Gå til innhold

Bildespesial: Mac Pro


Anbefalte innlegg

Jeg sparte mer en 17 000 kr med samme specs som den Mac Pro der, hos dell.com. (dual gpu, 2x6 kjerner osv.)

 

du har rett men du rakker ned på gud(apple) så fundamentalistene nekter å høre selvom du har rett og derfor velger nok 95% å ikke kjøpe mac pros(sånn som før). I motsettning til applefolk så leker ikke resten av verden bedrift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at prisen du siterer som kilde er rene spekulasjoner?

 

I tillegg velger du å gjengi høyeste estimat fra kilden, og ikke prisintervallet som nevnes. Dette for å vinkle saken mot et poeng, noe som er direkte useriøst! I tillegg er det alltid god skikk å legge ved kilder til alle påstander sammen med den opprinnelige påstanden. Husk også å være kritisk til kilder. Dette er tips flere burde benytte seg av, for i denne tråden var det mange tomme påstander.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du er klar over at prisen du siterer som kilde er rene spekulasjoner?

 

I tillegg velger du å gjengi høyeste estimat fra kilden, og ikke prisintervallet som nevnes. Dette for å vinkle saken mot et poeng, noe som er direkte useriøst! I tillegg er det alltid god skikk å legge ved kilder til alle påstander sammen med den opprinnelige påstanden. Husk også å være kritisk til kilder. Dette er tips flere burde benytte seg av, for i denne tråden var det mange tomme påstander.

 

Fordi det er prisestimatet for den beste versjonen og fortsatt er den aaaaltfor dyr. Faktisk er den dårligere enn en standard workstation til 20000. forklar det please.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som lurer på hvordan Apple skal få plass til en intern strømforsyning som bl.a. skal kunne drive en 12-core CPU og dual GPU? Da jeg først la merke til denne kompakte størrelsen, så tenkte jeg at man måtte ha en ekstern strømforsyning. Men bildet med tilkoblingene bak på maskinen viser jo en kontakt for en standard 3-pin apparatkabel...Kan Apple ha fordelt de nødvendige komponentene for strømforsyningen på de tre komponentkortene vist på disse bildene? Eller er dette nok et eksempel på et Designers vs Engineers-dilemma med klar overvekt på førstnevnte?

Strømforskyninger trenger ikke ta så mye plass, de er store på pcer siden standarden er stor, har imidlertid vært borti reludante PSU på servere som er mye mindre siden de kan lage en egen standard og har dårlig plass.

 

Lenke til kommentar
Fordi det er prisestimatet for den beste versjonen og fortsatt er den aaaaltfor dyr. Faktisk er den dårligere enn en standard workstation til 20000. forklar det please.

Jeg har ikke sakt noe om pris, bare at prissiteringen din er useriøs! Om du kan komme med en kilde til påstanden din, slik jeg oppfordret til tidligere, kan jeg eventuelt prøve å gi deg en forklaring. Ellers virker du å sitte på mer informasjon om disse nye Mac Pro'ene enn det som er offisielt fra Apple siden du kan si så mye om ytelse?

 

Profesjonelle workstations er dyre saker. Jeg skriver dette innlegget på en halvt år gammel HP EliteBook Workstation til ca. 30.000,- Det er riktignok en laptop, men...

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sakt noe om pris, bare at prissiteringen din er useriøs! Om du kan komme med en kilde til påstanden din, slik jeg oppfordret til tidligere, kan jeg eventuelt prøve å gi deg en forklaring. Ellers virker du å sitte på mer informasjon om disse nye Mac Pro'ene enn det som er offisielt fra Apple siden du kan si så mye om ytelse?

 

Profesjonelle workstations er dyre saker. Jeg skriver dette innlegget på en HP EliteBook Workstation til ca. 30.000,- Det er riktignok en laptop, men...

 

Vel jeg kan litt om delene de bruker i dem. Og jeg regner med at estimatet fra den siden kommer til å være ganske presist med tanke på hva forrige powermac kostet og hvordan apple som regel setter prisene sine.

 

Vet at workstations er dyre maskiner og er derfor dette gjør at jeg ler for når et firma kjøper en maskin til 40k(en veldig høy sum for absolutt alle firmaer uansett hva et per her prøver å påstå) så er ytelse nesten alltid viktigere enn designet på kabinettet og en potensielt god(eller middels) kjøreløsning. Faktisk kan jeg ikke tenke meg et seriøst firma som kjøper en maskin som er halvparten av en vanlig løsning i ren ytelse bare fordi den ser pen ut...

 

Derimot er det klart at må du ha OSX for å bruke visse programmer og slikt så er denne powermacen the way to go.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar
Vel jeg kan litt om delene de bruker i dem. Og jeg regner med at estimatet fra den siden kommer til å være ganske presist med tanke på hva forrige powermac kostet og hvordan apple som regel setter prisene sine. Vet at workstations er dyre maskiner og er derfor dette gjør at jeg ler for når et firma kjøper en maskin til 40k(en veldig høy sum for absolutt alle firmaer uansett hva et per her prøver å påstå) så er ytelse nesten alltid viktigere enn designet på kabinettet og en potensielt god(eller middels) kjøreløsning. Faktisk kan jeg ikke tenke meg et seriøst firma som kjøper en maskin som er halvparten av en vanlig løsning i ren ytelse bare fordi den ser pen ut... Derimot er det klart at må du ha OSX for å bruke visse programmer og slikt så er denne powermacen the way to go.

 

Forklar gjerne hvordan du vet prissetting på en prosessorserie som ikke er på markedet enda, og når det er ukjent hvilken modell det er snakk om. Det er snakk om 2 FirePro GPUer som heller ikke er spesifisert modell. Enterprise SSD med 1 GB/s skrivehastighet, og 1,25 GB/s lesehastighet hvor det ikke er spesifisert størrelse. ECC DDR3-1866-minne med inntil 60 GB/s båndbredde og ukjent mengde. Flere separate IO-kontrollere, med grensesnitt (TB 2) som ikke finnes fra før på markedet.

 

Hvordan setter du en pris på dette, og hva sammenlikner du mot?

 

Redigert:

For mange firmaer er pålitelighet viktigere enn ytelse og pris.

 

Det jeg forøvrig reagerte på er at når du gjengir en kilde som spekulerer i et estimat på 2000-3500£, så er det rimelig useriøst å ikke gjengi hele prisintervallet når du siterer kilden!

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Forklar gjerne hvordan du vet prissetting på en prosessorserie som ikke er på markedet enda, og når det er ukjent hvilken modell det er snakk om. Det er snakk om 2 FirePro GPUer som heller ikke er spesifisert modell. Enterprise SSD med 1 GB/s skrivehastighet, og 1,25 GB/s lesehastighet hvor det ikke er spesifisert størrelse. ECC DDR3-1866-minne med inntil 60 GB/s båndbredde og ukjent mengde. Flere separate IO-kontrollere, med grensesnitt (TB 2) som ikke finnes fra før på markedet.

 

Hvordan setter du en pris på dette, og hva sammenlikner du mot?

 

Redigert:

For mange firmaer er pålitelighet viktigere enn ytelse og pris.

 

Det jeg forøvrig reagerte på er at når du gjengir en kilde som spekulerer i et estimat på 2000-3500£, så er det rimelig useriøst å ikke gjengi hele prisintervallet når du siterer kilden!

 

Skal innrømme at jeg burde gjenngitt hele intervallet.

 

Når det kommer til pris så har vel ingenting som har kommet de siste 10 år variert veldig mye i pris fra generasjon til generasjon. Så selvom dette er presentert som veldig nytt og fint med TB 2 og ukjent ram mendge skal jeg love deg at alle andre har noe lignende(og fordi de kan ha enormt mye større fleksibilitet ikke fordi apple er dårlig) og veldig mye bedre( i ren ytelse). Også kan jeg love deg at prisen blir høy for apple er ikke et firma som skrur ned eller lar prisen stå stille. De er ikke kjent for konkuransedyktige priser, er mer du må ha det de selger derfor betaler du eller du betaler for du er apple frelst.

 

Og mitt problem anngående AMD gpu er i forhold til AMDs teknologi(er et pes i Soldiworks når du jobber med flere skjermer, og i solidworks jobber du som regel med fler skjermer fordi det er veeeldig nyttig). Ikke den rene ytelsen på kortene(som du sier vet jeg ikke den enda).

 

Og selvom de bruker nyeste teknologi vil de fortsatt være en del overpriset for cpu og gpu og ram og ssd er ikke dobbelt så¨bra som dagens generasjon :p

 

Og har du jobbet med workstations vet du at de er ekstremt pålitelige uansett om apple eller dell eller hvemsomhelst lager dem da de er priset høyt mye av den grunnen. Apple er ikke kjent for høyere pålitelighet innenfor workstations enn andre.

Lenke til kommentar
Skal innrømme at jeg burde gjenngitt hele intervallet. Når det kommer til pris så har vel ingenting som har kommet de siste 10 år variert veldig mye i pris fra generasjon til generasjon. Så selvom dette er presentert som veldig nytt og fint med TB 2 og ukjent ram mendge skal jeg love deg at alle andre har noe lignende(og fordi de kan ha enormt mye større fleksibilitet ikke fordi apple er dårlig) og veldig mye bedre( i ren ytelse). Også kan jeg love deg at prisen blir høy for apple er ikke et firma som skrur ned eller lar prisen stå stille. De er ikke kjent for konkuransedyktige priser, er mer du må ha det de selger derfor betaler du eller du betaler for du er apple frelst. Og mitt problem anngående AMD gpu er i forhold til AMDs teknologi(er et pes i Soldiworks når du jobber med flere skjermer, og i solidworks jobber du som regel med fler skjermer fordi det er veeeldig nyttig). Ikke den rene ytelsen på kortene(som du sier vet jeg ikke den enda). Og selvom de bruker nyeste teknologi vil de fortsatt være en del overpriset for cpu og gpu og ram og ssd er ikke dobbelt så¨bra som dagens generasjon :p Og har du jobbet med workstations vet du at de er ekstremt pålitelige uansett om apple eller dell eller hvemsomhelst lager dem da de er priset høyt mye av den grunnen. Apple er ikke kjent for høyere pålitelighet innenfor workstations enn andre.

 

Min kommentar til pålitelighet var ikke siktet direkte mot Apple. Det var et tilsvar til hvorfor firmaer betaler en god slump penger for proffesjonelle workstations, for eksempel fra HP som firmaet jeg jobber i bruker.

 

Så det du nå sier er at det altså er veldig vanskelig å si noe om pris? Apple bruker mange komponenter som er tilgjengelige for flere selskaper. Siden vi ikke vet nøyaktig hvilke komponenter Apple velger kan det altså være at de velger top-of-the-line, og i så måte følgelig ikke trenger være dårligere enn andre tilsvarende løsninger? Dette vet hverken du eller jeg, så la oss heller ikke late som om vi vet det.

 

Apple er ikke kjent for å være prisledende, men det er det da svært få av de profesjonelle aktørene som er. Du sier jo selv at workstations er priset høyere pga pålitelighet. I så måte tror jeg ikke Apple priser seg ut i forhold til andre proff aktører som leverer tilsvarende varer.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Min kommentar til pålitelighet var ikke siktet direkte mot Apple. Det var et tilsvar til hvorfor firmaer betaler en god slump penger for proffesjonelle workstations, for eksempel fra HP som firmaet jeg jobber i bruker.

 

Så det du nå sier er at det altså er veldig vanskelig å si noe om pris? Apple bruker mange komponenter som er tilgjengelige for flere selskaper. Siden vi ikke vet nøyaktig hvilke komponenter Apple velger kan det altså være at de velger top-of-the-line, og i så måte følgelig ikke trenger være dårligere enn andre tilsvarende løsninger? Dette vet hverken du eller jeg, så la oss heller ikke late som om vi vet det.

 

Apple er ikke kjent for å være prisledende, men det er det da svært få av de profesjonelle aktørene som er. Du sier jo selv at workstations er priset høyere pga pålitelighet. I så måte tror jeg ikke Apple priser seg ut i forhold til andre proff aktører som leverer tilsvarende varer.

 

Problemet her(for meg bare så det er sagt, jeg er ikke i apples kundegruppe og ikke på grunn av at jeg ikke har råd. så det er sagt.) er at apple har aldri valgt "top of the line" på noe som helst produkt når det kommer til hardware. De velger kjølige stabile deler og priser dem som om de var top of the line.(derimot på byggekvalitet er de uovertruffne så der sa jeg det så ikke argumenter om build quality til meg)

 

Og du vet like godt som meg at dette blir ikke et produkt priset etter hva det er verdt men hva de kan få siden de har en kundegruppe som ikke har noe skepsis i det hele tatt, med en veldig sterk "apple said it so we do it" tenkning.

 

Jeg sier jeg tror den blir priset ganske høyt og i den prisintervallen jeg har nevnt fordi det er sånn apple gjør. Og det har du sett i mange år selv så du skjønner nok hva jeg sikter etter her.

 

Jeg liker ikke apples rettning de siste 2 år for jeg syns at enten skal du kunne oppgradere eller slikt selv eller så burde valgmulighetene fra produsent være store og apple har ikke noen av disse to. Det eneste de har fokusert mye på er estetikk og byggekvalitet og selvom disse tingene er viktig burde man ikke ligge så langt bak på hardware ellers(eller mulighetene til kraftigere hardware). Dells eller HPs workstations har ikke like stort utvalg av hardware som en vanlig pc fordi de kun velger stabile komponenter men utvalget er nok nærmere 10 ganger så stort og du kan oppgradere over tid som gjør at du sparer enorme summer(snakker da om cpu og gpu).

Lenke til kommentar

Utvilsomt en innovativ og kreativ løsning på en workstation. Kan tenke meg at lydnivået på disse er langt lavere enn hva for eksempel Dell sine tilsvarende maskiner kan skilte med. Jeg er imponert!

 

Hve gjelder pris er det jo helt tåpelig å begynne å diskutere dette på nåværende tidspunkt da Apple ikke har offentliggjort denne. Alt man finnet av estimater er spekulasjoner og når man i tillegg henviser til en nettsides spekulasjoner med en vinkling for å understreke sitt eget poeng, så kan man like gjerne gå tilbake til å spille Battlefield på gutteværelset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Problemet her(for meg bare så det er sagt, jeg er ikke i apples kundegruppe og ikke på grunn av at jeg ikke har råd. så det er sagt.) er at apple har aldri valgt "top of the line" på noe som helst produkt når det kommer til hardware. De velger kjølige stabile deler og priser dem som om de var top of the line.(derimot på byggekvalitet er de uovertruffne så der sa jeg det så ikke argumenter om build quality til meg) Og du vet like godt som meg at dette blir ikke et produkt priset etter hva det er verdt men hva de kan få siden de har en kundegruppe som ikke har noe skepsis i det hele tatt, med en veldig sterk "apple said it so we do it" tenkning. Jeg sier jeg tror den blir priset ganske høyt og i den prisintervallen jeg har nevnt fordi det er sånn apple gjør. Og det har du sett i mange år selv så du skjønner nok hva jeg sikter etter her. Jeg liker ikke apples rettning de siste 2 år for jeg syns at enten skal du kunne oppgradere eller slikt selv eller så burde valgmulighetene fra produsent være store og apple har ikke noen av disse to. Det eneste de har fokusert mye på er estetikk og byggekvalitet og selvom disse tingene er viktig burde man ikke ligge så langt bak på hardware ellers(eller mulighetene til kraftigere hardware). Dells eller HPs workstations har ikke like stort utvalg av hardware som en vanlig pc fordi de kun velger stabile komponenter men utvalget er nok nærmere 10 ganger så stort og du kan oppgradere over tid som gjør at du sparer enorme summer(snakker da om cpu og gpu).

 

Det finnes da flere eksempler på at Apple har valgt top-of-the-line. For eksempel Retina-skjermene. Ellers er jo stabile deler svært viktig, da..

 

Jeg vil påstå alle populære produkter er priset etter hva de er verdt. Husk at et produkt er verdt det markedet er villig til å betale, uansett hva som er mål for verdi.

 

Uansett om den blir priset til 3500£ trenger ikke det være dårlig sammenliknet med hva HP og Dell som du stadig nevner leverer til proffmarkedet? Som sakt "min" HP EliteBook Workstation kostet rundt 30.000,- og selv om det riktignok er en laptop er den svært mye svakere enn hva som blir antydet fra Mac Pro.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Det finnes da flere eksempler på at Apple har valgt top-of-the-line. For eksempel Retina-skjermene. Ellers er jo stabile deler svært viktig, da..

 

Jeg vil påstå alle populære produkter er priset etter hva de er verdt. Husk at et produkt er verdt det markedet er villig til å betale, uansett hva som er mål for verdi.

 

Uansett om den blir priset til 3500£ trenger ikke det være dårlig sammenliknet med hva HP og Dell som du stadig nevner leverer til proffmarkedet? Som sakt min HP EliteBook Workstation kostet rundt 30.000,- og selv om det riktignok er en laptop er den svært mye svakere enn hva som blir antydet fra Mac Pro.

 

Retinaskjermen er bra. helt klart at den drar prisen på macbook pro opp og det er riktig. Men vi snakker om en pc der til 12500 og har hardware ellers til rundt 5500kr. Byggekvaliteten og skjermen er ikke verdt 7000kr.

 

Dette er bare et eksempel på apples prising. og en laptop kan aldri sammenlignes med en stasjonær. Se hva en dell workstation til 40000kr nå blir, den er vel omtrent 10-30% bedre enn en den kommende mac pro(er et røft estimat men bare å sjekke for jeg har nok rett) og dette er ikke med kommende generasjons deler.

 

Men apple dekker behovet til de som holder seg til dem men bommer klart på det store markedet, men slik er jo apple når det kommer til pc så det er ikke en stor overraskelse.

Lenke til kommentar
Retinaskjermen er bra. helt klart at den drar prisen på macbook pro opp og det er riktig. Men vi snakker om en pc der til 12500 og har hardware ellers til rundt 5500kr. Byggekvaliteten og skjermen er ikke verdt 7000kr. Dette er bare et eksempel på apples prising. og en laptop kan aldri sammenlignes med en stasjonær. Se hva en dell workstation til 40000kr nå blir, den er vel omtrent 10-30% bedre enn en den kommende mac pro(er et røft estimat men bare å sjekke for jeg har nok rett) og dette er ikke med kommende generasjons deler. Men apple dekker behovet til de som holder seg til dem men bommer klart på det store markedet, men slik er jo apple når det kommer til pc så det er ikke en stor overraskelse.

 

Nå gidder jeg ikke gå inn i en ny diskusjon om pris, men markedet kjøper MBP Retina, så det er jo helt klart verdt det. Ellers når du snakker om hardware lik X til pris X MÅ du faktisk komme med en kilde for å bli tatt seriøst. La oss legge den død med en gang.

 

Så du mener at Dells nåværende workstation bygget på komponenter fra Intel osv, vil være bedre enn deres nestegenerasjons komponenter? Logisk brist?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Nå gidder jeg ikke gå inn i en ny diskusjon om pris, men markedet kjøper MBP Retina, så det er jo helt klart verdt det. Ellers når du snakker om hardware lik X til pris X MÅ du faktisk komme med en kilde for å bli tatt seriøst. La oss legge den død med en gang.

 

Så du mener at Dells nåværende workstation bygget på komponenter fra Intel osv, vil være bedre enn deres nestegenerasjons komponenter? Logisk brist?

 

I en viss prisklasse er den bedre. Den har sterkere hardware selvom den er forrige generasjon. Sier seg selv at når apple bruker en cpu med 12 kjerner og du for samme pris(etter estimatet i kilden som du selv har sett) får cpuer med 8 kjerner og sikkert lignende klokkehastighet er den raskere. Du burde vite nok til at forksjellen fra generasjon til generasjon er sjelden mer enn 5-10% så JA den kan være bedre til samme pris ja.

 

Lær deg litt om hardware før du sier noe så dumt igjen. Nå gidder jeg ikke dette mere.

Lenke til kommentar

I en viss prisklasse er den bedre. Den har sterkere hardware selvom den er forrige generasjon. Sier seg selv at når apple bruker en cpu med 12 kjerner og du for samme pris(etter estimatet i kilden som du selv har sett) får cpuer med 8 kjerner og sikkert lignende klokkehastighet er den raskere. Du burde vite nok til at forksjellen fra generasjon til generasjon er sjelden mer enn 5-10% så JA den kan være bedre til samme pris ja.

 

Lær deg litt om hardware før du sier noe så dumt igjen. Nå gidder jeg ikke dette mere.

Selvfølgelig sammenlikner man ikke forrige generasjons toppmodell mot laveste i nyeste generasjon. Man sammenlikner jo selvfølgelig tilsvarende modeller, og da er jeg rimelig sikker på at nyere generasjon er bedre, er du ikke enig? Det er da ingen grunn til at HP's processorer fra Intel skulle være bedre eller dårligere enn Apples?

 

12 kjerners utgaven av den nye Intel Xeon serien høres jo heller ikke ut som rimeligste sort. Forøvrig starter en HP Z820 med Intel Xeon E5-2604 1,8 GHz QuadCore på $2299,-

Kilde: http://www.hp.com/united-states/campaigns/workstations/z820_features.html#.UbiGBvlTC7I

Lenke til kommentar

Selvfølgelig sammenlikner man ikke forrige generasjons toppmodell mot laveste i nyeste generasjon. Man sammenlikner jo selvfølgelig tilsvarende modeller, og da er jeg rimelig sikker på at nyere generasjon er bedre, er du ikke enig? Det er da ingen grunn til at HP's processorer fra Intel skulle være bedre eller dårligere enn Apples?

 

12 kjerners utgaven av den nye Intel Xeon serien høres jo heller ikke ut som rimeligste sort. Forøvrig starter en HP Z820 med Intel Xeon E5-2604 1,8 GHz QuadCore på $2299,-

Kilde: http://www.hp.com/un...ml#.UbiGBvlTC7I

 

Du sammenligner pris mot ytelse. Direkte. og da taper alltid apple produkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du sammenligner pris mot ytelse. Direkte.

Det blir litt feil i det profesjonelle segmentet da supportavtaler normalt utgjør en ganske stor del av kostnaden. Du må da i tilfelle sammenligne mot noe som har samme (eller bedre) support enn Apple i tillegg til at hardware prestanda er omtrent det samme.

... og support avtalene er ikke alltid det letteste og finne ut av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...