss prisstigning for at prosjektet totalt sett skal være attraktivt. Har liten tro på noen prisjustering i Stavanger, ettersom markedet er såpass skvist, heller en utflatning.

 

Har du hørt med banken hvordan en utleieleilighet har innvirkning på hva man får i lån til å kjøpe egen leilighet? Nuller inntektene ut dette lånet, justert for det man går i pluss eller minus, eller har dette drastisk innvirkning på hva man får i lån?

Lenke til kommentar

Om ein vert rik av å starta opp som bustadhai i Stavanger nett no er ikkje så sikkert, det er iallfall en risiko. Og det kan vera meir jobb å eiga ein utleigebustad enn kva du trur. Sjølv leigar eg ut eitt rom i ein leilighet samt kjellarleilighet i ein einebustad. Trur neppe eg ville ha kjøpt nokon leilighet kun til utleige i dag.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei alle sammen:)

 

Jeg tør å stille et spørsmål innenfor tema. Har kanskje noen litt erfaring med å bo i fellesskap? Jeg fikk et lite lån og vil kjøpe meg en leilighet med to soverom. Vi er to personer. Men jeg har ikke muligheten til enten betale 2,2 mill eller betale husleie på godt over 4 tusen.

Det hadde godt hvis jeg kunne leie ut et soverom i en treroms leilighet.

 

Er det lov å leie ut rom i borettslagleilighet? Fungerer det greit? Har dere noe erfaringer med det? Jeg bor i Bergen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...