Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva gjør man sammen i forhold?


Anbefalte innlegg

Hva gjør man egentlig når man er sammen i et forhold, bortsett fra sex?

 

Jeg har holdt på med en del jenter, men det har aldri vart noe særlig lenge og "rekorden" min er på ni uker. Noen jenter har jeg selv valgt å slutte å treffe, mens andre ville jeg gjerne ha sett mer av igjen.

 

Det ender som oftest opp med at jenta er på besøk hos meg eller jeg hos henne, også ser vi en film ol. og har sex. Og det er liksom alt. Jeg føler ikke at vi har noe felles som binder oss noe mer sammen. Kanskje jeg er litt kjedeligere i lengden enn det jeg er når jeg først treffer dem, også gidder de ikke mer.

 

Holder på med en jente nå som jeg har hatt sex med i noen måneder. I starten var det bare FB-forhold, men etter hvert har vi truffet hverandre flere ganger i uken, så det har blitt mer "seriøst". Men vi har ikke noe felles bortsett fra at vi studerer på samme sted, og jeg vet ikke helt hvordan dette blir i lengden. God sex har vi dog.

 

Må man ha ting til felles i forhold? Like verdier, like interesser?

 

 

Setter pris på å få noen nye innspill og perspektiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyter felles interesser, diskuterer spennende tema, krangler så busta fyker over små irrelevante forhold som ingen andre hadde brydd seg om...

 

Det er en fordel å ha forenlige (men ikke nødvendigvis like) handlingsmønstre og interesser i et forhold. Med handlingsmønster mener jeg f.eks. at du ikke kan være en rotekopp hvis hun er en neatfreak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi se. Småeksempler på hva jeg og kjæresten min gjør i lag, ett år og seks måneder etter vi ble "offisielle":

 

- Vi, som du, ser mye film. Vi er begge glad i film og syntes det er koselig. Enten hjemme i sofaen eller på kino.

- Vi lager mye mat med hverandre, også spiser vi selvfølgelig. Men vi gjør matlaginga til en tomannsaktivitet der vi fordeler arbeidet og hjelper hverandre.

- Vi ligger mye i senga og tuller eller prater om ditt og datt. Vi koser med hverandre, kiler hverandre, gir massasje eller bare ligger og stirrer i taket samtidig som vi enten prater om tullete ting eller seriøse ting.

- Vi ser også mye serier. Vi har vel som regel minst 4-5 serier vi følger med ukentlig, så mye av tiden går til det.

- Vi spiller i lag. Hun er i grunn ikke noe "gamerchick", men i ny og ne dukker det opp spill hun syntes er morsomme, type Tera Online eller Minecraft. Heldigvis er jenta mi også åpen for å prøve nye ting (jeg spiller ganske mye), så hun har ikke noe i mot å prøve et slag med DOTA eller å lage en karakter i WoW.

- Vi reiser en del rundt om, ikke på ferier og slikt, men en biltur her og en tur der. Hjem til henne, hjem til meg, en liten tur på butikken, ser etter noe vi kan lage til middag dagen etter, reiser til Bergen (bor et stykke utenfor sentrum) og bare rusler rundt i gatene og ser etter klær eller noe lignende.

- Vi gjør også mye hver for oss. Jeg kan gjøre "min greie" i timesvis mens hun sitter med sin greie. Hun tegner, maler, sjekker Facebook, redigerer bilder, spiller musikk (piano, kornett), mens jeg styrer på med egne ting. Sånt blir vel forøvrig mest naturlig når man har vært i lag ei lita stund og ting glir mer over til å være hverdagslig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det en fordel å ha ting til felles, man kommer nok ikke så veldig langt med kun god sex. Men det er jo en fordel å ha i tillegg.

Jeg og typen spiller mye sammen og hver for oss, mye av tiden går egentlig til dette da begge er veldig glad i å spille og prøve nye spill. Ellers ser vi filmer hjemme eller på kino samt serier eller dokumentarer, reiser på koselige småturer, lager mat sammen eller til den andre, går i butikken eller sentrum, drar til venner og bekjente eller familie. Vi er begge interessert i fotografi, teknologi og andre emner, og diskuterer gjerne litt om hva vi nylig har lest eller sett. Vi prøver ikke så veldig hardt å finne på spesifikke ting egentlig, vi finner alltid noe å gjøre :)

Lenke til kommentar

Interessant tråd. Jeg forstår veldig godt "problemstillingen". Poster som anonym i tilfelle "kjæresten" min skulle finne dette.

 

Har holdt på med en jente i ca et halvt år nå, selv kaller vi det et åpent forhold. Hatt sex 1-3 ganger nesten daglig i denne perioden, og dratt på et par ferier sammen (syden/interrail).

 

Er man sammen i et forhold er det jo allerede gitt at man er trygg på hverandre (som noen nevnte), at det ikke blir pinlige stillheter, at man kan gjøre som man vil uten å bekymre seg for konsekvenser osv, som feks å ta en saftlig rap eller dele mer intime opplysninger og hemmeligheter over en lav terskel. Det er dog ikke dette man "gjør" sammen i et forhold.

 

Jeg opplever faktisk mer og mer at jeg og kjæresten egentlig er svært ulike på mange områder. Hun er veldig rødgrønn og jeg blå (politisk), jeg mener kjøtt er hovedingrediensen i et måltid og hun er vegetarianer, hun henger mye på facebook og er opptatt av "snapchat" og slikt mens jeg egentlig misliker folk som tilbringer mer enn 10 min daglig på facebook.

 

Det store vi har til felles er at vi har hverandre i den store stygge verden, vi kan kose og passe på hverandre, vi har god sex, vi har enormt mye humor i forholdet vårt og gjør mye narr av hverandre. Men egentlig stort sett hver gang vi er med hverandre over flere timer, og vi er "ferdig" med sexen, tenker jeg "hva skal vi gjøre nå egentlig".

 

Jeg merker også veldig godt hver gang vi spiser på restaurant sammen (noe som skjer ofte på ferier), at vi prater veldig lite. Vi kan ikke sitte på en restaurant i to timer og prate og le, det blir liksom hovedfokus på maten. Det er ikke kleint eller pinlig, og vi kan prate om absolutt alt, men kanskje vi rett og slett har pratet om alt og nå er det ikke så mye mer å prate om.

 

Personlig synes jeg egentlig det er et mirakel at jeg har holdt ut med henne så lenge jeg har, at vi har vært så enormt mye med hverandre uten at jeg har gått lei.

 

Jeg tror man kommer lengre i et forhold om man har felles interesser (ikke nødvendigvis felles verdier, så lenge man respekterer hverandre), feks at man kan gå på fjellet sammen eller drive med klatring eller spille instrumenter etc.. Hva som helst, så man ikke alltid må se en film for å ha noe å gjøre sammen.

 

Anonym poster: 29d31989dcb93fda01a850ae2b5858ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi se. Småeksempler på hva jeg og kjæresten min gjør i lag, ett år og seks måneder etter vi ble "offisielle":

 

- Vi, som du, ser mye film. Vi er begge glad i film og syntes det er koselig. Enten hjemme i sofaen eller på kino.

- Vi lager mye mat med hverandre, også spiser vi selvfølgelig. Men vi gjør matlaginga til en tomannsaktivitet der vi fordeler arbeidet og hjelper hverandre.

- Vi ligger mye i senga og tuller eller prater om ditt og datt. Vi koser med hverandre, kiler hverandre, gir massasje eller bare ligger og stirrer i taket samtidig som vi enten prater om tullete ting eller seriøse ting.

- Vi ser også mye serier. Vi har vel som regel minst 4-5 serier vi følger med ukentlig, så mye av tiden går til det.

- Vi spiller i lag. Hun er i grunn ikke noe "gamerchick", men i ny og ne dukker det opp spill hun syntes er morsomme, type Tera Online eller Minecraft. Heldigvis er jenta mi også åpen for å prøve nye ting (jeg spiller ganske mye), så hun har ikke noe i mot å prøve et slag med DOTA eller å lage en karakter i WoW.

- Vi reiser en del rundt om, ikke på ferier og slikt, men en biltur her og en tur der. Hjem til henne, hjem til meg, en liten tur på butikken, ser etter noe vi kan lage til middag dagen etter, reiser til Bergen (bor et stykke utenfor sentrum) og bare rusler rundt i gatene og ser etter klær eller noe lignende.

- Vi gjør også mye hver for oss. Jeg kan gjøre "min greie" i timesvis mens hun sitter med sin greie. Hun tegner, maler, sjekker Facebook, redigerer bilder, spiller musikk (piano, kornett), mens jeg styrer på med egne ting. Sånt blir vel forøvrig mest naturlig når man har vært i lag ei lita stund og ting glir mer over til å være hverdagslig.

Dette var egentlig litt koselig å lese!

 

Deres forhold høres skremmende lik ut som meg og min kjæreste sitt.

 

Har planer om å flytte sammen nå, hun bor noe vekke fra meg og hun skal flytte til hjembyen min i Bergen.

 

TS: Annet enn det som ble skrevet i quoten over liker vi å prøve ut nye ting sammen, for eksempel nye matretter, riding, padling osv. siste vi gjorde var å prøve ut vindtunnellen på Voss, som var veldig artig med litt liten tid på hver av oss enn jeg lunne ønsket.

 

Har også mange felles venner som vi liker å treffe bare for å henge:)

 

 

Anonym poster: 3335516a932ad51c01adb1413d89b3df

Lenke til kommentar

Slenger meg på diskusjonen selvom det er mange gode bidrag i tråden fra før. Meg og min kjære flytter sammen om en måned, men ting vi pleier å gjøre kan være

 

- Film/serier. Begge er glade i filmer og serier, så dette gjør vi relativt ofte.

 

- Vi reiser mye. Har iløpet av ett år sammen reist til utlandet to ganger (Tsjekkia og Spania.) Også mye innenfor landegrensene. Blir bare en liten Sverigetur i sommer siden vi flytter sammen og bør ha penger. Roma neste år da, det blir artig siden jeg er ganske interessert i historie. (+ maten.)

 

- Matlaging. Det er helst jeg som står for det siden jeg har utdanning innenfor det og jobbet litt som kokk, men det er utrolig artig. Jeg liker å eksperimentere, og hun smaker og sier ja/nei. Heldigvis blir det som oftest ja.

 

- Blir sikkert litt mindre av dette nå, men gå turer. Her jeg er fra er det en del villmark og det har vi tatt utnytte av de gangene hun har vært her.

 

- Vi finner alltids ting å prate om. Alt mellom himmel og jord. Det at vi har ganske mye like meninger er vel både positivt og negativt, men enkelte emner er nord og sørpol, og da diskuterer vi som bare pokker.

 

- Å ligge i sengen og prate i jevnt over en time er noe av det koseligste jeg vet om, og det skjer ofte.

 

- Stryke meg i håret. Seriøst, hvem liker ikke det? Aaah, det er så digg.

Lenke til kommentar

Etter min erfaring er det viktig å ha et et symetrisk avhengighetsforhold. Jeg har 1000 små prosjekter og masse fritidsinteresser; mat, foto, spill, astronomi, lese bøker, pc.... Jeg har behov for å være sammen med samboeren min; men også stort behov for å holde på med mitt.

 

Kjæresten min har et mye større behov for å være sammen med meg, og mye mindre behov for å holde på med sitt - som ikke er så forferdelig mye. Av og til tror jeg drømmedama er ei flyvertinne...

 

Hold på damen som er selvstendig - som har et eget liv og egne interesser utover TV stua og senga. I allefall hvis du selv er typen med litt prosjekter/hobbier og behov for egentid.

Endret av bigpepsi
Lenke til kommentar

"Hva gjør man egentlig når man er sammen i et forhold, bortsett fra sex? Må man ha ting til felles i forhold? Like verdier, like interesser?"

 

- Her går jeg bare utifra at du mener samliv/kjæreste-forhold. I nevnte så burde man virkelig ha endel til felles ja. Nå spørs dette helt på hvor seriøst forhold du vil ha. Om du ikke er ute etter noe livslangt, så kjør på uten mål og mening. Er du derimot interessert i å slå deg til ro, finne 'den rette' osv. snakker vi om noe helt annet. Om det er det du søker (har dog ikke fått det inntrykket, men jeg kan jo ta feil), så burde du så absolutt finne deg noen med endel felles og noenlunde like interesser. Dette fordi dere da kan unngå en hel haug med diskusjoner og argumentasjoner om hva/hvor dere skal "spise til middag", "reise på ferie", "se på tvn" og den slags. Like verdier? JA, absolutt! Om du inngår forhold med en partner som ikke har noenlunde like verdier som deg, er det nesten dømt til brudd fra starten av. Fordi, hvis du har en partner som ikke ser på "kyssing av av andre", som utroskap - men det gjør du, da blir det fort fart i svingene. Et annen eksempel på kræsj av verdier kan være familie og ekteskap. Enn om partneren din absolutt ikke vil ha barn, vil ikke gifte seg, og setter lite pris på familieliv i det store og hele. Da ser jeg ikke egentlig en grunn til å gå inn i det forholdet om du selv har lyst på 3 barn, gift innen 3 år og drar på jevnlige familiemiddager.

 

Nå satte jeg selvsagt ting på spissen her, og det finnes en haug med andre mindre 'seriøse' eksempler, men som likevel kan være en 'dealbreaker' i det lange løp om de blir mange nok. Forhåpentligvis så plukker du opp poenget mitt.

Lenke til kommentar

Fra en som har hatt samme følge i seks år nå, tre av dem som gift;

 

Et forhold bør bygges på veldig mye mer enn "bare" sex. Om du (TS) lurer på hva et langvarig og "bærekraftig" forhold bør inneholde, så må svaret som et minimum være "langt mer enn bare sex og hyggelige ettermiddager".

 

Nå er det jo (heldigvis) forskjell på folk, og jeg har inntrykk av at jeg og kona kanskje har et forhold som ikke nødvendigvis er helt hundre prosent gjennomsnittlig - vi gjør nemlig det aller meste sammen, bortsett fra jobb. Vi er begge politisk aktive og engasjerte, jobber frivillig for et par organisasjoner og driver mye med dyr (har ikke barn). Vi reiser sammen, går turer i fjellet sammen med hundene, og er generelt aktive sammen på fritida. Oppi all aktiviteten prøver vi også å være litt kjærester, og drar på en og annen date med (u)jevne mellomrom, den klassiske sorten med middag og kino og greier, det er hyggelig. Blir det "pinlige pauser" under middagen, gjør ikke det noe heller, ingen bryr seg - det funker for oss. Vi kan alltids diskutere et eller annet politisk. Vi er ikke alltid enige i alt, og noen ganger krangler vi høylytt, men det er bare sunt så lenge man greier å holde seg rimelig saklig.

 

Vel, jeg skulle en vei med dette. Det siste året eller så har kona slitt litt med helsa, skal ikke gå nærmere inn på det, men poenget er at det har vært litt skralt med sex, hun har rett og slett ikke lyst (nå høres vi fryktelig gamle ut .. hun er stadig under tredve :p ).

Dette fører selvfølgelig til en viss seksuell frustrasjon for min del, som går rundt med blåpung og blir kåt på alt som har bryst eller halvlangt hår når det har gått et par måneder siden sist, men igjen - her er det lov å være åpen, ærlig, og snakke om det. Det er lov å klage, og det blir lytta til! Det er når man kommer i slike situasjoner man merker det er en fordel å være i et bunnsolid forhold, det er ikke et tema overhodet å gå fra hverandre eller noe slikt tøv, vi har det suverent bra ellers og kunne ikke tenke oss et liv uten hverandre. Dette med sex og hennes helse er selvfølgelig noe som gir oss utfordringer, men det er ting som vil ordne seg med tiden og vi har et forhold som vi tror skal tåle det. I mellomtiden får vi heller være ærlige med hverandre, snakke åpent om det, lytte til hverandre og ikke minst; prøve å finne gode løsninger fremfor å fokusere på begrensningene, være litt kreative sammen.

 

Moralen, altså; kjenner du deg klar for å binde deg for "alltid", sats på mer enn bare sex. Finn en "sjelevenn" - sex kan alltids jobbes med, det er verre med kjemien. I motsatt fall, pul rundt som du selv vil! Pulevenner trenger vel ikke nødvendigvis være bestevenner i tillegg :)Anonym poster: 817a35fb36bfe68bab0f393251d4ef73

Lenke til kommentar

Koser seg i hverandres selskap. Snakker og blir bedre kjent. Sitter sammen i total stillhet. Gjør ting hver for seg. Gjør ting sammen. Lærer noe nytt om den andre ved en tilfeldighet. Krangler om komplett idiotiske ting, og er kjempesinte på hverandre, til dere innser at det der var en skikkelig teit ting å krangle om. Ser filmer sammen. Lager mat sammen. Maser på hverandre om å rydde, vaske, lage mat, fylle bensin, tømme oppvaskmaskinen, hente noe i boden, rydde vekk skittentøyet.... Er sammen.

Lenke til kommentar

Det er viktig at begge har ting som de kan fikle med hver for seg. Kjæresten min og jeg gjør mye sammen - mye av det er nevnt her tidligere. Alt fra å lage mat, se på serier og en film i ny og ne, gå turer med og uten hund, prate sammen osv. Men noen ganger trenger man å kunne drive på med sine egne ting, og det inkluderer ting som f.eks. å få et par timer til å spille, se på sine egne serier og ting som dette. Det er viktig å kunne balansere tiden sammen og tiden til å gjøre ting alene. Vi er, som man ofte er i forhold flest, veldig mye sammen, så å kunne gjøre ting hver for seg selv om man sitter i samme rom er en kjekk egenskap.

Lenke til kommentar

Vel, mannen er også min bestevenn, og vi gjør mange forskjellige ting sammen. Vi reiser, drar på bowling, spiller tv-spill, leser bøker, sitter ved hver vår pc, lager middag sammen, diskuterer politikk og andre spørsmål, ser på film, drar på kino, tar et restaurantbesøk nå og da, går turer, osv.

 

Vi har jo våre egne aktiviteter også, f.eks trener jeg og er aktiv i politiske og andre frivillige organisasjoner. Så har man jo jobb etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...