Gå til innhold

Bildespesial: Mac Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er uten tvil den beste datamaskinen jeg noen gang har sett!Wow.Drøyt.Jeg ble litt satt ut her.

 

Det er ikke snakk om deler som bruker i vanlige PCer. Dette her er Xenon prossesor og Firepro grafikk, typisk mer Server masking egentlig. Så dette kan du ikke måle med en "gamer PC" ol. Så det er egentlig ikke fantastisk. Bare at de fleste produsenter av slike PCer sikter jo mot bedriftsmarkedet, og siden de ikke er Apple så kommer de ikke i mainstream tekno steder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er ikke snakk om deler som bruker i vanlige PCer. Dette her er Xenon prossesor og Firepro grafikk, typisk mer Server masking egentlig. Så dette kan du ikke måle med en "gamer PC" ol.

Jeg har Xeon i den gamle Gamer maskina og i NAS'et. Så veldig spesielt er det ikke. Firepro er jo bare Radeon HD kort, men med andre drivere (som åpner annen funksjonalitet).

 

Grensa mellom en god "gamer" maskin og en Workstation er etterhvert blitt tynn. Hardware forskjellen er faktisk så liten at det nærmest er samme varene, men solgt til ulike kundesegment. Noe som gjør prisene veldig forskjellige. Der det er mer å hente tar man bedre betalt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Fant det nå. Retail er 3500 pund i england. Så rundt 40k i norge tenker jeg. Wow overpriset søppel. Dette er virkelig overpriset. Yes estetics matter more than anything in workstations...

Du er klar over at en hvis man prøver å spece en Dell Precision med 8-core Xeon E5, SSD disk og to high-end pro GPU'er så ender du fort opp på 40k pluss moms, høyst sannsynlig enda mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

CPU'ene som støtter dette (Ivy Bridge-E, EP og EX) er enda ikke annonsert fra Intel, så har nok noe med det å gjøre.

 

 

Seks Thunderbolt 2 porter.

Så vidt jeg kjenner til så finnes det ikke så mange NAS-løsninger der ute med 10Gbit Ethernet.

 

Finnes nok av 10GBit og raskere NAS, men da må du over på bedriftsmarkedet.

Lenke til kommentar
Fant det nå. Retail er 3500 pund i england. Så rundt 40k i norge tenker jeg. Wow overpriset søppel. Dette er virkelig overpriset. Yes estetics matter more than anything in workstations...
Du er klar over at en hvis man prøver å spece en Dell Precision med 8-core Xeon E5, SSD disk og to high-end pro GPU'er så ender du fort opp på 40k pluss moms, høyst sannsynlig enda mer.

 

 

Jeg sparte mer en 17 000 kr med samme specs som den Mac Pro der, hos dell.com. (dual gpu, 2x6 kjerner osv.)

Lenke til kommentar
Det er uten tvil den beste datamaskinen jeg noen gang har sett!Wow.Drøyt.Jeg ble litt satt ut her.
Det er ikke snakk om deler som bruker i vanlige PCer. Dette her er Xenon prossesor og Firepro grafikk, typisk mer Server masking egentlig. Så dette kan du ikke måle med en "gamer PC" ol. Så det er egentlig ikke fantastisk. Bare at de fleste produsenter av slike PCer sikter jo mot bedriftsmarkedet, og siden de ikke er Apple så kommer de ikke i mainstream tekno steder.

 

Ville heller kallet det for en "workstation". Heh, prislappen på high-end workstation maskiner er drøy den også, men utseendemessig ligger de laaangt bak den mye mac pro.

 

Sånn sett om 3500 pund stemmer, så er dette ikke så drøyt egentlig. Spørs hvilke firepro kort ligger oppi der og hva man egentlig får ellers til de pengene. Om skjermkortene er custom og "kun for apple", så syntes jeg ikke dette er noe bra med tanke på windows bruk og at en del CAD programvare støtter ikke os x...

 

Edit: Etter å ha sett introvideon fra apple så virker dette som om den har muligens 2 x FirePro W9000 kort om man baserer seg på antall shadere. Tror ikke disse kortene følger med til 3500 pund :p

 

Men folkens: Trippel 4K display!

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Finnes nok av 10GBit og raskere NAS, men da må du over på bedriftsmarkedet.

Det stemmer, men da er vi i en annen prisklasse over 10k NOK for selve enheten pluss en kombinasjon av enterprise-grade SAS disker, og gjerne en SSD cache.

 

Trenger du 10gbit på en Mac kan du få dette via Thunderbolt.

Lenke til kommentar
Og hvor mye lagring kan man få på denne ?
Tanken er å bruke eksterne lagringsløsninger, enten over nettverket eller over Thunderbolt. Det begynner å bli endel DAS-løsninger som bruker Thunderbolt nå, personlig bruker jeg en Drobo 5D med 12TB koblet til min Mac Mini server for å lagre media.

Alikevell blir det en del rot om du skal ha det på pulten ved siden av denne, hadde ikke vært vanskelig og gjort plass til 2 x 2.5" i bunnen.

 

Lenke til kommentar
Apple er ikke akkurat kjent for å lage billige produkter, eller hva?
Fant det nå. Retail er 3500 pund i england. Så rundt 40k i norge tenker jeg. Wow overpriset søppel. Dette er virkelig overpriset. Yes estetics matter more than anything in workstations...

 

Når testene er ute får vi sammenligne ytelsen på den der med en HP Z820 workstation og en Lenovo ThinkStation S30/D30. Vil tro at de to sistnevnte må dyttes opp en del på konfigurasjonsstigen for å havne på samme nivå - og de to seriene dere er ikke billige.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som lurer på hvordan Apple skal få plass til en intern strømforsyning som bl.a. skal kunne drive en 12-core CPU og dual GPU? Da jeg først la merke til denne kompakte størrelsen, så tenkte jeg at man måtte ha en ekstern strømforsyning. Men bildet med tilkoblingene bak på maskinen viser jo en kontakt for en standard 3-pin apparatkabel...

 

Kan Apple ha fordelt de nødvendige komponentene for strømforsyningen på de tre komponentkortene vist på disse bildene? Eller er dette nok et eksempel på et Designers vs Engineers-dilemma med klar overvekt på førstnevnte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...