Gå til innhold

Guide: Utsett dødsdagen til SSD-en (Ekstra)


Anbefalte innlegg

hvordan vet jeg om jeg får til å sette i ahci mode ?

Ved å prøve?

Jeg kjenner ikke akkurat den BIOS'en dette kortet har, men det ser ut som om du skal velge Settings-menyen. Der vil du se hvilken SATA-port SSD'en din er koblet til, by the way.

 

Let deg fram til 'SATA Configuration', og sett 'SATA Mode' til AHCI . Deretter må du lagre dette. (Save Changes and Reset, eller noe sånt.) Neste gang du går inn i BIOS skal SATA Mode være AHCI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av hovedkort med intel brikkesett serie 6 fra siste 2, 3 åra jeg har sett og jobbet med har hatt ahci som default. Men Msi kan alltid finne på rare ting.

Settingen i ditt kort er under "integraded peripherals" - "Sata configuration" , det er enten IDE/RAID/ACHI. Som sagt skal man benytte ahci i dag med sata disker og alt av windows systemer fom vista, med unntak om man skal benytte to eller flere diskef tilknyttet denne kontrolleren i en raid konfig.

Du kan også se modus med test/bench programmet as ssd .Står pci/ide BAD om du ikke har achi men ide modus.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

ja - det er ikke noe "galt".

Er windows installert mens i pci/ide kan du ikke uten videre bytte.Det involverer autostart av msahci driver (eller intel iastor) og endringer i windows registrert.

Google "change ide to ahci after installation" . Finns masse forklaringer på hvordan du skal gjøre dette.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Var noe lignende artikkel jeg fant også.

Men har lest en eller annen plass, at det går an å hoppe over avlsutningsprosessen, der du må godta "Tving avslutning" for å lukke åpne programmer før PCen kan slå seg av. Men finner ikke den artikkelen lenger.

Er på regedit, og fant "WaitToKillAppTimeout" under

HKEY_USERS\S-1-5-21-3497305326-2842316862-168053969-1000\Control Panel\Desktop

Verdien på denne er satt til "5000" for øyeblikket. vet ikke om denne har noe med avslutningsprosessen å gjøre? Er litt skeptisk på å endre verdier på noe jeg ikke helt vet hva er :p

Lenke til kommentar

Var noe lignende artikkel jeg fant også.

Men har lest en eller annen plass, at det går an å hoppe over avlsutningsprosessen, der du må godta "Tving avslutning" for å lukke åpne programmer før PCen kan slå seg av. Men finner ikke den artikkelen lenger.

Er på regedit, og fant "WaitToKillAppTimeout" under

HKEY_USERS\S-1-5-21-3497305326-2842316862-168053969-1000\Control Panel\Desktop

Verdien på denne er satt til "5000" for øyeblikket. vet ikke om denne har noe med avslutningsprosessen å gjøre? Er litt skeptisk på å endre verdier på noe jeg ikke helt vet hva er :p

La det heller være.

Prosess og services avslutnings wait tiden har ikke direkte noe med om du bruker ssd eller ei.

Men det går fint an å halvere den der og da fremdeles lar operativsystemet få litt ventetid.

Det er uansett ikke sikkert det er din user. (hkey_current_user)

Lenke til kommentar

Hvis du hadde lest artikkelen det er linket til i Post #1, spesielt avsnittet Sett opp SSD-en riktig, så hadde du funnet ut av dette for flere dager siden ...

 

Gjorde det som sto der.. Det artikkelen ikke nevnte var enda et punkt du måtte endre

I artikkelen nevnte de kun HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV

Men måtte også gå inn på HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci og endre verdien i "Start" til "0" der også. Det nevnte ikke artikkelen

Lenke til kommentar

Jeg Googlet litt rundt etter å ha lest artikkelen, og fant bl.a. en annen artikkel som sa at du kunne endre på enten iaStorV eller Msahci, men det ser altså ut til å være delte meninger - og erfaringer - med å gjøre det på denne måten.

 

Noen artikler jeg finner i dag, nevner bare Msahci og ikke iaStorV i det hele tatt. (Det avhenger vel av hvilken disk kontroller som sitter i PC'en, antar jeg.)

Her f.ex.: http://www.sevenforums.com/tutorials/61869-ahci-enable-windows-7-vista.html?ltr=A

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Flytt midlertidige filer

Nei, ikke flytt middlertidige filer til en harddisk. Det vil redusere ytelsen på systemet, og motvirke hensikten med å ha en SSD.

 

Spørsmål: jeg har en egen dedikert SSD (Intel 520 60GB, tilkoblet en SATA2-port) til diverse temp-filer for å avlaste OS-SSDen (tilkoblet en SATA3-port)...vil ett slikt oppsett også påvirke ytelsen til systemet?

 

 

Det var kjekt å få en påminnelse på å sjekke om jeg har gjort alt det som anbefales vedrørende levetiden en SSD...selv om jeg må innrømme jeg ikke vet hva alt er for noe, og eksakt hvordan det virker i praksis; jeg kan ikke si jeg merket noen utpreget ytelsesforskjell før/etter å ha endret på alle innstillingene.

 

Jeg må forøvrig ha Hibernation aktivert for at UPSen min skal virke skikkelig - og jeg har lagt en 5000MB pagefile på temp-SSDen (jeg anser den som "expendable" uansett). Så hvis det vil øke systemytelsen ved å ha enkelte av innstillingene nevnt i denne artikkelen påslått, om enn marginalt, men forårsake kortere levetid på SSDen, så er det helt greit for meg.

 

Men jeg ser i CrystalDiskInfo det står listet ting som "Total Host Writes" og "Total NAND Writes"...hva er det som vil være et farlig høyt tall her?

Jeg regner med det er varierende fra SSD til SSD (merke, modell osv.), men jeg har:

Total Host Writes: 1.39TB

Total NAND Writes: 3.09TB

Power On Hours: 6734 hours

 

...på min Intel 520 OS SSD.

Jeg gjør en uregelmessig sjekk med diverse software for å holde øye med tilstanden til SSDene (og HDDene) mine, og alt kommer opp som grønt og ingen fare sålangt.

 

Jeg regner med også dette er varierende, men hva slags symptomer kan man forvente å oppleve hvis OS-SSDen er iferd med å ta kvelden?

 

En annen ting...er det mulig å flytte My Documents-mappen i Windows 7?

Jeg har flere spill som bruker den mappen til save-games, og selv om jeg har plass til dem på OS-SSDen, er det unødvendig å skulle bruke ekstra med writes på den når jeg nå har en egen SSD som jeg kan bruke til slikt..

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Du trenger ikke bekymre deg ofr levetiden til SSDene dine med den bruken du har. Hvis du tar kapasiteten og ganger med 3000 - 5000 (avhengig av hvilken NAND den bruker) får du hvor mye NAND writes den er ratet for. 3TB på en 60GB Intel 520 er rundt 1% slitasje. (60 * 5000 = 300.000).

Dette med slitasje er mye viktigere dersom du skal plugge fra SSDen og la den ligge inaktivt en stund enn om den er i aktiv bruk. Jo nærmere "100% slitasje" jo kortere tid vil den klare å holde på data etter de er skrevet. Vanligvis er SSDer ratet for å holde data en gitt tid ved 100% slitasje.

Testing har vist at noen SSDer kan leve til over 300% slitasje når de er i kontinuerlig bruk.

 

Optimialiseringer vi bruke før for å øke levetid er utdaterte nå. Optimaliseringer for å forbedre responstid og plassbruk gir fortsatt mening.

 

 

Når det gjelder My Documents tror jeg ikke det er noen måte å flytte selve mappen, men du kan legge libraries for min musikk/video/bilder osv på andre stasjoner/partisjoner.

For å få flyttet hele My Documents kan du muligens bruke en hack ved å flytte hele mappen til en annen stasjon og plassere en "hard link" til mappen der mappen lå før. Da vil programmer se det som om my documents ligger på C, men filsystemet vil redirecte det til den andre mappen på en annen partisjon. Jeg har ikke brukt hardlinking selv. men har hørt folk nevne det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En annen ting...er det mulig å flytte My Documents-mappen i Windows 7?

Jeg har flere spill som bruker den mappen til save-games, og selv om jeg har plass til dem på OS-SSDen, er det unødvendig å skulle bruke ekstra med writes på den når jeg nå har en egen SSD som jeg kan bruke til slikt..

 

 

Det er mulig, jeg gjorde det selv for en drøy måned siden. Er forholdsvis ny med win 7, og jeg husket ikke hvordan men googlet opp et par metoder, hvorav ihvertfall en ser ut til å stemme hos meg:

 

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/customize-a-library

 

Ellers fant jeg noe lignende denne her: http://www.w7forums.com/threads/change-location-of-my-documents-folder.338/

 

Men den ser ikke ut til å fungere for meg. Jeg har visst til og med klart å slette Documents mappa under brukernavn-mappa mi.. men jeg har "Documents" både i start menyen og under libraries, som går til en snurredisk (har også SSD som jeg ikke vil ha document-mappa i).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Gjest Slettet+981234789

har en SSD i en mac fra 2010, fire år gammel, ikke noe problemer med den, har aldri gjort noe med denne maskinen bortsett fra og oppdatere OS. null nix problemer til nå med SSD

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...