Gå til innhold

Et varsko rop om menns fysiske og psykiske helse


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

http://aftenposten.no/helse/Livsstilen-dreper-norske-menn-6392203.html#.UdNBE6M8zFp

 

I denne artikkelen, som er begynt å bli litt gammel nå, kan vi lese om at menn i generell forstand er komen dårligare ut i samfunnet i dag enn nokon anna gruppe. Dei siste femti åra har helsa, og da spesielt den psykiske helsa, til norske menn blitt svært mykje verre. Det er f.eks trippel så stor sjanse for at ein mann tar sjølvmord enn ei kvinne. Ikkje at dette er negativt at kvinner tar mindre sjølvmord, men det at menn ikkje blir følgt opp i tilstrekkelig grad i helsevesenet. Det er også slik at ein gutt har mykje større sjanse for å dø på nokon måte i livet, då av kreft og alle andre sjukdomar også. Blir menn forskjellsbehandlet i det norske helsevesenet?

 

Det er eit spørsmål ein godt kan stille seg. Nemlig er det slik at vi ikkje har nokon organ i dette landet for å beskytte menn både gjennom forebyggende arbeid og i sjølve sjukdomsperioden. Slik andre grupper har. Er den norske mann blitt ein diskriminert gruppe i samfunnet? Alt tyder på ja, og da er det kanskje på tide å rope varsko i dette samfunnet. Er kvinnenes egoisme gått over styr i demokratiet, er mannen blitt offer for fleirtallets tyrrani?

 

Sei din meining her.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo tenke deg selv, hvor godt hadde du likt å tilbringe livet ditt med å:

 

- Bruke helgene til å måtte se på Idol eller Sex and the city.

- Legge deg langflat for alle avgjørelser som kona di tar.

- Late som om du er interessert i konas fanatiske blogging og monolog om shopping med venninene og dagens kaffe-latte.

- Som vi ser i dag på det generelle plan, vil hun mest sannsynlig ha en dårlig "sugar-coated" oppdragelse, så du vil mest sannsynligvis være utsatt for et storkjefta og respektløst rabalder.

 

For noe annet vil være trangsynt, gammeldags eller mannsjåvinistiskt. Skal aldri gifte meg, skal dø alene med et fredfullt smil om munnen.

 

PS! Med en gang du gifter deg, går kona di kjapt inn i omskapelsen til et feit, korthårete syteverk, have fun. :thumbup:

Endret av Jarvis
  • Liker 8
Lenke til kommentar

For noe annet vil være trangsynt, gammeldags eller mannsjåvinistiskt. Skal aldri gifte meg, skal dø alene med et fredfullt smil om munnen.

 

Eller grow a pair og ikke finne seg i bullshit samtidig som du finner en partner som ikke er en forferdelig person.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Eller grow a pair og ikke finne seg i bullshit samtidig som du finner en partner som ikke er en forferdelig person.

 

Jeg har ikke sjans, jeg bruker ikke 50 cent caps som står 90 grader til venstre på hodet, eller sideskjørt på BMW'en min.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt relevant klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=BoXQf2f2Yxo

 

Mer relevant klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=V0GYv6qpUPY

http://www.youtube.com/watch?v=CrV7Q06NzI8

http://www.youtube.com/watch?v=rLCRi51Kaec

http://www.youtube.com/watch?v=FRRRwhcqE1E

http://www.youtube.com/watch?v=pp-4-13M4cU

http://www.youtube.com/watch?v=L5T0uiYeYVQ

 

Lawrence Summers Endte med å få sparken fra Harvard BTW

 

Og ratioen i høyere utdanning er blitt enda verre enn når denne filmen ble laget. Den er nå på over 60% kvinner både i Norge, UK og USA. Men fremdeles arrangerer altså universiteter som NTNU (og andre) "jentedager" for å rekruttere enda mer kvinnelige studenter...

 

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Du kan jo tenke deg selv, hvor godt hadde du likt å tilbringe livet ditt med å:

 

- Bruke helgene til å måtte se på Idol eller Sex and the city.

- Legge deg langflat for alle avgjørelser som kona di tar.

- Late som om du er interessert i konas fanatiske blogging og monolog om shopping med venninene og dagens kaffe-latte.

- Som vi ser i dag på det generelle plan, vil hun mest sannsynlig ha en dårlig "sugar-coated" oppdragelse, så du vil mest sannsynligvis være utsatt for et storkjefta og respektløst rabalder.

 

For noe annet vil være trangsynt, gammeldags eller mannsjåvinistiskt. Skal aldri gifte meg, skal dø alene med et fredfullt smil om munnen.

 

PS! Med en gang du gifter deg, går kona di kjapt inn i omskapelsen til et feit, korthårete syteverk, have fun. :thumbup:

 

Da har man rett og slett valgt feil kjerringemne og/eller mangler baller.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

At menn tar livet av seg selv i mye større grad enn kvinner gjelder vel overalt i verden. Kanskje utenom Sør-Korea, hvor det visstnok er rimelig likt

 

Kan hende, men det gjør ikkje noko betre. Det er også slik at det er ein veldig stor forskjell her til lands. Helsetenesten bure gjøre meir for å hindredenne typen oppførsel og kanskje spesialisere seg også ovenfor menn slik dei nok har for kvinner. Spesielt forebyggende arbeid er viktig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

 

 

Støttes.

 

Blir litt som mammadaltene som ikke tør å ta initiativ ovenfor en jente, men klandrer staten og feministene for at de ikke får seg noe.

 

Ingen her har vel klandra nokon. Men dette samfunnet er verdig for kast. Burde bli gjortnoko med dette dei rød grønne har ødelagt. Eg har lenge vert mot innvandring, men eg får sjå om ikkje det kan komme noko godt ut av det. Kanskje det blir lettare for meg å utvandre til andre land for å sleppe dette holet.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Jaja, gjengi samme retorikk mine barn! Dere får flere baller, bare spør et par quotes lengre opp.

 

Du mangler baller! Grow a pair lixom... shit ass.

 

Angående menns helse sammenlignet med kvinners. Kvinner renner ned legekontoret for den minste ting, mens menn ringer ikke 112 før de har mistet en kroppsdel eller to.

 

Jo flere legebesøk, jo større er sjansen for å overleve lenger, jo bedre relativ statistikk får kjønnet ditt.

Lenke til kommentar

Dette med menn og selvmord er missvisende statistikk. Om man ser nærmere på tallene så er det nemlig omtrent like mange selvmordsforsøk blant kvinner og menn. Forskjellen er at menn i mye større grad enn kvinner lykkes med selvmordsforsøkene sine, da det har en tendens til å velge mye voldeligere og dermed "sikrere" måter å dø på. Kvinner ønsker å sovne stille inn ved å ta piller, eller kutte pulsårene sine, menns menn i større grad skyter seg selv i hode og hopper utfor byggninger. Dette syns ved første øyekast ikke i statistikken da et selvmordforsøk hvor man lykkes ikke blir klassifisert som et selvmordsforsøk, men et selvmord. Altså er andelen kvinner som begår selvmordsforsøk mye høyere enn andelen menn.

 

Den rimelige konklusjonen er derfor at menn og kvinner like ofte ønsker å dø, men at menn på grunn av sin noe voldeligere natur oftere lykkes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Dette med menn og selvmord er missvisende statistikk. Om man ser nærmere på tallene så er det nemlig omtrent like mange selvmordsforsøk blant kvinner og menn. Forskjellen er at menn i mye større grad enn kvinner lykkes med selvmordsforsøkene sine, da det har en tendens til å velge mye voldeligere og dermed "sikrere" måter å dø på. Kvinner ønsker å sovne stille inn ved å ta piller, eller kutte pulsårene sine, menns menn i større grad skyter seg selv i hode og hopper utfor byggninger. Dette syns ved første øyekast ikke i statistikken da et selvmordforsøk hvor man lykkes ikke blir klassifisert som et selvmordsforsøk, men et selvmord. Altså er andelen kvinner som begår selvmordsforsøk mye høyere enn andelen menn.

 

Den rimelige konklusjonen er derfor at menn og kvinner like ofte ønsker å dø, men at menn på grunn av sin noe voldeligere natur oftere lykkes.

 

Det er ingen statistikk på sjølvmordsforsøk i Noreg, men det er i vertfall ca. tre ganger fleir menn enn kvinner som tar livet sitt. Dette med å ha ein voldeligare natur har ingen ting å sei med det å ta sjølvmord, men eg trur heller at større smerteterskel og mindre redsel kan være ein medvirkande årsak. Men dette kan umulig forklare kvifor så mange fleir menn enn kvinner tar livet sitt. Det viser seg derimot at menn i mykje mindre grad tar kontakt med andre for å prate om sine sjølvmordstanker, som kanskje viser det at menn i større grad faktisk ønsker å dø enn kvinner gjør. Mens kvinner kanskje faller i gråt og seie at dei skulle sånn ønske at dei aldri fekk livet, så vil ikkje menn begynne slik. Dei vil i større grad la være å fortelle det, fordi då veit dei at dei har ingen mulighet for å bli stoppa før det eventuelle forsøket.

 

Konklusjonen er dermed at menn faktisk vil dø i høgare grad enn kvinner. Dei er meir interessert i å få hjelp og dette blir vist i statistikken. Menn sine forhold i samfunnet er dermed dårligare enn kvinnene, noko som ikkje kan forklarast ved kroppens oppbygging. Men heller at folka faktisk ønsker å forsvinne fra denne verden.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Forklarer neppe forskjellen, de som virkelig vil død, dvs folk som planlegger det over tid, gjennomfører, go i liten grad lar seg påvirke av eksterne ting som media osv. Er i undertall, ca 20% av selvmordstilfellene om jeg ikke husker feil. Svært mange selvmord er relativt impulsive.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange selvmordsforsøk er underbevisst ikke ment for å lykkes men er en "last resort" for å få hjelp. Mange tar for eksempel overdose på steder der de egentlig vet at de vil bli funnet. Det kan hende kvinner i større grad tar ibruk denne metoden for å få hjelp enn menn, kanskje på grunn av den høye frekvensen av kvinner som står frem i medier (rettet mot kvinner) og forteller at de fikk hjelp etter selvmordsforsøket. Det står om det nesten hver uke i Hjemmet og Norsk Ukeblad, og Dr. Phil/Oprah har ukentlig gjester som har opplevd det.

 

Jeg mener, å kutte pulsåra er en sinnsykt brutal måte å dø på så jeg tror ikke forklaringen med at menn velger andre metoder på grunn av iboende voldeligere natur holder vann. Kule i hodet og hengning har til felles at de har høy sannsynlighet for å lykkes. Overdose, som er veldig vanlig blant kvinner, har ikke det i det hele tatt.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Helt enig med deg Mynotir. Det har jo ingen ting med å være voldelig å ville dø, det er jo ganske irrelevant og holder ikkje vann i det heile tatt.

Lenke til kommentar

Nei dere får synse avgårde. Forklaringen min var rett ut av lærebok i personlighetspsykologi på NTNU og ikke min påstand. Tendensen er lik i Norge som resten av vesten. Voldelig betyr ikke bare et ønske om å påføre andre vold, men beskriver her en større tendens til å velge mer brutale måter og dø på grunn av iboende mer voldelig natur. Testosteron....

 

Å kutte pulsåren er ikke voldelig i det hele tatt. Du kan ta sovepiller eller alkohol, legge deg godt under dyna, ta et godt kutt og sovne inn mens du blør ut. Det gjør ikke vondt. Det er en rimelig stor kontrast til å hoppe utfor en byggning, kræsje i en vegg eller skyte av seg havle annsiktet både i henhold til opplevd spenning og adrenalin før/under akten og i henhold til at man ikke kan ombestemme seg på noe punkt etter at man har begynt.

 

Dere må gjerne argumentere for at mannen ikke er likestilt i dagens samfunn, det kan jeg på noen punkter være enig i. Men som forklart er ikke selvmord relevant her. Kjønnene ønsker i like stor grad og ta livet av seg selv, menn lykkes bare oftere.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...