Gå til innhold

Nytt akvarie, fjerning av alger, innkjøp m.m.


Anbefalte innlegg

Har fått en brukt akvarie jeg skal sette opp hjemme, men det er mye alger i det.

Har prøvd med skrubb og vann, men det biter ikke skikkelig.

Vet at man ikke burde bruke noe særlig med såpe og kjemikalier da det kan være igjen rester når jeg skal fylle det opp vann.

 

Noen som har noe erfaring med å fjerne det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klor løser seg opp i vann, så det skulle nok gå bra. Bare til å skylle godt etterpå. Jeg har ikke akvariumerfaring, men kan litt om kjemi. Klor er et fantastisk rengjøringsmiddel mot biologiske ting og fett.

 

http://www.firsttankguide.net/dechlorinator.php -

 

Her står det litt hvordan du kan fjerne klor fra vann. Her står det at vann damper av klor. Så er det klorrester i vannet, så vil det dampe av over natten. For å være helt sikker:

 

1. Vask med klor

2. Skyll godt

2. La akvarium stå med vann over natten for avdamping. Evt. med tilført luftbobler for å akselerere prosess.

3. Fyll på nytt rent vann

4. Klor vil drepe alt biologisk i akvarium, så du må sette i gang akvarium som et nytt akvarium etter denne prosessen. Dette innebærer at du må sette i planter osv og la det stå noen dager sånn at akvarium stabiliserer seg biologisk før du tar fisk oppi.

 

Jeg vil tro at klor er med farlig for planter enn for fiskene.

 

Anyone?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge akvariet skal stå uten noen form for fisker eller planter en stund, så kan du bruke klorin. Det kommer dog til å drepe alt av bakterier i akvariet, så dersom du holder på å kjøre det inn vil klorin drepe bakteriekulturen. Når jeg bruker klorin for å drepe alger på røtter og planter bruker jeg en konsentrasjon på 1:20 (0,5dl klorin per liter vann), og da dypper jeg plantene/røttene i klorinløsningen i 30 sekunder. Husk å skyll godt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er helt tomt, er nok en fordel å drepe alt av evt. bakterier og annet der da det har stått tomt en stund.

Skal nok stå tomt en ukes tid til, må få kjøpt inn pumpe, varmekolbe og sånn også.

Tipper jeg kanskje fyller det med vann og noen planter neste helg, må ommøblere litt først også.

 

Da kjører jeg på med klor :)

Skyller så klart godt etterpå.

 

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert, drevet mye med akvarier, men aldri startet fra bunnen av selv. kjører igang med ett 150 liters nå, har kun selve akvariet og er litt usikker på alt av utstyr og oppstarten.

Lenke til kommentar

Ikke bruk noe form for såpe etc i akvariet, det er vanskelig å bli kvitt og vil drepe fiskene ganske fort. Kjøp deg en algeskrape med barberblad. Det er den mest effektive måten å få vekk kalk og alger i akvariet på. Har selv hatt akvarie i over et år, og kan svare på litt av hvert. :)

Etter at du har skylt akvariet bør du tømme det helt for vann og la det tørke, da klor fordamper sammen med vannet.

 

Her er et bilde av mitt akvarium om det er interessant. :p

 

post-102737-0-86947200-1371337393_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har bare 5 fisker nå (3 gullgurami, en kakadueciklide og en ancistrus), men har planer om en stor stim med rødmunntetra. Problemet er at en stim på 30 fisker vil koste rundt 900kr, så derfor venter jeg på et tilbud. Hver måned har Tropehagen tilbud på noen utvalgte fisker, og da gjerne 30 for 300. :) Hvor stort er akvariet ditt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt er bare 110 liter, men det er alt jeg har plass til. :)

 

Du trenger egentlig ikke et så kraftig filter til et akvarium på 150 liter, men det er et veldig bra filter til en litt stiv pris. Algemagnet er ikke å anbefale, for dersom et lite sandkorn kommer mellom magneten og glasset er det veldig lett å få riper i glasset. Denne bruker jeg, og den er veldig bra. Aquasafe er nesten aldri nødvendig å bruke i Norge, med unntak av dersom vannet som fyller akvariet med blir kloret. :)

 

Du bør for all del sette deg inn i innkjøring før du fylle akvariet med fisk, for da unngår du at alt av fisk stryker med etter 3 uker! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er planen å vente ja, snakker om kun vann til helgen, planter over helgen og fisk om en stund :)

Har sett på 2224, men dette er visstnok i minste laget da det er opp til 150l, altså på grensen.

Neste trinn da er faktisk det jeg har plukket ut, om jeg skal handle på webzoo.

Vet det er stort, men finner ikke noe mellomting...

 

Algemagneten jeg plukket ut flyter, så om jeg er litt forsiktig med bruken, kommer den aldri borti sten. Er klar over faren for sten og glass, men det er gjerne om de faller ned og kommer borti bunnen.

Men tar med en sånn i tillegg: http://webzoo.no/default.pl?showProduct=1790&pageId=15098

 

Aquasafe er ikke nødvendig nei, men til 73kr kan jeg ta meg råd til det. Hjelper på med bakterieflora og sånt også visstnok.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Når du skal ut med såpass mye penger for et filter er det lurt å kjøpe stort, for da kan du bruke det videre når litersyken tar deg og du vil ha et enda større kar. Vær obs på at det ikke alltid følger med filtermedium på slike filter, så det må du kanskje kjøpe i tillegg. Dropp nitritt og karbonsvamp. :)

 

Aquasafe fjerner tungmetaller og klor fra vannet, men jeg har aldri hørt at det hjelper på bakteriefloraen, men for all del, det skader ikke. :) Det aller beste du kan gjøre når du starter opp, er å få filterslam fra noen med et filter som har vært i gang lenge (gjerne minst 6 mnd), og da kan du sette i fisk med en gang. Planter hjelper også veldig når deg gjelder å fjerne ammonium og nitrat fra vannet, så det er lurt å kjøre på med det så fort som mulig.Vær obs på at planter som anubias og javabregner ikke skal settes direkte i substratet, men festes på f.eks stein og røtter. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke veldig lyst til å punge ut med såpass filter, men 1899 for ett veldig overdimensjonert mot 1299 for ett som går akkurat, de 600 ekstra syntes jeg det er verdt. Er med filtermedium på begge de to så vidt jeg kan se :)

 

Når det gjelder aquasafe, "Tetra aquasafe forvandler straks aggresivt ledningsvann til godt akvarievann for fiskene. Skadlige stoffer i ledningsvannet blir nøytralisert. Den nye Bioextract-formlen med naturlige biopolymerer fremmer utviklingen av de viktige filterbakteriene for sunt og klart vann.", hva legger du i den siste setningen der?

Jeg er litt usikker.

 

Ang. planter, så aner jeg virkelig ikke hva jeg skal ha, men må si at både anubias og javabregner var fine.

 

Blir nok en del små fisker, regner med at det blir en stim neontetra, en del slørhale, en ancistrus og muligens en type til, som ikke spiser på slørhalen :)

 

 

Skulle gjerne satt igang akvariet mye tidligere, men så var det dette med tid da, har ikke lyst til å stresse med det heller, er en god del jobb som står igjen før jeg i det hele tatt kan sette akvariet der det står.

Er vel 2-3 uker med bare planter som er anbefallt så vidt jeg har sett, for å bygge riktig flora.

 

Brodern har ett 750l akvarie med piraya, kan sikkert få litt bunnslam derifra, men vet han ikke tar sånn veldig godt på fiskene, så er ikke helt sikker.

Peiling på hvor mye sand jeg trenger?

 

Btw, var med å flyttet de i helgen og ble bitt av en piraya, skumle saker :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Når det gjelder aquasafe, "Tetra aquasafe forvandler straks aggresivt ledningsvann til godt akvarievann for fiskene. Skadlige stoffer i ledningsvannet blir nøytralisert. Den nye Bioextract-formlen med naturlige biopolymerer fremmer utviklingen av de viktige filterbakteriene for sunt og klart vann.", hva legger du i den siste setningen der?

Jeg er litt usikker.

En tommelfingerregel er at jo flere avanserte ord de må bruke på forklaringen av et produkt, jo dårligere fungerer produktet. :p Jeg vet om mange som har drevet med akvarium i flere år som ikke bruker aquasafe. I Norge har vi stort sett vann av god kvalitet med lite tungmetaller og bruk av klor. :)

 

Blir nok en del små fisker, regner med at det blir en stim neontetra, en del slørhale, en ancistrus og muligens en type til, som ikke spiser på slørhalen :)

Jeg vil egentlig ikke anbefale slørhale til et slikt akvarium på 250 liter. De kan bli veldig store, griser mye, spiser de fleste planter og trives best i ganske kaldt vann. :)

 

Skulle gjerne satt igang akvariet mye tidligere, men så var det dette med tid da, har ikke lyst til å stresse med det heller, er en god del jobb som står igjen før jeg i det hele tatt kan sette akvariet der det står.

Er vel 2-3 uker med bare planter som er anbefallt så vidt jeg har sett, for å bygge riktig flora.

Dersom du skal kjøre inn akvariet fra scratch med planter med uten fisk, så tar det som oftes 4-5 uker, og da må du tilsette noe som bakteriekulturen kan bryte ned. Noen tilsette litt fiskemat hver dag, mens andre tilsetter salmiakk (som består at klor og ammoniakk, der sistnevnte er det samme som fisker skiller ut i avføringen).

 

Brodern har ett 750l akvarie med piraya, kan sikkert få litt bunnslam derifra, men vet han ikke tar sånn veldig godt på fiskene, så er ikke helt sikker.

Peiling på hvor mye sand jeg trenger?

Det er ikke bunnslam du trenger, men filterslam. Det får du ved å ta ut filtersvampen og skylle den i litt vann fra akvariet, og så kan du enten tømme dette direkte i ditt akvarium eller skylle din egen filtersvamp i slammet. Dersom du gjør dette må du enten sette i noen få fisker med en gang, eller tilsette f.eks litt fiskemat hver dag slik at bakteriekulturen i filterslammet ikke sulter. :)

 

Jeg vil ikke anbefale deg den blå grusen som du linket til i første innlegg. Den er dyr, ser unaturlig ut i kan i noen tilfeller farge vannet. jeg vil anbefale deg å kjøpe sand fra Biltema. De har en fin og lys sand som du kan bruke i akvariumet uten å skylle den først. Da holder det med en sekk (17kg) som koster 69kr. Det er den samme som jeg bruker i mitt akvarium, og fungerer greit til de fleste planter som ikke krever veldig mye næring ved røttene. :) Dersom du vil gå for sanden fra Biltema kan du si ifra, så skal jeg finne rett nr på den så du ikke ender opp med giftig blåsesand!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En tommelfingerregel er at jo flere avanserte ord de må bruke på forklaringen av et produkt, jo dårligere fungerer produktet. :p Jeg vet om mange som har drevet med akvarium i flere år som ikke bruker aquasafe. I Norge har vi stort sett vann av god kvalitet med lite tungmetaller og bruk av klor. :)

Dropper det jeg da tenker jeg, var mest pga bakteriefloraen jeg tenkte på det, mener vel bare tull det også.

 

Jeg vil egentlig ikke anbefale slørhale til et slikt akvarium på 250 liter. De kan bli veldig store, griser mye, spiser de fleste planter og trives best i ganske kaldt vann. :)

Å helvete :eek:

Er ikke 250 liter da, men 150, men kan vel fortsatt kanskje bli ganske enorme.

 

 

Dersom du skal kjøre inn akvariet fra scratch med planter med uten fisk, så tar det som oftes 4-5 uker, og da må du tilsette noe som bakteriekulturen kan bryte ned. Noen tilsette litt fiskemat hver dag, mens andre tilsetter salmiakk (som består at klor og ammoniakk, der sistnevnte er det samme som fisker skiller ut i avføringen).

Er ikke sikker på åssen jeg skal gjøre det enda, men har lyst til å starte fra scratch.

Tilsetter vel mat, høres tryggest ut det :)

 

Det er ikke bunnslam du trenger, men filterslam. Det får du ved å ta ut filtersvampen og skylle den i litt vann fra akvariet, og så kan du enten tømme dette direkte i ditt akvarium eller skylle din egen filtersvamp i slammet. Dersom du gjør dette må du enten sette i noen få fisker med en gang, eller tilsette f.eks litt fiskemat hver dag slik at bakteriekulturen i filterslammet ikke sulter. :)

Var filterslam jeg mente ;)

Men takk for resten.

 

Jeg vil ikke anbefale deg den blå grusen som du linket til i første innlegg. Den er dyr, ser unaturlig ut i kan i noen tilfeller farge vannet. jeg vil anbefale deg å kjøpe sand fra Biltema. De har en fin og lys sand som du kan bruke i akvariumet uten å skylle den først. Da holder det med en sekk (17kg) som koster 69kr. Det er den samme som jeg bruker i mitt akvarium, og fungerer greit til de fleste planter som ikke krever veldig mye næring ved røttene. :) Dersom du vil gå for sanden fra Biltema kan du si ifra, så skal jeg finne rett nr på den så du ikke ender opp med giftig blåsesand!

Trodde ikke biltema solgte sånn sand lengre jeg?

Finn gjerne rett nr til meg.

 

Tenkte jeg skulle ha blått da det passer fint med den blå bakgrunnen. Steinene skal ikke gi fra seg farge. Men grusen er en av de tingene jeg var usikker på om jeg skulle ha eller ikke

 

 

 

Du tror om http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=2409&pageId=15090 ?

Og, er luft nødvendig? har ikke tenkt på det før nå :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...