Gå til innhold

Microsoft presset til retrett - dropper DRM og "always online"! (XBOX ONE)


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg var en av dem som faktisk gleda meg til den 360 oppdateringen hvor en kunne installere spill => bedre performance, mindre avhengig av DVD-driven i 360en , og det jeg da trodde ville bety at jeg -endelig- kunne spare spilldiskene all inn/ut slitasjen.

 

Trodde det ville bety spilling uten DVD-disk i leseren, tok feil ,var litt skuffa, men -ja- jeg forstod godt hvorfor det ikke kunne bli sånn (installere => gi vekk spillet => nestemann installerer => gir vekk spillet).

 

Xbox 360 har noe de kaller "Games on Demand" som ganske enkelt er digitale utgaver, problemet med de spillene har så langt vært at de kommer ut etter (ofte lenge etter) spillene har dukket opp i butikk => betyr nødvendigvis at du må kjøpe spillet 2 ganger dersom du vil slippe disk.

(Hadde Fable 3 Coll.ed, var rask med å laste ned GoD versjonen av spillet når det dukket opp gratis for gullspillere).

 

Så ja, må og se meg -litt- kald til denne nyheten om at Microsoft snur , men så igjen , jeg liker å tenke på meg sjøl som fornuftig, og forstår derfor hvorfor Microsoft gjør det (og håper sjølsagt at det er et valg de kommer til å tjene på)

 

Det jeg håper på her er at 1) Game on Demand systemet forbedres sånn at en faktisk kan kjøpe spillene digitalt fra dag 1)

 

2) At en ser -noe- av det gamle systemet returnerer, da at en kanskje kan velge å kjøpe spillbokser med

nedlast-koder. (ikke ulikt spillcovere som egentlig bare kommer med Steam installer til PC?)

 

Grunnen til jeg ønsker meg noe sånn som detter er -sjølvsagt- at jeg synest det er ufattelig mye mer praktisk å ha en digital spillsamling. Sjøl om jeg liker å samle, (og har nok av Coll.ed versjoner til å bevise det over flere stuehyller) har disker/DVDer det med å forsvinne, eller gå i stykker (kanskje etter nettopp utlån?) .

 

Jeg har lyst til å se en praktisk løsning ,som forhåpentligvis de fleste kan leve med.

Å fortsette som med 360en og -måtte- ha DVD(nå etterhvert Blueray) i leseren ,sjøl etter å ha installert det , frister meg ikke litt engang.

 

Er ganske enig med de ute i den store verden som bruker ordet "bittersweet".

 

Er allerede mange gode artikler, skrevet om dette , og gode foruminlegg, jeg tror ikke jeg kan forklare veldig mye bedre hvorfor disse nyhetene mottas med blandede følelser.

 

En siste ting , : Xbox One, PS4 er fortsatt ikke offisielt sluppet ,og som alltid med produkter under utvikling , eller "betatesting" kan de forandre seg underveis.

Kommer garantert mer informasjon (og eventuelle "tweeks" før noen av disse konsollene ser endelig dropp-dato

Lenke til kommentar

Ganske spot on den der, ja.

Nå sitter vi med Xbox 360 2.0, og ikke noe veldig "next gen".

Vi mistet en haug av kule funksjoner for å tilfredsstille et hylekor av hyttegamere. Trist.

 

Nei dere mister ikke en hau av funksjoner pga et hylekor, dere mister de funksjonen fordi MS velger å gå den veien. Det er ikke enten eller her, MS kunne valgt begge veier, men gjør det ikke.(?)

 

Det geniale(for MS) og tragikomiske er at en hel hau av folk ikke skjønner bæret, og velger å skylde på sony og hylekoret, i stedet for MS. Jeg kan bare ikke fatte å begripe hvor blinde enkelte er.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Nei dere mister ikke en hau av funksjoner pga et hylekor, dere mister de funksjonen fordi MS velger å gå den veien. Det er ikke enten eller her, MS kunne valgt begge veier, men gjør det ikke.(?)

 

Det geniale(for MS) og tragikomiske er at en hel hau av folk ikke skjønner bæret, og velger å skylde på sony og hylekoret, i stedet for MS. Jeg kan bare ikke fatte å begripe hvor blinde enkelte er.

 

Som jeg forklarte på forrige side, er det ikke mulig å få begge deler. De har ett regnskap som må gå i grønt, hvis de ikke bryr seg om inntekter er det ingen fremtid for Xbox.

Lenke til kommentar

Det geniale(for MS) og tragikomiske er at en hel hau av folk ikke skjønner bæret, og velger å skylde på sony og hylekoret, i stedet for MS. Jeg kan bare ikke fatte å begripe hvor blinde enkelte er.

Microsoft annonserer at de vil bevege seg mot digital distribusjon. Folk skylder på Microsoft.

Microsoft annonserer at de vil beholde den gamle distribusjonsmodellen. Folk skylder på Microsoft.

 

Damned if you do, damned if you dont.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg forklarte på forrige side, er det ikke mulig å få begge deler. De har ett regnskap som må gå i grønt, hvis de ikke bryr seg om inntekter er det ingen fremtid for Xbox.

Jo, de kan velge begge deler. Det de hadde snakket om tidligere med utlån av spill og "24-timers-regelen" kunne gjeldt for spill kjøpt på Xbox Marketplace, mens dagens modell for spill på plate kunne fortsatt der. Der har du hvordan man får begge deler.

 

Vet ikke helt hvor mye jeg kan stole på Microsoft etter dette. Kan de plutselig finne på å legge til DRM-funksjonen på nytt igjen etter å ha opparbeidet seg en stor nok kundebase å Xbox One?

Kan si det samme m Sony og den enorme PSN-fadesen, men ingen ser ut til å huske det. Folk er villige til å glemme veldig fort så lenge de blir underholdt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft annonserer at de vil bevege seg mot digital distribusjon. Folk skylder på Microsoft.

Microsoft annonserer at de vil beholde den gamle distribusjonsmodellen. Folk skylder på Microsoft.

 

Damned if you do, damned if you dont.

 

Skjønner ikke hvordan de kan bevege seg mot en ren digital distribusjon i løpet av Xbox One sin generasjon. Ren digital distribusjon vil kreve "always connected" funksjonen, og når har Microsoft gått ut og sagt at man vil kunne bruke konsollen online for alltid. Det krasjer fullstendig med eierskapet de gir tilbake til brukerne nå.

Lenke til kommentar

Til alle dere som whiner over "hyttegamerne" som fått MS til å snu.

 

Det finnes tydeligvis JÆVLIG mange hyttegamere der ute, da MS har gått forbi PS4 i preorders på Amazon.

 

Edit: Nå skal det jo sies at PS4 har flere versjoner ute på Amazon, og at det da blir vanskelig å se hvem som faktisk leder. Men det at MS gikk rett til topps vitner om at det er nok ikke bare et "jævla whinekor av hyttegamere" som ønsker denne forandringen velkommen.

Endret av Trollface
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til alle dere som whiner over "hyttegamerne" som fått MS til å snu.

 

Det finnes tydeligvis JÆVLIG mange hyttegamere der ute, da MS har gått forbi PS4 i preorders på Amazon.

 

Edit: Nå skal det jo sies at PS4 har flere versjoner ute på Amazon, og at det da blir vanskelig å se hvem som faktisk leder. Men det at MS gikk rett til topps vitner om at det er nok ikke bare et "jævla whinekor av hyttegamere" som ønsker denne forandringen velkommen.

nei, folk med selvinnsikt og prinsipper viste oss det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle dere som whiner over "hyttegamerne" som fått MS til å snu.

 

Det finnes tydeligvis JÆVLIG mange hyttegamere der ute, da MS har gått forbi PS4 i preorders på Amazon.

 

Edit: Nå skal det jo sies at PS4 har flere versjoner ute på Amazon, og at det da blir vanskelig å se hvem som faktisk leder. Men det at MS gikk rett til topps vitner om at det er nok ikke bare et "jævla whinekor av hyttegamere" som ønsker denne forandringen velkommen.

 

Det har mer å gjøre med at vi liker å ha eierskap over det vi betaler for, og ikke basere oss på utleie av lisenser. Om Microsoft hadde fått det som de ville, så ville de hatt full kontroll over hva vi får spille, selv om vi har betalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sier det samme som flere.. Hytte eiere??

 

Er det slik vi nordmenn har blitt? hva skjedde med resten av verden?

Alle har rettigheter til og spille et spill. når konsoller faller i pris bruker de og selge i land med mye trøbbel, visst nett only er på da, så kan de bare glemme og få teste ny teknologi.

Nå er selvfølgelig det dumt og se på noen land som fattige og, er vanskelig og finne ut hvordan hele verdenen er. men og bare la 21 land få spille blir for teit.

Lenke til kommentar

Kan si det samme m Sony og den enorme PSN-fadesen, men ingen ser ut til å huske det. Folk er villige til å glemme veldig fort så lenge de blir underholdt.

 

Jeg tror de fleste husker det, de har bare kommet over det nå. Ellers går det jo an å påpeke at PSN-saken skyldtes en kombinasjon av uflaks og inkompetanse, noe som iallefall for min del er lettere å tilgi en kundefiendtlige tiltak implementert med vilje. VISA-kort er uansett også forsikret mot svindel.

 

For min del var Linux-situasjonen langt mer problematisk, sånn rent prinsippielt. Det kan også være det er dette som gjør at enkelte nå frykter at Microsoft skal gjøre enda en 180 om et år eller to, og innføre sperrene igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan de kan bevege seg mot en ren digital distribusjon i løpet av Xbox One sin generasjon. Ren digital distribusjon vil kreve "always connected" funksjonen, og når har Microsoft gått ut og sagt at man vil kunne bruke konsollen online for alltid. Det krasjer fullstendig med eierskapet de gir tilbake til brukerne nå.

Kan skrive innlegget mitt på nytt om du vil: Det var det Microsoft opprinnelig ville gjøre da de annonserte systemet. Og de fikk huden full og skylden for å være djevelens verk for det. Nå når de går tilbake på det og annonserer at de går tilbake til den gamle modellen får de igjen skylden for å ødelegge for digitale spill.

 

Damned if you do, damned if you dont.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan skrive innlegget mitt på nytt om du vil: Det var det Microsoft opprinnelig ville gjøre da de annonserte systemet. Og de fikk huden full og skylden for å være djevelens verk for det. Nå når de går tilbake på det og annonserer at de går tilbake til den gamle modellen får de igjen skylden for å ødelegge for digitale spill.

 

Damned if you do, damned if you dont.

Tviler på at 1000 fanboy gjør noen forskjell. de vil komme seg opp i salg fort nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...